Ad Johannes Isakson Haltbakk, Haltbakken

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
Sveinung Otto Lervåg
Innlegg: 132
Registrert: 31. mars 2005 kl. 23.29
Sted: OSLO

Ad Johannes Isakson Haltbakk, Haltbakken

Legg inn av Sveinung Otto Lervåg » 19. september 2012 kl. 22.15

Min tipp tipp oldefar Johannes Isakson Haltbakk (1748-1804) står i Halsaboka, Gards- og ættesoge, bind 2, oppført som første bruker på Haltbakken under Hønsvik i Halsa. Han står som bruker i perioden 1790-1804.
Det står imidlertid ingenting om hvor han kom fra. Er det noen som har opplysninger om dette?

Magne Østhus
Innlegg: 7791
Registrert: 9. mai 2010 kl. 1.22
Sted: LØKKEN VERK

Re: Ad Johannes Isakson Haltbakk, Haltbakken Halsa

Legg inn av Magne Østhus » 19. september 2012 kl. 23.20

Heisann !

Mener du på dette folket da ?
F. T. Stangvig 1801.
Hønsvig.
Johannes Isaksen med kone og tre barn.
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =2359#ovre

Men desverre så er ikke kirkebøkene tilgjengelig for øyeblikket.

Mvh. Magne :)

Brukeravatar
Aud Mari Kalland Sterten
Innlegg: 1268
Registrert: 31. mai 2006 kl. 13.40
Sted: TRONDHEIM

Re: Ad Johannes Isakson Haltbakk, Haltbakken Halsa

Legg inn av Aud Mari Kalland Sterten » 19. september 2012 kl. 23.30

Her er en debatt du vil ha nytte av. Lenke

En Johannes Isaksen er i tjeneste på Blekken i Halsa i 1762. Lenke

Mvh Aud

Magne Østhus
Innlegg: 7791
Registrert: 9. mai 2010 kl. 1.22
Sted: LØKKEN VERK

Re: Ad Johannes Isakson Haltbakk, Haltbakken Halsa

Legg inn av Magne Østhus » 20. september 2012 kl. 12.42

Hei !

Kan dette stemme ?
Viet 1788.
Dom: 8: a Trin.
Johanes Isaks Haltbakken Ungkarl og Anne Knudsdt. ibid.
Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Stangvik, Ministerialbok nr. 592A01 (1784-1819), Kronologisk liste 1788, side 27.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-32

Mvh. Magne.

Sveinung Otto Lervåg
Innlegg: 132
Registrert: 31. mars 2005 kl. 23.29
Sted: OSLO

Re: Ad Johannes Isakson Haltbakk, Haltbakken Halsa

Legg inn av Sveinung Otto Lervåg » 20. september 2012 kl. 18.08

Hei! Samme person etter min mening ja. Takker så mye for responsen her. Ser at alle som har svart sannsyligvis har funnet samme familie. Så bra! :)

Sveinung Otto Lervåg
Innlegg: 132
Registrert: 31. mars 2005 kl. 23.29
Sted: OSLO

Re: Ad Johannes Isakson Haltbakk, Haltbakken Halsa

Legg inn av Sveinung Otto Lervåg » 20. september 2012 kl. 19.57

Da er vel sønnen Knut f. 1793 sannsynligvis samme mann som havnet Øvre Kleiva, Klevset, Halsa.
Jeg stammer for øvrig fra Ola, som er sønn av Johannes i sitt andre ekteskap.

Sveinung Otto Lervåg
Innlegg: 132
Registrert: 31. mars 2005 kl. 23.29
Sted: OSLO

Re: Ad Johannes Isakson Haltbakk, Haltbakken Halsa

Legg inn av Sveinung Otto Lervåg » 8. august 2021 kl. 19.25

20357 skrev: 19. september 2012 kl. 23.30 Her er en debatt du vil ha nytte av. Lenke

En Johannes Isaksen er i tjeneste på Blekken i Halsa i 1762. Lenke

Mvh Aud



 
Hei
Dette er et gammelt spor som jeg har begynt på på nytt. Lenken fra 2012 til debatten nevnt ovenfor virker ikke lenger og jeg er ikke i stand til å huske hva den dreide seg om. Noen som kan bistå her?
 
 

Tore Kristiansen
Innlegg: 4184
Registrert: 18. november 2004 kl. 9.47
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Ad Johannes Isakson Haltbakk, Haltbakken Halsa

Legg inn av Tore Kristiansen » 9. august 2021 kl. 9.17

Denne? viewtopic.php?t=106117

I lenka du fikk opp la jeg til "slektsforum/viewtopic.php" og fikk opp et emne. Det er kanskje det rette?

