Bridth Arentsdatter Blekken Lervik

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
23315
Innlegg: 16
Registrert: 9. desember 2008 kl. 21.52
Sted: SMØLA

Bridth Arentsdatter Blekken Lervik

Legg inn av 23315 » 9. desember 2008 kl. 23.46

Når Brit Arntsdatter & Daniel Andersen Lervik gifter seg 9/6-1845:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?u ... 173#toppen
er begge beskrevet med alderen 27 år Bridt er født i ”Halsa” som far til Bridt er Arent Eriksen ”Blekken” oppført, men jeg greier ikke å finne noen Arent Eriksen ”Blekken”, Derimot finner jeg i folketellingen 1801, Todalen bygdebok og ”Stangvik-bok 2” en Arnt Eriksen ”Halle” f. 1767 som kan passe, denne Arent Eriksen får i 1817 en datter med navn ”Brit” så dette passer veldig bra, men i Todal bygdebok og Stangvik-bok 2 står det: (Brit f. 1817, gift i Bøfjorden) jeg har sett etter henne i Stangvik-boka og Folk og heimar i Åsskard på gardene i Bøfjorden, men finner ingen spor etter Brith Arentsdatter Halle her (aktuelle kirkebøker på nett er også kontrolert / saumfart)

I folketellingen 1865 http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/we ... =1639#ovre
er Bridt Arentsdatter Lervik oppført som 48 år gammel det samme er Daniel altså f. 1817. "Bridt" er denne gangen født i Stangvik Prestegjeld.



I folketellingen 1875 er begge også født 1817 (Bridt i Stangvik prestegjeld)
http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/we ... =2941#ovre


I folketetellingen 1900 er Brit Lervik født 1815 "i Halse Rom"
http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/we ... k=459#ovre

Når Brith Arntsdatter Lervik blir begravet 11/12 1909 er pikenavnet (fødested) skrevet Husby i Stangvig, fødselsår 1815
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-171

En hypotese:
Jeg anntar at den Brith Arntsdatter "Blekken", m/ far Arnt Eriksen "Blekken" som ble gift med Daniel Andersen Lervik i 1845 er den Brith Arntsdatter som er født Halle, av foreldrene: Arnt Eriksen Halle & Magnhild Johnsdatter Husby, denne Brith er Konfirmert i Halsa kirke 1833. muligens er hun oppfostret eller tjenestejente hos sin tante: Dordi Eriksdatter f. Halle. 1783 Gift med Andreas Toresen Betten, f. 1774 som står i Halsaboka som barnløse. (Andreas er forøvrig bror til Ales Toresdatter f. 1780 som er Arnt Eriksens' andre kone)
Andreas og Dordi hadde "Utistu" - Blekken fra 1813 til 1837 derav etternavnet "Blekken" til Brith når hun gifter seg.

Et annet problem som dukker opp er Sønn nr 2. til Brith & Daniel Lervik, ”Arent” som i 1879 gifter seg med Maria Josdatter Husby de er da er søskenbarn, (ingen komentar i kirkeboka på dette)

Er det noen mulighet for å finne ut mer om denne saken? For eksempel skifte etter Arnt Eriksen Halle f. 1767, (Gården overført til sønnen Erik i 1831) eller om teorien om oppfostring / tjenestejente hos ”Tante Dordi” stemmer?
eller om det finnes enda en Brith Arentsdatter som er født 1815 / 1817

Tore Kristiansen
Innlegg: 4188
Registrert: 18. november 2004 kl. 9.47
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Bridth Arentsdatter Blekken Lervik

Legg inn av Tore Kristiansen » 10. desember 2008 kl. 11.43

Lenke til vielsen i Aure i 1845; nr. 9.

Du har kanskje bare kopiert adressa i adresselinja? Her finner du oppskrift på kopiering av sider fra de skanna kirkebøkene.

Halsa hørte til Stangvik prestegjeld fram til midt på 1870-tallet, så at det står at hun ble født i Stangvik prestegjeld i folketellingene, trenger ikke bety at hun ikke ble født i Halsa.

