Lars Larsen Mo/Røv...

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
10581
Sted: GJØVIK

Lars Larsen Mo/Røv...

Legg inn av 10581 » 3. april 2013 kl. 21.26

Jeg er i slekt med Lars Larsen Mo som døde på Henden i Valsøyfjord i 1720 og var gift med Guri Olsdatter Nordvik fra Stangvik som døde på Henden i 1751.
Jeg lurer på hvem som egentlig var foreldre til denne Lars Larsen Mo?
Jeg ser jeg har foreldrene som Lars Larsen Røv fra Utistua Røv i Surnadal f ca 1632-1649 og Elen Ivarsdatter Nordvik fra Oppistua Nordvik i Stangvik. De bodde på Mo i Surnadal.

Ifølge Surnadal bygdebok bind 1 side 266 så hadde Lars Ingebrigtsen Røv og Gjertrud Andersdatter Nordvik 2 barn med navn Lars ,nemlig disse to...
1 Lars Larsen Røv f 1649 gift med Eli Iversdatter Nordvik og kom til Mo i Surnadal
2 Lars Larsen Røv gift med Guri Olsdatter Nordvik og kjøpte garden Henda i Valsøyfjord.

Var de brødre eller var Nr 1 og Eli foreldre til nr 2 som kom til Henden???? :roll: :?:
Hadde vært kjempefint om noen vet noe om dette!!
mvh Erik

Erlend Kvalvaag
Sted: BØ I TELEMARK

Re: Lars Larsen Mo/Røv...

Legg inn av Erlend Kvalvaag » 4. april 2013 kl. 22.19

Hei,

I prestemanntallet 1664-1666 står Lars Ingebrigtsen Røv (Røem) oppført med 1 sønn: Lars. Jeg greier ikke helt å tyde alderen, men tror det står 6 år (Venstre side, gård nr. 17):

http://arkivverket.no/URN:db_read/ft/35525/58/

I fogdemanntallet 1664-1666 har man samme oppføring (Høyre side, gården på rad 3):

http://arkivverket.no/URN:db_read/ft/35576/47/

Dette kan være den Lars (6 år ?) som giftet seg med Guri Olsdatter. Hvilke andre skriftlige kilder man har fra den tiden (første skifteprotokoll starter 1697?) er jeg usikker på.

For øvrig er jeg også i slekt med Lars Ingebrigtsen Røv (7 x tippoldefar) via sønnen Lars som giftet seg med Eli Iversdatter Nordvik.

mvh
Erlend

10581

Legg inn av 10581 » 4. april 2013 kl. 22.39

Hei.

Så da var altså Lars Ingebrigtsen Røv f ca 1609 far til Lars Larsen f ca 1649 (ser ut som han er 16 år). Det må vel være her bygdeboka har årstallet 1649 fra?
men var dette den Lars Larsen Røv som kom til Mo og som ble gift med Guri Olsdatter??? og hvem var den Lars Larsen som ble gift med Eli Ivarsdatter Nordvik?. Var de 2 Lars`ene søsken?.
Linja mi til Røv er
Lars Ingebrigtsen f ca 1609
sønn Lars Larsen f ca 1632 (???) gm Elen Ivarsdatter Nordvik
sønn Lars Larsen Mo f ca 1662 d henden ,Valsøyfjord 1720 ,gift med Guri Olsdatter Nordvik
sønn Ole Larsen Henden ca 1705-1766....

men må vel si at jeg ikke er helt sikker på om dnne linja er riktig.....hvilke Lars`er ble egentlig gift med Eli Ivarsdatter og Guri Olsdatter og hvor var de Lars Larsene fra??
mvh Erik.

Erlend Kvalvaag

Legg inn av Erlend Kvalvaag » 6. april 2013 kl. 12.54

Hei Erik,

du har nok rett mhp alderen til Lars Larsen Røv; 16 år. Jeg la prestemanntall og fogdemanntall ut til tyding og der kom man fram til 16 år:

https://slektsforum.slektogdata.no/view ... 182#570182

Det som man kan legge merke til, er at Lars Ingebrigtsen er 52 år i det ene manntallet og 56 år i det andre. De andre folkene har samme alder i begge manntallene.

