Marthine Haugan
Moderator: MOD_Sør-Trøndelag
Re: Marthine Haugan
Hun skal være min tippoldermor. Født på Hitra eller Frøya i 1838. Står i 1865 folketellingen bosatt i Trondheim, ugift mor til Josephine Mathilde Jansen født 1862. Er det noen som vet noe mer om henne?
Hei,
Vet du hva Marthines far het?
Krister
Vet du hva Marthines far het?
Krister
Nei. Ikke hennes far og ikke Josephines far. Ikke riktig hvor hun kommer fra heller. I folketellingen fra 1865 står det at hun kommer fra fra Hitra, i 1875 fra Frøya. I 1875 er hun gift med Petter Pedersen. Navnet hennes skrives da også uten h.
Birgit
Birgit
Hei, igjen
Du bør nok holde deg til Frøya. Det at det står Hitra i 1865 forteller deg bare at hun var født i Hitra prestegjeld og Frøya lå på denne tida under Hitra. Det var flere gårder på nordsida av Frøya som het Haugen/Haugen. Muligens kom hun fra en av disse. Det ble født to Martiner i Hitra prestegjeld i den aktuelle perioden: Mortine Margrethe Mortensdatter Bergstrøm, datter av Morten Bergstrøm og Margrethe Danielsdatter (f. 1837) og Mortina Andreasdatter, datter av Andreas Olsen og Anne Tollefsdatter (f. 1840). Det er jo også mulig at Martine var et mellomnavn hun tok i bruk. I så fall kan det være flere aktuelle.
Det enkleste vil kanskje være å sjekke opp giftermålet med Petter Pedersen. Der står det hvem som var hennes far og muligens også eksakt fødselsår.
Krister Olsen
Du bør nok holde deg til Frøya. Det at det står Hitra i 1865 forteller deg bare at hun var født i Hitra prestegjeld og Frøya lå på denne tida under Hitra. Det var flere gårder på nordsida av Frøya som het Haugen/Haugen. Muligens kom hun fra en av disse. Det ble født to Martiner i Hitra prestegjeld i den aktuelle perioden: Mortine Margrethe Mortensdatter Bergstrøm, datter av Morten Bergstrøm og Margrethe Danielsdatter (f. 1837) og Mortina Andreasdatter, datter av Andreas Olsen og Anne Tollefsdatter (f. 1840). Det er jo også mulig at Martine var et mellomnavn hun tok i bruk. I så fall kan det være flere aktuelle.
Det enkleste vil kanskje være å sjekke opp giftermålet med Petter Pedersen. Der står det hvem som var hennes far og muligens også eksakt fødselsår.
Krister Olsen
Hei.
Takk for svar. Har forsøkt å spore opp giftermålet via FamilySearch, men finner ikke noe der. Er det andre muligheter via nettet?
Birgit
Takk for svar. Har forsøkt å spore opp giftermålet via FamilySearch, men finner ikke noe der. Er det andre muligheter via nettet?
Birgit
Det sikreste er nok å sjekke kirkeboka for det soknet hun bodde i. Finnes det noe gravsted på Martine som kan gi oss noen datoer?
Krister
Krister
Jeg har ikke andre opplysninger om Martine enn de jeg har funnet i folketellingene. I 1900 er Petter Pedersen oppført med ny kone og barn. Martine døde altså før den tid.
Birgit
Birgit
Det er kanskje letter å finne ut noe om Josephine og hennes far enn om hennes mor. Her har jeg iallefall noen flere opplysninger. Josephine ble født i Trondheim den 1.5.1862 og døde den 7.5.1929 i Mosjøen. Hun var gift med Odin Ludvig Bakken som var født i Trondheim den 15.4.1858. Josephine var uekte datter av Marthine. Jeg ville anta at Josephines far het Jan eller Jansen siden det ble hennes etternavn.
Birgit
Birgit
Jeg har i eldre notater sett Martine stå oppført med etternavn Pedersen Hauan, og fødselsår 1840-42. Begge med spørsmålstegn etter. Josefines far står i de samme papirene oppført som Jakob Anton Jansen, født 17.6.1841. Død i Bergen i 1897.
De siste opplysningene har jeg ikke fått undersøkt nærmere, men det burde være enklere å gå videre nå.
