Augustinus på Rognskog og hans etterkommere

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
Brukeravatar
Henrik M Ormbostad
Sted: Harstad

Augustinus på Rognskog og hans etterkommere

Legg inn av Henrik M Ormbostad » 28. januar 2024 kl. 21.57

I et skifte etter Johan Olsen på Ormbostad så er verge for de to umyndige barna farbrorsønnene Ole Andersen Rodal og Oluf Rognskog. Den første formynderen er grei, han nevnes i Gardtales i Aure side 211. Der får vite navnet på broren Augustinus Andersen d. 1673 og faren Anders Augusinussen Rognskog.  I Skifte etter Augustinus Andersen 1673 så er Ole i Rodalen formynder for de fem barna. Den andre formynderen på Ormbostad var Oluff Rognskog.  Det er et problem og det er at Oluf døde før Johan, se Skifte etter Oluf Olsen Rognskog 1670. Er det en annen Oluf som kan være aktuell? Ser også at sønnen heter Ole / Oluf, men farens patronymikon burde da vært Augustinussen, ikke Olsen. Johan Olsen er heller ikke nevn under Rognskog, men det har vel sin bakgrunn at han flyttet tidlig til Ormbostad, allerede før 1664. Jeg har prøvd å lage en skisse som viser hvordan jeg tenker.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Tore Kristiansen
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Augustinus på Rognskog og hans etterkommere

Legg inn av Tore Kristiansen » 30. januar 2024 kl. 0.33

Tror ikke det er gjort noe arbeide på den eldste Augustinus Rognskog eller oversikt over alle familietilknytningene folkene på Rognskog hadde.
Vi var vel såvidt borti Rognskog her på forumet for noen år siden, da vi holdt på med nabogarden. Det kan være artig å prøve nå. Det er flere uklarheter her.

Ole Vinsternes står også nevnt i skiftet. Om han var farbrodersønn eller bare til stede på vegne av barna i skiftet er litt uklart for meg.

En av sønnene til Anders Pedersen Rognskog, skifte 1672, het Ole. Han var myndig da, og det samme var de tre av søstrene hans. Men den yngste dattera i skiftet, Siri, var umyndig. Hennes formynder ble søskenbarnet Augustinus Andersen Rognskog.
Så her er det nok noe slektsskapsforhold som det trengs å rettes opp i.

Brukeravatar
Henrik M Ormbostad

Legg inn av Henrik M Ormbostad » 30. januar 2024 kl. 8.02

Skissen er min forståelse av slektskap da jeg tolker det slik at det Johans farbrødre som nevnes, og det er deres sønner som er formyndere. Dvs. Johans søskenbarn er formyndere.  Det kunne selvsagt være  barnas farbrødres sønner, dvs. deres søskenbarn, men da faller litt av logikken rundt patronymikon bort. Jeg har heller ikke kunnet finne linken til Ole Vinsternes, men det var Rognskog på Vinternes, men det var en del år senere.

Tore Kristiansen

Legg inn av Tore Kristiansen » 30. januar 2024 kl. 11.46

Jeg hadde skrevet et langt innlegg her som jeg hadde brukt halvanna time på.

Men da jeg brukte forhåndsvis, klikket jeg på ei lenke til nb.no (Halsaboka) gikk det galt. Jeg kom ikke tilbake til Slektsforum da jeg klikket tilbake. Jeg klikket nok først tilbake på Trefflisten i stedet for pila "gå tilbake en side". Jeg innså feilen, men jeg kom da ikke tilbake til Slektsforum uansett hvor jeg klikket tilbake. Og innlegget mitt er forsvunnet. (Jeg glemte å kopiere det først. Pleier å gjøre det, men ikke denne gangen...)

Dette er et interessant, artig og utfordrende tema. Men jeg har ikke tid denne uka til å gjøre noe mer med. Jeg hadde heller ikke tid til å bruke den halvanna timen i formiddag som jeg har brukt. Men jeg har så lyst til å se på dette sakskomplekset!

Veldig kort, og uten lenker: I skiftet etter Anders Pedersen og Ingebor Assersdatter i 1672 var sønnen Ole Andersen myndig. I skiftet etter Gunder Pedersen Megard i 1673 står "Ole Andersen Rognskog" som søskenbarn. Det var altså en myndig person som kalte seg Ole Rognskog på 1670-tallet som ikke var Ole Olsen Rognskog.
Kan det ha vært "Ole Rognskog" i Ormbostadskiftet?
I skiftet etter Anders Pedersen og Ingebor Assersdatter i 1672 kalles Augustinus Andersen Rognskog for søskenbarn. Det var da en slektsforbindelse mellom disse familiene. Siden vi ikke vet navnet på mora til Augustinus, kan forbindelsen ha vært den veien.
:) Tore

Brukeravatar
Henrik M Ormbostad

Legg inn av Henrik M Ormbostad » 31. januar 2024 kl. 21.40

Får håpe du klarer å rekonstruere innlegget. Veldig spennende slekt som har forgreininger mange steder på Nordmøre.

