Ildri Pedersdotter Heggsetmoen og Erik Arntson Sagberget
Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal
Ildri Pedersdotter Heggsetmoen og Erik Arntson Sagberget
Ildri Pedersdotter og Erik Arntson var oldeforeldrene mine. Jel søker opplysninger om denne slekta.
Hilsen Aase.
Hilsen Aase.
Re: Ildri Pedersdotter Heggsetmoen og Erik Arntson Sagberget
Hei
Vet du ingenting om de ? Årstall er veldig viktig ang. fødsler , vielser, konfirmasjoner. Foreldrenes navn?
Alle opplysninger du har er velig viktig at du setter inn her, da slipper vi og lete mere enn vi må
Hilsen
Grethe Aud
Vet du ingenting om de ? Årstall er veldig viktig ang. fødsler , vielser, konfirmasjoner. Foreldrenes navn?
Alle opplysninger du har er velig viktig at du setter inn her, da slipper vi og lete mere enn vi må

Hilsen
Grethe Aud
Hei
Ildrid finner jeg omtalt i Heimar i Surnadal, bind II av Hans Hyldbakk (side 352) under Gjørondstua.
Foreldrene hennes var Peder Erikson Moen (f 1812) - sønn av Erik Larson Moen og Ildrid Pedersdatter Polden.
Peder ble gift i 1839 med Gjørond Olsdatter Heggsetmoen. De fikk barna:
" 1. Ola, født 1842
2. Ildrid, født 1844, visstnok død ugift. Med Erik Arntson Stangvik hadde ho dotra Petrine, g.m. Fredrik Jonsson Strand på Strandaneset.
Peder Erikson døde 1847.
mvh Aud Marion Røen
Ildrid finner jeg omtalt i Heimar i Surnadal, bind II av Hans Hyldbakk (side 352) under Gjørondstua.
Foreldrene hennes var Peder Erikson Moen (f 1812) - sønn av Erik Larson Moen og Ildrid Pedersdatter Polden.
Peder ble gift i 1839 med Gjørond Olsdatter Heggsetmoen. De fikk barna:
" 1. Ola, født 1842
2. Ildrid, født 1844, visstnok død ugift. Med Erik Arntson Stangvik hadde ho dotra Petrine, g.m. Fredrik Jonsson Strand på Strandaneset.
Peder Erikson døde 1847.
mvh Aud Marion Røen
Ildrid var i tjeneste på Garte ved FT 1865:
http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ft ... 69&lnr=000
- og her er datra med mann ved FT 1900:
http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ft ... 035&lnr=00
http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ft ... 69&lnr=000
- og her er datra med mann ved FT 1900:
http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ft ... 035&lnr=00
Iflg samme bok, side 264 under Strandanesset er Fredriks foreldre omtalt og det står også at Petrines far Erik Arntson Sagberget i Stangvika utvandra til Amerika i 1883.
http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/we ... k=736#ovre
http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/we ... k=736#ovre
Erik Arntsen med foreldre og besteforeldre ved FT 1865:
http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ft ... 29&lnr=000
http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ft ... 29&lnr=000
Hei! Dette var supert, tusen takk! Det var til stor hjelp. Feilen med disse gamle aktene er at kvinnene ikke har noe etternavn, bare Knutsdatter eller Olsdatte og sånn
Men nå får jeg mange nye navn og årstall i boka mi. Jeg visste at Erik Arntson Sagberget flyttet til Amerika, men at det var til Michigan visste jeg ikke. Tusen takk igjen! Hilsen Aase.

- bare hyggelig, Aase.
Det finnes flere opplysninger om disse familiene - også lenger tilbake i tid - i Hans Hyldbakks bygdebøker. Jeg har også bøkene for Stangvik og kan bidra med flere opplysninger vedr Eriks slekt om du er interessert
Hilsen Aud Marion
Det finnes flere opplysninger om disse familiene - også lenger tilbake i tid - i Hans Hyldbakks bygdebøker. Jeg har også bøkene for Stangvik og kan bidra med flere opplysninger vedr Eriks slekt om du er interessert
Hilsen Aud Marion
Ja, det hadde vært fint. Jeg bor i Sveits og har desverre ikke tilgang til Hans Hyldbakk 

Nå har jeg slått opp i Heimar og ætter i Stangvik, bind I av H.H. - side 465:
Sagbakken under Tøndergarden.
