Lars Spande på Akkerdal nordre ved FT 1875

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
Johan Arthur Hansen
Innlegg: 1404
Registrert: 28. februar 2005 kl. 17.17
Sted: HAUGESUND

Lars Spande på Akkerdal nordre ved FT 1875

Legg inn av Johan Arthur Hansen » 2. oktober 2008 kl. 9.48

Lars Spande f.1835 i Haugesund var enkemann og dagarbeider på Akkerdal nordre i Aure ved FT 1875.
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =3966#ovre
Finnes det noen opplysninger om hvem han var gift med? - og når han døde?
Mvh. Johan Arthur Hansen :)

Brukeravatar
Hilde Elisabeth Wedde
Innlegg: 1765
Registrert: 13. desember 2004 kl. 23.43
Sted: KONGSBERG

Re: Lars Spande på Akkerdal nordre ved FT 1875

Legg inn av Hilde Elisabeth Wedde » 2. oktober 2008 kl. 12.17

Vet du hvem som er hans foreldre? Det kan være lettere å lete hvis vi vet hans fars navn - det er ikke alle kilder som opererer med gårdsnavn/etternavn som f.eks Spande.

Hilde
Hilde Wedde
Leder Slekt og Data Buskerud

Johan Arthur Hansen
Innlegg: 1404
Registrert: 28. februar 2005 kl. 17.17
Sted: HAUGESUND

Re: Lars Spande på Akkerdal nordre ved FT 1875

Legg inn av Johan Arthur Hansen » 2. oktober 2008 kl. 16.48

Hvis dette er den jeg håper på det er, selv om fødselsåret er feil, så er foreldrene Kristoffer Larsson Spande og Berta Susanna Klementsdtr. (Spanne er en gård på Torvastad der de først bodde) De var senere bosatt i Haugesund.
Lars er født i 1849, så spriket til 1835 er litt stort, men kan selvfølgelig være feilskrevet.
Mvh. Johan Arthur Hansen :)

dn23333
Innlegg: 167
Registrert: 21. mars 2009 kl. 15.44
Sted: FOLDFJORDEN

Re: Lars Spande på Akkerdal nordre ved FT 1875

Legg inn av dn23333 » 9. november 2008 kl. 5.31

Hei
Jeg kan desverre ikke gi deg opplysninger om hverken foreldre elle hustru, men Ækkerdal`n som plassen heter her var en plass under Vinsternes, og huslyden bestod iflg bygdaboka av div. arbeidskarer og ei dame som heldt styr på huset. Bygdabokforfatteren kom med små hentydninger til "bruks-eier" Erik.... :wink:

I bygdaboka står;
Bragdene åt denne "husfaderen" Erik på Ækkerdal Nordre, i Valsøfjorden, i Aure og vida om, aktar ein ikkje å gå nærare inn på.


Som en fornote står:
I 1876 selde "Tjørro-Erik" husa sine, ei merr, ein slipstein, ein omn og eit jordstykke til Jakob Øysteinson Ås for 230 kroner. Kanskje det var om å gjera å realisera, før ei svær bot for brennevinshandel vart innkravd?


Plassen antas nedlagt da, den er heller ikke med i FT 1900. Jeg kan forhøre meg hos gml naboer om de har opplysninger/fortellinger de evt har hørt.

Nåv-steinane visast enno.

mvh
:roll:
Aase Todal
Mettigarden Vinsternes

Johan Arthur Hansen
Innlegg: 1404
Registrert: 28. februar 2005 kl. 17.17
Sted: HAUGESUND

Re: Lars Spande på Akkerdal nordre ved FT 1875

Legg inn av Johan Arthur Hansen » 23. november 2008 kl. 1.26

Hjertelig takk for innspillet. Håper det kan komme noen nye opplysninger om denne Lars Spande fra Haugesund.
Mvh. Johan Arthur Hansen :)

Svar

Gå tilbake til «Aure»