Ole Johannessen Sunde f. ca 1837

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Åsmund Skjeldnes
Innlegg: 206
Registrert: 8. desember 2004 kl. 22.15
Sted: BRØTTUM

Re: Ole Johannessen Sunde f. ca 1837

Legg inn av Åsmund Skjeldnes » 3. september 2003 kl. 22.49

Jeg har en Ole Johannessen Sunde og Karen Kristine Ovesdatter som er oppført som ugifte foreldre til Karen Oline f. 01.03.1864. Begges 2et leiermaal ??

Olaus Christian f. 15.11. 1860 er oppført med Karen Kristine som mor og Olaus Johannessen som far. Begges 1ste leiermaal. Kan Ole og Olaus være samme person?

Karen Kristine vet jeg litt om. I FT 1900 er hun gift og bosatt på Utstrand, Ørland.

Ole Johannessen synes vanskeligere å finne ut av. Finner en Ole Johannessen i FT 1865 på Hitra. Tjenestekar på Hestvig, Fillan, som eies av Kaald, som vistnok også eide Sunde. Ole oppgis til å være 28 år i 1865, og født i Hemne (ca 1837).

Finner ikke Ole i FT 1900. Noen som kjenner til Ole Johannessen. Jeg er også usikker på foreldrene hans.

Åsmund
mvh Åsmund

Åsmund Skjeldnes
Innlegg: 206
Registrert: 8. desember 2004 kl. 22.15
Sted: BRØTTUM

Re: Ole Johannessen Sunde f. ca 1837

Legg inn av Åsmund Skjeldnes » 13. februar 2008 kl. 23.16

Jeg tar opp denne på nytt, saken var opprinnelig sendt til Trønderslekt i 2003 uten at jeg fikk svar. Ved overføring til Slektsforum ble innlegget overført Ørland. Kanskje moderator kan flytte over til Hemne eller Snillfjord?

Karen Kristine Ovesdatter hadde altså 2 fødsler før hun senere flyttet til Utstrand på Ørland og stiftet ny fanilie der.

Første barn var Olaus Kristian født 15 nov 1860 døpt 26.nov Hemne se lenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-63
nr 121. Olaus døde 27. november samme år.
Far: ungkar Olaus Johannessen Hevnskjel

Andre barn var Karen Oline Olsdatter født 1 mars 1864 døpt 19. juni 1864 Hemne se lenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-87
nr 62.
Far: ungkar Ole Johannesen Sunde.

Mitt spørsmål gjelder om "barnefedrene" kan være en og samme person - det er jo nærliggende å tenke den tanken, og om noen vet noe mer om han - hvem som var foereldrene hans og hvor det ble av ham?
mvh Åsmund

gj01508
Innlegg: 69
Registrert: 16. juli 2005 kl. 16.08
Sted: Norge

Re: Ole Johannessen Sunde f. ca 1837

Legg inn av gj01508 » 14. februar 2008 kl. 8.35

I høyre marg på 1864 dåpen står det jo at det er begges 2de Leiermaal med hinanden så det forteller vel at de har døpt et barn sammen før.

Hjemmedåpen i 1861 ble holdt av Johan Johanesen Sunde. I 1865 finnes det en Johan Johans. på Sundesøen, kan det være far til Ole/Olaus?. Det står også der at "Opgaven skeet av Ingebrigt Ingebrigtsen", og jaggu finnes det ikke en med det navnet på den ovennevnte Sundesøen.

Åsmund Skjeldnes
Innlegg: 206
Registrert: 8. desember 2004 kl. 22.15
Sted: BRØTTUM

Re: Ole Johannessen Sunde f. ca 1837

Legg inn av Åsmund Skjeldnes » 14. februar 2008 kl. 19.21

Takk for svar Charlotte! Da kan vi fastslå at det er samme person. Jeg er ikke særlig god på tyding, så det var god hjelp og et "puff" for å komme videre her.
Har funnet det jeg tror må være rett dåp på Ole/Olaus Johannessen:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-67
nr 51
og konfirmasjon:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-122 nr 21

Det fremkommer at han er født 3. juli 1838 på Hevnskjelstrand. Foreldre: ungkar Johannes Olsen og Ane Torkilsdatter. Uægte.

Har problemer med å tyde det som står rett foran og rett etter Ane Torkilsdatter i foreldrefeltet.
mvh Åsmund

gj01508
Innlegg: 69
Registrert: 16. juli 2005 kl. 16.08
Sted: Norge

Re: Ole Johannessen Sunde f. ca 1837

Legg inn av gj01508 » 14. februar 2008 kl. 20.53

Hei Åsmund

Det står ihvertfall "Enke Ane Torkelsdatter ibid" men klarer ikke det siste ordet. Kan se ut som "Indster". Var hun kanskje enken etter en "Inderste" på gården Strand?

Jeg vet ikke i hvilken grad du kan fastslå at dette er foreldrene til din Ole/Olaus uten at det finnes noen sterke hentydninger til enten fødselsdato, fødested eller foreldre. I min forrige post skre jeg om Johan Johans og lurer på hvem han kan være, kanskje en bror? Jeg tror at man kan finne viktig informasjon i fadderene noen ganger.

Lykke til.

Åsmund Skjeldnes
Innlegg: 206
Registrert: 8. desember 2004 kl. 22.15
Sted: BRØTTUM

Re: Ole Johannessen Sunde f. ca 1837

Legg inn av Åsmund Skjeldnes » 14. februar 2008 kl. 21.32

Takk igjen!

Det med at jeg føler at Olaus/Ole f. 1838 er rett person, har med tilknytningen til Hevnskjel å gjøre. Ved dåpen til 1. barn Olaus Kristian er faren altså ungkar Olaus Johannesen Hevnskjel. Alder passer også bra.

Ved hans Dåp er stedet Strand og ved konfirmasjon er sted Hevnskjel. Geografisk er Hevnskjelstrand like ved Sunde og Skjelneset hvor Karen Kristine Ovesdatter bodde.

Finner heller ingen andre passende Ole Johannessen i nærheten.
mvh Åsmund

Svar

Gå tilbake til «Snillfjord»