Ingebrecht Larsen og Ane Olsdatter Aasbøe
Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal
Ingebrecht Larsen og Ane Olsdatter Aasbøe
I 1801 folketellingen, finner vi Ingebrecht Larsen, 41, og kona Ane Olsdatter, 37, med barn på Aasbøe, Halsa. De giftet seg i Stangvik i 1798 Er det noen bevis for at de kan ha flyttet til Halsa, Stangvik fra Herøy? Det var "kandidat" personer av samme navn og alder født der. Tusen takk.
Dennis Haarsager
Dennis Haarsager
-
- Sted: KRISTIANSUND N
Re: Ingebrecht Larsen og Ane Olsdatter Aasbøe
Det står følgende i Halsaboka bind 2 side 460, jeg legger ved lenka til Nasjonalbibliotekets utgave, Halsaboka 2, side 460, selv om du ikke får dem opp med utenlandsk nettadresse, under garden Nistu-Aasbø
Jeg har ikke kontrollert disse opplysningene av bygdebokforfatter Vaagland. Det kan godt være at det står et gardsnavn på Ingebrigt i panteboka i forbindelse med skjøtet i 1787. Vaagland brukte helst panteregisteret og sjekket ikke alltid selve panteboka.
Disse dåpene har jeg heller ikke sett etter i kirkeboka. Men mi erfaring med Vaagland er at alle opplysningene han gir, må kontrolleres siden han ikke har fått med seg alt som står i kildene.
Skifteprotokollene brukte han heller ikke i noe større grad.
Bruker 10: Ingebrigt Larsen 1787-1807
Den 16. oktober 1787 skjøtet Lars Svendsen gården til Ingebrigt Larsen f. 1760 g.m. Ane Olsdatter f. 1764. Hvor disse kom fra er ukjent.
De hadde 5 barn: B 1-5.
B1. Ane f. 16. oktober 1791. Faddere var: Jon Andersen Settemsøren, Jon J. Sponaas, Marit Bastiansdatter Reiten, Mildri Lassesdatter Aasbøe og Ane Nilsdatter. Det er trolig at noen av disse faddere var i slekt med Ingebrigt Larsen eller Ane Olsdatter.
B2. Ingeborg f. 1793
B3. Oline f. 1796
B4. Lasse f. 1796. .... (Her nevnes kone og 5 barn.)
B5. Brit f. 1807. G.m. Thore Olsen Aasbønøren f. 1804. Se Aasbønøra.
side 461:
Ingen av Ingebrigt Larsens barn ble med gården. Den 26. juni 1807 solgte han gården til Jon Jonsen Todal for 500 rd.
Jeg har ikke kontrollert disse opplysningene av bygdebokforfatter Vaagland. Det kan godt være at det står et gardsnavn på Ingebrigt i panteboka i forbindelse med skjøtet i 1787. Vaagland brukte helst panteregisteret og sjekket ikke alltid selve panteboka.
Disse dåpene har jeg heller ikke sett etter i kirkeboka. Men mi erfaring med Vaagland er at alle opplysningene han gir, må kontrolleres siden han ikke har fått med seg alt som står i kildene.

-
- Sted: TRONDHEIM
- Kontakt:
Panteregisteret: http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?i ... x_side=-75 (7. innførsla til høgre)
og
skjøtet i panteboka http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?i ... _side=-257 (nede til venstre).
Han er kalla "Ingebrigt Larsen Aasbøen", men elles kan eg ikkje sjå det er sagt noko meir om kvar han kom frå.
Elles er det vel 1789 eller 1790 og ikkje 1798 dei er gifte? (første barn i 1791)
og
skjøtet i panteboka http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?i ... _side=-257 (nede til venstre).
Han er kalla "Ingebrigt Larsen Aasbøen", men elles kan eg ikkje sjå det er sagt noko meir om kvar han kom frå.
Elles er det vel 1789 eller 1790 og ikkje 1798 dei er gifte? (første barn i 1791)
-
- Sted: KVANNE
Soldat Engebrigt Larsen Halse gift 1. gang 1.11.1787 med Engebor Tostensdatter Rejten. Ho dør 27 år gammel i 1788, begravelse den 23.3.
Soldat enkemand Engebrigt Larsen Halse gift 2. gang 15.7.1789 med Ane Olsdatter Hagen.