Den første på plassen var Ola Arntson Stangvik, født 1716.
Han fikk bygsel på plassen i 1757. Ola var gift med Eli Olsdotter, født 1733. De fikk 7 barn og Arnt var deres 3. barn; født i 1761, gift i 1789 med Brit Eriksdotter Sandnes, Litj-Sandnes
Faren Ola Arntson døde i 1801 og mora Eli i 1792.
Arnt Olsen fikk bygsel 21.10.1801. Brit Eriksdotter og Arnt fikk 5 barn. Først 2 døtre, så sønnen Erik, født 1791, gift i 1830 med Gunnhild Olsdotter Strand (foreldre Ola Erikson Sjøflothaugen og Magnhild Arntsdotter Sjøflot).
Erik og Gunnhild fikk 2 barn:
1. Arnt, født 1831, gift 1859 med Eli Jakobsdotter Stangvik. "Dei busette seg på Brua nedmed Prestelva."
2. Ola, født 1835
- så til Brua (side 467 i samme bok):
"Arnt Erikson frå Sagbakken sette opp denne stua kring 1881. Han budde på Sagbakken saman med bror sin medan faren sat med bygsla. Arnt vart gift i 1859 med Eli Jakobsdotter Stangvik, født 1831. Far hennar var Jakob Jakobsen Brekken.
Arnt og Eli hadde fem born:
1. Ola, f. 1855, gift 1881 med Ingeborg Tomine Berntsdotter Eikrem
2. Erik, f. 1856, utv. 1883 til Michigan, Amerika. Han hadde dotra Petrine, g.m. Fredrik Jonson Strandaneset.
3. Anne, f. 1860
4. Brit, f. 1863, utv. til Michigan, Amerika
5. Jakob, f. 1869
Eli Jakobsdotter døydde 1885 og Arnt Erikson i 1887."
Ola, f. 1855 tok over plassen, men han døde i 1893 - "og enkja reiste til Amerika med borna sine."
Jeg antar at du har fått opplysninger om slekta fra Strandaneset fra Gunnar Andre Myhre ?
mvh Aud Marion Røen
Sagbakken under Tøndergarden.
Den første på plassen var Ola Arntson Stangvik, født 1716.
Han fikk bygsel på plassen i 1757. Ola var gift med Eli Olsdotter, født 1733. De fikk 7 barn og Arnt var deres 3. barn; født i 1761, gift i 1789 med Brit Eriksdotter Sandnes, Litj-Sandnes
Faren Ola Arntson døde i 1801 og mora Eli i 1792.
Arnt Olsen fikk bygsel 21.10.1801. Brit Eriksdotter og Arnt fikk 5 barn. Først 2 døtre, så sønnen Erik, født 1791, gift i 1830 med Gunnhild Olsdotter Strand (foreldre Ola Erikson Sjøflothaugen og Magnhild Arntsdotter Sjøflot).
Erik og Gunnhild fikk 2 barn:
1. Arnt, født 1831, gift 1859 med Eli Jakobsdotter Stangvik. "Dei busette seg på Brua nedmed Prestelva."
2. Ola, født 1835
- så til Brua (side 467 i samme bok):
"Arnt Erikson frå Sagbakken sette opp denne stua kring 1881. Han budde på Sagbakken saman med bror sin medan faren sat med bygsla. Arnt vart gift i 1859 med Eli Jakobsdotter Stangvik, født 1831. Far hennar var Jakob Jakobsen Brekken.
Arnt og Eli hadde fem born:
1. Ola, f. 1855, gift 1881 med Ingeborg Tomine Berntsdotter Eikrem
2. Erik, f. 1856, utv. 1883 til Michigan, Amerika. Han hadde dotra Petrine, g.m. Fredrik Jonson Strandaneset.
3. Anne, f. 1860
4. Brit, f. 1863, utv. til Michigan, Amerika
5. Jakob, f. 1869
Eli Jakobsdotter døydde 1885 og Arnt Erikson i 1887."
Ola, f. 1855 tok over plassen, men han døde i 1893 - "og enkja reiste til Amerika med borna sine."