Tore Kristiansen

Legg inn av Tore Kristiansen » 1. februar 2024 kl. 11.03

I Halsaboka bind 3 (2002), side 83 https://www.nb.no/items/202978a66a1e78b ... b1?page=83 står det litt merkelig om brukerne på Rognskog 1657-1667. 
  • Kvegmanntallet 1657-58 brukere Anders og Peder og betalte leie til kap Jakob Hansen med 4 rd
  • Kvegmanntallet samme år Anders Olsen og Anders Augustinussen
Vi bør nok sjekke disse opplysningene.
Men en "Peder" passer merkelig nok litt inn, siden en av sønnene på Rognskoggardene i 1665 var en Ola Pedersen 6 år.

I 1665-manntallene, både det første, og det andre med ekstra opplysninger er fra 1665. Det første er datert 23. januar 1665, og de andre brevene fra sognepresten til Titus Bülche er datert 23. mars 1665, slik at det andre manntallet med rettinger nok er fra mars 1665.
Det første manntallet fra 26. januar 1665; Rognskog står på høyresida, fjerde nederst: RA, Sogneprestenes manntall 1664-1666, nr. 29: Nordmøre prosti, 1664-1666, Stangvik prestegjeld, Halsa sogn, s. 21, brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/ft10051005200020 
og det andre fra (sannsynligvis mars) 1665. Rognskog står som nummer tre på venstresida: RA, Sogneprestenes manntall 1664-1666, nr. 29: Nordmøre prosti, 1664-1666,Stangvik prestegjeld, Halsa sogn, s. 50, brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/ft10051005200035
På Rognskog hadde vi da i 1665-manntallene: 
Oppsitter: Anders Persen, 1 øre, 80 år
Oppsitter: Augustinus, 1 øre, 30 år
Sønner: Ola Andersen, 18 år
Sønner: Ola Olsen, 32 år
Sønner: Ola Pedersen, 8 år
Sønner: Erik Andersen 6 år
Sønner: Anders Augustinussen 2 år
Husmann: Ola Olsen 60 år

Basert på dette gjetter (understreker gjetter) jeg på at skiftet i 1670 er av husmannen. Og Ola Olsen 32 år gammel kan være brukeren som Halsaboka plasserer i Bortistu fra 1665.

Jeg fikk ikke så god tid i går kveld til å lete i kildene. Men i denne kvegskatten fra Barsok 1657: Rentekammeret inntil 1814, Lensregnskaper, Trondheim len, 1657-1658, Kvegskatten 1657, Nordmøre fogderi, Halsa tinglag, brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/rk20080917610179  
på venstresida, høyre kolonne, nummer tre: Står det ikke Olle Rongschouff

Tore Kristiansen

Legg inn av Tore Kristiansen » 1. februar 2024 kl. 13.05

I jordeboka 1662 stemmer opplysningene med det som står i bygdeboka. Rentekammeret inntil 1814, Stiftamtstueregnskaper, Trondheim stiftamt, 1662, Nordmøre fogderi, Halsa tinglag, brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/rk20090707320069 første garden på venstresida står brukerne som Anders och Augustinus Rongschouff og i tillegg kom Olle Huusmand.

Men nå er det slik med disse skattelistene at vi kan ikke stole på navnene hvert år. Det viktigste var at pengene/skattene kom inn, ikke hvilke navn som står på gardene. De mest sentrale skattelistene ble oppdatert oftere enn de mer perifere. Og kanskje når en ny fogd kom, ville han oppdatere de sentrale skattelistene.
F.eks. i tiendelista som sognepresten har sendt inn til Titus Bülche 26. januar 1665 står det Anders og Anders på Rognskog. RA, Sogneprestenes manntall 1664-1666, nr. 29: Nordmøre prosti, 1664-1666, Stangvig prestegjeld, Halsa sogn, s. 77, brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/ft10051005200048  på høyresida, side 77, nummer 7 og 8:
Anders Rongskoe
Anders Pedersen ibid

Navnene i prestens tiendeliste har kanskje ikke blitt oppdatert på flere år.

Tore Kristiansen

Legg inn av Tore Kristiansen » 1. februar 2024 kl. 13.37

Tore skrev: 1. februar 2024 kl. 11.03Jeg fikk ikke så god tid i går kveld til å lete i kildene. Men i denne kvegskatten fra Barsok 1657: Rentekammeret inntil 1814, Lensregnskaper, Trondheim len, 1657-1658, Kvegskatten 1657, Nordmøre fogderi, Halsa tinglag, brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/rk20080917610179  
Dette er husmannslista for Nordmøre fogderi og Halsa tinglag. Den begynner to ark lenger fram. (Det gikk nok litt fort i svingene da vinden (Ingunn) ulte utafor vinduene.)

I "gardslista" i Kvegmanntallet i 1657 står det Anders Olsen og Anders slik som Halsaboka forteller.
Kvegskatten 1657
Rentekammeret inntil 1814, Lensregnskaper, Trondheim len, 1657-1658, Kvegskatten Barsok 1657, Nordmøre fogderi, Halsa tinglag, brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/rk20080917610100  side 20. Høyre kolonne på høyresida, nummer to Anders Olsen Rongschoff og nummer tre Anders ibm.
De hadde hester og langt flere kyr, geiter og sauer enn husmann Ola. 

Blir det lettere å forklare slektssammenhengen til Johan Olsen Ormbostad hvis faren til Augustinus Andersen Rognskog het Anders Olsen? 