Vi finner Ingebrigt som fadder i 1785, også da med etternamn Halse. Fadder er også Marit Larsdatter Halse, som kanskje er søstra? Så er han fadder igjen i 1787.
Ved dåpen på første sønn Lars 27.4.1790 har han fått etternamnet Aasbø.
Stopper der foreløpig.
mvh Erling
Soldat enkemand Engebrigt Larsen Halse gift 2. gang 15.7.1789 med Ane Olsdatter Hagen.
Vi finner Ingebrigt som fadder i 1785, også da med etternamn Halse. Fadder er også Marit Larsdatter Halse, som kanskje er søstra? Så er han fadder igjen i 1787.
Ved dåpen på første sønn Lars 27.4.1790 har han fått etternamnet Aasbø.
Stopper der foreløpig.
mvh Erling
Takk for linkene og informasjon. Ja, jeg har gjort en skrivefeil. Han giftet seg med Ane i 1789, ikke 1798.
Tusen takk for informasjonen om hans tidligere ekteskap. Mvh, Dennis
-
- Sted: TRONDHEIM
- Kontakt:
Soldat Engebrigt Larsen Halse gift 1. gang 1.11.1787 med Engebor Tostensdatter Rejten.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-26
Og trulova 16.s. e tr. til venstre på same oppslaget, same namn der.
-
Dennis, du må fortelle oss hvem du leter, så kanskje vi kan hjelpe deg.
Jeg skal forsøke å hjelpe så godt jeg kan. For du har ei fabelaktig og god side om Stadsbygd og Staværinger som jeg tidligere har brukt for å lete etter personer.
Så takk for ditt store arbeid i Stadsbygd, og det minste jeg kan gjøre for å si takk, er å hjelpe deg når du leter etter personer i området der jeg har god kjennskap.

Jeg skal forsøke å hjelpe så godt jeg kan. For du har ei fabelaktig og god side om Stadsbygd og Staværinger som jeg tidligere har brukt for å lete etter personer.
Så takk for ditt store arbeid i Stadsbygd, og det minste jeg kan gjøre for å si takk, er å hjelpe deg når du leter etter personer i området der jeg har god kjennskap.

Hei Tore - Ja, jeg vet litt om Stadsbygd og Rissa, men ingenting om Møre og Romsdal, som er sannsynligvis innlysende.
Jeg prøver å hjelpe venn av en tremenning. Denne vennen er en etterkommer av Ingebret og Ane, men hun har ikke vært i stand til å gå lenger tilbake i tid.
Mvh, Dennis
http://www.stadsbygd.info/ og http://www.stadsbygd.org/

Mvh, Dennis
http://www.stadsbygd.info/ og http://www.stadsbygd.org/
-
Javel, da tror jeg kanskje jeg skjønner hvorfor Herøy er blandet inn. Det er vel fordi du har funnet noen som er født der med de samme navnene som dem i Halsa?
Hvis du er helt sikker på at dette ekteparet i Halsa er de rette forfedrene, så kan vi ta utgangspunkt i dem.
Kirkebøkene for Stangvik prestegjeld (og Halsa sogn var en del av det) brant i 1783, så det er ikke vits å søke i FS etter dåp på Ingebrigt og Ane hvis de var født i Stangvik prestegjeld.
Ingebrigt var soldat ved den første vielsen, og da vil han stå i militærrullene, I de rullene kan det stå noen opplysninger om hvor han ble født. Ingen av dem er skannet og lagt ut på internett, men de er mikrofilmet. Ellers er det vanlig slektsforskning med å se om det finnes forbindelser til slekta gjennom fadderne, om det finnes noe skifte der Ingebrigt og Ane nevnes og slike ting.
Hvis du er helt sikker på at dette ekteparet i Halsa er de rette forfedrene, så kan vi ta utgangspunkt i dem.
Kirkebøkene for Stangvik prestegjeld (og Halsa sogn var en del av det) brant i 1783, så det er ikke vits å søke i FS etter dåp på Ingebrigt og Ane hvis de var født i Stangvik prestegjeld.
Ingebrigt var soldat ved den første vielsen, og da vil han stå i militærrullene, I de rullene kan det stå noen opplysninger om hvor han ble født. Ingen av dem er skannet og lagt ut på internett, men de er mikrofilmet. Ellers er det vanlig slektsforskning med å se om det finnes forbindelser til slekta gjennom fadderne, om det finnes noe skifte der Ingebrigt og Ane nevnes og slike ting.

