Hei!
Blant mine aner fra Aure har jeg en Inger Pedersdtr f. ca 1766 (utfra FT 1801) I folketellingen 1801 bor hun med mannen Christen Haagensen på hans hjemgård Skaugset. I bygdeboka for Aure, Gardtales i Aure bind 2 s. 459 står hun nevnt som Inger Pedersdtr Thevik,og at hun kommer fra den gamle klokkerslekta. Under Tevik i bygdeboka bind 1,s 474 står alle ni barn av paret klokker Peder Nilsen Tevik og Malena Tevik nevnt, men jeg finner ingen Inger blant disse...jeg har tidligere registrert henne som død 16.12.1846 uten at jeg husker kilden. Jeg har funnet ekteskapet mellom henne og Christen Haagensen på FS, men her står hun kun nevnt som Inger Pedersdtr og ingen andre opplysninger.
Er det noen som har henne registrert blant sine aner, eller som kan hjelpe med hennes foreldre?
mvh Solvår
Inger Pedersdtr Tevik, bosatt Skaugseth FT 1801
Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal
- John Sundsby
- Sted: HASLUM
- Kontakt:
Re: Inger Pedersdtr Tevik, bosatt Skaugseth FT 1801
Hei,
Eg har henne registrert som mi tipp-tippoldemor. Eg har registrert henne som død 28.august 1842 og fødd ca. 1765. Mor mi heitte Inger, og det er nok oppattkalling etter Inger Pedersdtr Tevik. Eg har, som du, sett at ho ikkje var nemnt i Gardtales og stussa litt over det. Kanskje skiftet etter klokkaren( død 1786) ville gi svar? Gardtales er vel ei sekundærkjelde og kan innehalda feil
. Elles har eg registrert foreldra hennar og 2-3 generasjonar lenger bakover.
Foreldra hennar var: Peder Nilsen Tevik (1741-1786) og Malena Knutsdotter Vollan (1739-1807).
Mvh
John
Eg har henne registrert som mi tipp-tippoldemor. Eg har registrert henne som død 28.august 1842 og fødd ca. 1765. Mor mi heitte Inger, og det er nok oppattkalling etter Inger Pedersdtr Tevik. Eg har, som du, sett at ho ikkje var nemnt i Gardtales og stussa litt over det. Kanskje skiftet etter klokkaren( død 1786) ville gi svar? Gardtales er vel ei sekundærkjelde og kan innehalda feil

Foreldra hennar var: Peder Nilsen Tevik (1741-1786) og Malena Knutsdotter Vollan (1739-1807).
Mvh
John
Hei John!
Mange takk for raskt svar!..Inger Pedersdtr var min 3xtipp, via sønnen Peder som giftet seg med datter på Bratseth, Ane Andersdtr..hvilken av barna er du etterkommer av?
Dette var god hjelp for meg..nå fikk jeg mer å jobbe med:)
Mvh Solvår
Mange takk for raskt svar!..Inger Pedersdtr var min 3xtipp, via sønnen Peder som giftet seg med datter på Bratseth, Ane Andersdtr..hvilken av barna er du etterkommer av?
Dette var god hjelp for meg..nå fikk jeg mer å jobbe med:)
Mvh Solvår
- John Sundsby
- Kontakt:
Hei,
Eg er og etterkomar etter Peder gift med Ane Bratset. Deira dotter Inger Bratset vart gift med Isak Pedersen Torset/Gresset/Rotø(1837-1928). Eg er etterkomar etter den greina,
Mvh
John
Eg er og etterkomar etter Peder gift med Ane Bratset. Deira dotter Inger Bratset vart gift med Isak Pedersen Torset/Gresset/Rotø(1837-1928). Eg er etterkomar etter den greina,
Mvh
John
Min tippoldefar var Ingers bror, Hans Pedersen som giftet seg med datter på Skar, disse bosatte seg på Husby. ..
Du har hjulpet meg mye allerede, men har du også funnet ut av hvem foreldrene til til Ane Andersdtr, Anders Andersen og Ildri Johansdtr var? Har forstått det slik at Anders Andersen (bygdeboka)var innflytter fra Skei?/Vinjøra?
Mvh Solvår
Du har hjulpet meg mye allerede, men har du også funnet ut av hvem foreldrene til til Ane Andersdtr, Anders Andersen og Ildri Johansdtr var? Har forstått det slik at Anders Andersen (bygdeboka)var innflytter fra Skei?/Vinjøra?
Mvh Solvår
- John Sundsby
- Kontakt:
Hei Solvår
Foreldra til Ane Andersdotter Bratset:
Far:
Anders Andersen Schei
Født 13 november 1768 -- Hemne(Vinje)
Død 12 oktober 1841 (Alder 72) -- Aure
Mor:
Ildri Hansdotter Winge
Født 5 april 1784 -- Hemne(Vinje)
Død 31 juli 1840 (Alder 56) -- Aure
Eg er i ferd med å legge ut mine aner på Internett med programmet phpgedview. Men først vil eg gjerne kontrollere dataene litt betre - helst mot primærkjelder. No idag har eg berre gjort dei tilgjengelege for meg. Om nokre år er vel alle kyrkjebøkene på nett, og da blir kontrollen lettare. Eg har også data for foreldra til dei to ovafor. Og for anene til Peder kjem eg attende til trelasthandlaren Christen prest omkring 1600.
Mvh
John
Foreldra til Ane Andersdotter Bratset:
Far:
Anders Andersen Schei
Født 13 november 1768 -- Hemne(Vinje)
Død 12 oktober 1841 (Alder 72) -- Aure
Mor:
Ildri Hansdotter Winge
Født 5 april 1784 -- Hemne(Vinje)
Død 31 juli 1840 (Alder 56) -- Aure
Eg er i ferd med å legge ut mine aner på Internett med programmet phpgedview. Men først vil eg gjerne kontrollere dataene litt betre - helst mot primærkjelder. No idag har eg berre gjort dei tilgjengelege for meg. Om nokre år er vel alle kyrkjebøkene på nett, og da blir kontrollen lettare. Eg har også data for foreldra til dei to ovafor. Og for anene til Peder kjem eg attende til trelasthandlaren Christen prest omkring 1600.
Mvh
John
Mange takk igjen!
Jeg har altså letet etter Ildri med feil farsnavn jeg da skjønner jeg..Ja slik er det når en sitter å leter i bygdebøker og folketellinger uten å sjekke kirkeboka..Det er spennende hver dag og følge med på nye scannede kirkebøker som blir lagt ut, vi får krysse fingrene for at fler fra Aure kommer snart.. Blir veldig spennende å se din hjemmeside. Jeg har hele morsida sine forfedre/mødre samlet på Ertvågøya/Aure og regner med vi har endel felles aner..
Mvh Solvår
Jeg har altså letet etter Ildri med feil farsnavn jeg da skjønner jeg..Ja slik er det når en sitter å leter i bygdebøker og folketellinger uten å sjekke kirkeboka..Det er spennende hver dag og følge med på nye scannede kirkebøker som blir lagt ut, vi får krysse fingrene for at fler fra Aure kommer snart.. Blir veldig spennende å se din hjemmeside. Jeg har hele morsida sine forfedre/mødre samlet på Ertvågøya/Aure og regner med vi har endel felles aner..
Mvh Solvår