Men dette gir jo ingen svar på det du egentlig spør om da :roll:

mvh
Erlend

Erlend Kvalvaag

Legg inn av Erlend Kvalvaag » 6. april 2013 kl. 14.23

Hei,

Tror jeg har leita opp de to Lars'ene i Nordmøre fogderi, Romsdal fogderi, Manntall 11, 1701.

Her er en Lars Larsen (40år) bosatt på Henden (Høyre side):

http://arkivverket.no/URN:db_read/ft/38458/56/

Han har tre sønner; Lars (8 ), Oluf (6), Oluf (2,5).

På Moe i Stangvik finner jeg den andre Lars Larsen (Høyre side, nederst):

http://arkivverket.no/URN:db_read/ft/38458/22/

Denne Lars Larsen (61år) har en sønn Lars (30år)

I følge Hyldbakk, Heimar og ætter i Stangvik Bind I side 202, var Lars Larsen Mo i Stangvik sønn av Lars Ingebrigtsen Røv og kona Gjertrud Andersdatter Nordvik.

Lars'ene i Manntallet fra 1701, stemmer ikke helt aldersmessig med prestemanntall eller fogdemanntall fra 1664-1666 med Lars på 16 år.

Sønnen til Lars Ingebrigtsen Røv fra manntallene 1664-1666 skulle vært født 1649 og vært 52 år i manntallet fra 1701. Var denne Lars den som man finner på Mo eller den på Henden i 1701?

Lars Ingebrigtsen kunne sikkert hatt flere sønner med navn Lars som vi ikke finner i manntallet 1664-1666 (kanskje de var tjeneste-drenger andre steder). Men hadde han tre sønner som alle het Lars?

mvh
Erlend

Erling Myrbostad
Sted: KVANNE

Legg inn av Erling Myrbostad » 6. april 2013 kl. 18.39

Hei,

Eg har ikkje underlaget her akkurat no, men eg meiner at tidlegare debatter på DIS (eller muligens i Digitalarkivet) klargjer at Lars Larsson på Henda er frå Mo i Stangvik, og ikkje frå Utistua på Røv. Borna til Lars Larsson Mo, f. 1739 (FT1701) eller 1741 (ref HH bygdebok) i Utistua Røv, og kona Elen Ivarsdotter frå Oppistua på Nordvik er slik eg har notert det:
1. Brit, gift med Hans Iverson i Snekvika, 6 born
2. Lars, gift med Guri Olsdotter Nordvik, Nestua, gardmann på Henda, 7 born
3. Ingebrigt, ugift, bodde heime på Mo
4. Ivar, gift med Marit Olsdotter Øyen frå Todalen, gardmann på Todal i Aure, 4 born
5. Lars, gift med Ildri Olsdotter Øyen frå Todalen, gardmann heime på Mo, 7 born

Noko av forvirringa trur eg kjem av at far til Lars Larsson Mo, Lars Ingebrigtson i Utistua på Røv, og hadde 2 søner som heitte Lars, Lars den yngre var nok omlag like gammel som Lars Larsson som det bar til Henda med, utan at det er så lett å fastsette nøyaktige fødselsår frå denne tida.

Foreslår at ein søker opp dei eldre debatttane på dette emnet.

mvh Erling

10581

Legg inn av 10581 » 9. april 2013 kl. 16.23

Hei.