Brukeravatar
Henrik M Ormbostad

Legg inn av Henrik M Ormbostad » 1. februar 2024 kl. 15.17

Takk fo rgode innlegg som jeg skal fordøye etter at "Ingunn" har forlatt Harstad. Johan Olsen på Ormbostad står oppført med alder 56 år i Sogneprestens mannatall 1664-1666. Det indikerer at han er født ca.1610. Jeg tror vel at han kan være født noe senere da datteren Marit var født i 1665. Hun står nevnt i prestens liste over fødte i 1665. Har ikke lenker tilgjengelige nå så det blir litt på husken.  Hvis far til Anders Augustinusen var nevnt i Kvegskatten 1657 så stemmer ikke dette helt da han burde være født noe før det. Iallefall hvis skissen min er til å stole på.

Tore Kristiansen

Legg inn av Tore Kristiansen » 1. februar 2024 kl. 17.08

Jeg tenkte at faren til Augustinus Andersen Rognskog, 30 år gammel i 1665, var Anders Olsen Rognskog nevnt i kvegmanntallet i 1657 men ikke nevnt i 1665-manntallene.
Da bør Anders Olsen Rognskog ha vært født omkring 1605. Siden han nok også var faren til Ola i Rodal, 40 år i 1665, var han vel født litt tidligere. Men han var i samme generasjon som Johan Olsen Ormbostad.

Om Anders Olsen Rognskog var broren til Johan Olsen Ormbostad, stemmer det med at Ola Andersen Rodal var farbrorsønn til barna til Johan. 

Tore Kristiansen

Legg inn av Tore Kristiansen » 1. februar 2024 kl. 17.29

I 1650-1651 står Anders og Anders sammen som brukere på Rognskog. Og dette er ei kilde som er troverdig når det gjelder at navnene er oppdaterte.

I Kontribusjonsskatten 1650: Rentekammeret inntil 1814,  Lensregnskaper, Trondheim len, 1650-1651, Nordmøre fogderi, brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/rk20080915660134 
på venstresida, 11. nederste står Anders Anders Rongschouff. På denne skattelista finnes det et tingsvitne fra Halsa tinglag, to sider foran, der lensmann og lagrettemennene forklarer hvilke garder som er i de ulike gardklassene og hvem som bruker dem.
Rognskog står i halvgårdsklassen.

Og bla ei side fram, nede på høyresida er det oversikt over tjenestedrenger som får full lønn såvelsom fullbårne bondesønner. Og nummer to i høyre kolonne er Ola Rognskog (Oelle Rognschouff). Det kan ha vært han som var 32 år gammel i 1665-manntallet.

I 1657-kvegmanntallet kalles den ene Anders for Anders Olsen som jeg har lenket til tidligere, mens den andre kalles bare for Anders.
I tiendemanntallet i 1650-1651 (nesten helt likt det samme som presten sendte til Titus Bülche i 1665, men bare nesten) står det i høyre kolonne på venstresida:
Anders Rongskoe
Anders Peders. ibm

Da er det kildebelagt at på 1650-tallet var det brukere på Rognskog som het Anders Olsen og Anders Pedersen.

Brukeravatar
Henrik M Ormbostad

Legg inn av Henrik M Ormbostad » 1. februar 2024 kl. 21.11

11270 skrev: 1. februar 2024 kl. 13.37
Tore skrev: 1. februar 2024 kl. 11.03Jeg fikk ikke så god tid i går kveld til å lete i kildene. Men i denne kvegskatten fra Barsok 1657: Rentekammeret inntil 1814, Lensregnskaper, Trondheim len, 1657-1658, Kvegskatten 1657, Nordmøre fogderi, Halsa tinglag, brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/rk20080917610179  
Dette er husmannslista for Nordmøre fogderi og Halsa tinglag. Den begynner to ark lenger fram. (Det gikk nok litt fort i svingene da vinden (Ingunn) ulte utafor vinduene.)

I "gardslista" i Kvegmanntallet i 1657 står det Anders Olsen og Anders slik som Halsaboka forteller.
Kvegskatten 1657
Rentekammeret inntil 1814, Lensregnskaper, Trondheim len, 1657-1658, Kvegskatten Barsok 1657, Nordmøre fogderi, Halsa tinglag, brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/rk20080917610100  side 20. Høyre kolonne på høyresida, nummer to Anders Olsen Rongschoff og nummer tre Anders ibm.
De hadde hester og langt flere kyr, geiter og sauer enn husmann Ola. 

Blir det lettere å forklare slektssammenhengen til Johan Olsen Ormbostad hvis faren til Augustinus Andersen Rognskog het Anders Olsen? 

Det kunne løst mye hvis faren til Augustinus Andersen Rognskog het Anders Olsen. Men da er vi litt på kollisjonskurs med Gardtales i Aure der faren omtales som Anders Augustinussen Rognskog

Brukeravatar
Henrik M Ormbostad

Legg inn av Henrik M Ormbostad » 2. februar 2024 kl. 7.52

Koppskatten 1645 gir oss mange navn. Det er iallefall en gardpart / husmannsplass Rognskog, kanskje fire. Er litt usikker på om det står Rognskog på de tre siste. Iallefall er Anders med quinden og antakelig barn litt ned for midten i venstre kolonne på høyre side. Jeg tenkte jeg skulle finne Johan Olsen Ormbostad, men han finner jeg ikke.

