Kjenner noen personene på bildet?

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
gj07282
Innlegg: 7
Registrert: 8. juli 2008 kl. 22.16
Sted: SMØLA

Kjenner noen personene på bildet?

Legg inn av gj07282 » 13. august 2008 kl. 16.44

Hei

Har hatt dette bildet ute på digitalarkivet en god stund http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe ... aak=#anker
for om mulig få noen svar på hvem personene på bildet er, men så langt, ingen respons.
Nå prøver jeg her, og håper at noen kan kjenne igjen en eller annen.

Bildet er tatt i 1904 på Brattværet i forbindelse med bestemor og bestefars bryllup, og brudens far og bror er stort sett de eneste vi med sikkerhet kan si hvem er. Resten er for oss en gåte.

Her er det "Prøv lykken" for alle penga:-)


Mvh
Wenche F.

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Innlegg: 3141
Registrert: 10. desember 2004 kl. 22.15
Sted: REKDAL
Kontakt:

Re: Kjenner noen personene på bildet?

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 13. august 2008 kl. 22.36

Et interessant bilde som fortjener svar, derfor løfter jeg den opp selv om jeg ikke har noe å bidra med om selve bildet.

Tror du ikke dette kunne være interessant for lokalavisa? ser at det finnes en avis som heter NORDVEST nytt.

Lokalavisa i min kommune (Vestnes og Vestnesavisa) har hatt mange gamle bilder som det har komme mange gode svar på, og jeg har inntrykk av at dette er populært stoff i et lite lokalsamfunn.

Mvh Helge.

gj07282
Innlegg: 7
Registrert: 8. juli 2008 kl. 22.16
Sted: SMØLA

Re: Kjenner noen personene på bildet?

Legg inn av gj07282 » 13. august 2008 kl. 23.08

Heisann

Takk for svar og innspill, og tanken har slått meg ja. Har dessuten hatt det på lerret/skjerm på "senteret" i forbindelse med et "Dis-arr." i fjor, men ingen kunne dra kjensel på noen der.
Har også spurt min onkel på 85 år, samt ei dame som er to av de eldste nålevende som vokste opp og bodde på Brattværet i sin tid om de kunne kjenne igjen noen, men heller ikke de kunne dra kjensel på noen spesielle.

Som jeg skrev på DA, er mannen bak Halvor Gikling (min oldefar) sannsynligvis min farfars bror, Johannes Farstad, f. 1873.
I fremste rekke sitter det tre menn, den første med et barn i fanget. Denne mannen kan muligens være Peter Sivertson Aarøe, f. 1834 i Tr.Heim. Han var en av fadderne til min farfar Kristian Farstad, og levde enda da bryllupet stod. Grunnen til denne antagelsen er at denne Peter Aarøe er min tipp-oldefar på morsiden, og både jeg selv og de to ovennevnte forespurte personer fra Brattværet mener denne personen er lik min morfar og hans bror, men dette blir da bare antagelser...
I midten i samme rekke sitter det en mann som min onkel mener kan være Bernhard Johannesson Kruse, f.1885, omkom på sjøen i 1908, men dette blir også bare antagelser, dessverre..

Litt ergelig at jeg ikke hadde dette bildet for hånden da min mor levde, hun hadde nok kjent igjen flere av personene på bildet, men... Det er for sent nå..

Allikevel, jeg gir ikke opp, noen må vel kjenne igjen en gammel onkel, ei oldemor e.l. Det er jo også mange barn på bildet, så kanskje sitter jeg på et bilde av nettopp din bestefar?:-)


Mvh
Wenche F.

Frank Naas
Innlegg: 17
Registrert: 16. februar 2014 kl. 14.25
Sted: HARØY

Re: Kjenner noen personene på bildet?

Legg inn av Frank Naas » 16. februar 2014 kl. 14.50

Hei!

Dama litt til høgre midt på bildet med kvitt forkle,kvite band over skuldre og mørk bluse er Olise Kristine Olsen (Lise) Andersdatter Farstad. f.1871 Smøla Bygdebok VII side 309
Ho er eldste søster til brudgommen.

Jenta ho står og held kring(med tre loddrette knapperader på jakka) er eldste datter hennar, Enga Amagda (Magda) (Necolaidatter) Koksæter f.27.6.1896 i Kr.sund
Magda er min svigermors (Jorunn Ingebrigtsen) mor.

Frank N

gj06282
Innlegg: 30
Registrert: 8. februar 2008 kl. 10.44
Sted: SMØLA

Re: Kjenner noen personene på bildet?

Legg inn av gj06282 » 23. februar 2014 kl. 11.56

Hei Frank

Takk for svar, og med det en ørliten bit nærmere oppklaring på mysteriet.

Nå gjenstår bare resten av bryllupsgjestene :-)


Mvh

Wenche F.

Svar

Gå tilbake til «Smøla»