Takk alle sammen for hjelpen. Jeg har postet til Herøy gruppen også, og fra svarene der, har jeg lært at Ingebret mors navn var Dorte Sjursdr. Jeg vet det finnes unntak i navnekonvensjoner, men det faktum at Ingebret sin første datter het Ane, vil det synes at Ingebret Larsen f. Nerøen i Herøy er ikke en god kandidat for min venns Ingebret Larsen i Halsa.
Mvh, Dennis
Mvh, Dennis
-
Denne saken var litt interessant for meg også. Ser at Ingebrigt Larsson var brukar i Nistu Aasbø fra 1787 til 1807. Etter dette er det ingen spor etter ham og familien i kirkebøkene i Stangvik/Halsa. Hvis noen har indikasjoner på hvor de ble av, ville jeg gjerne ha greie på det.
Har ellers gått gjennom kirkebøkene, d.v.s noen kirkebokavskrifter som jeg har. Det ser ut som Ingebrigt og kona var rimelig høyt verdsatt i Halsa, det ser en på bruken av dem som faddere. Fra 1785 til 1800 er Ingebrigt fadder 10 ganger og Ane er fadder 6 ganger i Halsa.
Her er ellers register på vielser, døpte barn og døde barn (med forbehold om at listen min kan være feiltolket i kirkebøkene):
Side: 23 Løpenr: År: 1787 Sokn/kirke: Halsa Viet dato: 01.11
P 1: brudgom m Soldat Engebrigt Larsen Bosted: Halse
P 2: brur k Engebor Tostensdatter Bosted: Rejten
Side: 33 Løpenr: År: 1789 Sokn/kirke: Stangvik Viet dato: 15.07
P 1: brudgom m Soldat Enkemand Engebrigt Larsen Bosted: Halse
P 2: brur k Ane Olsdatter Bosted: Hagen
Side: 37 Løpenr: År: 1790 Sokn/kirke: Halsa Dåpsdato: 27.04
P 1: barn m Lars Engebrigtsen Bosted: Ekte/uekte født: e
P 2: far m Engebrigt Larsen Bosted: Aasbøe
P 3: mor k Kone Ane Olsdatter Bosted:
P 4: fadder m Ole Danielsen Bosted: Hagen
P 5: fadder m Ole Larssen Bosted: Aasbøe
P 6: fadder m Joen Nielsen Bosted: Aasbøe
P 7: fadder k Kari Knudtsdatter Bosted: Hagen
P 8: fadder k Elisabeth Nielsdatter Bosted: Aasbøe
Side: 41 Løpenr: År: 1790 Sokn/kirke: Halsa Begravet dato: 14.11
P 1: avdød m Lars Engebrigtsen Bosted: Aasbøe Alder: 1/2
Side: 47 Løpenr: År: 1791 Sokn/kirke: Halsa Dåpsdato: 21.01
P 1: barn k Ane Engebrigtsdatter Bosted: Ekte/uekte født: e
P 4: fadder m Joen Andersen Bosted: Settemsøren
P 5: fadder m Joen Joensen Bosted: Sponaas
P 6: fadder k Marit Bastiansdatter Bosted: Reiten
P 7: fadder k Mildri Larsdatter Bosted: Aasbøe
P 8: fadder k Ane Nielsdatter Bosted: Aasbøe
Side: 61 Løpenr: År: 1793 Sokn/kirke: Halsa Dåpsdato: 24.11
P 1: barn k Engebor Engebrigtsdtter Bosted: Ekte/uekte født: e
P 4: fadder m Joseph Olsen Bosted: Hagen
P 5: fadder m Ole Johansen Bosted: Aasbøe
P 6: fadder k Guru Tostensdatter Bosted: Reiten
P 7: fadder k Guru Christensdatter Bosted: Aasbøe
P 8: fadder k Engebor Gundesdatter Bosted: Aasbøe
Side: 77 Løpenr: År: 1796 Sokn/kirke: Halsa Dåpsdato: 17.07
P 1: barn k Olina Engebrigtsdatter Bosted: Ekte/uekte født: e
P 4: fadder m Lars Olsen Bosted: Sanden
P 5: fadder m Thore Hendriksen Bosted: Reiten
P 6: fadder k Dordj Thoresdatter Bosted: Halse
