Wardelin, Falster, Parelius og Lindberg

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
dn19444
Innlegg: 859
Registrert: 28. oktober 2005 kl. 12.59
Sted: TILLER

Re: Wardelin, Falster, Parelius og Lindberg

Legg inn av dn19444 » 14. februar 2007 kl. 10.55

Jeg føler det er mye som er uklart rundt disse slektenes inntreden på Hitra. Derfor drister jeg meg til å åpne en debatt om dette.

WARDELIN: Hans Wardelin var tollbetjent i Trondheim i perioden 1744-1750. Så langt vet jeg ikke hvor han kom fra, men Wardelin er nevnt flere ganger i kirkebøkene for Hemne fra 1718 til 1758. Første gang, i 1718, er en Hans Wardelin nevnt som forlover sammen med Hans Beier (ved et bryllup på Lechnes). I 1733 er Hans Wardelin nevnt som forlover i Hans Beiers bryllup, og ved flere anledninger er Hans Wardelin blant faddere eller forlovere. I 1741 blir for øvrig ei Anne Elschen Wardelin gift med soldat Knut Olufsen, også dette i Hemne. Om vår Hans Wardeling vet vi at han i 1762 bor i Børøsundet på Hitra. Da er han gift med ei Ane. Hans og Wardelin går igjen som faddere i kirkeboka for Hitra. Ane er for eksempel fadder da Hans Stensen senere får sønnen Hans Wardelin i Kaldkløv. Båndene til Kaldkløv var nok store, for flere ganger er Wardelin-paret nevnt i sammenheng med kirkelige handlinger med Kaldkløv-folket. Oppkallingen er jo også et bevis på at dette folket var "på godfot" eller mer enn det.
Hans Wardeling døde for øvrig på Hitra i 1767.

FALSTER: Det vi vet fra før er at Jacob Jørgensen Falster var handelsmann i Kaldkløv. Enkelte nettsteder (nermo.org og vestraat.net) viser til at Jacob var født rundt 1725 og at han var gift med Mille Kirstina Rosing Parelius fra Valen på Hitra. Jeg er nå hundre prosent sikker på at både fødselsåret som antydes og bruden som oppgis er feil. Jacob Jørgensen og Mille Jørgensdatter Kaldkløven får sønnen Anders i 1736, og det er ikke sikkert at det var deres første engang. Vi vet at Mille på Valen ble født i 1721. Det betyr at Jacob er rundt 11 år og Mille 15 år da Anders kommer til verden. Det er en logisk brist som er for stor til at dette kan stemme. Jeg er overbevist om at Mille i Kaldkløven er datter av Jørgen Jensen og Ingeborg Clausdatter Parelius på Magerøya. Skiftet etter Jørgen gir oss ikke beviset, for på det tidspunktet (i 1725) er Mille 20 år og ugift. Forhåpentlig finnes det skifte etter Ingeborg som kan bevise forholdet. Men alle opplysninger som gis i kirkeboka (faddere, forlovere, etc.) tyder på sterke bånd mellom Kaldkløv, Innhitra (Hamna) og Christensen-folket i Selvågen.
Så har jeg gjort en oppdagelse som knytter Wardelin og Falster enda sterkere sammen. 30. juli 1758 blir nemlig Hans Wardelin gift i Hemnekirka med Anne Elizabeth Falster. Kanskje er dette en søster av Jacob Jørgensen Falster i Kaldkløv. Hvis det stemmer er Hans Wardelin og Jacob Falster svogere, og Hans blir dermed inngift onkel til Margrethe Marie Jacobsdatter Falster som senere blir gift med Hans Steensen. Av dem (forbehold om at det ikke var Hans Steensens andre kone) følger Hans Wardelin Hansen.

Jeg synes dette henger godt sammen og understøttes av de opplysninger som finnes. Ellers har jeg ikke funnet noe i kirkebøkene som tyder på at det var noe som helst kontakt mellom folket i Kaldkløv og folket på Valen.
Mille Kirstina Pareli er fadder på Dolm i 1739 da Ane Cathrine Nielsdatter Helkand blir døpt. Det nevnes ikke noe om at hun er gift i Kaldkløven, noe som langt på vei bekrefter at denne Mille aldri var gift med Jacob Falster.

LINDBERG: Hvordan Lindberg-navnet kommer inn er fortsatt uavklart. Jeg har en dansk følelse her, ikke minst på grunn av fornavnene Jens og Christen som går igjen. Muligens kommer navnet inn gjennom en av kvinnene, for jeg har sans for Odd Roar Aalborgs teori om at Jens Christensen kan ha kommet fra Hemnskjela. Kanskje var det Dorthe Christensdatter som var bekledd med Lindberg-navnet. Lindberg-navnet stakk visst ikke så dypt, for det falt fra ned gjennom generasjonene. Den siste jeg har sett som brukte navnet var Albrigt Lindberg, som var kjøpmann og fiskehandler i Trondheim og døde i 1911.

