Fra Ingeborgviknes til Summit, eller hva skjedde med barna ?

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Knut Ragnar Ansnes
Sted: Hitra

Fra Ingeborgviknes til Summit, eller hva skjedde med barna ?

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 14. juni 2008 kl. 11.58

Elias Hansen ble født på Odden gård i Trysil i 1799. Han kom etterhvert til Fosen, og ble i 1839 gift med 18 år gamle Hanna Serina Christensdatter fra Midtsian, Frøya. Disse to ble antaglig plassfolk på Ingeborgviknes (Viknes ), ved Knarrlagsundet, Hitra, og jeg kjenner til 3 barn,
Karen Johanna, f. 1841,
Hans, f. 1845, ble boende på Viknes,
Lorents, f. ca 1849, til Uren, Frøya, og fikk etterslekt der.
Elias døde antaglig ca 1852, og Hanna Serina ble gift på nytt, og boende på Viknes.

Hans Eliassen Ingeborgvig ble gift med Gurine Pedersdatter fra Frøya, og jeg har disse barna:
Hansine Marie, f. 1872, konf. 1887
Petra Oline, f. 1875, død 1894 ( tæring )
Peder Laurits Elias, f. 1878, emigrerte i 1905 til Summit, Syd Dakota, på besøk på Viknes
vinter/vår 1913/14, som ugift farmer.
Ida Karoline, f. 1880, konf. 1895
Hans Kornelius, f. 1885, død samme år.
Eline Margrethe, f. 1887, emigrerte til Summit, Syd Dakota i 1908
Klara Alvhilde, f. 1889, hjemmeværende på Viknes 1900.

Jeg har ikke tilgang til aktuelle kirkebøker fra ca 1900 ( Nordbotn kapell ).
Er det noen som kjenner til hvor det ble av de 3 døtrene Hansine Marie, Ida Karoline
og Klara Alvhilde ? Kan noen av dem også ha reist til Summit ?
Kan det være noen som har mer info om Peder og Elines videre skjebne i Summit ?

Mvh Knut

Lise Andersen
Sted: EIDSNES

Re: Fra Ingeborgviknes til Summit, eller hva skjedde med bar

Legg inn av Lise Andersen » 16. juni 2008 kl. 12.47

Hei
kan dette være Ida Karoline ? 1900tellingen for Trondheim http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=f01601&gardpostnr=209#nedre
Hilsen
Lise A

dn19444
Sted: TILLER

Legg inn av dn19444 » 16. juni 2008 kl. 14.29

Hei, Knut

Travelt for tida, men finner alltid tid til litt slektsarbeid. Jeg tror sannelig Lise har funnet rette Ida Karoline. Ida Karoline Skjefstad ble nemlig gravlagt på Lademoen 14. juli 1959. Hun døde seks dager tidligere, og fødselsdatoen hennes var 19. september 1880. Klokkerboka for Fillan viser at den Ida Karoline du etterlyser hadde samme fødselsdator som vogmann Arnt Martin. Vielsen (trolig Trondheim eller Strinda) vil kunne verifiser dette.

Arnt var for øvrig født 23. mars 1879. han døde 12. desember 1953 og ble gravlagt sju dager senere, på Lademoen.

Vet du for øvrig hva dem som reiste til Amerika kalte seg? Ingeborgviknes og Eliassen var kanskje ikke så egnet som etternavn der borte...

Krister

Knut Ragnar Ansnes

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 16. juni 2008 kl. 15.09

Veldig hyggelig med respons, takk begge to !
Det er nok Ida Karoline Hansdatter ja, ingen andre er døpt Ida Karoline på Hitra rundt 1880. Skal prøve å finne vielsen, de må jo være forholdsvis nygifte i 1900.
Lurer på om Hansine Marie kanskje også var i Trondhjems by i 1900, skal prøve å søke mer etter henne, samt se på etternavn på emigrasjonslisten. Men akkurat nå må jeg dra i et møte !
Igjen, tusen takk !
Knut

dn19444

Legg inn av dn19444 » 16. juni 2008 kl. 18.39

Arnt og Ida Skjefstad var faktisk faddere da Peder Laurits og Johanne Hansen (hun var også født Hansen) fikk døpt datteren Helga Gunelie i Nidarosdomen 24. mai 1903. Laurits, som han kalte seg, var gift med Johanne og de bodde i Munkegata i Trondheim. I 1905 valgte Laurits imidlertid å reise til Amerika, og Johanne ble gift på nytt.

Den som leter den finner, og jeg fant - etter mye om og men - Laurits i Amerika. Navneskiftet var problemet. Han brukte faktisk siste halvdel av Ingeborgviknes som etternavn, nemlig Wikness. I startet brukte han også Hansen.

Når det gjelder fornavn brukte han litt forskjellig, men det ser ut til at han falt ned på Laurits og Louis. Da han fikk statsborgerskap brukte han faktisk sitt fulle navn, Peder Laurits Hansen Wikness. I 1910 losjerte han hos Amanda branch i Farmington i Grant i Sør-Dakota. Han arbeidet som farmer. I 1914 da han reiste bortover for andre gang oppga han at han skulle besøke Rasmus Udseth. Rasmus er for øvrig behørig omtalt av Sverre Utseth i Fosen Historielags årbok fra 1971.

Louis H. Wikness slo seg ned i Summit, Roberts, Sør-Dakota. Han ble aldri gift igjen og døde 17. april 1949.

Søstera Eline Margrethe emigrerte også. Hun ble gift med Elmer Ross. De bodde først i Minnesota men havnet snart i Chicago i Illinois. Etter det jeg har funnet ut hadde de tre barn: Walter, født ca. 1915, Elmer, født ca. 1919 og Florence, født ca. 1925. De to eldste var født i Minnesota. Eline kalte seg Margaret og døde i Chicago på 1950-tallet.

