Gjertrud Hansdatter Todal f.1689

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
dn23333
Innlegg: 167
Registrert: 21. mars 2009 kl. 15.44
Sted: FOLDFJORDEN

Gjertrud Hansdatter Todal f.1689

Legg inn av dn23333 » 7. november 2008 kl. 3.39

Kor var EGENTLIG Gjertrud Hansdtr Todal - Rognskog eller Henna :?:

Anders Todal skriv i Gardtales i Aure, band 2 s.576
For vel så to hundre år sidan kom det folk frå Rognskog til Vinsternes, og det gjekk således til: Ei dotter av lensmann Hans Hallvardson Todal vart gift med Ivar Rognskog. Ho heitte Gjertrud, og fekk både jordegods og anna verdsage med seg til Rognskog. Mellom det jordegods Gjertrud fekk, var også ein part av Vinsternes.

Videre
Det ser ut til at ein Daniel, son til Gjertrud og Ivar Rognskog, hadde tenkt å ta over Vinsternes-parten, og kanskje busette seg der.*) Men Daniel døydde i ung alder, og i 1754 skøyta brørne Augustinus Rognskog og Ola Ivarson Øydegård til ein tredje bror som hette Nils, det dei åtte av Vinsternes
*) Det finns et skøyte, datera Rognskog 3.mai 1751, frå brødrene til Daniel.

Nils Ivarson kjøpte eit halvt marklag av Øystein Jonson Henna OG i 1773 fekk han hos Lars Larson Henna skøte på 11 1/2 marklag av Vinsternes.
Eg er usikker på kven av Lars Larson Henna`ene dette er, - det var vel tre i rekkja så vidt eg hugsar.


I Gardtales i Valsøyfjords.84 står det at lensmann Lars Larson Henna
"førstpå i 1720-åra gifta seg med Gjertrud Hansdtr Todal"
, og at bror hennar Hallvard Hanson Todal som busette seg på Vinsternes, gifta seg med Dordi Larsdtr Henna.
"Så Lars Larsson og Hallvard Vinsternes gjorde "søsterbyte" dei kalla."
Far hennar, Hans Hallvardson, var lensmann i Vik tinglag."
Det står og at ho døydde i 1734.
"Ho let etter seg sonen Lars, døtterne Marit, Guri, Doret (Dordi) og Gjertrud. Fødsla av den siste kosta mora livet. Skifte etter Gjertrud Hansdtr viste velstand i lensmannsheimen på Henna. Avlidne hadde ført inn i buet bra med lausøre, mellom anna ikkje lite sølv, og dertil landskyldpartar av gardane Vinsteres, Eines, Engdal, Gåsvik, og Indre Torset."


Eg meiner å ha lest i eit skrift av Anders Todal at kor Gjertrud egentlig heldt til truleg vert ei uløyst gåte, - eg tolka han slik. Men mykje kan ha skjedd sidan A. Todal skreiv Gardtales.
Er det mogleg at nye opplysningar er komne fram :?:

Todalskarrain fra 1600-talet "sett fortsatt" på Vinsternes, Lensmann Hans Hallvardson gjennom oppkjøp av gardpartar og broren Hovlik gjennom etterkommar som gifta seg med jordtausa i Mettigarden.
Det "store spørsmålet" er om eg ikkje kan legge til et fruentimmer Todal også :lol:

mvh
:wink:
Aase Todal
Mettigarden på Vinsternes

Brukeravatar
Aud Mari Kalland Sterten
Innlegg: 1268
Registrert: 31. mai 2006 kl. 13.40
Sted: TRONDHEIM

Re: Gjertrud Hansdatter Todal f.1689

Legg inn av Aud Mari Kalland Sterten » 8. november 2008 kl. 20.45

Hei,

Her er en lenke til Nermo.org: www.nermo.org/slekt/d0044/g0000016.html#I5864

Mvh Aud.

Tore Kristiansen
Innlegg: 4184
Registrert: 18. november 2004 kl. 9.47
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Gjertrud Hansdatter Todal f.1689

Legg inn av Tore Kristiansen » 9. november 2008 kl. 0.59

Todal skrev av både skifteprotokoller og pantebøker, og han siterer dem korrekt i Gardtalesbøkene i motsetning til en del andre bygdebokforfattere, så vidt jeg har sett. Men var han så nøye på å følge alle slektsrelasjonene?