Mvh.
Krister Olsen

Odd Roar Aalborg
Innlegg: 604
Registrert: 4. desember 2004 kl. 11.01
Sted: LONEVÅG

Re: Wardelin, Falster, Parelius og Lindberg

Legg inn av Odd Roar Aalborg » 14. februar 2007 kl. 11.57

Takk for mange interessante opplysninger, samt en god oversikt.

Vil legge til litt ang. kjøpmann Hans Stensen Kalkløv:

Ifølge mine arkivutskrifter (ved Kåre Hasselberg) er han sønn av Sten Svendsen Grøtnes og Alhed Pedersd. Moe i Hamne. Stens far er uidentifisert, men er nok innflytter, siden han gifter seg i Hemne i 1717, men ikke bor der i 1701. Han har et meget sjeldent navn, som kun finnes hos en annen person i Trøndelag på den tid (sistnevnte født i Budal og bosatt i Horg). Alhed er datter av Peder Knutsen og Berit Torgeirsd. Moe (ifølge Håvard Moes nettside). Hans Stensen har tre søstre på Hitra, dvs. på Strøm, Hestnes og Ulvåg, dertil en bror i Hemne. Antagelig er han av borger- eller embetsslekt (på farssiden), ellers ville han vel neppe bli kjøpmann og gift to ganger i slikt miljø.

gj04820
Innlegg: 148
Registrert: 5. april 2007 kl. 16.35
Sted: SMøLA

Re: Wardelin, Falster, Parelius og Lindberg

Legg inn av gj04820 » 14. februar 2007 kl. 13.07

Når det gjelder Falster, så må det vel også være en annen måte å finne ut dette på: Ingeborg Jacobsdatter Falster f. ca. 1740 giftet seg i 1768 på Hitra med Augustinus Isaksen Hals f. ca. 1747 fra Dyrnes på Smøla. Hans mor var Margrethe Jørgensdatter Parelius, så da må jo Augustinus og Ingeborg være søskenbarn. I så fall skal presten oppgi om det er søkt om kongelig dispensasjon for ekteskapet, siden det på denne tiden måtte søkes til kongen for giftermål mellom nære slektninger. Dette skulle også være oppgitt i kirkeboka ved giftermålet.
Først fra slutten av 1770 og fram til 1775 var det mulig å gifte seg med søskenbarn uten kongelig tillatelse, men fra 1775 måtte det igjen søkes (dette varte fram til 1800). Siden dette ekteskapet var inngått i 1768 måtte det altså en kongelig dispensasjon til for at Ingeborg og Augustinus kunne gifte seg.
Da blir jo spørsmålet: Har presten skrevet dette i 1768 ved inngåelsen av giftermålet? Dette var det vanlig å gjøre, og det har blitt gjort ved giftermål i Edøy.

Ellers så ser jeg i bind 6 av Smølaboka, som jeg selv og N.T. Leivdal har skrevet, at det der også står at Mille Kirstina var født Rosing Parelius. Jeg husker ikke lenger om det var jeg eller Nils Tore som har skrevet dette, og hvor vi event. hadde det fra, men kan heller ikke tro at vi bare har tatt det ut av lufta. Trolig kan det vel her delvis ha å gjøre nettopp med dette at det (kanskje) ikke står noe om kongelig bevilgning ved giftermålet.

dn19444
Innlegg: 859
Registrert: 28. oktober 2005 kl. 12.59
Sted: TILLER

Re: Wardelin, Falster, Parelius og Lindberg

Legg inn av dn19444 » 14. februar 2007 kl. 13.18

Når det gjelder Jacob Jørgensen og Mille Jørgensdatters barn kan jeg legge til at de fikk:

Anders i 1736. Han kan være en oppkalling av Milles første ektemann Anders Jensen
Margrete i 1738. Regner med at hun døde som lita.
Margrete Maria i 1740. Margrete kan være oppkalling etter Jacobs mor.
Ingeborg i 1742. Aner meg at hun er oppkalt etter Ingeborg Clausdatter Parelius.

De fikk antakelig også en Jørgen et par år senere, og muligens flere som jeg ikke har oversikt over. Kanskje noen andre har oversikten...

Jeg kjenner ikke til skifte etter verken Jacob eller Mille.

dn19444
Innlegg: 859
Registrert: 28. oktober 2005 kl. 12.59
Sted: TILLER

Re: Wardelin, Falster, Parelius og Lindberg

Legg inn av dn19444 » 14. februar 2007 kl. 13.45

Hei, Kjell

Velkommen inn i debatten. Jeg har nå sjekket oppføringen i kirkeboka i 1768. Augustinus Hals og Ingeborg Falster ble trolovet i Fillan-kirka 28. august og viet i samme kirke 18. september. Det står ingenting om slektskap etter det jeg kan se, men jeg har gått gjennom mange kirkebøker fra Hitra og føler at de eldste bøkene er mangelfullt utfylt. Kan ikke huske at jeg har vært borti at Hitra-presten har påpekt slektskap i det hele tatt i denne perioden.

