Ole Nielsen Wogaas eller Gjære ft. 1801

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
Stig Løchen Dragseth
Innlegg: 280
Registrert: 21. mai 2006 kl. 22.31
Sted: JAKOBSLI

Ole Nielsen Wogaas eller Gjære ft. 1801

Legg inn av Stig Løchen Dragseth » 29. april 2007 kl. 21.37

Hei

Jeg leter etter Ole Nielsen som var tjenestedreng på gården Wogaas i ft. 1801. Alderen hans var da oppgitt til å være 19 år. Har sett i kirkebøker for Aure 1780 - 1800 men finner ikke at han er døpt i Aure. Jeg fant ham som konfirmert i Aure 1798 under navnet Ole Nielsen Wogaas. Jeg har en teori om at han var bortsatt på gården Wogaas som barn og at han ble fostret opp der.

Hvis dette er den Ole jeg søker så brukte han Wogaasnavnet i forbindelse med at han giftet seg på Hitra i 1824 med Lucia Jakobsdatter Møller f 1799. Alderen hans er da oppgitt til å være 42 år - noe som perfekt i forhold til Ole på Wogaas.

Senere i livet brukte han navnet Gjære eller Gjæra - litt vanskelig å se i kirkebøkene og derfor usikkerheten. Dette er vel også navn fra steder på Aure!

Ut ifra opplysninger jeg har funnet har Ole brukt etternavnet til gårdene han har vært på. I tillegg til å bruke ovennevnte etternavn har han brukt Vikan og Næsset (begge gårder eller steder fra Hitra)

Teorien min videre er at Ole kanskje kom fra gården Gjære i Aure før han ble bortsatt til Wogaas. Det som svekker denne teorien er at jeg ikke finner ham som døpt i Aure. En annen mulighet kan jo være at han arbeidet på gården Gjære etter at han var på Wogaas.

Korthistorien om Ole etter ft.1801
Det første jeg finner av Ole etter ft. 1801 er at han blir far til et uekte barn i Trondheim i 1817 hvor moren er den samme som han senere giftet seg med. De får nok et uekte barn i Trondheim i 1820. Familien flyttet til Hitra mellom 1820 og 1822 hvor de døper et nytt barn i 1822. 1824 gifter de seg og de får et barn til på Hitra i 1825. I 1827 døper de et barn i Trondheim og året etterpå dør Ole Nielsen i Trondheim.

Kan ikke ta hele historien her, men for interesserte pågår det for tiden en diskusjon under Fosen på Trønderslekt på DIS; tema 2402.

Det blir hevdet i bygdebok for Bynes i Trondheim at Ole eller Oles far var Bøkker og kom fra Tyskland. Har ingen opplysninger som støtter dette, men søsteren til Oles kone giftet seg med en fra Rostock i Tyskland. Bakgrunn for at dette står i denne bygdeboken er fordi en av Oles sønner ble bortsatt på Stenshyllen på Bynes da Ole døde.

Vel, dette er korthistorien og jeg vil sette umåtelig stor pris på å få hjelp i denne saken!

Smått eller lite - alt er like verdifullt!

Med hilsen
Stig Løchen Dragseth

Svar

Gå tilbake til «Aure»