Det bør jo være flere skifter og mange eiendomsoverdragelser i disse familiiene, og hvis du sjekker alle dem, kanskje du finner et spor der for å avgjøre hvem hun var?
:) Tore

dn23333
Innlegg: 167
Registrert: 21. mars 2009 kl. 15.44
Sted: FOLDFJORDEN

Re: Gjertrud Hansdatter Todal f.1689

Legg inn av dn23333 » 9. november 2008 kl. 3.52

Hei
Oops, - det høres stort ut for en som bare har drevet med dette et års tid :!:
Tror jeg må bli pensjonist før jeg tørr å kaste meg ut i noe slikt.

Ærverdige Statsarkivar Todal hadde en teori om "tilfellet" Gjertrud, og jeg skal prøve å skaffe meg skrivet før jeg sier noe mer om den. Jeg tror det var i ei gardssoge som omhandla Todalsgårdene han skreiv dette.
Men som sagt, han konkluderte med at her var det "no muffens" med opplysningene han satt med. Litt pussig kanskje at han ikke nevner det i Gardtales.

I Gardtales, og i Halsa-boka som omtaler Rognskog (s 210) er Marit Danielsdtr Halse oppført som "min" Gjertruds mor, - men blar du om til s 212 står det at mora er Gjertrud Hendriksdtr. :shock: Det siste velger jeg å se på som en trykkfeil.

mvh
:D
aase

Tore Kristiansen
Innlegg: 4184
Registrert: 18. november 2004 kl. 9.47
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Gjertrud Hansdatter Todal f.1689

Legg inn av Tore Kristiansen » 11. november 2008 kl. 11.19

Rognskog. Mora til Nils Iversen som bodde på Vinsternes på 1700-tallet, kom fra Rognskog.

Det står godt forklart i Halsaboka og i Aureboka. Det var to forskjellige Gjertrud Hansdatter. Hun som var gift med lensmann Lars Larsen på Henna, døde i 1734, og det var skifte etter henne som begynner på pag. 938 i skifteprotokoll nr. 7 for Nordmøre sorenskriverembete.

Gjertrud Hansdotter som var gift med Iver Rognskog, nevnes i skiftet etter Iver i 1734. Det skiftet begynner på pag. 929 i samme skifteprotokoll. Begge hadde fått barn med sine respektive ektemenn. Lagvergen til Gjertrud Hansdatter på Rognskog var lensmann Jon Todal.

Dessverre døde Hans Hallvardson Todal i 1705, står det i Gardtales for Aure. Skfiteprotokollen mangler for disse årene, så vi får ikke sjekket skiftet etter ham. Gjertrud Hansdatter på Rognskog må utvilsomt ha vært fra Todal. Jordegodset hun tok med seg inn i ekteskapet med Iver og hennes lagverge, forteller det.
Jeg har ikke fått sett grundig på skiftet etter Gjertrud Hansdatter på Henna ennå, men jordegods og formyndere for barna, kan kanskje fortelle om hun også var fra Todal.
:) Tore

dn23333
Innlegg: 167
Registrert: 21. mars 2009 kl. 15.44
Sted: FOLDFJORDEN

Re: Gjertrud Hansdatter Todal f.1689

Legg inn av dn23333 » 11. november 2008 kl. 18.58

Hei Tor :D

Jeg har forholdt meg til Rognskog, -helt til jeg las om Gjertrud på Henna. I nærmeste familie har det vært almenn oppfatning at vår Gjertrud bodde på Rognskog. Siden begge oppgis å være døtre av Lensmann Hans H. Todal er det jo er en teoretisk mulighet for at han hadde TO døtre med navnet Gjertrud. (Min tippoldemor i Sokndal hadde tre sønner som alle het Anders, hvorav en døde ung)
Jeg har ikke kommet over noen oversikt der alle barna til lensmann Hans H. Todal har vært opplistet. Enten mangler Jon eller så mangler Gjertrud.
Jeg har hatt kontakt med dagens bygdabokforfatter, og han skulle prøve å skaffe meg skriftene jeg nevnte.

Takk så langt
mvh
aase

Erling Myrbostad
Innlegg: 878
Registrert: 29. november 2005 kl. 21.38
Sted: KVANNE

Re: Gjertrud Hansdatter Todal f.1689

Legg inn av Erling Myrbostad » 12. november 2008 kl. 10.38

Hei,

Er blandt de som venter spent på resultatet av skiftene. Ellers har jeg for mange år siden notert to Gjertru-er med basis i tidligere samtaler med Hans Hyldbakk, som var av den oppfatning. Dette stemmer også bra med oppkallingen hos lensmannen Lars Larsson på Henda (dette er Lars Larsson født 1696 død 1741. Han var nr. 2 i rekken, Lars Larsson den eldre var født på Mo i Stangvik i 1661, og døde på Henna i 1720. Denne siste Larsen hadde m.a. en bror Ivar Larsson, som det bar til Todal i Aure med).

