Kristoffer Anderssen og Kristiana Johannesdatter

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
gj04080
Innlegg: 13
Registrert: 11. desember 2006 kl. 10.12
Sted: FREI

Kristoffer Anderssen og Kristiana Johannesdatter

Legg inn av gj04080 » 11. desember 2006 kl. 10.30

Er det noen av dere som vet noe om disse personene? De kom kom til tustna/karlsvika ca 1860 og bodde på husmannsplassen aukan under gården karlsvik. I bygdeboka for Tustna står det at Kristoffer vistnok var fra valsøyfjorden, født omlag 1830 og døde i 1870 45 år gammel. Men det er også alt jeg vet om kristoffer, så jeg håper at noen av dere kanskje kan hjelpe :) kristiana tror jeg var født ca 1829 i aure prestegjeld, (uekte barn) og flyttet deretter til hevne sammen med sin mor og hennes nye ektemann og kom tilbake til normøre/valsøyfjorden som voksen med sønnen anders og giftet seg med kristoffer i 1855.

Hilsen Aina

Tore Kristiansen
Innlegg: 4184
Registrert: 18. november 2004 kl. 9.47
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Kristoffer Anderssen og Kristiana Johannesdatter

Legg inn av Tore Kristiansen » 11. desember 2006 kl. 12.27

Hei Aina, jeg lovte jo å sende deg en epost da jeg snakket med deg på biblioteket om dette. Jeg fortalte deg at jeg har laget ei slektstre for Kristianes oldebarn, et barnebarn av Anders Andersen Strand, gutten som Kristiane fikk før hun giftet seg. Nå fant vi ikke det slektstreet da jeg var på besøk hos Kristianes oldebarn, så jeg måtte gå igjennom kildene på nytt igjen. Det viste seg var bare bra, for siden jeg holdt på med dette, har det kommet flere skanna kyrkjebøker på Digitalarkivet, og jeg har dermed også kommet et stykke på vei med anene til Anders Andersen Strand. Men han er ikke din ane.

I dag ligger kirkebøkene for Aure som skanna kyrkjebøker på Digitalarkivet 1819-1838 og 1859-1878 som angår dine. Kirkeboka 1772-1819 finner du på mikrofilm på Kristiansund folkebibliotek, men akkurat nå har de lånt ut den filmen, så skal du se på den før jul, må du be dem om å fjernlåne en fra fylkesbiblioteket. Kirkeboka imellom, 1839-1856 har jeg kopier av hjemme.

Jeg legger ved lenker til kirkebøkene, og der de ikke er lagt ut som skanna kyrkjebøker, så legger jeg ved lenker til ei av databasene hos mormonerne; IGI på http://www.familysearch.org. IGI-databasen er ikke korrekturlest, og de har kuttet ut gardsnavn på folkene, men nesten alle kirkebøkene på Nordmøre er registrert der fram til ca. 1865. Det store unntaket er Kristiansund som bare finnes 1832-1842. Opplysninger i IGI må derfor sjekkes mot originalkilden, men den er en fin database for raskt å finne fram til folk, og deretter kan vi sjekke de aktuelle søkene vi fant opp mot kirkebøkene.

Så over til dine folk i Karlsvika:

Kristiane og Kristoffer ble gift i Aure 5. november 1855. I kirkeboka står det "ungkar Kristoffer Andersen Sæter, 24 år". Far hans var plassmann Kristoffer Andersen Sæter. Kristianes far var ifølge kirkeboka gardbruker Johannes Olsen Hovde. Det siste er feil, men det får du svar på lenger ned.

Kristoffer kan være denne gutten som ble døpt i Aure kirke 23/9 1832. Foreldrene var foreldrene var ”Anders Christophersen, Engebor Nielsdtr. Lillesandnæs. Inderster." (Inderster eller innerster som vi skriver i dag, var folk som ikke hadde et bruk men som leide seg rom på en gard eller en plass.) Anders og Ingeborg ble gift 12. juni 1832 i Aure kirke. Brudepar nummer 12. De var ”ungkar Anders Christophersen Seter, 29 aar, inderst; pige Engebor Nielsdat. Lillesandnes, 37 aar, inderst”. Dermed fikk du en ca. alder på dem.

Ingebor er nok denne jenta på Lillesandnes i folketellinga 1801. Hvor Anders Kristoffersen kom ifra har jeg ikke funnet ut ved noen raske søk, og han trenger ikke komme ifra Aure prestegjeld eller Valsøybotn. Det var relativt stor innflytting til Valsøyfjorden/-botn på begynnelsen av 1800-tallet. Du kan se om du finner ham som konfirmert og se om du får noen tips der. Det kan stå noe i bygdeboka Gardtales i Valsøyfjord av statsarkivar Anders Todal, men Kristiansund folkebibliotek har ikke denne boka; de hadde to eksemplarer; ett ble ikke innlevert av en låner for et par år siden, og det siste ble stjålet i vår, dessverre. Men du kan jo få det fjernlånt fra fylkesbiblioteket. Kanskje det står noe under Sandnes om disse folkene. Kanskje Kristiane og Kristoffer var i slekt også?