Mange Larser her og ikke helt lett å holde tunga rett i munnen.
Utfra det du skrev Erling så ser det vel omtrent slik ut.....
Lars Ingebrigtsen på Røv f ca 1609 gm Gjertrud Andersdatter Nordvik....2 sønner ved navn Lars
1 Lars Larsen Røv f ca 1639-1640 som kom til Mo i Stangvik gm Eli Iversdatter Nordvik
1-1 Lars Larsen Mo gm Ildri Olsdatter Øyen bodde på Mo ,7 barn
1-2 Lars Larsen Henden gm Guri Olsdatter Nordvik 7 barn. Lars og Guri er mine aner helt
sikkert.
2 Lars Larsen Røv f ca 1661 kom til Henden i Valsøyfjord gm Guri Nordvik hmmmmm.....
2-1 Lars Larsen henden f ca 1693

En slektning av meg har registrert Lars Larsen Røv Henden f ca 1661 gm Guri Nordvik som bror til Lars Larsen på Mo f ca 1639 gm Eli Nordvik og at begge var fra Røv og sønner til Lars Ingebrigtsen Røv.....er det riktig?

Isåfall har bygdeboka rett ,men da stusser jeg litt på det Erling skriver om Lars Larsen Røv Mo f ca 1639 og hans barn.
Her listes barna til Lars og Eli opp som Lars Larsen henden og Lars Larsen Mo ,men disse to Larsene kan jo ikke begge være sønner til Lars Røv dersom de var sønnene til Lars Larsen på Mo! Spørsmålet blir vel om Lars Larsen Røv f ca 1639 og Lars Larsen Henden f ca 1661 var sønner til Lars Røv eller om Lars Henden var sønn til Lars Røv Mo....selv om bygdeboka sier at de var Lars Røv`s sønner.
Er egentlig ikke blitt noe klokere på hvem som faktisk var far til Lars gm Guri Nordvik....Lars Røv eller Lars Larsen Røv Mo?

Dette ble jo litt rotete :? :?:

Erling Myrbostad

Legg inn av Erling Myrbostad » 9. april 2013 kl. 20.49

Hei Erik,

Veit ikkje om eg klarte å uttrykke meg klart nok. Prøver igjen. Min oppfatning utfra dei debattane og kjeldene eg har sett er altså:

Det var EIN Lars Larsson Henden, f. 1661, og han var gift med Guri Olsdotter Nordvik, Nestua, f. ca 1670. Lars Larsson Henden var født på Mo i Stangvik. Foreldra hans var Lars Larsson Mo, f. i Utistua på Røv omlag 1639 utfrå folketellinga i 1701, og kona Elen Iversdotter Nordvik, Oppistua, f. ca 1632.

Foreldra til Lars Larsson Mo eller Røv, f. ca 1639, var Lars Ingebrigtson Røv, Utistua, f. ca 1609, og kona Gjertrud Andersdotter Nordvik. At Lars Ingebrigtson skulle ha ein son Lars på Henda, er utfrå dette feil, men eg er klar over at mange har dette i slektstavla si utfrå det Hans Hyldbakk har skreve i bygdeboka. Mi oppfatning er altså at Lars Ingebrigtson var farfar til Lars Larsson på Henda. Men eg går ut frå at diskusjonen ikkje er slutt med dette.

Det eg har notert om borna til Lars Ingebrigtson og Gjertrud er som følger (kortversjonen):
1. Anders - brukar i Austistua Halgunset, Rindal
2. Lars - brukar på Mo, Stangvik
3. Ola - brukar på Dønheim, Surnadal
4. Jo - brukar i Utistua Sande, Surnadal
5. Ingebrigt - brukar i Utistua Røv

Attåt desse 5 ser det ut til at Lars Ingebrigtson hadde to søner til, men desse var truleg noko yngre, og kanskje var det ei anna mor. Desse heitte Jo og Lars, og det er nok denne Lars'en som er nemnt i manntalet 1664-66.

Men som sagt. Alt er sikkert diskutabelt, det kryr ikkje med handfaste bevis i denne tida.

mvh Erling

10581

Legg inn av 10581 » 10. april 2013 kl. 12.56

Takk for svar!

Dette ser jo ut til å stemme med det jeg allerede hadde ,at Lars Larsen på Henden faktisk var barnebarn av Lars Ingebrigtsen Røv og ikke sønnen. :)
Her har man nok blandet sammen Lars Røv`s yngre sønn Lars f ca 1649 med den eldre som kom til Mo f ca 1639.