Eldste datter til Lars og Gjertru het Marit, og det er vel rimelig at hun da kan være oppkalt etter sin mormor Marit Danielsdotter. Mulig Hans Hyldbakk hadde noe skriftlig, men det noterte jeg ikke da. Dermed er skriftlige kilder avgjørende for å bekrefte det vi tror. Gjertru i Utistu'n på Rognskogå er vel i alle fall sikker. Har ikke fødselsår på disse Gjertru-ene, men alderen på ektemennene tyder vel på at Gjertrud på Rognskog er den eldste.

mvh Erling

Tore Kristiansen
Innlegg: 4184
Registrert: 18. november 2004 kl. 9.47
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Gjertrud Hansdatter Todal f.1689

Legg inn av Tore Kristiansen » 12. november 2008 kl. 11.01

I skiftet etter Gjertru Hansdatter på Henna var lensmann Jon Todal formynder for de umyndige barna: Lauritz 12 aar gl, Merete 11 aar, Gurj 8te aar, Dorete paa 5te Aaret, og Giertru Lauritzdatter over 3 fierdings Aar. Jon Todal kalles Moder Broder for de umyndige barna i skiftet.
:) Tore

Anne-Lise Vaksvik
Innlegg: 38
Registrert: 12. november 2008 kl. 11.52
Sted: OSLO

Re: Gjertrud Hansdatter Todal f.1689

Legg inn av Anne-Lise Vaksvik » 12. november 2008 kl. 12.42

Min tippoldemor, Gjertrud Benjaminsdatter, kom fra Henna. Her er mine funn fra den gang jeg drev gransking av disse slektene.
Jeg oppsummerer fra Anders Todals sine bøker: "Lensmann Hans Hallvardsson Todal (ca. 1646 - 1705) vart gift med Marit Danielsdotter, barnefødt i Halsa av foreldre Daniel Augustinusson og kone Gjertrud Henriksdotter" (Gardtales i Aure s. 306).
Hans Hallvardsson hadde to sønner: Jon - som overtok lennsmannsombodet i Todal, og Hallvard, som etter hvert etablerte seg på Vinsternes.

I heftet "Todalsboka" fra 1939, skriver Anders Todal: "Vi har fleire gonger nevnt søner til Hans Hallvardsson og Marit Danielsdotter ( jon Todal og Hallvard Todal Vinsternes). Av døtre veit eg om Gjertrud Hansdotter, som vart gift med lensmann i Halsa, Lars Larsson Henden. Ho døyde i 1734, og hadde desse borna med Lars Henden: Lars 12 år i 1734, Marit, 11 år, Guri, 8 år, Dordi, på 5 året og gjertrud,3/4 år. Morbror åt desse borna, lensmann Jon Todal var tilstades ved skiftet i Henden 1734".

På et vedlagt, håndskrevet ark til "Todalsboka" skriver Anders Todal: "Sjå skøyte av 19/12 1726 (?usikker på årstallet, min presisering, det står også i et parentes: pb.B fol.196 - 6 også usikker på tydingen) Fortsetter sitat fra skøyte: "Det står at Gjertrud Hansdatter Todal, søster til lensmann m.fl. var g.m. Iver Olsen Kongshaug! Lensmann Lars Larsson Henden var då og g.m. ei onnor av lensmannsdøtrene. Kongshaug må vera mistyding eller feilskrift for Rognskog. Skifte etter Iver Olsen Rognskog, 16/6 1734: Enkja kalla Gjertrud Hansdatter. 4 søner: Ola, Augustinus, Daniel og Nils, alder 18 - 8 år. i 1734. Så langt "Todalsboka"

I "Gardtales i Valsøyfjord", A. Todal, s. 83 står det om Lars Larsson (Røv) Henna; han var gift med Guri Olsdotter (datter il Ola Gudmundson Nordvik). Disse to hadde flere barn Bl.a.: Lars Larson som ble lensmann i Halsa tinglag ble iflg. Todal gift med Gjertrud Hansdatter Todal.
Søster til Lars lennsmann, Dordi Larsdotter ble gift med Hallvard Hansson Todal Vinsternes, Sistenevnte var bror til Gjertrud Hansdatter, det var "søskenbyte" som A. Todal kaller det.
Men dette er kanskje en annen Vinsternesgard enn du er på jakt etter?