Knut Ragnar Ansnes

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 16. juni 2008 kl. 23.00

Dette var da storveis, takk igjen Krister !

Fant forøvrig Hansine Marie som gift i Leinstrand kirke ( nr. 6 ) :

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-117

og da er hun bondekone her, i ft. 1900:

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=461#ovre

Ft 1900: Eline Lorntsdatter f. 1874 på Frøya, som er tjenstepike hos Hansine i 1900, er høyst sannsynlig hennes kusine ( datter av Lorents Eliassen Uren ).

Har jo da kommet mye lenger når det gjelder denne slekta,
men skulle det dukke opp flere fragmenter med informasjon, er det velkomment !

Knut

Knut Ragnar Ansnes

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 17. juni 2008 kl. 0.52

Vielse Ida Karoline Hansdatter og Arnt Martin Andreassen d. 18.11.1900, domkirken ( nr. 72 ) :
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-74

dn19444

Legg inn av dn19444 » 17. juni 2008 kl. 7.42

Er dette folket ditt, Knut?

Krister

Knut Ragnar Ansnes

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 17. juni 2008 kl. 10.49

Hei Krister:

Nei, men folket mitt ble boende på Viknes etter at denne familien forsvant. Litt usikkert om det dreier seg om samme hus, det ble etterhvert 2 boliger på Viknes. For ordens skyld, dette er ikke slekta til Johannes Benjaminsen Ingeborgvik.
Ellers er det vel av interesse for deg at Hanna Serine Christensdatter i sitt 2. ekteskap med Lars Eriksen Ingeborgvik ( Lars var fra BRØTTINGSVÅGEN, sønn av Erik Løddensen og Margret Johansdatter ) bl.a fikk sønnen Christen Mortinus Larsen i 1855, omkom 6.6.1885 på Tarvahavet utafor Ulvøya. Christen, som var gift med Petroline Evensdatter fra Sulen, hadde da 2 døtre, og den ene, Christine Christensdatter, ble gift på Glørstad og fikk i 1916 datteren Charlotte Ovedie Moen, som ble gift med en BRØTTINGSVÅG på Eidsmoen ...
Har forøvrig mange oversikter over familier/slekter rundt Knarrlagsundet.

Ser at det er mange som slekter fra Hitra og Frøya i nedslagsfeltet til avisa di...

Knut

dn19444

Legg inn av dn19444 » 17. juni 2008 kl. 19.35

Hei igjen, Knut

Du skriver at denne Petroline Evensdatter var fra Sula. Kan det tenkes at hun opprinnelig var fra Angelsnes på Dolmøya og at hun var datter av Even Amundsen Bugten og Beret Marta Olsdatter?

Har du oversikt over etterkommerne etter Petroline?

Grunnen til at jeg spør, er at jeg i det siste har letet etter ungeflokken til Even og Beret Marta uten hell, og så hadde jeg helt glemt at ei Petroline Evensdatter, som jeg tror hadde noe med Angelsnes å gjøre, mistet sin første på Tarva og at hun etterpå ble inngift i Vågan-familien.

(Pause)

Fant ut at jeg kanskje hadde skrevet noe om dette i Notvollboka, og hentet den fram nå. Der står det faktisk på siden 68 at enka Petroline Evensdatter giftet seg med Kristen Olai Jakobsen Vågan i 1892. Jeg har notert at hun var fra Angelsnes på Dolmøya, men det kan jo hende at hun vokste opp på Sula eller tjenestegjorde der.

Dermed hjalp du meg å finne et svar jeg hadde glemt at jeg selv hadde... Sånn går det når hodet blir overfylt med navn og datoer og koblinger.

Krister

Knut Ragnar Ansnes

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 17. juni 2008 kl. 23.07

Heisan,
har skrevet Petroline Evensdatter Sulen, det var det hun vel kalte seg da hun giftet seg første gang 4.6.1879. Men jeg har notert at hun er født i Angelsnes/Bugten, og at foreldrene het Even O. Amundsen, født 1829, og Beret M. Olsdatter, født 1824. I dette første ekteskapet hadde hun døtrene :

Hanna Laurine Christensdatter, født 3.11.1879, gift 1.9.1901 med skomaker Halfdan Hilmar Johannessen Gårdsøy, Frøya. Kan sikkert se om det finnes etterkommere, men har ikke registrert noen.

Christine Oline ble født 19.6.1983, hun ble da gift som nevnt på Glørstad med Ole Martinsen Moen, født 1879. Vielse 13.6.1905. Har søkt, men bare funnt barna Martin Moen, 1906 - 1992, ( ugift ? ) og Charlotte, som døde i 1989 og hadde en sønn og en datter, men stor etterslekt da datteren jo ble gift ...

Det var stor innsats i hele Fillan sogn etter den store ulykkesmorgenen på Tarvahavet 6 juni 1885. Mange ville hjelpe, og jeg vet det ikke helt sikkert, men jeg tror at Petroline og døtrene kom til Steinklovan og bodde der noen år, før hun ble gift i Vågan. Forlovere osv. kan tyde på det.

Det ble vel 2 døtre i ekteskapet med Johan Vågan også, Anna Jensine og Johanna Henrikke. Har ikke notert deres eventuelle etterkommere.

Har tatt med alt dette av hensyn til eventuelle andre interesserte lesere, men sender deg gjerne den slektsfilen jeg har på Ingeborgviknesset på epost, Krister.

Knut

Svar

Gå tilbake til «Hitra»