Ole Peder Andreassen Langdahl, Hitra

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Brukeravatar
11271
Sted: HEIMDAL
Kontakt:

Re: Ole Peder Andreassen Langdahl, Hitra

Legg inn av 11271 » 20. januar 2004 kl. 20.54

Hei,

Min farfars søster dro til USA og ble der gift med Ole Peder Andreassen Langdahl.

Ole ble født 25. sep 1884, hans foreldre var Andreas Johannessen (f.1848 ) og Beret Anna Nielsdatter (f.1846).

Har funnet familien i folketellingen 1900.

I folketellingen finner jeg en Berit Anna Nielsdatter på Rognvig, hennes far er Niels Jørgensen.

Er det noen som kan gi meg mer opplysninger om Oles aner vil jeg være meget takknemmelig.

Mvh. Arnt Stavne

Brukeravatar
Roar Kvam
Sted: TRONDHEIM

Legg inn av Roar Kvam » 29. januar 2004 kl. 15.04

Hei, i FT 1865 er det en Andreas Johannes f.1848 som tjenestekar på Buurøe, Dolm Hitra. Kan det være han?

gj00662
Sted: HITRA

Legg inn av gj00662 » 29. januar 2004 kl. 21.53

Hei Arnt!
Hvis jeg ikke tar helt feil, kan jeg kanskje hjelpe deg litt. Jeg reagerte på navnet Berit Anna Nilsdatter, Rognvik. Tror jeg har samme dama i mine papirer, og at hennes bror, Jørgen Nilsen ble gift med min bestefars søster, Caroline Larsdatter, Strømman (nabobruk med plassen Rognvik). Vet foreløpig ikke hvor de kom fra, for i Hitraboka, bind 2, står det under gården Hernes: "...Samme året (1851) festet Nils Jørgensen plassen Rognvik". (Mer står det ikke). Beret Anna Nielsdatter er å finne som tjenestepike på Sørkalv i 1875. (Der er også broren Jørgen, min grandtante Karoline og deres datter Ingeborg).
Ole Peder har du jo funnet i ft.1900 på Langdalen. Jeg tror, som Roar Kvam, at det kan være din Andreas Johannessen som i 1865 er tjenestekar på Buurøe, Dolm, Hitra.
I RHD 1865 er Johannes Anders. driver av plassen Naustvig (nabo med Langdalen). Han er der oppgitt til å være f.1812 i Stiklestads Sogn, Werdalens Pr.gj. Kona heter Abel Hansdatter, f.1819 på Dolm, Hitteren. En sønn, Alberthinus Johannes. er f.1853, Gjertrud Johannesd.1855. I 1875 er de også på Nøstvig. Da er Andreas Johannesen hjemme hos foreldrene, Løskarl og Fisker. (Albertinus er her Albert). Både Naustvig (Nøstvik) og Langdalen har g.nr.34. I 1900-t er fortsatt Abel i live og bor der med sønnen Albert og dattera Gjertrud (begge ugifte).
Fødselsårene varierer fra telling til telling, men det gjør det jo for alle. Jeg er rimelig sikker på at dette er riktig. Så hvis du skal videre nå, kan det hende du må "dra til Stiklestad".
Mvh. Eva S.R.

Brukeravatar
11271
Kontakt:

Legg inn av 11271 » 29. januar 2004 kl. 22.32

Hei Eva og Roar,

Takk for opplysningene. Dette gir meg i hvertfall noe å jobbe videre med.

Mvh. Arnt

Ingemar Strøm

Legg inn av Ingemar Strøm » 9. februar 2004 kl. 1.52

Hei. Kom tilfeldigvis over denne siden.
Ole Peder Langdahl er min bestefars bror og var gift med Ingeborg Stafne fra Rennebu. Jeg var jevnlig i kontakt med deres sønn Bernhard Langdahl (f. 1910), som har bodd i sitt eget hus i Duluth inntil for noen få år siden. Da hans kone døde fikk han hjertetrøbbel, så hans nærmeste syntes at han kunne flytte på hjem nærmere dem. De fikk ingen egne barn men adopterte ei jente i 1944 som igjen fikk fem jenter, og har dermed en del etterslekt i USA. Jeg har ikke hatt kontakt med Bernhard eller de andre siden, så jeg vet ikke om han lever lenger, men det kan jeg alltids finne ut av. Bernhards søster Myrtle var gift men hadde heller ingen barn. Ole Peder Langdahl og hans søsken har en ganske stor etterslekt, men bakover i tid er det veldig vanskelig å finne noe. Oles far var som nevnt ovenfor Anders Johannessen, på hans gravstein står det også Wilmann (d. 1916), men hans far Johannes Andersen (Wilmann) fra Verdal er vanskelig å oppspore. Johannes' kone Abel kom fra nabobruket Grønvik i Kvenvær, videre bakover finner jeg ingenting. Det var muligens ifm. Andreas' begravelse at Ingeborg og barna var i Norge i 1916, kan ikke se fra utvandrerlistene at Ole var her da. Ole døde i 1940 i USA. Oles mor var Beret Anna Rognvik, datter av Niels Jørgensen Rognvik og hans første kone som levde mellom to folketellinger og er vanskelig å spore via internet. Også Rognvik har stor etterslekt.
Jeg kan godt legge ut etterkommerne i USA, har også noen bilder derfra, samt noen bilder Bernhard sendte etter hans foreldre som han ikke visste hvem var.
MVH Ingemar

Brukeravatar
11271
Kontakt:

Legg inn av 11271 » 9. februar 2004 kl. 11.39

Hei Ingemar,

Takk for dine opplysninger.

Jeg har fått kontakt med Bernhards etterslekt, han er fortsatt i live. Jeg vil gjerne ha kontakt med deg. Du når meg på [email protected].

Mvh. Arnt Stavne

Svar

Gå tilbake til «Hitra»