Tore Kristiansen

Legg inn av Tore Kristiansen » 3. februar 2024 kl. 9.18

Henrik skrev:10. januar 1970 kl. 15.20 Skissen er min forståelse av slektskap da jeg tolker det slik at det Johans farbrødre som nevnes, og det er deres sønner som er formyndere. Dvs. Johans søskenbarn er formyndere.  Det kunne selvsagt være  barnas farbrødres sønner, dvs. deres søskenbarn, men da faller litt av logikken rundt patronymikon bort. Jeg har heller ikke kunnet finne linken til Ole Vinsternes, men det var Rognskog på Vinternes, men det var en del år senere.

Denne forklaringa di har jeg oversett. Slektsskapet i skiftene er ikke slik du skisserer her.
Det er ikke forholdet til avdøde slektsskapsforholdet betegner, men forholdet mellom formynder og myndling.

Beklager at jeg hoppet over dette. Jeg var nok litt for interessert i å begynne å lete i gamle kilder, og her var det også et tema som fenget.  :)
Jeg har lest alle skiftene på Nordmøre fra 1667 og fram til 1734, og trodde dette var åpenbart også for andre. Beklager, min feil. 

Ola Andersen Rodal var farbrorsønn til barna til Johan Olsen Ormbostad. Det må bety at faren til Ola Rodal var en bror (hel- eller halv-) til Johan Ormbostad.

Brukeravatar
Henrik M Ormbostad

Legg inn av Henrik M Ormbostad » 3. februar 2024 kl. 12.13

11270 skrev: 3. februar 2024 kl. 9.18
Henrik skrev:10. januar 1970 kl. 15.20 Skissen er min forståelse av slektskap da jeg tolker det slik at det Johans farbrødre som nevnes, og det er deres sønner som er formyndere. Dvs. Johans søskenbarn er formyndere.  Det kunne selvsagt være  barnas farbrødres sønner, dvs. deres søskenbarn, men da faller litt av logikken rundt patronymikon bort. Jeg har heller ikke kunnet finne linken til Ole Vinsternes, men det var Rognskog på Vinternes, men det var en del år senere.

Denne forklaringa di har jeg oversett. Slektsskapet i skiftene er ikke slik du skisserer her.
Det er ikke forholdet til avdøde slektsskapsforholdet betegner, men forholdet mellom formynder og myndling.

Beklager at jeg hoppet over dette. Jeg var nok litt for interessert i å begynne å lete i gamle kilder, og her var det også et tema som fenget.  :)
Jeg har lest alle skiftene på Nordmøre fra 1667 og fram til 1734, og trodde dette var åpenbart også for andre. Beklager, min feil. 

Ola Andersen Rodal var farbrorsønn til barna til Johan Olsen Ormbostad. Det må bety at faren til Ola Rodal var en bror (hel- eller halv-) til Johan Ormbostad.

Det var slektsforhold som du skisserer som var min første tanke, og det er som du skriver vanlig i skiftene. Jeg ble nok ledet på feil vei da jeg prøvde å tolke skiftebrevet nevnt i Gardtales i Aure under RodalJeg har ikke saumfart alle skiftene, men noen har jeg lest og det er mye informasjon å finne som ikke står på skiftekortene. Takk for at du engasjerer deg, og vi er vel enå ikke helt i mål! Men jeg skal i løpet av dagen prøve å systematisere informasjonen vi har.

Tore Kristiansen

Legg inn av Tore Kristiansen » 8. februar 2024 kl. 15.29

Anders Olsen Rognskogs eldste sønn het Ola, og den yngre Augustinus. Nå kan det ha vært mange sønner som vi ikke vet noe om, men kan Augustinus Andersen Rognskog ha vært oppkalt etter morfaren?

Jeg har en teori. Johan Olsen Ormbostad, Anders Olsen Rognskog og husmann Ola Olsen Rognskog var brødre.

Husmannen Ola Olsen Rognskog, 60 år gammel i 1665 var ikke en vanlig husmann. I skiftet i 1670; Nordmøre sorenskriveri, skifteprotokoll 1668-1676, folio 98a, brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20090202610303  var det 81-1-4 i boet + 43-1-0 i tilstående gjeld. Og i tillegg til dette kom jorda: Det står: Odelsgodset som er kjøpt med felles penge i Rognskog, 1 øre med bøksel, uti Yttervågland 1 øre med bøksel.
"Kjøpt med felles penge" er et uttrykk jeg ikke har sett før i skiftene.
De to barna hans ble gift med gardfolk, Sesbø og Torjul. Og til tross for at han var en eldre mann, var det godt med midler i boet. 6 kyr hvis jeg har telt rett. Begge barna hadde nok også fått til både bryllupskost og hjemmegave da de giftet seg.

Og enka, Siri Pedersdatter, skulle bruke det ene øret sin livstid. Det står ikke om det var Rognskog eller Vågland.

Jeg tror også at sønnen Ola Olsen (32 år gammel i 1665) ble gift og bodde på Sesbø i noen år. Gift med Mali Olsdatter Sesbø (datterdatter til Kirsti Ertvåg og Anders Nålsund). Men at han kom tilbake til Rognskogan, og at han var den som står som bruker i Bortistu i bygdeboka. I skiftet etter den første kona til Johan Sesbø i 1692 står Ola Olsen Rognskog som morsøstermann til barna.
Da kan det være denne Ola Rognskog som nevnes i skiftet på Ormbostad.