P 7: fadder k Mali Jakobsdatter Bosted: Klevset
P 8: fadder k Christie Olsdatter Bosted: Aasbøe
Side: 92 Løpenr: År: 1799 Sokn/kirke: Stangvig/Halse Dåpsdato: 20.01
P 1: barn m Lars Bosted: Ekte/uekte født: e
P 2: far m Ingebrecht Larson Bosted: Aasbøe
P 3: mor k Kone Anne Olsd. Bosted:
P 4: fadder m Corporal Lars Amunds. Bosted: Aasbøe
P 5: fadder m Peder Jons. Bosted: Aasbøe
P 6: fadder m Jøsten Nielson Bosted: Aasbøe
P 7: fadder k Gunild Knudtsd. Bosted: Gierstad
P 8: fadder k Anne Abrahamsd. Bosted: Aasbøe
Side: 99 Løpenr: År: 1800 Sokn/kirke: Stangvig/Halse Begravet dato: 02.06
P 1: avdød k And Ingebrechsd. Bosted: Aasboe Alder: 9 1/2 aar
Side: 109 Løpenr: År: 1802 Sokn/kirke: Stangvig/Halse Dåpsdato: 03.10
P 1: barn k Ane Bosted: Fødselsdato: 02.09 Ekte/uekte født: e
P 2: far m Ingebrecht Larss. Bosted: Aasbøe
P 3: mor k Kone And Olsd. Bosted:
P 4: fadder m Lars Svends. Bosted: Nord reiten
P 5: fadder m Ingebrecht Siverts. Bosted: Aasbøe
P 6: fadder k And Nielsd. Bosted: Aasboe
P 7: fadder k Malie Siversd. Bosted: Klevset
P 8: fadder k And Olsd. Bosted: Meegaard
mvh Erling
Har ellers gått gjennom kirkebøkene, d.v.s noen kirkebokavskrifter som jeg har. Det ser ut som Ingebrigt og kona var rimelig høyt verdsatt i Halsa, det ser en på bruken av dem som faddere. Fra 1785 til 1800 er Ingebrigt fadder 10 ganger og Ane er fadder 6 ganger i Halsa.
Her er ellers register på vielser, døpte barn og døde barn (med forbehold om at listen min kan være feiltolket i kirkebøkene):
Side: 23 Løpenr: År: 1787 Sokn/kirke: Halsa Viet dato: 01.11
P 1: brudgom m Soldat Engebrigt Larsen Bosted: Halse
P 2: brur k Engebor Tostensdatter Bosted: Rejten
Side: 33 Løpenr: År: 1789 Sokn/kirke: Stangvik Viet dato: 15.07
P 1: brudgom m Soldat Enkemand Engebrigt Larsen Bosted: Halse
P 2: brur k Ane Olsdatter Bosted: Hagen
Side: 37 Løpenr: År: 1790 Sokn/kirke: Halsa Dåpsdato: 27.04
P 1: barn m Lars Engebrigtsen Bosted: Ekte/uekte født: e
P 4: fadder m Ole Danielsen Bosted: Hagen
P 5: fadder m Ole Larssen Bosted: Aasbøe
P 6: fadder m Joen Nielsen Bosted: Aasbøe
P 7: fadder k Kari Knudtsdatter Bosted: Hagen
P 8: fadder k Elisabeth Nielsdatter Bosted: Aasbøe
Side: 41 Løpenr: År: 1790 Sokn/kirke: Halsa Begravet dato: 14.11
P 1: avdød m Lars Engebrigtsen Bosted: Aasbøe Alder: 1/2
Side: 47 Løpenr: År: 1791 Sokn/kirke: Halsa Dåpsdato: 21.01
P 1: barn k Ane Engebrigtsdatter Bosted: Ekte/uekte født: e
P 4: fadder m Joen Andersen Bosted: Settemsøren
P 5: fadder m Joen Joensen Bosted: Sponaas
P 6: fadder k Marit Bastiansdatter Bosted: Reiten
P 7: fadder k Mildri Larsdatter Bosted: Aasbøe
P 8: fadder k Ane Nielsdatter Bosted: Aasbøe
Side: 61 Løpenr: År: 1793 Sokn/kirke: Halsa Dåpsdato: 24.11
P 1: barn k Engebor Engebrigtsdtter Bosted: Ekte/uekte født: e
P 4: fadder m Joseph Olsen Bosted: Hagen
P 5: fadder m Ole Johansen Bosted: Aasbøe
P 6: fadder k Guru Tostensdatter Bosted: Reiten
P 7: fadder k Guru Christensdatter Bosted: Aasbøe