Over til Kristianes aner:
Kristiane ble døpt i Aure 8. mars 1829 av foreldre Johannes Olsen Fuglevaag af Edøe Prgj, ungkarl, Ane Christensdat. Sæter, pige. Christiana ble født 23. februar 1829. Det var foreldrenes første leiermål. Jeg har ikke lett noe særlig etter Johannes Olsen Fuglevåg, men det kan jo du gjøre? :)

Mora, Ane Christiansdatter Seter, ble gift i Aure 17. juni 1835 28 år gammel med enkemann Even Andersen Hovde, 54 år, fra Hevne prestegjeld (idag heter kommunen Hemne og garden heter Hovdan, og den ligger i Vinnfjorden). Den første stefaren til Kristiane, Even Andersen Hovde, dør 2. april 1841, 60 år gammel. Enka, og mora til Kristiane, Anne Kristiansdatter blir gift på nytt i 1842 med Christoffer Olsen Øie fra Surnadal, nu Hovde. Det ble Kristianes andre stefar, og er nok den samme som kalles for hennes far ved vielsen i 1855. Siden Kristiane kalles for Johannesdatter og stefaren het Johannes, er det ikke rart at presten har skrevet feil i farten.

Kristoffer Olsen var fremdeles gardbruker på Hovde i FT1865. Her er han imidlertid gift på nytt, og jeg har ikke hatt tid til å finne ut når Ane Kristiansdatter døde. Du kan jo lete igjennom kirkeboka selv?

Kristiane fikk sønnen Anders 20/9 1848. Faren het Anders Olsen Bjerknæs. Alle fadrene fra Hovde, og det var denne Anders som seinere havnet i Vorpvika under Strandgarden, Halsaboka bind 4 side 407f. Anders i folketellinga 1900 med sin svigerfar og noen av sine barn. Her står det at han ble født i 1843, og det er ikke rart at vi slektsforskere noen gang sliter med å finne fram til de rette folkene. :? Han ble jo født i 1849.

Kristianes mors aner:
Mora til Kristiane, Ane, står at hun var 28 år, eller i sitt 28. år ved vielsen til Even Andersen Hovde i 1835. Da skulle hun være født ca. 1807. Men ved konfirmasjonen i Aure kirke 1820 står det at hun ble født i 1803. På IGI på familysearch fant jeg henne døpt i Surnadal i 1803. Faren står der som Xstian Rolvsen. I FT1801 var Kristian Rolvsen odelsbonde på Bergem i Surnadal. Kona het Sigri Halvorsdatter. Du finner dem omtalt i Surnadalsbøkene til Hyldbakk. Kristian kjøpte seg gard på Sæter i Valsøybotn, men døde etter et par år. Broren kjøpte seg gard på Hovde i Vinnfjorden, og det ble dermed sitt søskenbarn Ane Kristiansdatter ble gift med i 1835.

OK, da har du fått litt å jobbe med, og for min del, håper jeg at du gir beskjed når du finner ut av hvem Johannes Olsen Fuglevåg var. :) Du må også lese hva som står i Valsøyfjordboka, for der er det litt informasjon om Anes foreldre. I tillegg kan du følge Kristian Rolvsen og Sigri Halvorsdatter bakover i Surnadalsbøkene til Hans Hyldbakk. :D
:) Tore

gj04080
Innlegg: 13
Registrert: 11. desember 2006 kl. 10.12
Sted: FREI

Re: Kristoffer Anderssen og Kristiana Johannesdatter

Legg inn av gj04080 » 11. desember 2006 kl. 12.40

Tusen takk for mye god informasjon :D

gj04080
Innlegg: 13
Registrert: 11. desember 2006 kl. 10.12
Sted: FREI

Re: Kristoffer Anderssen og Kristiana Johannesdatter

Legg inn av gj04080 » 12. januar 2007 kl. 16.38

Hei Tore..

Jeg har fått et tips ang Johannes Olsen Fuglevåg, far til kristiane.
Jeg har ikke funnet ut om dette stemmer, men forslaget jeg fikk var at han flyttet til nordmøre fra røros og at han skulle være sønn av Ole Johannesen Spell og Berit Larsdatter Langen.

Tore Kristiansen
Innlegg: 4184
Registrert: 18. november 2004 kl. 9.47
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Kristoffer Anderssen og Kristiana Johannesdatter

Legg inn av Tore Kristiansen » 12. januar 2007 kl. 22.45

Kanskje derfor jeg ikke fant ham ved et raskt søk i Tustnaboka. Jeg har ikke hatt tid til å lete etter ham.

Tar du deg en tur på Slektstorget i morgen, så kanskje vi kan se på det?
:) Tore

Brukeravatar
dn06024
Innlegg: 66
Registrert: 30. november 2004 kl. 23.55
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Kristoffer Anderssen og Kristiana Johannesdatter

Legg inn av dn06024 » 18. januar 2007 kl. 17.03

Sjå i Bygdeboka for Tustna bind III, side 315, og utover, så finn du litt om Johannes Olsen og foreldra hans. Kristiane finn eg ikkje nemnd der, men mange andre i slekta.

Harald

Svar

Gå tilbake til «Tustna»