Da jeg drev på med gransking av disse slektene på 90-tallet, fant jeg en annen oprinnelse på den første Lars Larson Henna, enn den Myrvoll nevner.

Har ikke kildene foran meg pt. Det jeg fant, var at Lars Ingebrigtson Røv fra Surnadal, (f. 1609) hadde bl.a. to gutter som het Lars. Den ene Lars kom til Mo i Stangvik. Og det var hans sønn, Ivar Larsson som kom til Todal og overtok gård der etter sin onkel Lars Ivarson (Nordvik). Denne Denne Lars Ivarson (Nordvik) skal iflg. A. Todal hatt en bro som het Ola Rognskog. Så her er slektene innfløkte.
Men tilbake til de to brødrene Lars fra Røv. Den ene Lars kom altså til Mo og den andre til Henna. Så dermed skulle lennsmann Lars Larsson Henna bli onkel til Ivar Larsson Mo Todal.

Anne-Lise Vaksvik
Innlegg: 38
Registrert: 12. november 2008 kl. 11.52
Sted: OSLO

Re: Gjertrud Hansdatter Todal f.1689

Legg inn av Anne-Lise Vaksvik » 12. november 2008 kl. 13.38

Det siste er selvfølgelig feil! Den første Lars Larson (Røv) på Henna var selvfølgelig onkel til Ivar Larson Todal. (Og ikke Lensmannen Lars Larson)

Tore Kristiansen
Innlegg: 4184
Registrert: 18. november 2004 kl. 9.47
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Gjertrud Hansdatter Todal f.1689

Legg inn av Tore Kristiansen » 12. november 2008 kl. 16.09

I skiftet etter Iver Olsen Rognskog i 1734 står det ikke hvilket slektskapsforhold lensmann Joen Todahl hadde til enka Gjertrud Hansdatter. Jon Todal nevnes 3 ganger men det står ikke noe som forteller om et slektskap til enka eller til den avdøde. Ved oppnevelsen av kuratorer (formyndere) for de fire sønnene er det heller ikke angitt slektskapsforholdet mellom dem og barna.

Men slektskapet mellom Gjertrud Hansdatter og/eller Iver Olsen Rognskog og folket fra Todal står nok sikkert i panteboka. Det skjøtet som A. Todal henviser til er nok nr. 3 på høyresida i panteregistret for Nordmøre sorenskriverembete. Det skal stå på folio 196b i pantebok B for Nordmøre. Jeg har ikke sjekket dette skjøtet. (Men den som har laget dette registret har nok lest Rongschoug feil og fått det til å bli Kongshoug. ;) )

I skiftet i 1734 var verdien i garden Øvre Engdal satt til 20 riksdaler og verdien av parten i Stigan var 8 riksdaler. I skiftet henvises det også til dette skjøtet i 1726 og tinglysingsdatoen i 1727. Parten i Vinsternesgarden var for øvrig verdsatt til 34 riksdaler i skiftet. Til sammen var det jordegods for 140 riksdaler i dette skiftet.

Merkverdig nok har bygdebokforfatter Vaagland greid å lese dette skiftet nesten helt korrekt (sett kryss i taket!), og han har brukt mye plass på det i bygdeboka. Det eneste jeg har funnet som er galt er at de fire sønnene var alle sammen fra ekteskapet med Gjertrud. I bygdeboka mener han at eldstesønnen Ole var fra første ekteskapet til Iver Olsen Rognskog. Det står i skiftet "efterlevende Enche Giertrue Hansdatter paa den eene, og 4re deres sammen avflede børn og Sønner paa den anden Side"
:) Tore

dn23333
Innlegg: 167
Registrert: 21. mars 2009 kl. 15.44
Sted: FOLDFJORDEN

Re: Gjertrud Hansdatter Todal f.1689

Legg inn av dn23333 » 12. november 2008 kl. 23.08

Du store alpakka ka dåkk to veit å finn ut :lol:

Anne Lise Vaksvik skrev:Men dette er kanskje en annen Vinsternesgard enn du er på jakt etter?