P 8: fadder k Engebor Gundesdatter Bosted: Aasbøe
Side: 77 Løpenr: År: 1796 Sokn/kirke: Halsa Dåpsdato: 17.07
P 1: barn k Olina Engebrigtsdatter Bosted: Ekte/uekte født: e
P 4: fadder m Lars Olsen Bosted: Sanden
P 5: fadder m Thore Hendriksen Bosted: Reiten
P 6: fadder k Dordj Thoresdatter Bosted: Halse
P 7: fadder k Mali Jakobsdatter Bosted: Klevset
P 8: fadder k Christie Olsdatter Bosted: Aasbøe
Side: 92 Løpenr: År: 1799 Sokn/kirke: Stangvig/Halse Dåpsdato: 20.01
P 1: barn m Lars Bosted: Ekte/uekte født: e
P 2: far m Ingebrecht Larson Bosted: Aasbøe
P 3: mor k Kone Anne Olsd. Bosted:
P 4: fadder m Corporal Lars Amunds. Bosted: Aasbøe
P 5: fadder m Peder Jons. Bosted: Aasbøe
P 6: fadder m Jøsten Nielson Bosted: Aasbøe
P 7: fadder k Gunild Knudtsd. Bosted: Gierstad
P 8: fadder k Anne Abrahamsd. Bosted: Aasbøe
Side: 99 Løpenr: År: 1800 Sokn/kirke: Stangvig/Halse Begravet dato: 02.06
P 1: avdød k And Ingebrechsd. Bosted: Aasboe Alder: 9 1/2 aar
Side: 109 Løpenr: År: 1802 Sokn/kirke: Stangvig/Halse Dåpsdato: 03.10
P 1: barn k Ane Bosted: Fødselsdato: 02.09 Ekte/uekte født: e
P 2: far m Ingebrecht Larss. Bosted: Aasbøe
P 3: mor k Kone And Olsd. Bosted:
P 4: fadder m Lars Svends. Bosted: Nord reiten
P 5: fadder m Ingebrecht Siverts. Bosted: Aasbøe
P 6: fadder k And Nielsd. Bosted: Aasboe
P 7: fadder k Malie Siversd. Bosted: Klevset
P 8: fadder k And Olsd. Bosted: Meegaard
mvh Erling
-
Litt mer:
Har lett etter Ingebrigt Larsson i Halsa, og spesielt på Halse, men ser ingenting som tyder på at han er derfra. En mulighet er at han var dreng der. Det var mange som kom dit i tjeneste, spesielt fra Ålvundeidområdet (nåværende Sunndal kommune), siden eieren på en av Halsegårdene var derfra.
Ane Olsdatter Hagen var litt enklere. Hun er ikke fra Hagen i Halsa, men derimot fra plassen Hagen under Kanestrøm i Straumsneset. Faren het Ole Danielson og var f. ca 1722. Hvor han var fra vet jeg ikke. Mora het Ane Josefsdotter og skrev seg for Sandvik. Ho var søster til Kirsti Josefsdotter som døde i 1785 (ref skifte), og som var gift med Efraim Erikson Sandvik i Sandvika under Kanestrøm. Av ekstraskatten i 1762 fremgår at faren Josef også var i Sandvika da.
Vi finner Ole Danielson Hagen som fadder på dottersonen Lars i 1790. Fadder da er også Kari Knutsdotter Hagen, som var kona til Josef Olson, som var bror til Ane Olsdotter. Josef Olson var f. 1745 og gift 1785 med Kari Knutsdotter (f. 1762). De overtok Hagan og hadde 11 barn. Ane Olsdotter hadde og ein bror Daniel, uviss skjebne. Kan vel også nevne at Kari Knutsdotter var fra Utistua Dalsbø på Ålvundeid.
mvh Erling
Har lett etter Ingebrigt Larsson i Halsa, og spesielt på Halse, men ser ingenting som tyder på at han er derfra. En mulighet er at han var dreng der. Det var mange som kom dit i tjeneste, spesielt fra Ålvundeidområdet (nåværende Sunndal kommune), siden eieren på en av Halsegårdene var derfra.