Sveinung Otto Lervåg
Innlegg: 132
Registrert: 31. mars 2005 kl. 23.29
Sted: OSLO

Re: Ad Johannes Isakson Haltbakk, Haltbakken Halsa

Legg inn av Sveinung Otto Lervåg » 9. august 2021 kl. 17.00

Det var den ja. Tusen takk! :)
 
 

Knut Totland
Innlegg: 53
Registrert: 3. mai 2017 kl. 9.49
Sted: Kyrksæterøra
Kontakt:

Re: Ad Johannes Isakson Haltbakk, Haltbakken Halsa

Legg inn av Knut Totland » 21. oktober 2021 kl. 23.39

13803 skrev: 19. september 2012 kl. 22.15 Min tipp tipp oldefar Johannes Isakson Haltbakk (1748-1804) står i Halsaboka, Gards- og ættesoge, bind 2, oppført som første bruker på Haltbakken under Hønsvik i Halsa. Han står som bruker i perioden 1790-1804.
Det står imidlertid ingenting om hvor han kom fra. Er det noen som har opplysninger om dette?

 
Ønsker bare å skyte inn at det er nevnt folk på Haltbakken lenge før Johannes kom dit. Allerede i MT 1701 står det nevnt en husmann ved navn Oluf Persen under Hønsvika. Plassnavnet Haltbakken er ikke nevnt der, men i tingboka treffer vi ei Marrj Ols Datter Haltbachen i en leiermålssak i 1703, som da kan være datter av denne husmannen. Videre fikk en Peder Olsen bygselseddel på Haltbakken 22. februar 1714. Plassen figurerer deretter sporadisk i kildene gjennom 1700-tallet.

Halsabøkene er temmelig mangelfulle på det eldste materialet, men det jobbes nå med en ny serie med gårds- og slektshistorie for hele Heim kommune, som Halsa ble en del av fra 2020. Der vil vi få et mer komplett bilde både for Haltbakken sin del, og for alle de andre plassene og gårdene i Halsa. Også når det kommer til slektshistorien.

Sveinung Otto Lervåg
Innlegg: 132
Registrert: 31. mars 2005 kl. 23.29
Sted: OSLO

Re: Ad Johannes Isakson Haltbakk, Haltbakken Halsa

Legg inn av Sveinung Otto Lervåg » 23. oktober 2021 kl. 0.43

Det var interessante opplysninger om at det nå jobbes med en ny serie med gårds- og slektshistorie for hele Heim kommune. Begge de gamle kommunene har jo hatt  mangelfulle opplysninger fra tidligere. Selv har jeg forfedre i både gamle Hemne, Valsøyfjord og Halsa kommuner. Vet du/noen noe om når dette planlegges utgitt?

Når det gjelder Haltbakken er jeg også overbevist om at plassen var bebodd i lang tid før Johannes kom dit. Sannsynligvis giftet Johannes seg inn på gården da han giftet seg med And Knudsdotter. Dette fordi den ene forloveren i bryllupet er Knudt Olsen Haltbak. Han er senere også fadder til ett av barna. Knut døde på Haltbakken i år 1800 (83 år). Det er sannsynlig at dette er Ands far. At Knut benyttet stedsnavnet Haltbak allerede i bryllupet, kan tyde på at han da bodde på Haltbakken og at Johannes giftet seg til husmannsplassen.
 
 
 

Knut Totland
Innlegg: 53
Registrert: 3. mai 2017 kl. 9.49
Sted: Kyrksæterøra
Kontakt:

Re: Ad Johannes Isakson Haltbakk, Haltbakken Halsa

Legg inn av Knut Totland » 23. oktober 2021 kl. 8.51

13803 skrev: 23. oktober 2021 kl. 0.43 Det var interessante opplysninger om at det nå jobbes med en ny serie med gårds- og slektshistorie for hele Heim kommune. Begge de gamle kommunene har jo hatt  mangelfulle opplysninger fra tidligere. Selv har jeg forfedre i både gamle Hemne, Valsøyfjord og Halsa kommuner. Vet du/noen noe om når dette planlegges utgitt?