Forlovere er for øvrig Jacob Falster, brudens far, og Rasmus Bull. Denne Rasmus bodde på Ansnes, og to år tidligere giftet han bort ei datter til Andreas Christophersen Parelius som var sønn av Christopher Jørgensen Parelius og Anne Sophie Augustinusdatter. Så her er det tydeligvis tette bånd alle veier.

Krister

gj04820
Innlegg: 148
Registrert: 5. april 2007 kl. 16.35
Sted: SMøLA

Re: Wardelin, Falster, Parelius og Lindberg

Legg inn av gj04820 » 14. februar 2007 kl. 14.40

Det at det ikke er innført noe om kongelig bevilgning må man vel ha lov til å kalle en embetsforseelse fra presten sin side.! Her er vel, slik jeg har sagt det, en av grunnene for at det ble feil Mille. Både Jacob og Mille Kirstina døde hos datteren Ingeborg på Dyrnes (Nigar'n bnr. 1), og det kan jo være at aldrene ved dødsfallene ikke var korrekte, det er jo mildt sagt ikke uvanlig!!!

At det var tette slektsbånd mellom disse slektene er helt sikkert. I 1790 gifter Augustinus Christophersen Parelius seg her i Edøy med Karen Kirstina Danielsdatter Iversen f. 1769 på Brattværet. De ble bosatt i Hemne, der brudgommen kom fra. Her har presten helt korrekt notert at de fikk kongelig bevilging (kongebrev)for å gifte seg.

Odd Roar Aalborg
Innlegg: 604
Registrert: 4. desember 2004 kl. 11.01
Sted: LONEVÅG

Re: Wardelin, Falster, Parelius og Lindberg

Legg inn av Odd Roar Aalborg » 14. februar 2007 kl. 14.48

Henter litt fra Fosen Historielags årsskrift 1947: Nils Parelius (jeg er faktisk nåværende eier av hans eks. av Meldalsboka I / 3, hans navnetrekk står i den) beretter i sin artikkel om "Slekten Parelius og handelsstedet Hopsjø på Hitra -- del I" at Mille Christine Rosing Parelius (av farens andre ekteskap), f. ca. 1721, først er g.m. kjøpmann Johan Arnt Westergaard i Trondheim, deretter (etter hans død i 1754) med Jacob Falster. Hun har 6 barn til dåpen med første mannen.

dn19444
Innlegg: 859
Registrert: 28. oktober 2005 kl. 12.59
Sted: TILLER

Re: Wardelin, Falster, Parelius og Lindberg

Legg inn av dn19444 » 14. februar 2007 kl. 15.00

Interessant dette! Det at Westergaard dør først i 1754 avskriver jo Mille Christine Rosing Parelius som Jacob Falsters første kone etter som Jacob allerede i 1736 er gift med ei Mille Jørgensdatter.

Kjell, har du dødsdatoer/årstall når det gjelder Jacob og Mille Kirstina? Vet du om det finnes skifter etter dem?

Krister

Odd Roar Aalborg
Innlegg: 604
Registrert: 4. desember 2004 kl. 11.01
Sted: LONEVÅG

Re: Wardelin, Falster, Parelius og Lindberg

Legg inn av Odd Roar Aalborg » 14. februar 2007 kl. 15.39

Artikkelen er jo en del år gammel, så det kan jo forekomme feil der. Det er i så fall snakk om to Mille Jørgensd. etter hverandre her. Da er det vel mer sannsynlig at at det må dreie seg om en og samme Mille, og at hun ikke er identisk med Mille Rosing Parelius.

gj04820
Innlegg: 148
Registrert: 5. april 2007 kl. 16.35
Sted: SMøLA

Re: Wardelin, Falster, Parelius og Lindberg

Legg inn av gj04820 » 14. februar 2007 kl. 16.40

Jacob Jørgensen Falster døde den 21. sept. 1782, 76 år gammel ifølge kirkeboken,(innført av sogneprest Elias Heltberg) Mille Kirstina Falster døde den 26. okt. 1789, 89 år gammel ifølge kirkeboken (innført av sogneprest Søren Hagerup Holck).

Jeg kan ikke huske å ha sett skifter etter dem i skifteprotokollene for Nordmøre. Når det gjelder kongelige ekteskapsbevilgninger, så skal Statsarkivet (i Trondheim) ha disse.

Godt jobba, Krister!

Kjell

gj04820
Innlegg: 148
Registrert: 5. april 2007 kl. 16.35
Sted: SMøLA

Re: Wardelin, Falster, Parelius og Lindberg

Legg inn av gj04820 » 14. februar 2007 kl. 16.47

Ser at ved skiftet etter Ingeborg Hals f. Falster i 1796-97 er det en del sølv med initialer, bl.a. en skje med initialene J:J:S,M:C:J:D:1754, og en skje med initialene J:A:F:1761 (de samme skjeene er med ved skiftet etter Augustinus Hals i 1811-12). Kanskje kan den sist nevnte være Jacobs far?