Ane Olsdatter Hagen var litt enklere. Hun er ikke fra Hagen i Halsa, men derimot fra plassen Hagen under Kanestrøm i Straumsneset. Faren het Ole Danielson og var f. ca 1722. Hvor han var fra vet jeg ikke. Mora het Ane Josefsdotter og skrev seg for Sandvik. Ho var søster til Kirsti Josefsdotter som døde i 1785 (ref skifte), og som var gift med Efraim Erikson Sandvik i Sandvika under Kanestrøm. Av ekstraskatten i 1762 fremgår at faren Josef også var i Sandvika da.
Vi finner Ole Danielson Hagen som fadder på dottersonen Lars i 1790. Fadder da er også Kari Knutsdotter Hagen, som var kona til Josef Olson, som var bror til Ane Olsdotter. Josef Olson var f. 1745 og gift 1785 med Kari Knutsdotter (f. 1762). De overtok Hagan og hadde 11 barn. Ane Olsdotter hadde og ein bror Daniel, uviss skjebne. Kan vel også nevne at Kari Knutsdotter var fra Utistua Dalsbø på Ålvundeid.
mvh Erling
Tusen takk for denne tilleggsinformasjonen, Erling. Vennen for hvem jeg spør, er spesielt interessert i mors slekt. Mvh, Dennis
-
- Sted: OSLO
Hei Erling.
Hvor har du funnet at Ane Josefsdotter og Kirsti Josefsdotter som var gift med Efraim Erikson Sandvik, var søsken?
Jeg spør her hvor du postet det, men burde sikkert flyttet spørsmålet til Tingvoll-forumet.
Kirsti er min 4tippoldemor og dette var interessante og nye opplysninger for meg.
mvh
Sveinung Lervåg
Hvor har du funnet at Ane Josefsdotter og Kirsti Josefsdotter som var gift med Efraim Erikson Sandvik, var søsken?
Jeg spør her hvor du postet det, men burde sikkert flyttet spørsmålet til Tingvoll-forumet.
Kirsti er min 4tippoldemor og dette var interessante og nye opplysninger for meg.
mvh
Sveinung Lervåg

-
Hei, har ingen bevis, bare indisier.
Her er skiftet etter Kirsti Josefsdotter i Sandvika. Litt vanskelig å finne, for det står ikke i registeret (men det er ikke det eneste som mangler der):
Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24652/293/
Kirsti er 60 år når ho dør (begravd 1.1.1785), så fødselsår er rundt 1725. Efraim Erikson er død før Kirsti, når er vanskelig å finne ut. Faren Josef må sikkert være den Josef Sandvik som bor i Sandvika i 1762 (ekstraskatten).
Josef var ikke noe vanlig namn i distriktet her på den tiden. Når vi så finner en Josefsdatter, nemlig Ane Josefsdatter på nabobruket, er det i seg selv ganske påfallende. Ifølge Roaldset i bygdeboka kaller hun seg Ane Josefsdatter Sandvik, men hvor han har Sandviknamnet fra vet jeg ikke, dermed heller ikke sikkert om det er hold i at hun kaller seg det. I alle fall passer alderen godt, for mannen Ole Danielsen dør 77 år gammel i 1799 (begravd 23.6.1799), Dvs fødselsår ca 1722. Dersom han og Ane var rimelig jevngamle, passer alderen godt til at de kan være søstre.
Ole Danielsen kommer trolig til plassen Hagen tidlig på 1750-tallet, for forrige plassmann dør 1750, og det ser ikke ut til å være noen slektsforbindelse der. Vil derfor finne det sannsynlig at det var brukeren i Sandvika som sørget for at Ole Danielson og kona fikk byksle plassen.
Til sist kan du kikke litt på kirkeboka. Det går igjen med gjensidig fadderskap mellom Sandvika og Hagen utover slutten av 1700-tallet, noe som igjen indikerer nært slektskap. Synes altså alt i alt at mange indisier sannsynliggjør at Ane og Kirsti er søstre.
mvh Erling
Her er skiftet etter Kirsti Josefsdotter i Sandvika. Litt vanskelig å finne, for det står ikke i registeret (men det er ikke det eneste som mangler der):
Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24652/293/
Kirsti er 60 år når ho dør (begravd 1.1.1785), så fødselsår er rundt 1725. Efraim Erikson er død før Kirsti, når er vanskelig å finne ut. Faren Josef må sikkert være den Josef Sandvik som bor i Sandvika i 1762 (ekstraskatten).
