Brit Iensdatter Nesset - bosatt på Nestua Røen i 1801 ?

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
17887
Innlegg: 2678
Registrert: 3. september 2005 kl. 14.49
Sted: OPPHAUG

Brit Iensdatter Nesset - bosatt på Nestua Røen i 1801 ?

Legg inn av 17887 » 6. mars 2006 kl. 10.57

Brit Jensdatter ble mor til Wessel/Vessel Ericson Røen i 1753. Wessel var født utenfor ekteskap; far Eric Askildson ble senere gift, men Wessel ble den tok over garden.
Eric er soldat ved Wessels fødsel og det er han fremdeles når han gifter seg et par år senere.

(fadre ved Wessels dåp: Einer Bevre, Jon Iens. Bevre, Guraa Toresd. Bevre, Ragnil Rødningen).

I FT 1801 bor en enke som heter Brith Jensdatter, 73 år, sammen med Wessel på Nedstua Røen; Kan dette være hans mor som etter å ha vært gift og senere blitt enke, bor sammen med sønnen på farsgarden hans ?

Kan noen med tilgang til kirkebøker finne ut når Brith døde ?
Jeg har ikke helt gitt opp å finne flere opplysninger om henne, så enhver liten brikke i dette slektspuslespillet er særdeles velkommen.

mvh
Aud Marion

17887
Innlegg: 2678
Registrert: 3. september 2005 kl. 14.49
Sted: OPPHAUG

Re: Brit Iensdatter Nesset - bosatt på Nestua Røen i 1801 ?

Legg inn av 17887 » 11. november 2007 kl. 19.36

Nå når kirkebøkene er blitt tilgjengelige på nettet, vet jeg i alle fall at Brit, som den nest siste i 1753 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-216, måtte stå til rette for sine handlinger (høyre side i KB)
- mens det ser ut til at barnefar slapp noe lettere unna !

- ennå har jeg ikke funnet ut om det er Wessels mor som bor på Røen ved FT 1801, men nå er det vel kanskje mulig å finne ut det også.

Tor Ålbu
Innlegg: 55
Registrert: 18. oktober 2006 kl. 9.08
Sted: Rindal

Re: Brit Iensdatter Nesset - bosatt på Nestua Røen i 1801 ?

Legg inn av Tor Ålbu » 24. februar 2008 kl. 9.14

Jeg har notert at hun var gift med Erik Wesselson Røen som ble gravlagt i Rindal den 27. mars 1796 - 68 år gammel (født ca 1728). Jeg har derfor gått ut fra at det er den samme som står i FT1801. Jeg har ikke funnet noe dødsnotat på henne. Det uklare her er om Erik Askilson og Erik Wesselson er samme person, men siden Ingrid Jonsdotter (E. Askildsons kone) døde i 1794 som enke tyder alt på at det er to ulike personer. Jeg har heller ikke funnet noe dødsnotat på E. Askilson, bare på E. Wesselson. Hva er ellers opphavet til navnet Wessel som senere ble brukt på Røen og i Almberg?

Mvh, Tor Ålbu

17887
Innlegg: 2678
Registrert: 3. september 2005 kl. 14.49
Sted: OPPHAUG

Re: Brit Iensdatter Nesset - bosatt på Nestua Røen i 1801 ?

Legg inn av 17887 » 24. februar 2008 kl. 10.28

Hei Tor
Ja, navnet Wessel har gitt grunnlag for spekulasjoner, bl.a. om det kan være en forbindelse til Wessel-slekta i Trondheim, men jeg har ikke funnet noen sammenheng her.

I Gards- og ættesoge for Rindal, bind I, Nestua Røen, side 384, står det at
"Askild Erikson sat som brukar på garden i 1832. Av borna hans veit vi om desse:
1. Erik, f. 1728, g.m. Brit Jensdotter Nesset, oppattgift i 1755 med enkja Ingrid Jonsdotter Røen. Han overtok seinare garden." (Jeg tar ikke med de andre barna).

- dette kan jo ikke stemme med at Brit bor som enke på garden i FT 1801.
Ingrid Jonsdatter var iflg bygdeboka gift med Ola Jonson som fikk bygsel på garden 12. april 1744. Erik Askilson fikk bygsel på garden samme året som han gifta seg med enka etter forrige bygselmann.

Sønnen Wessel Erikson, f. 1753, ble gift i 1775 med Ingeborg Larsdotter Neverholt og de fikk 8 barn.

Erik Askildson fikk også et barn i 1787 med Brit Olsd. Tørset som gift mann:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-222

Selv om det er ei stund siden må jeg si takk for sist også, Tor. Takket være deg har jeg god kontakt med etterkommere etter emigrantene Eli, Ingebrigt og Gudmund fra Nestua Røen.
Gordon og Carol Groseth (som du møtte) har også sendt meg "oppdatert" etterkommeroversikt.

Jeg må nok "fordype" meg i kirkebøkene - ellers har jeg stort sett basert meg på opplysningene fra bygdebøkene.

mvh Aud Marion

Svar

Gå tilbake til «Rindal»