Jørgen Olsen Haavigen

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
gj17605
Innlegg: 404
Registrert: 31. desember 2012 kl. 12.55
Sted: KVENVÆR

Jørgen Olsen Haavigen

Legg inn av gj17605 » 18. februar 2014 kl. 10.40

Hei!

Leter etter opplysninger om min tipp-tipp oldefar Jørgen Olsen Haavigen.
Kan dette være riktig mann?

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... ide=-163(første fødsel på høyre side).
Har funnet han i folketellinga i 1801
http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... k=825#ovre

Mvh Gøril

Magne Østhus
Innlegg: 7791
Registrert: 9. mai 2010 kl. 1.22
Sted: LØKKEN VERK

Re: Jørgen Olsen Haavigen

Legg inn av Magne Østhus » 18. februar 2014 kl. 11.59

Hei !

Har du dette ?

Fra F. S.
Viet 1787.
Jørgen Olsen.
https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/N7TH-4JB

Jørgen viet andre gang.
1793.
https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/N7TH-ZHW

Om ønskelig så håper jeg du finner det samme i Kirkebok ?

Mv. Magne :)

gj17605
Innlegg: 404
Registrert: 31. desember 2012 kl. 12.55
Sted: KVENVÆR

Re: Jørgen Olsen Haavigen

Legg inn av gj17605 » 18. februar 2014 kl. 12.50

Takk Magne. Har funnet vielsen med Beret som er min direkte ane gjennom god hjelp her på dis i kirkeboka .
Vanskeligere å finne fødsel til de begge i kirkebøkene på Hitra.

Mvh Gøril

Knut Ragnar Ansnes
Innlegg: 2192
Registrert: 8. november 2013 kl. 20.26
Sted: Hitra

Re: Jørgen Olsen Haavigen

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 18. februar 2014 kl. 19.36

Heia til Gøril og Kvenværet !

Ekstraskatten i 1762 viser at Ole Jørgensen og kona Magdalene Hovliksdatter bodde på Hestnes. ( Hun er da kalt Malli Hovlechsdatter ). Senere kom dette paret til Håvika. M.a.o kan du høyst sannsynlig gå ut fra at du har funnet rette dåpen til din ane Jørgen Olsen.

Så var det Jørgen Olsen Håviks kone nr. 2, din ane Beret Jørgensdatter. Jeg finner Beret Johane Jørgensdatter Håvik konfirmert i 1781, 17 år gammel. Altså født 1764-1765.
Ole Jørgensens kone Magdalene Hovliksdatter døde, og Ole Jørgensen ble gift annen gang med Maren Ellevsdatter, som skal være mor til Beret Jørgensdatter, dette ifølge Hitraboka II.
Vi får prøve å finne dåpen til Beret Johane !
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken

gj17605
Innlegg: 404
Registrert: 31. desember 2012 kl. 12.55
Sted: KVENVÆR

Re: Jørgen Olsen Haavigen

Legg inn av gj17605 » 18. februar 2014 kl. 20.46

Hei Knut !
Nok en gang takk for all hjelpen du gir meg! Vil det si at Beret Johanne giftet seg med sin stefars sønn?
Jeg har sett litt i kirkebøkene for å finne Beret Johanne sin fødsel. Litt vanskelig å lese bøker fra den perioden. Trodde hennes far het Jørgen til fornavn,så jeg har sett etter det navnet også. Skal fortsette å lete,men trenger kanskje hjelp!!
Ha en fin kveld!
:D
Mvh Gøril

Knut Ragnar Ansnes
Innlegg: 2192
Registrert: 8. november 2013 kl. 20.26
Sted: Hitra

Re: Jørgen Olsen Haavigen

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 18. februar 2014 kl. 23.51

Det blir vel stefarens sønn ja.
Det jeg tror jeg har funnet videre kan oppsummeres slik:
Ole Jørgensen Håvik ble gift med enken Maren Hellesdatter 15.12.1777.
Trolovelsen her, øverst venstre side :
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-12
Kilde: Hitra, Ministerialbok nr. 634A02 (1775-1818), Kronologisk liste 1777, side 12
Vielsen følger på neste side, også der står det Hellesdatter ? Men Hitraboka II har kalt henne Ellevsdatter.
Maren døde i 1795. ( Kanskje det er skifte etter henne ? ) Hun skal ha hatt 2 døtre fra sitt første ekteskap. Din Berit Jørgensdatter, konf. 1781, 17 år, og Christina el. Christianna Jørgensdatter, konf. 1787, 16 år gammel.
Jeg har lett litt raskt etter dåpen til disse 2 døtrene, mest i Dolm og Kvenvær, uten å finne dem i farten. Er mors farsnavn Hellesdatter, er det en del som taler for at Maren og døtrene var tilflyttet ? Er farsnavnet derimot Ellevsdatter, er det et vel benyttet navn i Kvenværområdet.
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken

gj17605
Innlegg: 404
Registrert: 31. desember 2012 kl. 12.55
Sted: KVENVÆR

Re: Jørgen Olsen Haavigen

Legg inn av gj17605 » 19. februar 2014 kl. 8.04

Hei Knut!
Takk nok en gang ! Det var mye folk i Håvika den gangen. Er det gården til Johs Håvik området der de bodde ?
Vet du om det står noe om hvem som var foreldre til Ole Jørgensen Hestnes født ca.1723?
Har sett i en annen tråd hvem foreldrene til Magdalene var.
Mvh Gøril

Knut Ragnar Ansnes
Innlegg: 2192
Registrert: 8. november 2013 kl. 20.26
Sted: Hitra

Re: Jørgen Olsen Haavigen

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 19. februar 2014 kl. 20.11

Håvika ligger ved Straumfjorden den, ikke så langt unna Helgebostadbrua, men hvem som bor der vet jeg ikke. Håvika ved Titran er en annen gård som gjerne ble kalt Ytre Håvik i eldre skrifter.
Ole Jørgensens herkomst: Dersom han var født på Hestnes, er Jørgen Toresen Hestnes, 5 år gammel ved manntallet i 1701, en mulig kandidat som far.
Maren Hellesdatter/Ellevsdatter: Helle kan være en forvanskning av Helge. Men jeg fant også en mann Helle Ellevsen på Tunga ved ekstraskatten i 1762. Family Search oppgir at Helle Ellevsen Tungen og kona Mali Kristoffersdatter hadde minst 2 sønner, som naturlig nok var døpt Kristoffer og Ellev.
Avsnittene i Hitraboka II om Tunga og Hestnes gjør meg ikke klokere, på tide med nye bygdebøker også for denne delen av Hitra ?
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken

gj17605
Innlegg: 404
Registrert: 31. desember 2012 kl. 12.55
Sted: KVENVÆR

Re: Jørgen Olsen Haavigen

Legg inn av gj17605 » 19. februar 2014 kl. 21.49

Takk nok en gang. Ja,det skal bli spennende med nye Hitra-bøker. Håper at det er mange som har litt å bidra med,slik at vi får en del nytt i bøkene.
Ikke så lett å finne ut hvem som er far til Ole Jørgensen.Håper at jeg kan få noen match på mitt familietre . Skal lese litt i kirkebøkene i helga og prøve å finne Beret Johane mellom all OL-sendingene ! Skal gi tilbakemelding om hva jeg finner.
Har et spørsmål til deg som erfaren slektsforsker som er utenfor temaet her. Jeg leter etter søster til min farmor.Finner ingen spor etter henne etter 1920.Har etterlyst henne her på forumet,men ikke noe resultat. Noen tips for hvordan jeg kan lete utenom kirkebøker?

Mvh Gøril

:D

Knut Ragnar Ansnes
Innlegg: 2192
Registrert: 8. november 2013 kl. 20.26
Sted: Hitra

Re: Jørgen Olsen Haavigen

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 20. februar 2014 kl. 0.27

Det er vel Hanna Elisabeth det da.
Jeg tror ikke jeg har noen tips som kan hjelpe deg der, siden du alt har
fått så god hjelp av Trondheimsekspertene. Før eller senere vil det vel dukke opp
en ledetråd. Trondheimsbasen har du, skjønner jeg. Den blir oppdatert jevnlig.
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken

gj17605
Innlegg: 404
Registrert: 31. desember 2012 kl. 12.55
Sted: KVENVÆR

Re: Jørgen Olsen Haavigen

Legg inn av gj17605 » 20. februar 2014 kl. 7.22

Ja det er henne ! Håper det vil dukke opp noe som gjør at jeg finner henne.
Ellers har jeg hørt at Bjarne Faxvaag holder på å skrive om Stene og Myhre-gården historien her på Kvenvær. Har lovt å komme en dag,slik at han kan se hva jeg har og omvendt. De sitter på mye kunnskap om gamle dager.
Mvh Gøril

Svar

Gå tilbake til «Hitra»