Du nevnte også at det var en yngre sønn ved navn Jo/Jon. Det vil altså si at Lars Ingebrigtsen hadde 2 sønner med navnet Jon også? Kanskje Lars` eventuelle andre kone var ei Jonsdatter? bare gjetninger da ,men tror nok jeg har fått svar på det jeg spurte om nå!.
mvh Erik

Brukeravatar
Aud Mari Kalland Sterten
Sted: TRONDHEIM

Legg inn av Aud Mari Kalland Sterten » 11. april 2013 kl. 13.37

Hei,

Her er en lenke til Prestemanntallet av 1666. Lenke
Vi ser her at Lars Ingebrigtsen er 57 år, han har sønnene Jon 6 1/2 år og Lars 3 år.

Så langt viser prestemanntalla og fogdemanntallet at Lars Ingebrigtsen Røv hadde tre sønner;
Lars f. ca. 1649
Jon f. ca. 1659
Lars f. ca. 1663

I 1682 ble det holdt skifte etter Iver Larsen på Nordvik.
Skifte Her kommer det fram at hans stedatter Gjertrud Andersdatter var gift med Lars Ingebrigtsen Røv.

I 1690 er en Laurits el. Lars bruker og eier på Røv. Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Nordmøre fogderi, Fogderegnskap RA/EA-4092/R56/L3734 (RA/EA-4092/R56/L3734), 1690-1691, oppb: Riksarkivet. Lenke

I 1701 er Ingebrigt Larsen, 54 år, gjestgiver på Røv.
Lenke
Denne Ingebrigt vil være født ca. 1647, men er han sønn av Lars Ingebrigtsen fra 1664-1666?

Se også denne debatten på Brukarforumet. Lenke Søk 11833 hvis lenka ikke virker.

Mvh Aud

10581

Legg inn av 10581 » 11. april 2013 kl. 20.46

Hei,

Det med Ingebrigt kan jeg ikke si noe om han var sønn til Lars ingebrigtsen eller ikke ,men han passer hvertfall i alder til å være sønn til Lars ingebrigtsen Røv.
Skjønner godt om HH gikk tull i alle Lars Larsenene ,for det gjør nok jeg også. Slik det ser ut nå skulle Lars ingebrigtsen ha 3 sønner med navnet Lars og 2 sønner med navnet Jon!!
Jon kan kanskje være samme Jon Larsen som kom til Sande i Surnadal? :?: men alle de andre Larsene.....man kan jo begynne å lure litt :shock: og bli litt :? om dette. Vet ikke helt hva jeg skal tro.....

Brukeravatar
Aud Mari Kalland Sterten

Legg inn av Aud Mari Kalland Sterten » 11. april 2013 kl. 22.23

Dette er sikkert gammelt nytt for mange, men det kan være nyttig å hente fram de kildene vi har tilgjengelig.

I 1694 ble det holdt skifte etter Jon Larsen på Sande. Skifte Han etterlot seg enka Marit Olsdatter og fire barn; Jon 10 år, Ole 6 år, Gjertrud 8 år og Ranni 1 år.
På vegne av barna møtte farbrødrene Ole Larsen Dønnem/Dønheim og Ingebrigt Larsen Røv.

Så langt viser prestemanntalla, fogdemanntallet og opplysninger fra skiftet på Sande i 1694 at Lars Ingebrigtsen Røv hadde fem sønner;
Ole f. ca. 1640
Ingebrigt f. ca. 1647
Lars f. ca. 1649
Jon f. ca. 1659
Lars f. ca. 1663

Mvh Aud

Brukeravatar
Aud Mari Kalland Sterten

Legg inn av Aud Mari Kalland Sterten » 11. april 2013 kl. 22.44

Anders Todal er klar i sin omtale av gårdskjøpet i 1685, men også han kunne ta feil. :) (Gardtales i Valsøyfjord,1978.)

