Hei.
Ja ,jeg er enig med at det stemmer med oppkallingsskikken ,Lars henden`s eldste datter var Dordi kalt opp etter Guri Nordvik`s mor og eneste andre datter het Gjertrud ,altså kalt oppkalt etter Gjertrud Andersdatter Nordvik ,Lars Ingebrigtsen`s Røv`s kone.
Jeg lurer nå på om Lars Ingebrigtsen på Utistua Røv var gift 2 ganger jeg da? og at Gjertrud Andersdatter Nordvik var andre kona siden de fortatt var gift i 1682.
.....og videre at aldersforskjellen mellom Ingebrigt og Jon og kunne tilsi at Lars var gift andre gang med Gjertrud og de 2 hadde sønnene Jon f 1659 og Lars f ca 1662....både Jon Sande og Lars Henden hadde jo døtre ved navn Gjertrud (disse 6 barna stemmer jo også med det Hyldbakk har i Surnadalboka bind 1 side 266):
1 Lars Larsen Mo f ca 1639
2 Ole Larsen Dønheim f ca 1640
3 Anders Larsen Halgunset f ca 1645 (?)
4 Ingebrigt Larsen Røv f ca 1647
5 Jon Larsen Sande f ca 1659
6 Lars Larsen henden f ca 1662.
Dette ser jo riktig ut utfra det jeg har sett utfra debatten her etc.
Så var det han Lars Larsen Mo da ,født ca 1639.
Hans barn er listet i bygdebok for Stangvik bind 1 side 202
1 "Ivar ,gift og busett Todal i Aure"
2 "Lars f.1671 g.m.Ildrid Olsdotter Øyen frå Todalen"
Disse 2 barna er dem Hyldbakk har ,pluss at han også har skrevet "omframt desse to sønene ,som er nemnt i 1716 da sonen skjøta garden ,er det truleg dei hadde dotra Brit ,g.m. Hans Ivarson Snekkvik i Snekkvika. I skiftet etter Hans i 1695 heiter det nemleg at hans "salige kvinde" var Brit Larsdotter Mo."
Erling hadde Lars Mo`s barn som disse Ivar Larsen Todal, Lars Larsen Mo gm Ildri Olsdatter Øyen ,Brit Larsdatter gm Hans Snekkvik og Ingebrigt ugft på Mo.
Kan ikke se at bygdeboka nevner Ingebrigt Larsen Mo som bodde ugift på Mo og bygdeboka virker ikke helt sikker på denne Brit heller ,selv om den antar hun burde være datter til Lars Larsen og Eli Iversdatter på Mo.
Lars som kom til Henden har vi nå klarlagt at var fra Utistua Røv ,så dermed ser det ut som Lars Larsen Røv Mo hadde disse 4 ovennevnte barna Brit, Lars ,Ingebrigt og Ivar.
Lurer på hvor du Erling har det fra ang opplysninger om disse søsknene?.
En annen ting som det står i Rindal bygdebok 3 side 310 på Austistua Halgunset er at
"Jon Ingebrigtson var brukar på garden i 1645 og 1667. Han var f. 1611 og kan godt ha vore son til Ingebrigt Røv. Lars Ingebrigtson ,som fekk farsgarden på Røv ,var nemleg f. ca 1609 ,så dette er mykje truleg....."
Det står ikke noe mer om de 3 barna til denne Jon Ingebrigtsen f ca 1611 ,men dersom han var fra Røv så tok jo hans brorsønn Anders over Halgunset etter sin farbror!.
Det begynner jo å løse seg litt nå forhåpentligvis!
mvh Erik