Tore Kristiansen

Legg inn av Tore Kristiansen » 10. februar 2024 kl. 8.05

Jeg har nettopp skjønt at Ola Olsen og Mali Olsdatter Rognskog i Bortistu, er blant mine forfedre. Og da ble dette emnet litt mer interessant for meg! :D  Jeg synes jo at alle nordmørsslekter er interessante, og jeg liker å fylle ut hull og mangler i slektslister og bygdebøker på tidlig 1700- og på 1600-tallet. Det blir en bonus når det er egne forfedre. Jeg hadde glemt at jeg hadde holdt på med disse folkene for en 10 års tid siden. Jeg stammer fra deres sønn, Augustinus, som havnet på Kleivset. Den gangen hadde jeg ikke gjort noe annet utover bygdeboka. Det var pga. dette emnet at jeg forsto forbindelsen til Sesbø. Og at kanskje Anders, Johan og Ola var brødre.

Tenkte jeg skulle kikke i de eldste lensregnskapene. Hvis jeg fant en Augustinus på Rognskog, ville teorien min falle i fisk...
Jeg finner Ola fra 1609 og Anders fra 1620. Men jeg har ikke lest alle skattelistene mellom 1609-1620. Og det bør vi gjøre.

Leitinga etter Rognskog i de eldste lensregnskapene:
Jeg finner ikke Rognskog i tiendelista i 1592-1593. Garden burde ha stått her på venstresida: Lensregnskaper, Trondheim len, 1589-1593, Jordebok 1592-1593: brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/rk20080908700354
Både Betten (Bechenn) og Blekken (Bleke) står. Garden står heller ikke andre steder. Denne lista er lett å lese, for her har skriveren ført opp gardene geografisk. Kanskje Rognskog lå øde på det tidspunktet?

I andre lister på 1590-1610 kan gardene stå helt vilkårlig, så man må lese gjennom hele Nordmøre. F.eks. tiendelista 1607-1608: Lensregnskaper, Trondheim len, 1587-1610, Tiendemanntall, Trondheim len, Jemtland, Herjedalen, Romsdal og Reinsklostergodset 1607-1608, Nordmøre len, brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/rk20080908710400 Jeg bladde gjennom denne, og fant ikke Rognskog. Men kan godt ha oversett den, i alle fall slik gardsnavnet er radbrekket i neste års liste. 

Året etterpå har skriveren heldigvis ført gardene etter prestegjeld. Puh! I Lensregnskaper, Trondheim len, 1587-1610, Tiendemanntall Trondheim len, 1608-1609, Nordmøre len, Stangvik prestegjeld, brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/rk20080908710669 tror jeg det står Rognskog  (Ronngschoe?) som nummer 7 i venstre kolonne på høyresida. De to gardene foran er i hvert fall Blecke og Betenn.
Og året deretter begynner det å stå navn på brukerne: Lensregnskaper, Trondheim len, 1610-1612, Tiendemanntallet 1610, Nordmøre len, Stangvik prestegjeld, brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/rk20080908720129På høyresida, venstre kolonne, nummer 7 står Ola Rognskog! Olluf Rangskouv eller Rangskov eller Rangskou
Det trenger ikke bety at dette var faren til Anders, Ola og Johan, men det var i hvert fall ikke en Augustinus på Rognskog i denne skattelista. 

I Iandskatten mikkelsmesse 1614, oversikten over leilendinger: Lensregnskaper, Trondheim len, 1613-1615, Landskatten Mikkelsmesse 1614, Nordmøre len, brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/rk20080909620777   i venstre kolonne, tredje nederst står det Olluff Rongskoe eller Rongskov.
I Lensregnskaper, Trondheim len, 1619-1620, Tiendemanntall, Nordmøre len, Korntienderegister 1619, Stangvik prestegjeld, Halsa sogn, brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/rk20080909641046 står Anders Rognskog, i venstre kolonne, 7. telt nedenifra. Han betaler 1 1/2 tønne i korntiende. Bare to andre på samme kolonne betalte i tønner. 

Brukeravatar
Henrik M Ormbostad

Legg inn av Henrik M Ormbostad » 11. februar 2024 kl. 11.59

11270 skrev: 8. februar 2024 kl. 15.29 Anders Olsen Rognskogs eldste sønn het Ola, og den yngre Augustinus. Nå kan det ha vært mange sønner som vi ikke vet noe om, men kan Augustinus Andersen Rognskog ha vært oppkalt etter morfaren?

Jeg har en teori. Johan Olsen Ormbostad, Anders Olsen Rognskog og husmann Ola Olsen Rognskog var brødre.

Husmannen Ola Olsen Rognskog, 60 år gammel i 1665 var ikke en vanlig husmann. I skiftet i 1670; Nordmøre sorenskriveri, skifteprotokoll 1668-1676, folio 98a, brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20090202610303  var det 81-1-4 i boet + 43-1-0 i tilstående gjeld. Og i tillegg til dette kom jorda: Det står: Odelsgodset som er kjøpt med felles penge i Rognskog, 1 øre med bøksel, uti Yttervågland 1 øre med bøksel.
"Kjøpt med felles penge" er et uttrykk jeg ikke har sett før i skiftene.
De to barna hans ble gift med gardfolk, Sesbø og Torjul. Og til tross for at han var en eldre mann, var det godt med midler i boet. 6 kyr hvis jeg har telt rett. Begge barna hadde nok også fått til både bryllupskost og hjemmegave da de giftet seg.