Når det gjelder Haltbakken er jeg også overbevist om at plassen var bebodd i lang tid før Johannes kom dit. Sannsynligvis giftet Johannes seg inn på gården da han giftet seg med And Knudsdotter. Dette fordi den ene forloveren i bryllupet er Knudt Olsen Haltbak. Han er senere også fadder til ett av barna. Knut døde på Haltbakken i år 1800 (83 år). Det er sannsynlig at dette er Ands far. At Knut benyttet stedsnavnet Haltbak allerede i bryllupet, kan tyde på at han da bodde på Haltbakken og at Johannes giftet seg til husmannsplassen.
 
 
 

 
Den nye bokserien planlegges utgitt i seks bind, med utgivelsesår fra 2025-2030. Gamle Halsa vil komme med i bind 3, planlagt utgitt 2027. Når jeg skriver planlagt, er det med bakgrunn i både det at prosjektet ikke er fullfinansiert enda, men også at det er vanskelig å tidfeste dette helt pinlig nøyaktig. Vi (hovedsakelig undertegnede) har jobbet med kildeavskrifter i to og et halv års tid, og forventer å være klar til å begynne å sortere materialet rundt årsskiftet. Her kan du finne mer informasjon om prosjektet: https://www.facebook.com/groups/970354426638594
 

Sveinung Otto Lervåg
Innlegg: 132
Registrert: 31. mars 2005 kl. 23.29
Sted: OSLO

Re: Ad Johannes Isakson Haltbakk, Haltbakken

Legg inn av Sveinung Otto Lervåg » 23. oktober 2021 kl. 20.19

Det var gode nyheter!
Jeg har både de nye og gamle Halsabøkene og de 3 bindene fra gamle Hemne samt Gardtalesboka om Valsøyfjord.
Her skal jeg følge med og gleder meg til utgivelsene. :wink:
 

Brukeravatar
Aud Mari Kalland Sterten
Innlegg: 1268
Registrert: 31. mai 2006 kl. 13.40
Sted: TRONDHEIM

Re: Ad Johannes Isakson Haltbakk, Haltbakken Halsa

Legg inn av Aud Mari Kalland Sterten » 9. juni 2022 kl. 11.03

13803 skrev: 23. oktober 2021 kl. 0.43Det var interessante opplysninger om at det nå jobbes med en ny serie med gårds- og slektshistorie for hele Heim kommune. Begge de gamle kommunene har jo hatt  mangelfulle opplysninger fra tidligere. Selv har jeg forfedre i både gamle Hemne, Valsøyfjord og Halsa kommuner. Vet du/noen noe om når dette planlegges utgitt?

Når det gjelder Haltbakken er jeg også overbevist om at plassen var bebodd i lang tid før Johannes kom dit. Sannsynligvis giftet Johannes seg inn på gården da han giftet seg med And Knudsdotter. Dette fordi den ene forloveren i bryllupet er Knudt Olsen Haltbak. Han er senere også fadder til ett av barna. Knut døde på Haltbakken i år 1800 (83 år). Det er sannsynlig at dette er Ands far. At Knut benyttet stedsnavnet Haltbak allerede i bryllupet, kan tyde på at han da bodde på Haltbakken og at Johannes giftet seg til husmannsplassen.
Nordmøre sorenskriveri, SAT/A-4132/1/3/3A/L0015: Skifteprotokoll nr. 13, 1766-1772, s. 686b-687a 
https://www.digitalarkivet.no/sk20090202680707

Her er skiftet etter Ingeborg Arntsdatter på Haltbakk 3. mars 1772, hun etterlot seg enkemannen Knud Olsen og døtrene 
Marit Knudsdatter 12 år
Ane Knudsdatter 9 år
Mali Knudsdatter 1 år

Mvh Aud 
 
 

Sveinung Otto Lervåg
Innlegg: 132
Registrert: 31. mars 2005 kl. 23.29
Sted: OSLO

Re: Ad Johannes Isakson Haltbakk, Haltbakken

Legg inn av Sveinung Otto Lervåg » 26. juli 2022 kl. 19.48

Tusen takk!
Steg for steg kommer ting fram. Selv om er jeg ikke i stand til å lese det som står her.
:)
  

Knut Totland
Innlegg: 53
Registrert: 3. mai 2017 kl. 9.49
Sted: Kyrksæterøra
Kontakt:

Re: Ad Johannes Isakson Haltbakk, Haltbakken Halsa

Legg inn av Knut Totland » 26. juli 2022 kl. 23.38

20357 skrev: 9. juni 2022 kl. 11.03
13803 skrev: 23. oktober 2021 kl. 0.43Det var interessante opplysninger om at det nå jobbes med en ny serie med gårds- og slektshistorie for hele Heim kommune. Begge de gamle kommunene har jo hatt  mangelfulle opplysninger fra tidligere. Selv har jeg forfedre i både gamle Hemne, Valsøyfjord og Halsa kommuner. Vet du/noen noe om når dette planlegges utgitt?