Mvh Aud
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Tore Kristiansen
Sted: KRISTIANSUND N

Legg inn av Tore Kristiansen » 12. april 2013 kl. 0.52

Det skjøtet som Todal henviser til står i tingboka 1685-1686, folio 68b.
Skjøtet fra oberst Schultz begynner så vidt på sida foran.
:) Tore

10581

Legg inn av 10581 » 12. april 2013 kl. 8.40

Skulle ønske jeg var litt stivere på gammel skrift ,men det er nå så.
Har litt problem med fødselsåret til den eldste sønnen til Lars Røv.
Så langt viser altså prestemanntalla, fogdemanntallet og opplysninger fra skiftet på Sande i 1694 at Lars Ingebrigtsen Røv hadde fem sønner
1 Ole Dønheim f ca 1640
2 Ingebrigt Røv f ca 1647
3 Lars f ca 1649? Ble han gift med Eli Iversdatter Nordvik og kom til Mo? Erling setter
fødselsåret til 1639-1641 men ca 1649 er riktig utfra manntall etc . Dersom Lars og Eli
var foreldre til Lars L Henden f ca 1661 kan han jo ikke være født i ca 1649
4 Jon Sande f ca 1659
5 Lars f ca 1663. Han er jo på alder med Lars Larsen Henden i 1701 ca 40 år gammel ,helt
greit...
?6 Anders Halgunset f ca 1633.....bygdeboka nevner ham også, men var han også sønn på
Røv?. Utfra at moren sikkert må være Gjertrud Andersdatter så stemmer det jo med
oppkallingsskikken.

men dersom Lars Larsen Røv f ca 1649 var den som kom til Mo ,kan jo ikke han ha fått en sønn i ca 1661 som kom til Henden!. Lars Mo var jo født ca 1639 og ikke 1649.....
Om ikke Lars Ingebrigtsen hadde 3 sønner med navnet Lars da...
Siden jeg ikke er god på gammel skrift ,lurer jeg på hva skifte etter Jon Sande sier om hans søsken....?.

Siden det var så lenge mellom barna og det var 2 Larser kan vel Lars Ingebrigtsen ha vært gift 2 ganger og at Gjertrud var første kona?

Kommer nok ikke til bunns i denne slekta med det første tror jeg.
mvh Erik

Brukeravatar
Aud Mari Kalland Sterten

Legg inn av Aud Mari Kalland Sterten » 13. april 2013 kl. 0.00

Takk til Tore for lenken til tingboka. Vi ser igjen at A. Todal var nøyaktig i sitt arbeide.

Jeg skal forsøke å svare på noen av spørsmålene, men utover det så har jeg sannsynligvis ikke så mye å bidra med i fortsettelsen.
Skjøtet bekrefter at Lars Larsen kom fra Røem (Røv) da han kjøpte Henna i 1685. Hvis han var fra Mo ville det rimeligvis stå Mo i skjøtet.
Har litt problem med fødselsåret til den eldste sønnen til Lars Røv.

Det vi vet er at Lars Ingebrigtsen hadde en sønn Lars født ca. 1649. Om denne Lars kom til Mo vet jeg ikke, han har i så fall fått noe høyere alder ved tellingen i 1701. Det er ikke helt uvanlig.
?6 Anders Halgunset f ca 1633.....bygdeboka nevner ham også, men var han også sønn på
Røv?. Utfra at moren sikkert må være Gjertrud Andersdatter så stemmer det jo med
oppkallingsskikken.

Jeg har ikke funnet noe som kan bekrefte det, men kanskje andre kan. Anders Larsen på Halgunset var 55 år i 1701, født ca. 1646.
Siden jeg ikke er god på gammel skrift ,lurer jeg på hva skifte etter Jon Sande sier om hans søsken....?.

Det står bl.a., - jeg normalisere språket da det er innholdet som er interessant; Overværende på de umyndiges vegne deres faderbrødre de dannemenn Ole Larsen Dønem og Ingebrigt Larsen Røem.
Siden det var så lenge mellom barna og det var 2 Larser kan vel Lars Ingebrigtsen ha vært gift 2 ganger og at Gjertrud var første kona?

