Anders Ånundsen 1762 - 1821

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
gj03756
Innlegg: 88
Registrert: 6. oktober 2006 kl. 0.39
Sted: VåGLAND

Anders Ånundsen 1762 - 1821

Legg inn av gj03756 » 26. oktober 2006 kl. 20.06

Kan noen hjelpe meg med informasjon om foreldre til disse personer:


Anders Ånundsen, Aure
født 1762
død 1821
gift 1790

med

Gjertrud Olsdotter fra Valsøyfjord
født 1766
død 1841

( de hadde 10 barn sammen )

mvh
Paul Rambø

Tore Kristiansen
Innlegg: 4184
Registrert: 18. november 2004 kl. 9.47
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Anders Ånundsen fra Aure

Legg inn av Tore Kristiansen » 27. oktober 2006 kl. 12.16

Det er vel de som bor på Fruehavn under Tyrhaug i FT1801.

Der står det hvem som var far til Gjertrud, så da er det bare 3 igjen. :D
Det er vel også de to som gifter seg i Edøykirka 6/7 1790.

Det er ingen Anders Aanundsen som blir konfirmert i Aure ca 1777, men i 1777 er det en Anders Amunsen Løevig som blir konfirmert og i 1779 en Anders Amundsen Skouset. Det er heller ingen Giertru Olsdtr som blir konfirmert i Aure ca 1782. Det er ei Giøren Olsdtr Kroglien som konfirmeres i 1781. Det er ei Giertru Olsdtr som konfirmeres i 1777, men det blir for tidlig, og det er ei i 1789, men det blir for seint igjen. Det står ikke aldersangivelse på konfirmantene 1773-1816, men min erfaring med kirkebøkene i Aure på denne tida var at sogneprest Sodemann (ble prost i 1799) konfirmerte ungene da de var 15-16 år gamle.

Er det i Smølabøkene det står at Anders er fra Aure og Gjertrud fra Valsøyfjorden? Hvilket gardsnavn står de nevnt med ved vielsen i 1790?

Hvis det ikke står noe i Smølaboka om opphavet deres, må du nok gå til kirkebøkene for å se om de kan gi deg mer informasjon. De har Smølabøkene på biblioteket på Liabø. De kirkebøkene de ikke har, får de lånt inn fra fylkesbiblioteket.

Siden faren til Gjertrud, Ole Christensen, er enkemann, kan det være skifte etter mora til Gjertrud. Da må du lete i skifteprotokollene for Nordmøre. I stedet for å vente på å låne inn mikrofilmer med skifteprotokoller, kan du bla igjennom Gardtales i Valsøyfjord og se om du finner denne Ole Christensen nevnt noen steder.
:) Tore

Tore Kristiansen
Innlegg: 4184
Registrert: 18. november 2004 kl. 9.47
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Anders Ånundsen fra Aure

Legg inn av Tore Kristiansen » 27. oktober 2006 kl. 15.15

Nå har jeg også fått slått opp i Smølaboka, og i bind 2 side 208 står det om familien.

Det står at Ole Christensen kom fra Engli i Valsøyfjorden. "Om etterslekta hans har Knut O. Vik i Aure skreve utførleg om i "Smølaminne" 1972, 1973 og 1974".

Der står også navnet på kona til Ole, Marit Alvsdotter, og at Anders Ånundsen kom fra Skauset eller Lindås i Aure.
:) Tore

Ivar Modolf Tyrhaug
Innlegg: 465
Registrert: 27. november 2004 kl. 8.50
Sted: STJØRDAL

Re: Anders Ånundsen fra Aure

Legg inn av Ivar Modolf Tyrhaug » 5. november 2006 kl. 16.44

Hei Paul ! Tror jeg har vært i kontakt med deg før, men husker ikke akkurat hva det dreide seg om.

Gjertrud Olsdtr. er jo min 3x tippoldemor og jeg tror at jeg har fått noenlunde oversikten over henne. (ved god hjelp av bl.a. Finn Oldervik, Aure) .
Min onkel Knut O. Vik var flink på slekt, men han hadde litt feil her. Faren Ole Christensen f.1738 var fra Valsøyfjord og fra gården Stor-Sandnes. Mora til Gjertrud var fra Surnadal og het Ingrid (ikke Marit) Alvsdatter Moen f. 1731. Far til Anders Aanundson Lindås (Aure) var Aanund Jonson Lindås 1724-1796 og mor var Ingeborg Sveinsdatter Gjestad (Aure) 1720- 1768.
Ole Christensen kom til Fruhamn som Knut O. Vik skrev ca 1780, og det stemmer, for jeg ser at han er fadder ved en dåp i 1780.
Hvorfor Knut O. Vik skrev at Ole var gift med Marit Alvsdatter, vet vi ikke. Det kan ha noe med det at søsteren til Ingrid, Marit kom utover til Fruhamn etter at mannen hennes døde. Ho var gift på Sæterøya i Surnadal med Ola Olsen Sæter f. 1735 i Engli i Valsøyfjord. men han døde i Surnadal 1772.

Vil du ha mer opplysninger om aner til disse, send meg en e-post !

Hvis det er noen som leser dette og vet om Ole Christensen og Ingrid Alvsdatter hadde flere enn ett barn ? Skulle gjerne ha hatt en Ole Olsen tilgjengelig til bruk for å hjelpe en amerikansk dame Lana Ludwig på Digitalarkivets debattforum !!

Med hilsen Ivar Tyrhaug

Svar

Gå tilbake til «Aure»