Ole Pedersen Odden d. 50 år gl. 1841

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
Tore Kristiansen
Innlegg: 4188
Registrert: 18. november 2004 kl. 9.47
Sted: KRISTIANSUND N

Ole Pedersen Odden d. 50 år gl. 1841

Legg inn av Tore Kristiansen » 22. august 2008 kl. 12.53

I Smølaboka bind 4 side 193 står det om Ole Pedersen og familien hans. Han var gift med Ingeborg Cathrina Josefsdtr Skarpnes, og familien står også omtalt under Skarpnes i bind 5 side 36.

Ingen av stedene står det hvor Ole kom fra eller nevnt noe om opphavet hans.

Det står ikke i de to bindene av Smølabøkene at de bodde på Skarpnes. Ved dåpen til sønnen Isak i 1832, nr. 7 står det Inderst Ole Pedersen Skarpnæs, Kone Cathrina Josephsdatter.

I Extra Rulle for Trondhjems Søe-District og Romsdals Amt Anno 1831 står Ole som født 1786 og tilflyttet fra Nordland. Se vedlegg. Jeg har klippet bort overskriftene i de ulike kolonnene, men det er:
Mandskabets Navn: Ole Pedersen
Fødested: Hammeren
Fødsels- Daabs-Datum: 1786
Opholdssted: Skarsnæs eller Skarpnæs. Odden er overstrøket
er indrulleret Anno: 1822
Gift: ja
Har staaet i Hovedrullen. No. Bogstav: Feltene står tomme
Aarsag Hvorfor han kom i Extra-Rulle: Alder
Kolonna helt til høyre Anmærkninger: tilflyttet fra Nordland

Og han sto på plass 58 K i Extrarullen. Navnet hans er nok overstrøket fordi han ble flyttet ut av rullen i 1840.

Det stemmer med navnet og at han bodde først på Odden og seinere på Skarpnes. Alderen er litt forskjellig fra bygdeboka, men den har de sannsynligvis tatt fra begravelsen hans i 1841, nr. 10, der det står at han var 50 år i 1841. Konas dødsfall står på neste side som nr. 33. Jeg er rimelig sikker på at dette er samme mann som var gift med Ingeborg Catrine Josefsdtr siden oppholdsstedet hans er både Odden og Skarpnes i extrarullen.

MEN er det noen som har funnet opphavet hans? Denne innførselen i sjørullene gir flere opplysninger enn kirkebøkene; både et stedsnavn og et annet fødselsår. Det finnes noen steder som heter Hammeren i Nordland, og det er noen Ole Pedersen som ble født i 1786. Men kanskje noen har funnet en presteattest på ham, eller har funnet andre opplysninger som gjør at jeg slipper å lete. :)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
:) Tore

Karle Gjernes
Innlegg: 83
Registrert: 13. februar 2005 kl. 20.30
Sted: SMØLA

Re: Ole Pedersen Odden d. 50 år gl. 1841

Legg inn av Karle Gjernes » 25. september 2008 kl. 22.23

I unge år losjerte eg under skulegang hos bestemor Elise Kruse. Der var det fullt hus på søndag, naboar og slekt stakk innom. Da var det Paul Råket som snakka om nordlands-Ola. Så vidt eg minnest trur eg han var innom Alstahaug. Om det stemmer har eg ikkje undersøkt. Dette som eit hint ei sein kveldstund.

Brukeravatar
dn22196
Innlegg: 2308
Registrert: 16. januar 2008 kl. 11.32
Sted: FJERDINGBY

Re: Ole Pedersen Odden d. 50 år gl. 1841

Legg inn av dn22196 » 25. september 2008 kl. 22.53

Hei du finner jo vielsen mellom Ole og Ingebor i kirkeboken Brattvær i Edøy 1819-1827.Klarer ikke å legge inn lenken til deg.De giftet seg 9 oktober 1820

Brukeravatar
Else Berit Rustad
Innlegg: 18145
Registrert: 3. november 2006 kl. 9.10

Re: Ole Pedersen Odden d. 50 år gl. 1841

Legg inn av Else Berit Rustad » 25. september 2008 kl. 23.01

Lenke til vielsen:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-14

Par nr. 1 øverst til venstre

Tore Kristiansen
Innlegg: 4188
Registrert: 18. november 2004 kl. 9.47
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Ole Pedersen Odden d. 50 år gl. 1841

Legg inn av Tore Kristiansen » 25. september 2008 kl. 23.27

Takk for det, Karle! :) Det gjør at området for å søke etter ham blir en del mindre.

Til Lisbeth og Else. Det er kjekt med lenke til vielsen. Men denne kirkeboka har 1812-skjemaet og da er det dessverre ingen kolonner for brudgommens far eller opplysninger om fødested, alder el.l. som kom inn i de seinere kirkebøkene.
:) Tore

Svar

Gå tilbake til «Smøla»