Gjertrud er nevnt som kona til Lars i 1682. Med barn født sånn omtrent i årene 1640 til 1663 vil det være innenfor det vi finner rimelig hvis hun ble gift ca. 20 år gammel. Likevel, han kan ha vært gift to ganger.

Mvh Aud

10581

Legg inn av 10581 » 13. april 2013 kl. 11.02

Takk for svar!.

Om en skal tro skjøte ,så da kan en altså gå ut fra at Lars Ingebrigtsen Røvs sønn Lars Larsen Røv dy f ca 1661 ,kom til Henden og ikke til Mo og at Anders Halgunset kanskje ikke hører hjemme blant barna på Røv? Jeg blander sikkert fortsatt sammen Larser ,men det er jo ikke rart.....
Var det forresten noe skifte etter Lars Ingebrigtsen Røv?
mvh Erik

Erling Myrbostad

Legg inn av Erling Myrbostad » 14. april 2013 kl. 11.16

Hei,

Eg synes dokumentasjonen som er lagt fram her vitnar om Lars på Henda høyrer til i Utistua på Røv, og ikkje på Mo slik eg hadde tidlegare i slektstavla mi. Etter å ha gått gjennom notata mine frå tidlegare på saka, ser eg at eg også dengong har notert tvil om denne koblinga til Mo, fordi andre dotra til Lars på Henda ikkje heitte Elen etter Elen på Mo, men derimot Gjertrud, noko som passar med at bestemora er Gjertrud på Røv.

Elles er det vel det å seie at arv av ymse eigedomar nokså tydeleg viser at både Lars Larsson på Mo og Anders Larsson på Halgunset er brør frå Utistua Røv. I Rindalsboka bind III side 310 og 311 står det litt om dette. Etter Rindalsboka skal Anders Larsson vere fødd ca 1646, men kvar dei har dette frå veit eg ikkje, kanskje frå FT1701?

mvh Erling

Tore Kristiansen
Sted: KRISTIANSUND N

Legg inn av Tore Kristiansen » 15. april 2013 kl. 11.22

Odelssaken i 1731 begynner på folio 96a (det står side 97 på nettsida) og fortsetter til folio 97b. Denne saken ble holdt som en egen sak og var ikke en del av vårtinget i Surnadal.

Odelssaken bekrefter at Anders Larsen Halgunset var sønn av Lars Ingebrigtsen Røv, og den bekrefter også at Lars Larsen Mo var sønn av Lars Ingebrigtsen Røv. Det står eksplisitt i saken.

Hyldbakk tar feil når han skriver at Anders Larsen i sitt første ekteskap med Eldri Olsdatter hadde 8 eller 9 barn. Det står at Anders var gift med Eldri i 8 eller 9 Aar, og det står at Jon Andersen Grøtan var eneste barnet i dette ekteskapet.

Dommen var nok litt salomonisk. Riktignok vant Anders Jonsen Grøtan saken, men han fikk ikke råderett over alle marklagene. Dommerne regnet salget av Lars Mos part i 1728 som proprietærgods og ikke odelsgods. Det jeg ikke skjønner, er at det i slutten av dommen (tredje siste linje i dommen på folio 97b (side 99)) står at Anders Jonsen skal betale landskyld for 1 øre 9 marklag til Nils Andersens barn. Hyldbakk skriver i Rindalsboka at han bare skal betale landskyld for 9 marklag.

Hvis det ikke er en skrivefeil i dommen, så vant Anders Jonsen odelssaken, men fikk bare kjøpe halve garden, og det for en høyere pris enn det han hadde tenkt. Da er det ikke rart at han ikke overtok garden. Men her er jeg på usikker is. Jeg må nok studere denne dommen nærmere, før jeg vil konkludere. Kanskje andre kan se på denne saken og se hva de har dømt?
:) Tore

10581

Legg inn av 10581 » 15. april 2013 kl. 11.31

Hei.