Ellers er du vel av Parelius-slekt selv, Krister, gjennom Busch-ene i Hemne?

Bjørg Smith

Re: Wardelin, Falster, Parelius og Lindberg

Legg inn av Bjørg Smith » 14. februar 2007 kl. 17.40

Jeg leser med stor interesse diskusjonen ang Mille Kristina (Parelius, Bull, Helkan er mine forfedre) Hvis Mille gift med Jacob er 89 år når hun dør i 1789, må hun være født ca 1700.(jeg har henne f 1721)Og hvis hun var gift med Johan Arnt Westergaard som dør først i 1754, kan hun ikke være den Mille som får barna med Jacob mellom 1736 0g 1742. Jacob dør jo først i 1782.

Jeg har Mille Jørgensdatter Rosing Parelius gift med Jacob Jørgensen Falster og Johan Arnt Westergaard, men stusset over at hun var f 1721.Hun var jo i så fall bare 15 år da hun fikk Anders f 1736!

Bjørg

dn19444
Innlegg: 859
Registrert: 28. oktober 2005 kl. 12.59
Sted: TILLER

Re: Wardelin, Falster, Parelius og Lindberg

Legg inn av dn19444 » 15. februar 2007 kl. 20.04

Til orientering om Westergaard:

Ifølge Hornemann ble Johan Arnt Westergaard gift med Mille Kristine Rosing Parelius 27. september 1745, og han har oppgitt domkirka i Trondheim som vielsessted. Jeg har lett etter vielsen, men ikke funnet den ennå.

De fikk barna:
Maren 1746, Gjertrud Kristine 1747, Jørgen 1748, Maren Kristine 1749, Dorthea 1750, Peder Oluf 1751, Dorthea Cicilie 1753 og Anne Margrethe 1754. Jeg har funnet dåpen på alle disse i kirkeboka for domkirka i Trondheim.

Det oppgis flere steder, også av Hornemann, at Johan Arnt Westergaard døde i 1754, men jeg har ikke funnet han i listen over begravede i domkirkeboka.

Ellers har jeg funnet Johan Arent Westergaard da han får borgerskap i Trondheim. Det skjer 27. februar 1747, og det står skrevet at han er "føed i Aarhus nedi Jylland". Han begjærte borgerskap som kjøpmann.

Krister

dn19444
Innlegg: 859
Registrert: 28. oktober 2005 kl. 12.59
Sted: TILLER

Re: Wardelin, Falster, Parelius og Lindberg

Legg inn av dn19444 » 15. februar 2007 kl. 20.42

Det er jo ingen tvil om at Johan Arnt Westergaard ble gift med Mille Kirstina Rosing Parelius fra Valen. Hun kaller seg både Mille Kirstina Rosing og Mille Kirstina Parelius når ungene døpes. Det gjelder nå å finne dødsfallene til både Johan Arnt og Mille Kirstina slik at vi kan få en definitiv bekreftelse på at denne Mille ikke hadde noe med Jakob Falster i Kaldkløv å gjøre.

Krister

dn19444
Innlegg: 859
Registrert: 28. oktober 2005 kl. 12.59
Sted: TILLER

Re: Wardelin, Falster, Parelius og Lindberg

Legg inn av dn19444 » 15. februar 2007 kl. 20.50

I Hornemanns stamtavler bekreftes forholdet mellom Jakob Falster og Hans Wardeling. Det oppgis her seks barn av Jørgen Falster:

1) Jakob, gift med Mille Parelius
2) Hans, gift med Ingeborg Anna Hermandsdatter Smith
3) Ane Elisabeth, gift med Hans Wardelin
4) Margrethe
5) Kjersten, ugift, bodde på Levanger
6) Anders.

Det skal visstnok være et skifte etter Jakob Falster datert 27. mai 1790.

Krister

dn19444
Innlegg: 859
Registrert: 28. oktober 2005 kl. 12.59
Sted: TILLER

Re: Wardelin, Falster, Parelius og Lindberg

Legg inn av dn19444 » 15. februar 2007 kl. 20.56

23. mars 1711 søker en Hans Vardalin borgerskap i Trondheim. Det står at han er barnefødt i Vardals sogn i Christiania stift (Kan det være i Gjøvik-området?). Det ser ut til at også hadde en kjøpmann i magen.

Det er vel ikke usannsynlig at dette er "vår" Hans.

Krister

dn19444
Innlegg: 859
Registrert: 28. oktober 2005 kl. 12.59
Sted: TILLER

Re: Wardelin, Falster, Parelius og Lindberg

Legg inn av dn19444 » 28. februar 2007 kl. 22.45

Hei, Kjell

Jeg ble litt nysgjerrig på det du skriver om Buschene i Hemne. Følte plutselig at det var noe jeg hadde gått glipp av der. Jeg er uansett Parelius-etterkommer, og min forfar var Andreas Kristoffersen Parelius, som kom fra Magerøya til Ansnes. Hvor kommer Bucsh inn i bildet?