Og enka, Siri Pedersdatter, skulle bruke det ene øret sin livstid. Det står ikke om det var Rognskog eller Vågland.

Jeg tror også at sønnen Ola Olsen (32 år gammel i 1665) ble gift og bodde på Sesbø i noen år. Gift med Mali Olsdatter Sesbø (datterdatter til Kirsti Ertvåg og Anders Nålsund). Men at han kom tilbake til Rognskogan, og at han var den som står som bruker i Bortistu i bygdeboka. I skiftet etter den første kona til Johan Sesbø i 1692 står Ola Olsen Rognskog som morsøstermann til barna.
Da kan det være denne Ola Rognskog som nevnes i skiftet på Ormbostad.

Jeg tror også det er Ola Olsen som nevnes på dette skiftekortet som blir han som opptrer som farbrorsønn på skiftet etter Johan Olsen på Ormbostad.

Knut Totland
Sted: Kyrksæterøra
Kontakt:

Legg inn av Knut Totland » 16. februar 2024 kl. 13.52

Her var det flere gode innspill og undersøkelser. Jeg tenkte å skyte inn et par ting i farta, og siterer fra to av innleggene i tråden.
Det kunne løst mye hvis faren til Augustinus Andersen Rognskog het Anders Olsen. Men da er vi litt på kollisjonskurs med Gardtales i Aure der faren omtales som Anders Augustinussen Rognskog
Tenkte jeg skulle kikke i de eldste lensregnskapene. Hvis jeg fant en Augustinus på Rognskog, ville teorien min falle i fisk...
Jeg finner Ola fra 1609 og Anders fra 1620. Men jeg har ikke lest alle skattelistene mellom 1609-1620. Og det bør vi gjøre.
I mine kildeavskrifter har jeg ikke funnet et eneste belegg for at det har eksistert en Anders med patronymikon Augustinussen. Første gang noen av oppsitterne på Rognskog er nevnt med farsnavn er (såvidt meg bekjent) i matrikkelen 1647, da oppsitterne var hhv. Anders Pedersen og Anders Olsen. 

Det er sparsomt med kilder før 1620, men det stemmer at Oluff Rongskouv er nevnt i lista for landskatt Martini i 1610.
Jeg kan legge til at Annders Ronngschow er nevnt som oppsitter i lista for landskatt Martini 1617. Jeg har ikke funnet spor etter noen Augustinus i denne perioden.

Under arbeid: Gårds- og slektshistorie for Heim (gamle Hemne, Halsa og deler av Snillfjord).

Brukeravatar
Henrik M Ormbostad

Legg inn av Henrik M Ormbostad » 17. februar 2024 kl. 10.01

74334 skrev: 16. februar 2024 kl. 13.52 Her var det flere gode innspill og undersøkelser. Jeg tenkte å skyte inn et par ting i farta, og siterer fra to av innleggene i tråden.
I mine kildeavskrifter har jeg ikke funnet et eneste belegg for at det har eksistert en Anders med patronymikon Augustinussen. Første gang noen av oppsitterne på Rognskog er nevnt med farsnavn er (såvidt meg bekjent) i matrikkelen 1647, da oppsitterne var hhv. Anders Pedersen og Anders Olsen. 

Det er sparsomt med kilder før 1620, men det stemmer at Oluff Rongskouv er nevnt i lista for landskatt Martini i 1610.
Jeg kan legge til at Annders Ronngschow er nevnt som oppsitter i lista for landskatt Martini 1617. Jeg har ikke funnet spor etter noen Augustinus i denne perioden.

Takk for bidrag. Det er som nevnt over statsarkivar Anders Todal som henviser til et skiftebrev der Anders Augustinussen omtales. Todal hadde tydeligvis tilgang til et skiftebrev som jeg ikke har funnet digitalt. Men Todal kunne også ha skrevet av feil.

Brukeravatar
Henrik M Ormbostad

Legg inn av Henrik M Ormbostad » 17. februar 2024 kl. 12.47

Johan Olsen.pdf
 Da prøver jeg med en sammenstilling: Johan Olsen Ormbostad f. ca.1609 hadde to helbrødre som er er far til formynderne (farbrorsønner) for barna Ole og Marit i skiftet fra 1676. Brødrene er Oluf Olsen Rognskog og Anders Olsen Rognskog, begge født rundt 1605. Formynderne er Oluf Olsen Rognskog f. ca. 1633, gift med Mali Olsdatr. Sessbø, og Ole Andersen bosatt i Rodalen, født ca. 1625. Barna til Johan er betraktelig yngre enn sine søskenbarn da begge er umyndige ved skiftet i 1676. Vi vet at Marit er født i  1664-1665 da det går fram av sogneprestens innmelding  i manntallet samme år. Ole nevnes ikke som sønn i manntallet og er da ennå ikke født. Johan kan være gift med enken Ingeborg på Ormbostad. Hun hadde tidligere vært gift med Knut, og barna hennes med Knut er med i manntallet 1665. Er det huller eller feil i min hypotese så blir jeg glad for korrigering. Den vedlagte skissa skulle gi en forståelig oppstilling.

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Knut Totland
Sted: Kyrksæterøra
Kontakt:

Legg inn av Knut Totland » 19. februar 2024 kl. 11.54

85052 skrev: 17. februar 2024 kl. 10.01
74334 skrev: 16. februar 2024 kl. 13.52 Her var det flere gode innspill og undersøkelser. Jeg tenkte å skyte inn et par ting i farta, og siterer fra to av innleggene i tråden.