Når det gjelder Haltbakken er jeg også overbevist om at plassen var bebodd i lang tid før Johannes kom dit. Sannsynligvis giftet Johannes seg inn på gården da han giftet seg med And Knudsdotter. Dette fordi den ene forloveren i bryllupet er Knudt Olsen Haltbak. Han er senere også fadder til ett av barna. Knut døde på Haltbakken i år 1800 (83 år). Det er sannsynlig at dette er Ands far. At Knut benyttet stedsnavnet Haltbak allerede i bryllupet, kan tyde på at han da bodde på Haltbakken og at Johannes giftet seg til husmannsplassen.
Nordmøre sorenskriveri, SAT/A-4132/1/3/3A/L0015: Skifteprotokoll nr. 13, 1766-1772, s. 686b-687a 
https://www.digitalarkivet.no/sk20090202680707

Her er skiftet etter Ingeborg Arntsdatter på Haltbakk 3. mars 1772, hun etterlot seg enkemannen Knud Olsen og døtrene 
Marit Knudsdatter 12 år
Ane Knudsdatter 9 år
Mali Knudsdatter 1 år

Mvh Aud 
 
 

 
Jeg merker meg at formynderen til eldstedattera Marit er kalt Ole Erichsen Kalsness. Dersom dette ikke er en skrivefeil for Karlsvik, så kan det være en eller annen kobling til Karlsneset under Kirksæter i Hemne. Jeg finner imidlertid ikke noen Ole Eriksen Karlsnes i mine avskrifter fra denne tida sånn umiddelbart.
Under arbeid: Gårds- og slektshistorie for Heim (gamle Hemne, Halsa og deler av Snillfjord).

Tore Kristiansen
Innlegg: 4184
Registrert: 18. november 2004 kl. 9.47
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Ad Johannes Isakson Haltbakk, Haltbakken Halsa

Legg inn av Tore Kristiansen » 28. juli 2022 kl. 18.24

Jeg merker meg at formynderen til eldstedattera Marit er kalt Ole Erichsen Kalsness. Dersom dette ikke er en skrivefeil for Karlsvik, så kan det være en eller annen kobling til Karlsneset under Kirksæter i Hemne. Jeg finner imidlertid ikke noen Ole Eriksen Karlsnes i mine avskrifter fra denne tida sånn umiddelbart.

 
Halsness, ikke Kalsness.
 
 
:) Tore

Sveinung Otto Lervåg
Innlegg: 132
Registrert: 31. mars 2005 kl. 23.29
Sted: OSLO

Re: Ad Johannes Isakson Haltbakk, Haltbakken

Legg inn av Sveinung Otto Lervåg » 29. juli 2022 kl. 13.55

I såfall kan det kanskje være Ole Erikson Halsnes (1724-1791) som var bruker på bruksnr 2 på Sør-Halsnes, Tustna.
 
 
Sist redigert av Sveinung Otto Lervåg den 31. juli 2022 kl. 17.10, redigert 1 gang totalt.

Knut Totland
Innlegg: 53
Registrert: 3. mai 2017 kl. 9.49
Sted: Kyrksæterøra
Kontakt:

Re: Ad Johannes Isakson Haltbakk, Haltbakken Halsa

Legg inn av Knut Totland » 29. juli 2022 kl. 21.17

11270 skrev: 28. juli 2022 kl. 18.24
Jeg merker meg at formynderen til eldstedattera Marit er kalt Ole Erichsen Kalsness. Dersom dette ikke er en skrivefeil for Karlsvik, så kan det være en eller annen kobling til Karlsneset under Kirksæter i Hemne. Jeg finner imidlertid ikke noen Ole Eriksen Karlsnes i mine avskrifter fra denne tida sånn umiddelbart.

 
Halsness, ikke Kalsness.
 
 

 
Jeg holder fremdeles en knapp på Kalsness, ettersom forbokstaven mangler tverrstrek. Se også K-en i Knud. At skriveren egentlig mente Halsnes kan vel være plausibelt, men da er det en skrivefeil her.
 
Under arbeid: Gårds- og slektshistorie for Heim (gamle Hemne, Halsa og deler av Snillfjord).

Svar

Gå tilbake til «Halsa»