Ole Larsen Stenøynæs (f. ca. 1809)
Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal
Ole Larsen Stenøynæs (f. ca. 1809)
Søker informasjon rundt denne mannen som er født rundt 1809 antagelig i Surnadal.
Her er hans bryllup med Marit Bjørnsdatter Vigen fra Smøla:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... dx_side=-3
Hans far heter muligens Lars Pedersen Jøstøl. Ukjent mor.
Barn av Ole og Marit:
Martha Elisabeth 1837-
Andreas 1838-
Tvillinger Isak og Jakob 1840-
Knut 1842-
Ole Olsen 1843-1847
Bergitta 1845-
Anne Pauline 1846-
Ole 1848-
Johannes 1850-1867
Er interessert i alt rundt han selv, hans foreldre, søsken og alle aner.
mvh
Ronny
Her er hans bryllup med Marit Bjørnsdatter Vigen fra Smøla:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... dx_side=-3
Hans far heter muligens Lars Pedersen Jøstøl. Ukjent mor.
Barn av Ole og Marit:
Martha Elisabeth 1837-
Andreas 1838-
Tvillinger Isak og Jakob 1840-
Knut 1842-
Ole Olsen 1843-1847
Bergitta 1845-
Anne Pauline 1846-
Ole 1848-
Johannes 1850-1867
Er interessert i alt rundt han selv, hans foreldre, søsken og alle aner.
mvh
Ronny
-
- Sted: STJØRDAL
Re: Ole Larsen Stenøynæs (f. ca. 1809)
Du mener selvfølgelig Ole Larsen Stensønes, det han er innført som ved vielsen. Men kan jo være født i Surnadal allikevel. Faren kan være kommet til Gjøstølen med familie.
-
- Sted: KRISTIANSUND N
Hei, finner ingen ved raskt søk på Familysearcy som passer med en far Lars Pedersen.
Ved vielsen i 1838 står det at han var i sitt 27. år, og da skal han være født 1811-1812. Det kan jo være at presten har gitt ham feil alder ved vielsen siden du skriver født ca. 1809. Har du ei anna kilde om ham som tilsier at han var så gammel?
Har du funnet ham som død? Står det en alder på ham der? Jeg har ikke funnet ham som konfirmert i Edøy prestegjeld, men jeg kikka først og fremst på dem som var født 1810-1813.
Heller ikke som innflyttet i kirkebøkene i Edøy, har jeg funnet ham.
Du kan jo se i kirkebøkene fra Surnadal prestegjeld (Rindal var også en del av Surnadal prestegjeld den gangen), og se om du finner ham som konfirmert?
Står det noe i panteboka når han overtar garden? Det er mange kilder å lete i, og selvsagt må du kikke i bygdeboka for Smøla, og se om bygdebokforfatteren har gjort jobben for deg.
Ved vielsen i 1838 står det at han var i sitt 27. år, og da skal han være født 1811-1812. Det kan jo være at presten har gitt ham feil alder ved vielsen siden du skriver født ca. 1809. Har du ei anna kilde om ham som tilsier at han var så gammel?

Har du funnet ham som død? Står det en alder på ham der? Jeg har ikke funnet ham som konfirmert i Edøy prestegjeld, men jeg kikka først og fremst på dem som var født 1810-1813.
Du kan jo se i kirkebøkene fra Surnadal prestegjeld (Rindal var også en del av Surnadal prestegjeld den gangen), og se om du finner ham som konfirmert?
Står det noe i panteboka når han overtar garden? Det er mange kilder å lete i, og selvsagt må du kikke i bygdeboka for Smøla, og se om bygdebokforfatteren har gjort jobben for deg.

Tore skrev:Hei, finner ingen ved raskt søk på Familysearcy som passer med en far Lars Pedersen.
Jeg mener jeg fant i bygdeboka for Smøla at han var født i 1809 og kom fra Surnadal. Har ikke funnet ham i bygdebok i Surnadal enda. Jeg forsket på hans kone på den tiden.