Takk for bidrag. Det er som nevnt over statsarkivar Anders Todal som henviser til et skiftebrev der Anders Augustinussen omtales. Todal hadde tydeligvis tilgang til et skiftebrev som jeg ikke har funnet digitalt. Men Todal kunne også ha skrevet av feil.

Sitat fra Gardtales i Aure, side 211 "Av eit skiftebrev etter Augustinus Andersson Rognskog i Halsa går det fram at han og Ola Andersson Rodal var brør, og søner til Anders Augustinusson Rognskog."
https://www.nb.no/items/de07eaaac310bebb6acc820a94c95e05?page=213&searchText=rognskog 

Skiftet som det vises til, ble holdt i 1673.
https://media.digitalarkivet.no/view/24635/175
Jeg har lest gjennom skiftet tidligere, uten å ha notert noe om faren til avdøde. Jeg har derfor lest gjennom hele skiftet på nytt igjen nå for å se om det er noe jeg har gått glipp av. Avdødes bror, Olluff Anderssøn Roedall, møtte på de umyndige barnas vegne, og på enken Lisbet Hansdatters vegne møtte hennes far Hans Hanssøn Betten. Avdødes far er ikke nevnt noe sted i skiftet. Han hadde imidlertid en sønn som het Anders Augustinussen (samt døtrene Lisbet, Ellene, Anne og Magdalene). Påstanden om at skiftet angir brødrene som sønner av Anders Augustinussen er altså ikke riktig.

Under arbeid: Gårds- og slektshistorie for Heim (gamle Hemne, Halsa og deler av Snillfjord).

Brukeravatar
Henrik M Ormbostad

Legg inn av Henrik M Ormbostad » 19. februar 2024 kl. 12.29

74334 skrev: 19. februar 2024 kl. 11.54
85052 skrev: 17. februar 2024 kl. 10.01

Sitat fra Gardtales i Aure, side 211 "Av eit skiftebrev etter Augustinus Andersson Rognskog i Halsa går det fram at han og Ola Andersson Rodal var brør, og søner til Anders Augustinusson Rognskog."
https://www.nb.no/items/de07eaaac310bebb6acc820a94c95e05?page=213&searchText=rognskog 

Skiftet som det vises til, ble holdt i 1673.
https://media.digitalarkivet.no/view/24635/175
Jeg har lest gjennom skiftet tidligere, uten å ha notert noe om faren til avdøde. Jeg har derfor lest gjennom hele skiftet på nytt igjen nå for å se om det er noe jeg har gått glipp av. Avdødes bror, Olluff Anderssøn Roedall, møtte på de umyndige barnas vegne, og på enken Lisbet Hansdatters vegne møtte hennes far Hans Hanssøn Betten. Avdødes far er ikke nevnt noe sted i skiftet. Han hadde imidlertid en sønn som het Anders Augustinussen (samt døtrene Lisbet, Ellene, Anne og Magdalene). Påstanden om at skiftet angir brødrene som sønner av Anders Augustinussen er altså ikke riktig.

Dette var vel spikeren i kista for påstandene i Gardtales. Har sett dette skiftet tidligere, men har lurt en stund på om Todal hadde et annet skifte. Det er nok dette skiftet som har kommet skeivt ut i Gardtales i Aure.

Tore Kristiansen

Legg inn av Tore Kristiansen » 20. februar 2024 kl. 13.19

Ja, det er sjelden at navn på fedrene står i skiftene. Det er bare hvis det er henvisninger til et jordekjøp, at det er arv etter dem eller lignende. Og dette var i tillegg navnet på faren til formynderne.

Det er mange feil og feilslutninger i Gardtalesbøkene til Anders Todal. Alt for mange, når vi vet at han var statsarkivar.
Jeg har blitt sendt i feil retninger flere ganger pga. det som står i bøkene hans. Nå stoler jeg ikke på det han skriver, men sjekker kildene hver eneste gang der han henviser til dem.

Men det er fabelaktig det han skriver om forklaringa på gardsnavnene :) Og slik jeg leser bøkene hans hadde han nok mer en interesse for den økonomiske utviklinga på gardene enn folkene som bodde der. Det er fine bøker men slektsforholdene mellom folkene skal man ikke stole på.

Brukeravatar
Henrik M Ormbostad

Legg inn av Henrik M Ormbostad » 21. februar 2024 kl. 9.57

Takk til dere begge for klargjøring av slektskapsforhold. Johan kom nok sent til Ormbostad (1660+) og hadde nok et liv før han kom til Ormbostad siden han var 56 år i 1665. Jeg har ikke klart å finne noe om han, og det er kanskje vanskelig å finne noe.  Barna Marit og Ole ble nok ikke på Ormbostad etter at faren døde vil jeg tro. Moren var jo allerede død ved skiftet i 1670. Jeg får se om jeg kan finne noen spor. Hvis noen vet noe om personene så del gjerne  dette.

