Ingeborgvik

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
gj13350
Sted: Trondheim

Ingeborgvik

Legg inn av gj13350 » 1. september 2013 kl. 21.54

Hei. Prøver meg igjen.

Mine 2 x tipper het Ole Olsen Hernes f ca.1780 og Marit Jacobsdatter Ingeborgvik f ca.1779
Giftemål. Like under 1808-tallet venstre side.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-142

Regner med det er henne som er tjener her.
http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft ... 8436001397

Hvem er denne Marit og hennes aner ?. Vet noen det ? Noen fra Fjellværøy?

Mvh
Arvid

Knut Ragnar Ansnes
Sted: Hitra

Re: Ingeborgvik

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 2. september 2013 kl. 23.36

Ja Arvid,
fra Ingeborgvika har jeg svært mange aner både på fars og mors side. Nå er jeg bortreist til lørdag, og foretrekker å svare deg når jeg er tilbake, har alt dette oppskrevet. Men i mellomtiden kan du kanskje også få hjelp av andre med kjennskap til Ingeborgvika.
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken

Knut Ragnar Ansnes

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 6. september 2013 kl. 23.27

Hei !

Jeg har ikke denne Marit registrert i min Ingeborgvikoversikt. Men regner kanskje med at hun var datter av Jakob Olsen Akset (ytre), f. 1743, og Margrete Maria Steffensdatter Ulvan, f. ca 1749 i Kråkfjord, Roan.
I boka " Kristian og Ida - Notvollan og folket " fra 2004 skriver Krister Olsen at Jakob Olsen Mastad ( Han hadde flyttet fra Akset til Jevik og fra Jevik til Mastad. Ingeborgvik tilhørte Mastad mer eller mindre ) - døde i 1782, da det ble holdt skifte etter ham. Igjen på gården satt kona Margrethe, som gjerne forkortet navnet til Grethe.
Krister skriver videre at Jakob og Grethe hadde sønnene Ole ( 1770 ) og Benjamin ( 1777 )
samt 2 sønner som døde som små : Stephen ( 1772 ). død 1 år gammel, og en ny Stephen ( 1774 ), også død som barn. Noen datter Marit nevnes ikke i boka, men hun vil jo eventuelt være nevnt i skiftet.

I min konfirmantoversikt har jeg registrert Marit Jakobsdatter Ingeborgvik som konfirmert i 1792, 16 år gammel, altså født ca 1776.

Skiftet i 1782 bør sjekkes først. Dersom Jakob og Grethe er rette foreldre, har vi som nevnt opplysninger om slekta en del lenger tilbake !
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken

gj13350

Legg inn av gj13350 » 7. september 2013 kl. 10.26

Hei

Det er jo plass for ei Marit i den søskenflokken. Ifølge tellingen skal hun være født 1779 men de bommer jo ofte med flere år. Finner henne ikke i kirkeboken. Det eneste hintet om Ingeborgvik er jo giftemålet til Ole Hernes. Deres første barn er Ingeborg,sannsynligvis oppkalt etter Oles mor. Dat andre og siste barnet jeg finner er Martha, oppkalt etter Marit ?, Margrethe ?.
Finner ikke arveskiftet etter denne jakob,men det må vel være et sted. Er dårlig på dette. Det er vel en av grunnene til at jeg graver og spør om slekta mi på Hitra. Men så er det jo ofte noen som vet noe.
Det var vel kanskje ikke så mange Jakob-er å velge mellom i Ingeborgvik.
Mvh
Arvid

gj10822
Sted: KONGSBERG

Legg inn av gj10822 » 7. september 2013 kl. 10.45

Legger inn skiftet. Det er bare nevnt 2 sønner. Ole og Benjamin
Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24685/88/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 630575.jpg

gj13350

Legg inn av gj13350 » 7. september 2013 kl. 11.11

Hei
Tja, det betyr vel at Marit har en annen Jakob til far kanskje. Men hun måtte vel ha en eller annen forbindelse til Ingeborgvik. Du har jo hennes konfirmasjon. Dette ble vel så vanskelig som jeg gruet for. Fins det noen grunn til at hun ikke var med i skiftet?

Mvh
Arvid

Knut Ragnar Ansnes

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 7. september 2013 kl. 12.39

Konfirmasjonen i 1792 var i november. Dersom 16 år er rett, og det virker sannsynlig, så er hun født høsten 1776 - men kan også være 1777, dersom det skal være "i sitt 16. år". Vi får kanskje lete i kirkeboka i 1776/77 - etter en Marit Jacobsdatter.

