Ane Marie Lorentsdatter, Brevik

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Brukeravatar
Geir Tverå
Sted: TRONDHEIM

Ane Marie Lorentsdatter, Brevik

Legg inn av Geir Tverå » 15. desember 2005 kl. 0.47

Min tipp-tippoldemor Ane Marie Lorentsdatter ble døpt i Fillan kirke 22.09.1811 som datter av Lorentz Brevigen. Da hun ble konfirmert i 1828 oppgis Lorents Olsen og Juditha Jensdatter som hennes foreldre. Et par år senere flyttet hun til Trondheim (utflyttingslistene sier 1833). Her ble hun etterhvert gift og har brukt både Wiig og Dahlberg som etternavn.

Hvem var Lorents Olsen, og hvor kom han fra? Det kan være ham vi finner som dreng på Gjøstenøya i 1801, 24 år gammel.

Juditha Jensdatter kan være henne vi finner på Hærøya, Hitra som 14 åring i 1801, datter av Jens Andersen (da i 2. ekteskap). Hvem var hennes mor?

Jeg har leita etter vielsen mellom 1805 og 1810 uten å finne noe. Går det an å finne ut når de ble gift?

Jeg har funnet at de også hadde en sønn Lorents f. 1819. Hadde de flere barn?

Det som skjedde videre, er noe uklart. Trolig døde Lorents Olsen omkring 1820/21, men dødsfall/begravelse er ikke funnet i kirkeboka.
Den 12.02.1823 fødte Juditha datteren Martha Marselia i Brevik. Barnets far var Halvor Madsen. Det står ingenting i kirkeboka som forteller oss om sivilstand/stilling til Juditha og Halvor, heller ikke at barnet var født utenfor ekteskapet. Juditha og Halvor ble ikke gift før i 1828. Da hadde de fått et barn til, Hanna, født tidligere samme år på Herøya. Ved vielsen er Juditha oppført som E (enke), 39 år, og begge hadde da tilhold på Herøya.
De opplysninger som foreligger, tilsier at det er den samme Juditha Jensdatter som det er snakk om hele tiden.
Hennes videre skjebne er så langt ikke kjent, men hun døde etter alt å dømme før 1865.

Alle innspill, samt henvisninger til bygdebøker o.l. mottas med takk.

Mvh
Geir Tverå

dn19444
Sted: TILLER

Re: Ane Marie Lorentsdatter, Brevik

Legg inn av dn19444 » 15. desember 2005 kl. 16.09

Hei

Det er nok ikke så mye jeg kan bidra med her, men jeg kan bekrefte at de hadde noe med Herøya å gjøre. I 1808 ble Lorns Olsen Herøen og Judita Jensdatter Herøen gift i Fillan kirke. Men kirkeboka på Hitra gir ikke flere opplysninger på denne tida. Dessuten er kirkeboka nesten uleselig, så det er ikke mulig å se noen datoer engang.

Mvh
Krister Olsen

7870
Sted: SANDSTAD

Legg inn av 7870 » 15. desember 2005 kl. 16.20

Geir Tverå

Ser at du allerede har fått hjelp av min nevø Krister. Han har funnet giftemålet mellom Lorens og Juditha i 1807. Av boka kan det se ut som om det er utpå høsten engang. Jeg trur eller du har rett i dine antakelser: Det er din Lorens du finner på Jøsnøya i 1801, og det er di Judith du finner på Herøya samme år. I den militære sjølegdrulla for 1809 står Lorens Olsen oppført. Han er født i Hemne i 1778, sår det. Han bodde på Herøya i 1809, men seinere flytta han til Breivika. Han var gift og hadde flere barn, bl a sønnen Ole Lorensen, som vart født i 1814. Ole vart tjener i Leirvika og seinere på Ulvan. I sjølegdrulla for 1817 står det at Lorens døde i 1821.
Dette er hva jeg finner i farta. Her er ennå mye å finne.
Mvh
Svein Bertil Sæther

dn19444
Sted: TILLER

Legg inn av dn19444 » 15. desember 2005 kl. 18.53

Jeg skulle akkurat til å legge inn opplysningen om at Lorents var født i 1778 i Hemne (Sjølegden), men der var onkel kommet meg i forkjøpet, gitt. Ellers, Svein Bertil, har du helt rett i at giftermålet er i 1807, ikke 1808.

Jeg har ikke mer info om Lorents, men det ble født en Lorents Olausen Dahlberg i Hemne ca. 1778. Har ingen anelse om dette kan være mannen, men det er vel verdt å sjekke ut.

Krister

Brukeravatar
Geir Tverå
Sted: TRONDHEIM

Legg inn av Geir Tverå » 16. desember 2005 kl. 22.16

Takk til dere begge for nyttige opplysninger!
Vielsesåret ble jo også korrigert, så slapp jeg å spørre om akkurat det. :D

Spesielt opplysningen om Lorents sitt opphav er interessant; at han var fra Hemne. Dersom man sjekker flere av sjølegdrullene vil man vel kunne se om opplysningen om fødested går igjen.

Opplysningen om en Lorents Olausen Dahlberg døpt ca 1778 er interessant ettersom jeg vet at dattera skal ha benyttet dette navnet ved en dåp i Trondheim.
Hva er kilden til denne opplysningen? Det er vel ikke kirkeboka for Hemnes ettersom du skriver circa-år?

Hvor er Dalberg, og er det noen bygdebøker og Hitra eller Hemne som kan være til nytte i det videre arbeidet?

Igjen, mange takk for god hjelp!

Mvh
Geir

7870
Sted: SANDSTAD

Legg inn av 7870 » 16. desember 2005 kl. 23.40

Geir
Jo, Hemne går igjen i sjølegden når det gjelder Lorens. Det behøver i seg sjøl ikke å bety så mye, for her har eventulle feilkilder en tendens til å bli igjentatt. Men det er foreløpig ingen grunn til å tvile på sjølegdens opplysning her. Og det er jo sannsynlig at rette mann er funnet.
Mvh
Svein Bertil

Svar

Gå tilbake til «Hitra»