Birgit
De siste opplysningene har jeg ikke fått undersøkt nærmere, men det burde være enklere å gå videre nå.
Birgit
Takket være nylig utlagte kirkebøker, har jeg funnet følgende: Mortina Andersdatter Hauan født på Hitra 8.12.1829 giftet seg i Domkirken den 28.9.1872. <a href=http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?uid=1483111&urnread_imagesize=full&show=40#toppen>Lenke</a> Far Husmand Anders Clementsen Titteran. Vet ikke helt om jeg har forstått det riktig.
Er det noen som et noe om denne Anders?
Er det noen som et noe om denne Anders?
Hei
Du har nok forstått det helt riktig. Anders Clemethsen og Jonetha Andersdatter fikk 8/12-1829 datteren Mortina. I tillegg fikk de barna Jonetha, f. 1/11-1818, Anders, f. 21/3-1822, Mortinus, f. 21/5-1832, og Ellen, f. 28/8-1834.
Mortina ble for øvrig døpt 23/5-1830.
Jeg tror Anders Andersen kanskje bosatte seg i Bustvika ved Titran, men jeg er ikke sikker.
Krister
Du har nok forstått det helt riktig. Anders Clemethsen og Jonetha Andersdatter fikk 8/12-1829 datteren Mortina. I tillegg fikk de barna Jonetha, f. 1/11-1818, Anders, f. 21/3-1822, Mortinus, f. 21/5-1832, og Ellen, f. 28/8-1834.
Mortina ble for øvrig døpt 23/5-1830.
Jeg tror Anders Andersen kanskje bosatte seg i Bustvika ved Titran, men jeg er ikke sikker.
Krister
Takk for opplysningene!
Vet du hvor Anders og Jonetha bodde når Mortina ble født, og eventuelt noe mer om deres forfedre?
Birgit
Vet du hvor Anders og Jonetha bodde når Mortina ble født, og eventuelt noe mer om deres forfedre?
Birgit
Jeg sjekket sjølegden for Frøya fra 1804. Her nevnes det flere ved navn Clemet som holder til sør på Frøya. Så her må du nok inn i kirkeboka for å være helt sikkert. Jeg regner med at Anders og Jonetha må ha giftet seg rundt 1818.
Krister
Krister
Her finner du gode kandidater som begge bor lagelig til i forhold til Titran.
<a href=http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f11617&gardpostnr=188&personpostnr=3601&merk=3601#ovre>Lenke</a>
<a href=http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f11617&gardpostnr=179&personpostnr=3344&merk=3344#ovre>Lenke</a>
Krister
<a href=http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f11617&gardpostnr=188&personpostnr=3601&merk=3601#ovre>Lenke</a>
<a href=http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f11617&gardpostnr=179&personpostnr=3344&merk=3344#ovre>Lenke</a>
Krister
Tusen takk for hjelpen Krister.
Birgit
Birgit
Jeg føler meg trygg på at vi har funnet riktig Jonetta, men jeg fant opplysninger på FamilySearch som tyder på at Anders Clemetsen Bustvigen og Jonetta Andersdatter Kverven giftet seg i 1810. I så fall er den nok den tidligere nevnte Anders noe ung. Her er en bedre kandidat, attpåtil bor han i Bustvigen, nær Titran.
<a href=http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f11617&gardpostnr=6&personpostnr=196&merk=196#ovre>Lenke</a>
FamilySearch-opplysninger må selvsagt tas med en klype salt og bør sjekkes nærmere, men det gir i alle fall noen ledetråder.
Krister
<a href=http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f11617&gardpostnr=6&personpostnr=196&merk=196#ovre>Lenke</a>
FamilySearch-opplysninger må selvsagt tas med en klype salt og bør sjekkes nærmere, men det gir i alle fall noen ledetråder.
Krister
Takk igjen.
Det er gøy når det dukker opp nye brikker i puslespillet. Gjennom Jonetta og Kverva fikk jeg en kobling til Bakken-slekten også. Morro.
Birgit
Det er gøy når det dukker opp nye brikker i puslespillet. Gjennom Jonetta og Kverva fikk jeg en kobling til Bakken-slekten også. Morro.
Birgit