Nei da, det er samme slekt som "blande" seg inn på to av Vinsternesgårdene ved tre anledninger.
Jeg tror kort fortalt:
NB. forløpig kun ut fra lesing av Gardtales og Halsaboka (Vaagland) pluss litt kirkebok:

Hallvard Hansons Todal Vinsternes `sønnedtr Dordi Hansdtr, (odelstaus i Sørigarden), var farmor til Ole Larson Vinsternes. Han vart gift med Gjertrud Hansdtr Rognskog`s sønnesønnsdatter Ingeborg Hansdtr som var odelstaus i Mettigarden.
Til alt overmål vart så Ingeborg og Ole`s datter Guri Olsdtr Vinsternes, også odelstaus i Mettigarden -og min tippoldemor, gift med Augustinus Pederson Todal som var 5.ledd etter Hovlik Hallvardson Todal, farbror til Gjertrud og Hallvard.

Slik mener jeg det henger sammen under forutsetning av at Gjertrud Hansdtr Todal bodde på Rognskog og var mor til Nils Ivarson R. Hvis det mot all sannsynliget ikke skulle stemme, så må blir det en annen sak. Jeg kan ikke finne at Gjertrud Hansdtr (Todal) Henna kunne ha vært min "stammor". Men utfra opplysningene dere har letet frem til meg er jeg overbevist om at Rognskog-"teorien" holder mål.

Gjertrud Hansdtr Henna er jeg fortsatt nysgjerrig på, - er hun også datter av lensmannHans så hører hun jo likevel til slekta mi, om enn litt "fjernere" enn den andre Gjertrud, -og hvordan henger det da sammen at han har to døtre med samme navn :?:
Eller var det to Hans Hallvardson inni Todal`n, - og at det har oppstått en feil ved å betegne begge Gjertrudenes far som lensmann :?:

mvh
Aase Linusdatter :lol:
Mettigarden, Vinsternes

Anne-Lise Vaksvik
Innlegg: 38
Registrert: 12. november 2008 kl. 11.52
Sted: OSLO

Re: Gjertrud Hansdatter Todal f.1689

Legg inn av Anne-Lise Vaksvik » 13. november 2008 kl. 11.07

Jeg har stor tiltro til Anders Todals arkivkunnskaper. Han levner ingen tvil om at Gjertrud på Henna, var datter til lensmann Hans Hallvardsson Todal, og at hun ble gift med lensmann Lars Larson. Henna. Se mitt innlegg hvor jeg viser til Todalsboka, og til s. 83 i "Gardtales i Valsøyfjord" samt Tore Kristiansen første innlegg hvor han refererer til skiftet på Henna etter Gjertrud Hansdatter. Gjertrud Henna, Gjertrud Rognskog og Hallvard Hansson Vinsternes må ha vært søsken.
Bøkene til Anders Todal er en utfordring. De er - som han selv sier - ingen slektshistorie. Han legger imidlertid inn noen spor her og der, noe som krever at du leser alle bøkene, selv på gårder du ikke tror at du har noe å hente.
Lykke til videre.

dn23333
Innlegg: 167
Registrert: 21. mars 2009 kl. 15.44
Sted: FOLDFJORDEN

Re: Gjertrud Hansdatter Todal f.1689

Legg inn av dn23333 » 13. november 2008 kl. 19.47

Hei, og takk skal du ha for all hjelpen :lol:
Jeg deler din respekt.
Jeg synes Gardtalesbøkene er spennende og har stor glede av å lese i dem- nettopp fordi jeg må drive litt detektivarbeid for å finne frem. Man vet jo ikke om det dukker opp et lite gullfunn rundt neste side. :wink:
Jeg håper jeg får lest gardshistorien Todal skrev, den har vel enda flere detaljer vil jeg tro enn Gardtales har om liv og levnad på Todalsgårdene.

mvh
:D
aase todal

dn23333
Innlegg: 167
Registrert: 21. mars 2009 kl. 15.44
Sted: FOLDFJORDEN

Re: Gjertrud Hansdatter Todal f.1689

Legg inn av dn23333 » 17. november 2008 kl. 1.09

Hei igjen og takk for hjelpa Tore :lol:
Jeg skal legge inn kildehenvisning - men....
Tore Kristiansen skrev: Det skal stå på folio 196b i pantebok B for Nordmøre.

