Trettøya Hitra

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Arvid Odmar Postholm
Innlegg: 17
Registrert: 20. mars 2015 kl. 17.17
Sted: TRONDHEIM

Trettøya Hitra

Legg inn av Arvid Odmar Postholm » 11. mai 2018 kl. 10.14

Hei

På Trettøya i Kvenvær,hvor forøvrig min slekt bodde en tid,var det visstnok også et bedehus har jeg hørt.Vet noen når det ble oppført og når det ble revet?. Fins det noe historie rundt bedehuset og hvem sto for ideen om å plassere det der?.
Min bestefar Johan Kristian Postholm med familie bodde der på 1930-tallet. Vet noen når de kom til Trettøya og når de dro?. Håper på svar.

Mvh
Arvid Postholm

gj12185
Innlegg: 1087
Registrert: 10. januar 2011 kl. 15.05
Sted: OSLO

Re: Trettøya Hitra

Legg inn av gj12185 » 13. mai 2018 kl. 6.54

Har du sjekket i http://hitterslekt.no?
Med vennlig hilsen, Olaf Larsen.

Knut Ragnar Ansnes
Innlegg: 2192
Registrert: 8. november 2013 kl. 20.26
Sted: Hitra

Re: Trettøya Hitra

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 13. mai 2018 kl. 20.48

Godt tips fra Olaf :)
Hitterslekt har funnet noen personer med tilknytning til Trettøya, som etternavn er da brukt Trætø.

Så har vi Norges Bebyggelse. Stortingsmann Martin Skaaren skrev om Kvenvær der, tar med følgende på side 234:
(Misjonsforeningene) har gjennom årene samlet inn en masse penger til misjonen, og har hver i sine kretser gjort meget for kristenlivet. Bedehus er bygd på Hovde for Bispøyene krets, i Helsøysund for denne, og på Trætøy for Ytre Kvenvær krets.


På side 250 i samme bokverk er det omtale med bilde av bedehuset på Trettøya, navn "Solhaug", gnr 52, bnr 7. Oppført i 1950, og sto der altså ca 1956, da bokverket ble utgitt. Men er det noen som vet om det står på Trettøya ennå ? Jeg kan forøvrig ikke se at det er noen flere hus/bygninger på Trettøya ca 1956 - de burde vel da stå under gnr 52 ? En Henrik Trætø, født 1875, bor imidlertid på Kvalskag, Gjøssøya (Side 249)
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken

gj12185
Innlegg: 1087
Registrert: 10. januar 2011 kl. 15.05
Sted: OSLO

Re: Trettøya Hitra

Legg inn av gj12185 » 15. mai 2018 kl. 2.10

Det er også mange med etternavnet Postholm i hitterslekt.no, noen med adresse Kvenvær:
http://hitterslekt.no/search.php?mylastname=POSTHOLM&lnqualify=equals&mybool=AND
og her er en referanse til bestefaren din, Arvid:
http://hitterslekt.no/getperson.php?personID=I27150&tree=1
Med vennlig hilsen, Olaf Larsen.

Arvid Odmar Postholm
Innlegg: 17
Registrert: 20. mars 2015 kl. 17.17
Sted: TRONDHEIM

Re: Trettøya Hitra

Legg inn av Arvid Odmar Postholm » 16. mai 2018 kl. 15.20

Takker for svarene.
Det jeg lurte på var jo om bedehuset sto på Trettøya da min slekt bodde der. Hvis det ble oppført først i 1950 hadde jo min slekt som bodde der flyttet til Stokkøya allerede. Det er nok bare grunnmuren igjen av dette bedehuset nå. Slik jeg har forstått det så tok min bestefar Johan Kristian med seg huset fra Postholmen til Trettøya. Det samme huset tok veien til Stokkøya hvor min bestemor var fra.Huset ble fraktet med båt og min mor fortalte at hun og min bestemor ble plassert i et rorhus og at båten ble deretter lastet til ripa med materialer fra huset. Med hus og innbo ble det vel flere turer tenker jeg. Min mor sa det var dårlig vær og hun var livredd. Men dårlig vær for henne og dårlig vær for bestefar var vel to forskjellige ting. Da mine foreldre giftet seg i 1938 bodde de på Trettøya. Et kultursjokk av dimensjoner for min mor å komme fra byen og til en forblåst holme i Kvenværet. Men kjærligheten vinner over det meste.
Mvh
Arvid

gj12185
Innlegg: 1087
Registrert: 10. januar 2011 kl. 15.05
Sted: OSLO

Re: Trettøya Hitra

Legg inn av gj12185 » 16. mai 2018 kl. 22.31

Interressant historie. Jeg vil foreslå at du tar kontakt med hitterslekt.no med den historien, det er akkurat slik informasjon de lagrer for kommende generasjoner. :D
Med vennlig hilsen, Olaf Larsen.

Knut Ragnar Ansnes
Innlegg: 2192
Registrert: 8. november 2013 kl. 20.26
Sted: Hitra

Re: Trettøya Hitra

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 17. mai 2018 kl. 22.46

Dette er jo en del av historien om menneskene; bak en oppramsing av datoer og navn trer folket frem i lyset. Undertegnede har lagt dette glimtet fra familien Postholms historie inn på hitterslekt.no nå i kveld. Har plassert den som en "hendelse" under ekteskapet til dine foreldre Arvid: Johan Trygve og Gudrun Berntine. Kan du se gjennom det som nå er registrert, og komme med korreksjoner eventuelt endringsforslag om du så synes.
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken

Svar

Gå tilbake til «Hitra»