-
Ikke så mye å finne i Smøla BB, det du skriver i etterlysningen her, er omtrent det som står under bruk nr 1 på Stensøynes. Men det er en differanse på antatt alder på Ole der (1810) i forhold til det som er angitt for Vikan, altså Marit Bjørnsdatter gifter seg med Ole Larsen Stensønes, f. i Surnadal ca 1808.
Det er ikke mer å finne under Vikan heller. Mest var det under Stensøynes, bruk nr 1. Ole var kommet til Gjøstølen som dreng.
Marit Bjørnsdatters aner et par ledd bakover møter mine aner på Vikan.
Det er ikke mer å finne under Vikan heller. Mest var det under Stensøynes, bruk nr 1. Ole var kommet til Gjøstølen som dreng.
Ivar skrev:Ikke så mye å finne i Smøla BB, det du skriver i etterlysningen her, er omtrent det som står under bruk nr 1 på Stensøynes. Men det er en differanse på antatt alder på Ole der (1810) i forhold til det som er angitt for Vikan, altså Marit Bjørnsdatter gifter seg med Ole Larsen Stensønes, f. i Surnadal ca 1808.
Har du noen info på Marit Bjørnsdatters morsside? Har funnet at moren heter Elisabeth Kristensdatter Nelvik. Faren til Elisabeth er oppgitt til Kristen Olsen, men jeg har en mistanke om at dette skal være Kristen Eriksen. Elisabeths mor Martha Olsdatter hadde mange barn med Kristen Eriksen Nelvig.
-
[/quote]
Har du noen info på Marit Bjørnsdatters morsside? Har funnet at moren heter Elisabeth Kristensdatter Nelvik. Faren til Elisabeth er oppgitt til Kristen Olsen, men jeg har en mistanke om at dette skal være Kristen Eriksen. Elisabeths mor Martha Olsdatter hadde mange barn med Kristen Eriksen Nelvig.[/quote]
Ja, du har rett i at det kan kanskje være feil i kirkeboka. Jeg ser på en xl-fil over døpte i Edøy og det er Kristen Eriksen som er far den eldre broren til Elisabet (Lisbet), Mens det er Kristen Olsen som er far til Elisabet. Jeg har bare de to lagt inn.
Jeg har ikke sett i den virkelige kirkeboka om det også der står Kristen Olsen
I Smølaboka under Nelvik er det ikke nevnt noen Kristen Olsen i allefall.
Kristen Eriksen Nelvik gifter seg på nytt i 1785 etter at Marta Olsdatter døde i 1783. Med enken Marit Eriksdatter Lervik. Ingen barn.
Jeg har noen ledd bakover på Marits farsside, ikke på morssiden nei.
Har du noen info på Marit Bjørnsdatters morsside? Har funnet at moren heter Elisabeth Kristensdatter Nelvik. Faren til Elisabeth er oppgitt til Kristen Olsen, men jeg har en mistanke om at dette skal være Kristen Eriksen. Elisabeths mor Martha Olsdatter hadde mange barn med Kristen Eriksen Nelvig.[/quote]
Ja, du har rett i at det kan kanskje være feil i kirkeboka. Jeg ser på en xl-fil over døpte i Edøy og det er Kristen Eriksen som er far den eldre broren til Elisabet (Lisbet), Mens det er Kristen Olsen som er far til Elisabet. Jeg har bare de to lagt inn.
Jeg har ikke sett i den virkelige kirkeboka om det også der står Kristen Olsen
I Smølaboka under Nelvik er det ikke nevnt noen Kristen Olsen i allefall.
Kristen Eriksen Nelvik gifter seg på nytt i 1785 etter at Marta Olsdatter døde i 1783. Med enken Marit Eriksdatter Lervik. Ingen barn.
Jeg har noen ledd bakover på Marits farsside, ikke på morssiden nei.
Kristen Eriksen fikk også en sønn, Elias (1806) med Berit Johannesdatter.