Krister

Knut Ragnar Ansnes
Innlegg: 2192
Registrert: 8. november 2013 kl. 20.26
Sted: Hitra

Re: Wardelin, Falster, Parelius og Lindberg

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 28. februar 2007 kl. 23.27

Kjell Fredly har omtalt Busch-ene i Hemne i tema nr. 1027 her under Fosen, siste innlegg 13.1.2007. Jeg er en etterkommer av dem via Grefsnes til Ulvan. Forbindelsen fra Busch-familien og tilbake til Parelius er for meg litt uklar - fint å få vite litt mer her. En slik forbindese vil da også knytte min familie til Parelius-slekta, samt etablere ytterligere en forbindelse til Parelius for Krister.

Mvh Knut
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken

gj04820
Innlegg: 148
Registrert: 5. april 2007 kl. 16.35
Sted: SMøLA

Re: Wardelin, Falster, Parelius og Lindberg

Legg inn av gj04820 » 1. mars 2007 kl. 0.05

Hei Krister og Knut!

Det som gjorde at jeg sa dette om Busch'ene er noe jeg fant i Hemneslekt. Der står det nemlig at en Ludvig Aaføret var gift med Karen Clausdatter Parelius, en datter til Claus Jørgensen Parelius og kona Marit Gabrielsdatter Røegh. Ludvig og Karen er oppgitt som foreldre til Fredrik Ludvigsen Aaføret f. ca. 1705, d. 1778, gift med Martha (Dohns) og så står navnene på flere av deres barn. Ved å slå opp på etternavnet Aaføret så finner dere dette selv. Om det er riktig er en annen side av saken, for det vet jeg ikke! Dette må da være Busch'ene vil jeg tro, eller hva? Ellers er det, som Knut sier, bare å se på temanr. 1027 under Fosen, når det gjelder Busch.

Mvh. Kjell

dn19444
Innlegg: 859
Registrert: 28. oktober 2005 kl. 12.59
Sted: TILLER

Re: Wardelin, Falster, Parelius og Lindberg

Legg inn av dn19444 » 1. mars 2007 kl. 10.21

Jeg har så mange navn og årstall i hodet for tida at det kan være litt vanskelig å orientere seg, men jeg tror kanskje at jeg begynner å se noen sammenhenger nå. Jeg søkte for ei god tid tilbake etter informasjon om Michel Trondsen Heim som var gift med ei Lovise Fredriksdatter. Lurer nå på om dette kanskje var ei datter av nevnte Fredrik og Martha. Michel og Lovise hadde tre døtre som havnet på Hitra: Marit, Ingeborg og Fredrikka. Jeg er ikke etterkommer etter noen av disse.

Men: Siden april i fjor (på grunn av nye DNA-tester) har jeg vært etterkommer etter den Grefsnes-greina som Knut nevner. Og slik jeg forstår det nå, nedstammer jeg dermed fra dette folket. Knut, du som har oversikten her, er Fredrik Aaføret og Martha Dons våre forfedre?

Artig dette!

Krister

gj04820
Innlegg: 148
Registrert: 5. april 2007 kl. 16.35
Sted: SMøLA

Re: Wardelin, Falster, Parelius og Lindberg

Legg inn av gj04820 » 1. mars 2007 kl. 11.36

Det er nesten som jeg ikke tror det jeg leser her, Krister:-) Jeg svarte jo på spørsmålet ditt for lenge siden nå, angående Lovise Fredriksdatter Busch, men jeg kan gjerne gjenta det igjen: JA, hun var datter til Fredrik Ludvigsen Busch og Martha Kirstine Jensdatter Dohns.

Mvh. Kjell

Knut Ragnar Ansnes
Innlegg: 2192
Registrert: 8. november 2013 kl. 20.26
Sted: Hitra

Re: Wardelin, Falster, Parelius og Lindberg

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 1. mars 2007 kl. 12.00

Hei !

Vi får godta unnskyldningen fra Krister her, dette er jo en "nygammel" slektsgrein for ham, og han har for mange jern i ilden.

Kjell, basert på din informasjon igår ser det absolutt ut som om også jeg har Pareliusfolk blant mine aner. Første gang jeg kan konstatere det! Jeg har imidlertid ikke hatt tid til å sjekke Hemneslekt ennå, går bl.a. ut fra at stedsnavnene Aaføret og Aarsøren har noe med hverandre å gjøre.