Har du funnet konfirmasjonen hennes? Hvis hun ble konfirmert i Halsa, og bodde på Blækken, vil det stå navn på foreldrene hennes der. Og er det folkene fra Todalen, har du ytterligere en sannsynlighet for at det er henne.

Men ved vielsen har presten i Aure vært så snill at han skrev datoen for vaksinasjonsattesten hennes. I borterste høyre kolonne. Hun vaccineret 11/6 1819. Hvis presten som konfirmerte henne, også skrev inn attestdatoen i kirkeboka, kan du bruke denne som et bevis på hvem hun var datter til. Hvis det er samme dato.

Har du sjekket inn- og utflyttingslistene i kirkebøkene? Innflyttet til Aure og utflyttet fra Stangvik?
:) Tore

Tore Kristiansen
Innlegg: 4188
Registrert: 18. november 2004 kl. 9.47
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Bridth Arentsdatter Blekken Lervik

Legg inn av Tore Kristiansen » 10. desember 2008 kl. 12.08

Tenkte jeg skulle sjekke mitt eget tips om samme attestdatoer ved vielse og konfirmasjon. Vanligvis pleier dette å være et veldig bra tips, men ikke denne gangen. :cry:

Konfirmert som nr. 19 i Halsa som Bridt Arntsdatter Halle. Født 25. september 1817 i Stangvik hovedsogn. Attestdatoen der ser ut til å være 27. mai 1819. Dessverre. Det ser ut til at han har skrevet 16 først og så skrevet over. Jeg sjekket litt på de andre konfirmantene, men det var ingen andre i Halsa som fikk attesten skrevet ut 16. juni 1819. Men blant de konfirmerte i Stangvik hovedsogn fant jeg et par stykker.
Av det nedenstående fremkommer det at dette var riktig person som ble konfirmert i Halsa, og da har nok en av prestene skrevet feil dato i kirkeboka.

Men tipset om inn- og utflyttingslister var bedre denne gangen. :) Nr. 3 i 1844. (Aure, Ministerialbok nr. 578A03 (1836-1858), Inn- og utflyttede 1844, side 403.)
Der var det tre gode opplysninger: :D
a) Det står at hun skulle giftes i Lervig!,
b) hun kalles Halle, det samme som ved konfirmasjonen i Halsa! Da kan du sikkert anta som nesten 100% sikkert at hun bodde hos tanta si der.
c) og det står fødselsdatoen (er vel heller dåpsdatoen) i Stangvikkirka!

Vi får også vite når sogneprest Heyerdahl i Stangvik skrev ut presteattesten til henne , men i utflyttingslista der, står det enda mindre enn i innflyttingslista i Aure.
:) Tore

23315
Innlegg: 16
Registrert: 9. desember 2008 kl. 21.52
Sted: SMØLA

Re: Bridth Arentsdatter Blekken Lervik

Legg inn av 23315 » 10. desember 2008 kl. 19.59

Hei. og tusen hjertelig takk. :D
Denne "tippoldemoren" har jeg brukt en del tid og energi på å få plassert riktig, :?
inn- og utflyttingslistene blir nok mere nøye saumfart herretter, (har nok ikke tittet i disse i dette tilfellet :oops: )
Da gjennstår det bare å legge inn retting i bygdebokforummet (eller hva det nå heter) slik at Brit Arntsdatter Halle f. 1817 ikke er gift i Bøfjorden. men i Valsøyfjorden neste gang det blir laget bygdebok for Todalen og Stangvik :wink:

gj08631
Innlegg: 101
Registrert: 30. januar 2009 kl. 22.57
Sted: SKI

Re: Bridth Arentsdatter Blekken Lervik

Legg inn av gj08631 » 15. februar 2009 kl. 17.11

Hei
Her var det mye interessant. har aldri før funnet ektefelle til Arent, og når det gjeldet Bridt harr jeg forskjellig fødselsår på henne, men i Magnar Lerviks aner står det at Bridt er f 1815 Blekken Halsa.
Hilsen
Berit Kristiansen

Svar

Gå tilbake til «Halsa»