En annen mulighet er jo at Marit kan ha vært gift mellom 1801 og 1808, og paret kan ha bodd i Ingeborgvika. Ved vielsen i 1808 står hverken dreng, ungkar, enkemand, pige, enke foran navnene. Presten på den tida utelot det aller meste. Men denne Marit som konfirmeres i 1792, må ha tilknytning til plassen.

En viss Jacob Hågensen, født i Hemne ca 1743, bodde en periode i Ingeborgvika. Han giftet seg med Marta Albrigtsdatter i 1791, men han kan ha hatt en datter tidligere.

Tilbake til mitt forrige innlegg og Jacob Olsen Mastad, som jeg blant mange andre nedstammer fra. Han skal ha hatt en sønn fra før, Anders Jakobsen, født på Storfosna ca 1766 ( Kilde: Krister Olsen, "Notvollan og folket" ). Kanskje var også Marit hans datter og født utenfor ekteskap ? Men skulle hun da ikke vært nevnt i skiftet etter faren ? Vel, ble ikke Anders nevnt, så skulle vel ikke Marit være med heller.

Ingeborgvika ved Knarrlagsundet hadde 3-4 hussstander på denne tida, husmenn, inderster, kanskje en strandsitter. De flyttet en del på seg, så det er flere muligheter.
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken

gj13350

Legg inn av gj13350 » 7. september 2013 kl. 13.20

Hei
Kan ikke finne henne i kirkeboken for Hitra i det aktuelle tidsrommet. Får vel trøste meg med at min 2 x tipp-oldemor Marit Jakobsdatter Ingeborgvik ihvertfall dukket opp som konfirmert og gift . Hun kan kanskje være født en annen plass. Kirkebøkene fikk vel ikke med seg alt heller men en skulle tro at skiftet hadde henne med, men som du sier, uekte barn kunne kanskje falle utenfor.
Skulle du komme over noe angående dette , håper jeg å høre fra deg. Marit er kanskje av din slekt også?

Mvh
Arvid

Knut Ragnar Ansnes

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 8. september 2013 kl. 1.29

Marit er antaglig ikke i min farsslekt, og min morsslekt slo seg ned i Ingeborgvika noen generasjoner senere.

Jeg har tenkt litt på denne Jacob Haagensen fra Hemne, som bodde i Ingeborgvika i 1801,
det året er han oppført som husmann med jord i Ingeborgvika, merkelig nok oppført under Ulvan :
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=152#ovre

Både Jacob og kona har vært gift før. Jeg har tidligere lett etter Jacobs opphav, og kom frem til at han var fra Hemne, men har ikke notert meg hvorfor.
Nå er det en del lettere å lete i Hemne enn det er i Hitra og Frøya på 1700-tallet og førstningen av 1800-tallet. Hemneslekt har en Haagen på Jutsæter, gift med ei Marit, og de er foreldre til en Jacob Haagensen Jutsetter, født 1746 :
http://www.hemneslekt.net/getperson.php ... tree=Hemne

Jeg undres om ikke foreldrene er de som blir viet 17.6.1731, da som Haagen Andersen og Marit Klæmmetsdatter. Navn som passer godt med personene på Jutsæter.

Jakob Haagensen Jutsæter er ca 30 år når Marit Jacobsdatter kommer til verden. Hun er antaglig ikke døpt på Hitra, og jeg fant i farten heller ingen ved det navn i passende alder døpt i Hemne. Men en Marit Jacobsdatter Ingeborgvik konfirmeres senhøstes 1792 på Hitra, og en Jacob Haagensen, formodentlig fra Hemne, bor i Ingeborgvika i 1791 og 1801, i sitt andre ekteskap ( viet 1791 ).
Jacob Haagensen Jutsæters mor het Marit. Helt etter tidens skikk å oppkalle døtre etter bestemødrene.

Det er derfor en del som tyder på at Marit Jacobsdatter kan være Jacob Haagensen Ingeborgviks datter i hans første ekteskap.
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken

gj13350

Legg inn av gj13350 » 8. september 2013 kl. 6.08

Hei
Ja men dette låter jo helt sannsynlig. Hadde en bare funnet hvor Marit ble født.
Dette er vel litt for mye av et sammentreff uten å være slik.
Det er jo ikke alle døpte en finner heller så langt tilbake i tid. Mange kirkebøker går ikke så langt tilbake heller. Indisiene er vel gode her. Skal sjekke rundt dette. Takker.
'
Mvh
Arvid

Svar

Gå tilbake til «Hitra»