Krister, jeg har laget en Legacy-fil over Grefsnes-greina, denne er jo kommet i stand mye p.g.a. din gamle etterslysning i tema 1027 her, samt innspillene fra Kjell Fredly i det siste. Skal prøve å sende deg dette på e-post senere idag ( er ikke så flink med det tekniske ennå )

Hilsen
Knut
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken

Odd Roar Aalborg
Innlegg: 604
Registrert: 4. desember 2004 kl. 11.01
Sted: LONEVÅG

Re: Wardelin, Falster, Parelius og Lindberg

Legg inn av Odd Roar Aalborg » 1. mars 2007 kl. 12.55

Prøver et innspill her:

Hvis Hans Stensen Wardelin faktisk har navnet sitt fra Vardal ved Gjøvik, så ligger ikke det langt fra Hoffs fjerding på Toten hvor vi på 1660-tallet på gården "Birke" (Bjerke?) finner:

<a href=http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=14&filnamn=BD06MT60&gardpostnr=284&personpostnr=1107&merk=1107#ovre>Lenke</a>

Em mulighet er at Sten Stensen her, sønn av Sten Hansen og bror av Hans Stensen, selv kan bo i nærliggende Vardal og ha en sønn Hans Stensen på alder med Hans Stensen Wardelin. Kun en gjetning, men det er slike som driver granskingen videre.

dn19444
Innlegg: 859
Registrert: 28. oktober 2005 kl. 12.59
Sted: TILLER

Re: Wardelin, Falster, Parelius og Lindberg

Legg inn av dn19444 » 1. mars 2007 kl. 16.23

Jeg beklager selvsagt at min mentale lagringsplass gjør at dere må gi meg samme opplysning flere ganger. Må skylde litt på at jeg ikke har fått alle opplysninger helt i system ennå, hovedsakelig på grunn av arbeid med ei bygdebok. Lindberg, Wardelin og enkelte andre slekter (som ikke inngår i bokarbeidet) blir litt venstrehåndsarbeid, må jeg innrømme.

Når unnskyldningene er unnagjort vil jeg ønske en Grefsnes-fil velkommen, Knut.

Ellers er Odd Roars teori om Hans Wardelin svært interessant. Noen av oss bør kanskje legge ut en etterlysning i Oppland...

Krister

Odd Roar Aalborg
Innlegg: 604
Registrert: 4. desember 2004 kl. 11.01
Sted: LONEVÅG

Re: Wardelin, Falster, Parelius og Lindberg

Legg inn av Odd Roar Aalborg » 1. mars 2007 kl. 17.06

Min antydning burde også vært sjekket med f.t. 1701 for det aktuelle området, men den finnes dessverre ikke på nettet. En person med navnet Wardelin, kan hvis det kommer av Vardal, også tenkes å være prestesønn. Skikken blant sokneprester på den tid er jo å ta familienavn etter soknet de har, f. eks. slekten Meldal.

gj04820
Innlegg: 148
Registrert: 5. april 2007 kl. 16.35
Sted: SMøLA

Re: Wardelin, Falster, Parelius og Lindberg

Legg inn av gj04820 » 1. mars 2007 kl. 18.53

Jeg tror ikke jeg ba om en unnskyldning, men, men. Har selv mange årstall og navn i hodet, da jeg skal gi ut den siste bygdeboka her på Smøla om noen få måneder, så jeg vet hvor skoen trykker:-) Disse slektene har heller ingen relevans for den boken jeg nå holder på med, men det er jo allikevel interessant stoff synes jeg. Etter 13 år som bygdebokskriver så har jeg innsett at dette ikke er en jobb, men en livsstil:-)

Når det gjelder barna til Fredrik Ludvigsen Busch f. ca. 1705, d. 73 år gammel i 1778 (det finnes forresten skifte etter ham) og Martha Kirstine Jensdatter Dohns, så har jeg dette:

1. Lovise f. 1751, gift 1775 med Michel Trondsen Heim og bosatt på plassen Stranden under Stamnes i Hemne.

2. Jens Dohns f. 1753.

3. Karen f. 1755, konfirmert i 1771, d. 1776.

4. Abel Margrethe f. 1757, gift 1779 i Kvenvær kirke med Thomas Peter Henriksen Dohns f. 1756 på Rørøya. De var søskenbarn. De fikk barna Fredrik Busch f. 1780, død ung, Henrica Kirstina f. 1781 og Martha Kirstina f. 1782, gift 1800 med Ole Anderssen Grefsnes. (De to siste er vel deres forfedre etter som jeg har forstått det).

5. Maren f. 1758, gift 1781 i Hemne med Nils Pedersen Lian.

6. Claus (døpt Clas) f. 1761, gift med Christianne Larsdatter og bosatt på Hitra. De fikk sønnen Fredrik f. 1818, gift med Mikka Johannesdatter Reirå fra Smøla. Fredrik og Mikka var barnløse.

Martha Busch var også introdusert i kirken i 1764, så hun må ha fått et barn til (kanskje dødfødt).

Navnene Karen og Claus (Clas) i denne barneflokken kan jo tyde på oppkalling etter Pareliusene, eller?

Mvh. Kjell

dn19444
Innlegg: 859
Registrert: 28. oktober 2005 kl. 12.59
Sted: TILLER

Re: Wardelin, Falster, Parelius og Lindberg

Legg inn av dn19444 » 26. mars 2007 kl. 13.12

Vi kan også føye til Riber i denne sammenstillingen av sentrale slektsnavn på Hitra på denne tida. Jakob Jørgensen Falster i Kaldkløv var nemlig oldebarn av sorenskriver Anders Nilsen Riber.

