Benkt Olsen, Frøya/ Hemne

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
gj02374
Sted: BODø

Re: Benkt Olsen, Frøya/ Hemne

Legg inn av gj02374 » 3. februar 2006 kl. 0.36

Leter etter far til Randi Benktsdtr. f. 1838 i Surendal i følge FT 1865, men i følge Kirkebok for Hitra v/ hennes giftermål m/ Johan Andreassen Ervig i 1869 ble hun født i Hemne. Hennes far var Benkt Olsen.

I FT 1865 for Hitra finner jeg en Benkt Olsen og kona Anne Olsdtr under gården "Bækken". I Frøyaboka bind II finner jeg de igjen på s. 157 under gården Bekken, der står det også at de fikk fire barn: Ragnhild (Randi?), Beret , Jens og Marit.

Ved søk i IGI finner jeg Randi Bengtsen døpt i Stangvik m/ foreldre Bendt Olsen og Ragnild Thoresdtr. Finner ut at de ble gift i 1836 i Stangvik.

Ved søk i Hemneslekt.net finner jeg Bengt Olsen og kona Magnild Thoresdtr m/ barna: Ole, Jens og Beret.

Er dette den samme Bengt Olsen som jeg leter etter eller er det ulike?? Er Anne Olsdtr. hans 2. ekteskap??

12128
Sted: TRONDHEIM

Legg inn av 12128 » 13. mars 2006 kl. 2.08

Du er kanskje av min kones slekt Camilla. Hennes bestemors søster ble gift Steinvik.
Kona er også etterkommer av Benth og Ragnhild.
Jeg har kanskje en del i mine registeringer som kan være av interesse så du kan gjerne ta kontakt direkte på mail. [email protected]
Ragnhild døde forøvrig tidlig, bare 38 år gammel i 1837.
Bygdeboka er nok misvisende for det som der nevnes er kun hans andre ekteskap med enken Anne.De ble gift i 1859. Da var de to oppe årene og fikk ingen felles barn.Bengt "forsvant på havet" som det står i kirkeboken.I 1864, men underlig nok så ser det ut som han fortsatt lever i folketellingen som du nevner.
Jeg har ellers registert han som Benth Bekken Nordbugt Grønskag Olsen, gårdsnavnene på Frøya er gjerne kjent for deg, og Nordbugt var en plass i Hemne. Randi Benthsdatter giftet seg først med en Grønskag som døde tidlig, deretter giftet hun seg med drengen fra Ervika. De solgte gården og overtok heimgården Johan Ervik, der fikk de flere barn.

gj02374
Sted: BODø

Legg inn av gj02374 » 13. mars 2006 kl. 13.07

Hei Alf.
Takk for svaret. Har prøvd å sende deg mail, men får den kun i retur med feilmelding. Er det riktig mailadr??. Min mailadr. er [email protected]

12128
Sted: TRONDHEIM

Legg inn av 12128 » 16. mars 2006 kl. 15.04

Æ skjæmmes.Og har sendt deg mail direkte.
Det skal selvfølgelig være: [email protected]
for alle dere andre som har interesse av å dele data i denne sammenheng kan skrive.

Svar

Gå tilbake til «Frøya»