Opphav til to damer gift Solvær - Smølabøkene?

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
Erling Myrbostad
Innlegg: 878
Registrert: 29. november 2005 kl. 21.38
Sted: KVANNE

Opphav til to damer gift Solvær - Smølabøkene?

Legg inn av Erling Myrbostad » 25. januar 2012 kl. 17.20

Jeg er ute etter en bekreftelse/avkreftelse på om jeg er på rett spor når det gjelder følgende to damer på Solvær. Dette gjelder følgende:

Fiskar og los Anders Nilsson Solvær, f. ca 1764, var gift med ei Marit Christensdotter, f. omlag 1779 skal en dømme etter alder i 1801. Jeg finner ikke Marit Christensdotter født i Edøy, men tror hun kan være fra Høgset i Valsøyfjorden (Aure prestegjeld), og i så fall datter av Christen Nilsson Høgset og kona Beret Monsdotter. Dette begrunner jeg i at hun er den eneste jeg har funnet med noenlunde rett alder i rimelig nærhet av Smøla, og også i at sønnedatteren kommer til Høgset i ungdommen, trolig til slektningene der. Men har altså ikke funnet noe bevis så langt.

Sønn til de to overnevnte, Nils Andersson Solvær, også fiskar og los, var f. i 1804, gift 15.8.1831 med Ragnhild Olsdotter, f. 1806 (fødselsår etter alder ved vielsen på begge). De hadde datteren Marit Nilsdotter før de var gift, fødselsdato 24.3.1831. Ho kom altså til Høgset. Jeg finner ingen Ragnhild Olsdotter i høvelig alder i Edøy, men også her en fra Valsøyfjord som kan passe, det er Ragnhild Olsdotter Enghaug (plass under Englia, tror jeg), f. 2.5.1806. Foreldre Ole Larsson Enghaug, f. ca 1763, og kona Maria Arntsdotter, f. ca 1767.

Nils Anderson omkom på sjøen 28.11.1833, og jeg har så langt ikke funnet ut hva som skjedde etterpå med Ragnhild Olsdotter. Finner heller ikke skifte etter Nils Andersson. Men Ragnhild ser ut til å være død før FT1865. Har altså ikke funnet bevis på at dette er rett person, håper det er noen som har en bit eller to til i puslespillet.

mvh Erling

Ivar Modolf Tyrhaug
Innlegg: 465
Registrert: 27. november 2004 kl. 8.50
Sted: STJØRDAL

Re: Opphav til to damer gift Solvær - Smølabøkene?

Legg inn av Ivar Modolf Tyrhaug » 25. januar 2012 kl. 17.49

Hvor Marit Christensdatter f.ca. 1779 var ifra kommer ikke fram i Smølaboka heller. Ho var kone nr 2 til Anders Nilsen Solvær, f. 1764.

Men sønnen Nils, f. 1803 ble gift 1831 m. Ragnhild Olsdatter Hammer, 25 år. Hammer kan vel kanskje tyde på at ho er fra Tustna. Det er Hammer der, mener jeg.

Som du skriver så omkom los Nils Andersen f. 1803 på sjøen den datoen i 1833 du skriver. Enken Ragnhild flytta da etterhvert til Kristiansund. ( I 1830-åra ifølge Smølabok nr 2, s. 246)

Erling Myrbostad
Innlegg: 878
Registrert: 29. november 2005 kl. 21.38
Sted: KVANNE

Re: Opphav til to damer gift Solvær - Smølabøkene?

Legg inn av Erling Myrbostad » 25. januar 2012 kl. 18.00

Mange takk for informasjonen, Ivar

mvh Erling

Erling Myrbostad
Innlegg: 878
Registrert: 29. november 2005 kl. 21.38
Sted: KVANNE

Re: Opphav til to damer gift Solvær - Smølabøkene?

Legg inn av Erling Myrbostad » 25. januar 2012 kl. 18.38

Har sjekket evt. Hammer på Tustna, nå er jeg ikke så veldig godt kjent, men jeg vet om bare to namn som er i nærheten av Hammernavnet, det er Hammarbukta (Leira), men den var bygd lenge etter dette, og så er det garden Hundhammer, og plassen under den garden. Men det er ingen der som kan passe med Ragnhild Olsdatter. Det er vel ingen Hammernavn på Smøla, sikkert.

Erling

Erling Myrbostad
Innlegg: 878
Registrert: 29. november 2005 kl. 21.38
Sted: KVANNE

Re: Opphav til to damer gift Solvær - Smølabøkene?

Legg inn av Erling Myrbostad » 25. januar 2012 kl. 19.00

Litt mer opplysninger:

Har nå funnet at søster til "kandidaten" Ragnhild Olsdatter Engsaugen (ikke Enghaugen, feiltolket i tidligere innlegg), Ingeborg Olsdotter, f. ca 1808, er fadder på ett av barna til Marit Nilsdotter Høgset, som altså er dotter til "vår" Ragnhild Olsdotter. Se nr. 38 lenke her:

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-95

Dette tyder på at teorien min er rett for Ragnhild Olsdotter, ellers skulle vel neppe en fra Enge være fadder ute på Mæle.

mvh Erling

dn21758
Innlegg: 694
Registrert: 10. juni 2008 kl. 8.28
Sted: SMØLA

Re: Opphav til to damer gift Solvær - Smølabøkene?

Legg inn av dn21758 » 25. januar 2012 kl. 20.23

Hei!

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 630393.jpg


Se folio 344-345, øverst på side 345.

Enkemann Anders Nilsen Solvær giftet seg ganske riktig i Aure 1799 med Marit Christensdatter Høgset. Jeg ser at jeg har skrevet dette inn i min egen bygdebok bind 3, s. 246, så dette har jeg nok vært borti før :)

Mvh. Kjell

Erling Myrbostad
Innlegg: 878
Registrert: 29. november 2005 kl. 21.38
Sted: KVANNE

Re: Opphav til to damer gift Solvær - Smølabøkene?

Legg inn av Erling Myrbostad » 26. januar 2012 kl. 11.58

Mange takk, Kjell, da fikk jeg bekreftelsen jeg var ute etter, forloverne bekrefter her også rett Marit. Da er det bare å jobbe videre på samme kurs.

mvh Erling

Svar

Gå tilbake til «Smøla»