Jakobs foreldre Jørgen Hansen Falster og Margrethe Jakobsdatter Brink bodde på Uttian, og denne Margrethe var jo datter av Margrethe Andersdatter Riber som først var gift med Jakob Brink, senere med Thomas Retlefsen.

I skiftet etter Jørgen Hansen Falster i 1754 står blant annet sønnen Jakob oppført som handelsmann i Kaldkløv, mens datteren Anne er registrert som tjener på gjestgiveriet i Børøsund. Dette er fire år før hun ble gift med Hans Wardelin i Hemme-kirka, og vi vet jo fra før at Hans og Anne bosatte seg i nettopp Børøsund.

Det som kanskje er like spennende er at Margrethe Jakobsdatter Brinch før hun ble gift med Jørgen Hansen Falster var gift med Ole Jenssen. Han var sønn av lensmannen på Hemnskjela, og Odd Roar har jo tidligere trukket inn Hemnskjela i dette "sammensuriet" av slekter. Dette gir oss enda et "bevis" på at det var samkvem mellom dette folket.

Mulig at noe av dette er kjentgjort her tidligere. Det blir mye å holde styr på etter hvert. Men jeg synes dette er morsomt, jeg.

Krister

Brukeravatar
gj11703
Innlegg: 124
Registrert: 21. november 2010 kl. 19.08
Sted: KYRKSÆTERØRA

Re: Wardelin, Falster, Parelius og Lindberg

Legg inn av gj11703 » 2. mai 2017 kl. 23.40

Blåser litt liv i en gammel tråd igjen her.

Hans Wardelin/Vardalin sin første kone har jeg ikke sett navngitt som annet enn Anne i de ulike databasene. Men ser vi i pantebøkene så får vi svaret.

Pantebok A for Fosen, side 94b, https://media.digitalarkivet.no/view/20133/106:
Kortversjon: Underskrevne Hans Vardalin vitterliggjør at jeg med fri vilje og velberådd hode har solgt, skjøtet og avhendet 2 øre i gården Hopstad i Strømfjorden i Hitra prestegjeld, som nå bebos av Niels Andersøn, og som min kjæreste Mad. Ane Rosing arvelig etter hennes salige far, velærverdige Mag. Rasmus Rosing er tilfallen, til ærlige og forstandige mann Niels Andersøn Hopstad for 80 riksdaler. Det opplyses at Rasmus Rosing fikk skjøte på gården fra Milde sl. Svend Højers 21.08.1695.
Datert Sund [Sunde i Hemne?] 22.05.1711. Signert Hans Vardalin. Til vitterlighet: Anders Bull, Anne Rosing

Hans Vardalin fikk skjøte på Sunde i Hemne (nå Snillfjord) av Anne Rasmusdatter Rosings mor, Anna Schjeldrup 03.01.1711. Hans er ikke omtalt som svigersønn i skjøtet, så de ble trolig gift eller forlovet en gang mellom 3. januar og 22. mai 1711.

En annen interessant ting å bite seg merke i, er at i et skjøte av 12.09.1711 på Gjelsøen, hvor Hans Vardaliin solgte til Henrich Stochhof, er visepastor til Hemne, Tarald Ross, omtalt som Hans sin svoger. Denne koblingen har jeg ikke fått sjekket videre enda.
Jobber på oppdrag fra Hemne Historielag med en Bygdebokserie for Heim kommune (tidligere Halsa, Hemne og deler av Snillfjord), planlagt utgitt i 6 bind fra 2025-2030.

Knut Totland
Innlegg: 53
Registrert: 3. mai 2017 kl. 9.49
Sted: Kyrksæterøra
Kontakt:

Re: Wardelin, Falster, Parelius og Lindberg

Legg inn av Knut Totland » 3. mai 2017 kl. 10.20

Odd skrev:(...) En person med navnet Wardelin, kan hvis det kommer av Vardal, også tenkes å være prestesønn. Skikken blant sokneprester på den tid er jo å ta familienavn etter soknet de har, f. eks. slekten Meldal.


Her er du nok inne på sporet ja! Ref. min opplysning i forrige post også, der Hans Vardalin omtaler Tarald Ross som "Min Høytærede Kiere Svoger Ærværdige og Vellærde Mand Hr. Tarald Roess Vise Pastor til Hefne".
https://media.digitalarkivet.no/view/20134/5

Jeg har kryssjekket de to familiene, og konkludert med at Hans Vardalin må ha vært bror av Tarald Ross sin kone Birgitte Sofie Hansdatter Sommerfeldt. Birgitte Sofie var datter av sogneprest til nettopp Vardal, Hans Hansen Sommerfeldt, som skal ha hatt én eller to sønner ved navn Hans Hansen Sommerfeldt. Han må da ha tatt navnet Vardalin da han flyttet fra Vardal til Trøndelag. :D

Odd Roar Aalborg
Innlegg: 604
Registrert: 4. desember 2004 kl. 11.01
Sted: LONEVÅG

Re: Wardelin, Falster, Parelius og Lindberg

Legg inn av Odd Roar Aalborg » 5. mai 2017 kl. 0.00

Ja, dette er jo absolutt interessant! (Etter 10 års venting...)