Tore Kristiansen

Legg inn av Tore Kristiansen » 22. februar 2024 kl. 13.35

Det er ikke lett, men han kunne ha stått i knekteskatten i 1644 Lensregnskaper, Trondheim len, 1643-1645, Knekteskatten Nordmøre, 1644, brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/rk20080912650393 

Jeg lest gjennom Halsa tinglag og Vik og ikke funnet noen Johan Olsen der.
En Erik Rognskog står der i rode nummer 225, holder vakt ved Bremsnes: Gammel kildehenvisning: Nord-Trøndelag, Nordland fylke, Lensregnskap nr. 81 (1643-1645), Dokumentside, Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/rk20080912650414
(Legg merke til at Møre og Romsdal ikke er lagt inn for denne kilden. Heller ikke Sør-Trøndelag. Så hvis du fyller ut Møre og Romsdal i søket, får du ikke opp denne skattelista. Tips: aldri fyll ut fylke i lens- og stiftamtstueregnskaper. Hva Arkivverket har lagt inn som fylker og ikke, er uforståelig. I ei skatteliste i 1639 har Hedmark fylke kommet med i tillegg til Nordland og Nord-Trøndelag. Men Sør-Trøndelag og Møre og Romsdal mangler.)
Ola Olsen Rognskog står i rode 235 i knekteskatten i 1644: https://www.digitalarkivet.no/rk20080912650415

Tjenestedrenger med hel eller halv lønn står også i noen skattelister, men da må du lese gjennom alle.
Sagdrenger og sagmestre skattet personlig. 
Siden Ormbostad var krongods, bør han stå i lens- eller stiftamtstueregnskapene med både førstebøksel og tredjeårstake. Har du funnet ham der?

Det var en Ola Vinsternes til stede ved skiftet etter Johan Olsen Ormbostad i 1676. Jeg har funnet en Ola Olsen Vinsternessag som var vurderingsmann ved et forlikelsesmål i Hellesfjorden på Smøla 24. mai 1680, høyre kolonne på høyresida. Nordmøre sorenskriveri, Skifteprotokoll 1676-1680, folio 193a, brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20090202620199

Brukeravatar
Henrik M Ormbostad

Legg inn av Henrik M Ormbostad » 22. februar 2024 kl. 15.04

11270 skrev: 22. februar 2024 kl. 13.35 Det er ikke lett, men han kunne ha stått i knekteskatten i 1644 Lensregnskaper, Trondheim len, 1643-1645, Knekteskatten Nordmøre, 1644, brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/rk20080912650393 

Jeg lest gjennom Halsa tinglag og Vik og ikke funnet noen Johan Olsen der.
En Erik Rognskog står der i rode nummer 225, holder vakt ved Bremsnes: Gammel kildehenvisning: Nord-Trøndelag, Nordland fylke, Lensregnskap nr. 81 (1643-1645), Dokumentside, Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/rk20080912650414
(Legg merke til at Møre og Romsdal ikke er lagt inn for denne kilden. Heller ikke Sør-Trøndelag. Så hvis du fyller ut Møre og Romsdal i søket, får du ikke opp denne skattelista. Tips: aldri fyll ut fylke i lens- og stiftamtstueregnskaper. Hva Arkivverket har lagt inn som fylker og ikke, er uforståelig. I ei skatteliste i 1639 har Hedmark fylke kommet med i tillegg til Nordland og Nord-Trøndelag. Men Sør-Trøndelag og Møre og Romsdal mangler.)
Ola Olsen Rognskog står i rode 235 i knekteskatten i 1644: https://www.digitalarkivet.no/rk20080912650415

Tjenestedrenger med hel eller halv lønn står også i noen skattelister, men da må du lese gjennom alle.
Sagdrenger og sagmestre skattet personlig. 
Siden Ormbostad var krongods, bør han stå i lens- eller stiftamtstueregnskapene med både førstebøksel og tredjeårstake. Har du funnet ham der?

Det var en Ola Vinsternes til stede ved skiftet etter Johan Olsen Ormbostad i 1676. Jeg har funnet en Ola Olsen Vinsternessag som var vurderingsmann ved et forlikelsesmål i Hellesfjorden på Smøla 24. mai 1680, høyre kolonne på høyresida. Nordmøre sorenskriveri, Skifteprotokoll 1676-1680, folio 193a, brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20090202620199

Takk for at du kommer med gode tips. Jeg er klar over "bugsen" med at fylkene ikke er lagt inn som metadata; har gått i denne fella. Jeg har gått gjennom fogderegnskap, lensregnskap og stiftamtstueregnskap, men har da hatt fokus på Ormbostad. Må nok gå litt breiere ut! Johan Olsen kom nok til Ormbostad etter at Kristoffer og Jakob Albriktsønner Henden fikk tak i Ormbostad og Nauten. Jeg tror Johan fortrengte den forrige leiglendingen Pouell som står som husmann i 1665. Jeg finner førstebøksel og tredjeårstake jevnilg fra tidlig 1600- tall og framover. Jeg får ta en ytterligere sjekk.Takk for tipset rundt Knekteskatten, den har jeg nok fart lett over.

Brukeravatar
Henrik M Ormbostad

Legg inn av Henrik M Ormbostad » 24. februar 2024 kl. 13.32

Gardbøksel 1650-1651 i inntektsvedlegg Fogderegnskap Nordmøre  viser at Oluff Anderssen fra Rognskog bøksler en gardpart i Rodalen.  Da er i allefall linken fra Rognskog til Rodal dokumentert, hvis en skulle være i tvil om det.

Svar

Gå tilbake til «Halsa»