Josef var ikke noe vanlig namn i distriktet her på den tiden. Når vi så finner en Josefsdatter, nemlig Ane Josefsdatter på nabobruket, er det i seg selv ganske påfallende. Ifølge Roaldset i bygdeboka kaller hun seg Ane Josefsdatter Sandvik, men hvor han har Sandviknamnet fra vet jeg ikke, dermed heller ikke sikkert om det er hold i at hun kaller seg det. I alle fall passer alderen godt, for mannen Ole Danielsen dør 77 år gammel i 1799 (begravd 23.6.1799), Dvs fødselsår ca 1722. Dersom han og Ane var rimelig jevngamle, passer alderen godt til at de kan være søstre.
Ole Danielsen kommer trolig til plassen Hagen tidlig på 1750-tallet, for forrige plassmann dør 1750, og det ser ikke ut til å være noen slektsforbindelse der. Vil derfor finne det sannsynlig at det var brukeren i Sandvika som sørget for at Ole Danielson og kona fikk byksle plassen.
Til sist kan du kikke litt på kirkeboka. Det går igjen med gjensidig fadderskap mellom Sandvika og Hagen utover slutten av 1700-tallet, noe som igjen indikerer nært slektskap. Synes altså alt i alt at mange indisier sannsynliggjør at Ane og Kirsti er søstre.
mvh Erling
-
- Sted: Rindal
Kan tillegge at Ingebrigt døde 18 februar 1826, gravlagt 5 mars 1826 - 67 år på Åsbø, og 2. kone Anne Olsdatter døde 12 mars 1821, gravlagt 25 mars 1821 - 57 år på Åsbø. Yngste datter Anne Ingebrigtsdatter f. 1802 har 3 uektefødte barn:
1) Lisabet f. 23 mai 1832, døbt 24 juni 1832 med Jon Gabrielson Åkvik f. 18 okt 1810
2) Eli f. 18 juni 1834, døbt 2 feb 1834 med Ola Johannesson Fjærvik
3) Johannes f. 14 apr 1835, døbt 10 mai 1835 også med Ola J. Fjærvik.
Datra Brit som er nevnt i bygdaboka har jeg ikke funnet i kirkebøkene
1) Lisabet f. 23 mai 1832, døbt 24 juni 1832 med Jon Gabrielson Åkvik f. 18 okt 1810
2) Eli f. 18 juni 1834, døbt 2 feb 1834 med Ola Johannesson Fjærvik
3) Johannes f. 14 apr 1835, døbt 10 mai 1835 også med Ola J. Fjærvik.
Datra Brit som er nevnt i bygdaboka har jeg ikke funnet i kirkebøkene
Tore skrev:Det står følgende i Halsaboka bind 2 side 460, jeg legger ved lenka til Nasjonalbibliotekets utgave, Halsaboka 2, side 460, selv om du ikke får dem opp med utenlandsk nettadresse, under garden Nistu-AasbøBruker 10: Ingebrigt Larsen 1787-1807
Den 16. oktober 1787 skjøtet Lars Svendsen gården til Ingebrigt Larsen f. 1760 g.m. Ane Olsdatter f. 1764. Hvor disse kom fra er ukjent.
De hadde 5 barn: B 1-5.
B1. Ane f. 16. oktober 1791. Faddere var: Jon Andersen Settemsøren, Jon J. Sponaas, Marit Bastiansdatter Reiten, Mildri Lassesdatter Aasbøe og Ane Nilsdatter. Det er trolig at noen av disse faddere var i slekt med Ingebrigt Larsen eller Ane Olsdatter.
B2. Ingeborg f. 1793
B3. Oline f. 1796
B4. Lasse f. 1796. .... (Her nevnes kone og 5 barn.)
B5. Brit f. 1807. G.m. Thore Olsen Aasbønøren f. 1804. Se Aasbønøra.
side 461:
Ingen av Ingebrigt Larsens barn ble med gården. Den 26. juni 1807 solgte han gården til Jon Jonsen Todal for 500 rd.
Iallefall Lasse Jonsen kom fra Aure. er usikker på om far Jon Jonsen og mor Malie Pedersd. flyttet til Aasebø, men antar det!
Elin
Dennis, jeg har sendt deg en pm.
Med vennlig hilsen, Olaf Larsen.