Forholdet mellom Hans Wardelin og handelsmann Hans Stensen på Kalkløv i Fillan er tydeligvis temmelig nært (bl.a. er førstnevntes andre kone, Anne Jørgensd. Falster, søster av sistnevntes første svigerfar, Jakob Jørgensen Falster), så da er det jo en mulighet for at også sistnevntes far, den stadig uidentifiserte Sten Svendsen på Grøtnes i Hemne (mitt og svært mange andres opphav), som synes å være innflytter der, kan komme fra Mjøstrakten. Hittil har det vært helt umulig å finne identiteten hans. (Jeg har en teori om at hans svigerfar, Peder Knutsen på Mo, som antagelig er innflytter til Hemne, kan være fra Bolga i Frei ved Kristiansund.)

Odd Roar Aalborg
Innlegg: 604
Registrert: 4. desember 2004 kl. 11.01
Sted: LONEVÅG

Re: Wardelin, Falster, Parelius og Lindberg

Legg inn av Odd Roar Aalborg » 11. mai 2017 kl. 19.16

Tror jeg har funnet litt mer ut av denne familien nå:

http://da3.arkivverket.no/cgi-win/webce ... k=379#ovre

http://da3.arkivverket.no/cgi-win/webce ... =7229#ovre

http://da3.arkivverket.no/cgi-win/webce ... k=462#ovre

http://da3.arkivverket.no/cgi-win/webce ... =1120#ovre

Sivert Sunnan er g.m. Anne og får datteren Anne Elschen i 1761, som dør samme året. Hun oppkalles nok etter fadderen Anne Elschen Sunnan, som dør sent i 1775.

Knut Sunnan, som dør i 1760, er ant. svigersønn av Hans Wardelin, siden Sandstadboka på s. 129 nevner at Hans Wardelin i 1760 søker odelsløsning på Sunnan for sin dattersønn Hans Knutsen. Fadder Anne Elschen i 1761 (f. ca. 1715) er vel da datter av Hans Wardelin og ant. enke etter Knut, mens Sivert Sunnans kone må være en annen (neppe fadder for sin egen datter). Tydeligvis er forholdet dem imellom nært, siden Anne Elschen Sunnan er oppkalt som fadder hos naboen. Kanskje er også Sivert Sunnan svigersønn av Hans Wardelin? I 1759 kjøper i alle fall sistnevnte gården Sunnan av Sivert Iversen, og det er vel grunnen til at dattersønnen Hans Knutsen skal ha den på odel året etter.

Dette tyder på at fornavnet «Anne Elschen» først brukes til en datter av Hans Wardelin, og det underbygger jo sannsynligheten for at han faktisk er sønn av Else Michelsd. Storm fra Bodø, som er g.m. hr. Hans Hanssen Sommerfeldt i Vardal, men i så fall er han helst født noen år før 1687 (da faren dør), og han dør ikke i 1718, slik det påstås på nettet.

Her er bryllupet til Knut Olsen og Anne Elschen (nok Hansd.) Wardelin i 1741: https://digitalarkivet.arkivverket.no/g ... 0001156857

Her er Knut Sunnans barn: http://da3.arkivverket.no/cgi-win/webce ... =7229#ovre (Se 2201 til 2974.)

De er Knut Sommerseth i 1741, Ole? i 1743, ny Ole i 1747 og til slutt Christen i 1751. (Er muligens "Ole?" i 1743 id. med Hans? Og kan kanskje "Sommerseth" her være en litt feilaktig eller feiltydet oppkalling av Sommerfeldt?)

Brukeravatar
Gry Iris Onarheim-Dahlmo
Innlegg: 4728
Registrert: 18. november 2004 kl. 16.52

Re: Wardelin, Falster, Parelius og Lindberg

Legg inn av Gry Iris Onarheim-Dahlmo » 13. mai 2017 kl. 15.34

Knut skrev:"...Jeg har kryssjekket de to familiene, og konkludert med at Hans Vardalin må ha vært bror av Tarald Ross sin kone Birgitte Sofie Hansdatter Sommerfeldt. Birgitte Sofie var datter av sogneprest til nettopp Vardal, Hans Hansen Sommerfeldt, som skal ha hatt én eller to sønner ved navn Hans Hansen Sommerfeldt..."


Vardal bygdebok, bind 3, side 123 og 124: http://www.nb.no/nbsok/nb/9742d88d9f773 ... ndex=1#127

Prester i Hadeland prosti, se under Vardal: http://www.genealogi.no/prester-i-hadeland-prosti/
Vennlig hilsen Gry

Svar

Gå tilbake til «Hitra»