Ja ,jeg er enig med at det stemmer med oppkallingsskikken ,Lars henden`s eldste datter var Dordi kalt opp etter Guri Nordvik`s mor og eneste andre datter het Gjertrud ,altså kalt oppkalt etter Gjertrud Andersdatter Nordvik ,Lars Ingebrigtsen`s Røv`s kone.

Jeg lurer nå på om Lars Ingebrigtsen på Utistua Røv var gift 2 ganger jeg da? og at Gjertrud Andersdatter Nordvik var andre kona siden de fortatt var gift i 1682.
.....og videre at aldersforskjellen mellom Ingebrigt og Jon og kunne tilsi at Lars var gift andre gang med Gjertrud og de 2 hadde sønnene Jon f 1659 og Lars f ca 1662....både Jon Sande og Lars Henden hadde jo døtre ved navn Gjertrud (disse 6 barna stemmer jo også med det Hyldbakk har i Surnadalboka bind 1 side 266):

1 Lars Larsen Mo f ca 1639
2 Ole Larsen Dønheim f ca 1640
3 Anders Larsen Halgunset f ca 1645 (?)
4 Ingebrigt Larsen Røv f ca 1647
5 Jon Larsen Sande f ca 1659
6 Lars Larsen henden f ca 1662.

Dette ser jo riktig ut utfra det jeg har sett utfra debatten her etc. :)

Så var det han Lars Larsen Mo da ,født ca 1639.
Hans barn er listet i bygdebok for Stangvik bind 1 side 202
1 "Ivar ,gift og busett Todal i Aure"
2 "Lars f.1671 g.m.Ildrid Olsdotter Øyen frå Todalen"
Disse 2 barna er dem Hyldbakk har ,pluss at han også har skrevet "omframt desse to sønene ,som er nemnt i 1716 da sonen skjøta garden ,er det truleg dei hadde dotra Brit ,g.m. Hans Ivarson Snekkvik i Snekkvika. I skiftet etter Hans i 1695 heiter det nemleg at hans "salige kvinde" var Brit Larsdotter Mo."

Erling hadde Lars Mo`s barn som disse Ivar Larsen Todal, Lars Larsen Mo gm Ildri Olsdatter Øyen ,Brit Larsdatter gm Hans Snekkvik og Ingebrigt ugft på Mo.
Kan ikke se at bygdeboka nevner Ingebrigt Larsen Mo som bodde ugift på Mo og bygdeboka virker ikke helt sikker på denne Brit heller ,selv om den antar hun burde være datter til Lars Larsen og Eli Iversdatter på Mo.
Lars som kom til Henden har vi nå klarlagt at var fra Utistua Røv ,så dermed ser det ut som Lars Larsen Røv Mo hadde disse 4 ovennevnte barna Brit, Lars ,Ingebrigt og Ivar.
Lurer på hvor du Erling har det fra ang opplysninger om disse søsknene?. :roll:

En annen ting som det står i Rindal bygdebok 3 side 310 på Austistua Halgunset er at

"Jon Ingebrigtson var brukar på garden i 1645 og 1667. Han var f. 1611 og kan godt ha vore son til Ingebrigt Røv. Lars Ingebrigtson ,som fekk farsgarden på Røv ,var nemleg f. ca 1609 ,så dette er mykje truleg....."
Det står ikke noe mer om de 3 barna til denne Jon Ingebrigtsen f ca 1611 ,men dersom han var fra Røv så tok jo hans brorsønn Anders over Halgunset etter sin farbror!.
Det begynner jo å løse seg litt nå forhåpentligvis! :)
mvh Erik

10581

Legg inn av 10581 » 15. april 2013 kl. 13.04

da er Lars Larsen Mo og Anders Halgunset" i boks!" :)
Erik

10581

Legg inn av 10581 » 24. april 2013 kl. 8.43

takker for alle svar jeg har fått :)

Svar

Gå tilbake til «Surnadal»