Når jeg søker på DA, Skannede tinglysningsdokumenter, får jeg ikke opp pantebok for Nordmøre, bare Roomsdal og sunnmøre. Hva gjør jeg feil ? :oops:
mvh
aase

Tore Kristiansen
Innlegg: 4184
Registrert: 18. november 2004 kl. 9.47
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Gjertrud Hansdatter Todal f.1689

Legg inn av Tore Kristiansen » 18. november 2008 kl. 0.04

Ingenting. Den er ikke lagt ut på nettet ennå. Pr. 17.november 2008. Men den kan jo selvsagt komme i morgen. :)
:) Tore

gj13562
Innlegg: 20
Registrert: 23. mars 2011 kl. 15.01
Sted: Trondheim

Re: Gjertrud Hansdatter Todal f.1689

Legg inn av gj13562 » 9. mai 2011 kl. 21.56

Er det kommet fram noe mer i denne saken nå eller ? På Nermo er hun gift med begge to etter hverandre.

dn23333
Innlegg: 167
Registrert: 21. mars 2009 kl. 15.44
Sted: FOLDFJORDEN

Re: Gjertrud Hansdatter Todal f.1689

Legg inn av dn23333 » 5. mars 2012 kl. 1.27

www.arkivverket.no/URN:tl_read?idx_id=20324&uid=ny&idx_side=-197

Hei Per-Arne
:shock: Les i vei - jeg klarer det ikke, men kjenner igjen endel navn.

mvh aase

dn23272
Innlegg: 15
Registrert: 27. desember 2008 kl. 22.17

Re: Gjertrud Hansdatter Todal f.1689

Legg inn av dn23272 » 7. mars 2012 kl. 14.23

Hei dere. Det har vært interessant å kunne lest denne teksten,jeg klarer ikke dessverre. Jeg har lånt Anders Todals sine bøker flere ganger både for Aure og Valsøyfjorden og finner alltid noe nytt. Det er en ting jeg oppdaget i Valsøyfjordboka no er at Anders Todal ikke nevner Anders Røv f 1633 blandt sønnene. Han er eldste bror til Lars Larson Henna og er en av mine tippoldefedre. Er han uteglemt eller har Anders Røv kommet til i ettertid? Min tippoldemor Ildri Kristensdatter var fra en av Hestnesgårdene i Valsøyfjorden og skal vel også inn i denne slektshistorien.?Har noen av dere koblinger mot Hestnes gårdene. Jeg synes det er vanskelig å få orden på disse anene mine og håper noen har sammenfallende aner. Hilsen Anita Bakken

dn23272
Innlegg: 15
Registrert: 27. desember 2008 kl. 22.17

Re: Gjertrud Hansdatter Todal f.1689

Legg inn av dn23272 » 10. mars 2012 kl. 12.37

Hei igjen. Jeg regner med at det er flere her som er etterkommere av disse brødrene på Røv .Jeg mener jeg en gang har sett på Dis treff en oversikt over barna til Anders Røv fra Halgunset i Rindal har noen denne? Kan det være at noen av dem er å finne i Valsøyfjorden.Har noen kjennskap til et område i Valsøyfjorden som heter Halgunset?Hilsen Anita

Tore Kristiansen
Innlegg: 4184
Registrert: 18. november 2004 kl. 9.47
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Gjertrud Hansdatter Todal f.1689

Legg inn av Tore Kristiansen » 10. mars 2012 kl. 18.22

Hei, når det gjelder Gjertru Hansdatter, er det ikke noe nytt. Det som bygdebokforfatterne fant ut av på 1950- og 1960-tallet, stemmer med det kildene forteller. :-)

Det var to stykker av dem, og de var søstre. Ei var på Rognskog og den andre på Henna.
:) Tore

Tore Kristiansen
Innlegg: 4184
Registrert: 18. november 2004 kl. 9.47
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Gjertrud Hansdatter Todal f.1689

Legg inn av Tore Kristiansen » 10. mars 2012 kl. 19.19

Anita, om Anders Halgunset fra Røv står det i Rindalsboka bind 3, side 310.
:) Tore

dn23272
Innlegg: 15
Registrert: 27. desember 2008 kl. 22.17

Re: Gjertrud Hansdatter Todal f.1689

Legg inn av dn23272 » 10. mars 2012 kl. 23.13

Hei Ja takk er klar over hvor Anders Røv er omtalt da. Jeg leter etter sammenfallende aner vet du. Det mangler noen barn av ham og jeg lurer på om de kan finnes i Valsøyfjorden da jeg. Kanskje noen har funnet dem? Har sett en oppramsing av dem ett sted. Det er mye sammenveving av slekter der. Synes det er rart at Anders Todal ikke har ham med i bygdeboka også.Hilsen Anita

Svar

Gå tilbake til «Aure»