Jeg antar at du har fått opplysninger om slekta fra Strandaneset fra Gunnar Andre Myhre ?
mvh Aud Marion Røen
Hei igjen! Bedre og bedre, det er helt utrolig hva Hyldbakk fikk notert. Myhre? Nei, vi har ikke utvekslet opplysninger ennå. Han var interessert i slekta til mor, jeg skal sende han noe når jeg blir ferdig. Fra slekta til far her jeg egentlig ganske mye, mest på siden til farmor, Fredrikka. På siden til farfar er det mere kronglete
Mange tusen takk for hjelpen, helt storartet!
Hilsen Aase.

Mange tusen takk for hjelpen, helt storartet!
Hilsen Aase.
Hei!
I looked a bit in the 1900 Michigan censuses for Eric Arntson/Stangvik (and versions of those names)...nothing so far...
But, he could have used a very different name "over here"...
If you have suggestions for the family name I can search for just say so!
mvh Patty
I looked a bit in the 1900 Michigan censuses for Eric Arntson/Stangvik (and versions of those names)...nothing so far...
But, he could have used a very different name "over here"...
If you have suggestions for the family name I can search for just say so!
mvh Patty
Hei Aase.
Send meg en mail. Jeg har sikker / antagelig notert en feil i mailadressen din så send meg en mail, trenger ikke være noe på den så jeg får rett mailadresse så snakkes vi da.
PS! Det er på Strand side vi er i slekt. Min tipp-oldemor er; GURI OLSDATTER STRAND. Hun er søster til Fredrikke Olsdatter Strand gift med John Eriksen Nissja.
Guri f. 1850 ble gift i Stangvik, med Ole Mikkelsen Møkkelgård ( Senere kalt Hegseth) og familien bosatt i Kristiansund. Deres barn Oldine er min oldemor og hun fikk barnet Gudrund gift med Harald MYHRE, i Trondheim. Som er mine besteforeldre. De bodde i Klostergaten hvor du og din mor var på besøk.
Mitt spørsmål om mor-slekten din er for å fylle i hullene. Okey.
Så send en mail så har vell jeg kanskje en del å dele med deg.
Gunnar Andre Myhre
Send meg en mail. Jeg har sikker / antagelig notert en feil i mailadressen din så send meg en mail, trenger ikke være noe på den så jeg får rett mailadresse så snakkes vi da.
PS! Det er på Strand side vi er i slekt. Min tipp-oldemor er; GURI OLSDATTER STRAND. Hun er søster til Fredrikke Olsdatter Strand gift med John Eriksen Nissja.
Guri f. 1850 ble gift i Stangvik, med Ole Mikkelsen Møkkelgård ( Senere kalt Hegseth) og familien bosatt i Kristiansund. Deres barn Oldine er min oldemor og hun fikk barnet Gudrund gift med Harald MYHRE, i Trondheim. Som er mine besteforeldre. De bodde i Klostergaten hvor du og din mor var på besøk.
Mitt spørsmål om mor-slekten din er for å fylle i hullene. Okey.
Så send en mail så har vell jeg kanskje en del å dele med deg.
Gunnar Andre Myhre
Hei.
Men er det noen her som har eller kan finne dødsfallet til GJØRON ? ( i SURNADAL ?)
Dette har jeg lett etter i lang tid uten å lykkes.
Det må være mellom 1862 og 1865, da GJØRON ble gift den 2 april 1861 i Øye kirke, Surnadal med Fredrik Isaksen Strand hennes nye mann,og han finnes som enkemann i Kristiansund i 1865 og fikk ny familie. 29 aug. 1869 giftet han seg med Marit Andersdatter Berset, og paret har iværtfall 4 barn.
Gunnar Andre
Men er det noen her som har eller kan finne dødsfallet til GJØRON ? ( i SURNADAL ?)
Dette har jeg lett etter i lang tid uten å lykkes.
Det må være mellom 1862 og 1865, da GJØRON ble gift den 2 april 1861 i Øye kirke, Surnadal med Fredrik Isaksen Strand hennes nye mann,og han finnes som enkemann i Kristiansund i 1865 og fikk ny familie. 29 aug. 1869 giftet han seg med Marit Andersdatter Berset, og paret har iværtfall 4 barn.
Gunnar Andre
Hei Aud og de andre;
En liten rettelse.
Aud Marion skriver i sitt første innlegg;
Foreldrene hennes var; Peder Eriksen Moen og Ildri PEDERSDTR. Polden.
Her er det en feil ifølge kirkeboken. side 93, høyre side 1ste innf. i 1813. 10 jan. 1813.
Så da må det være feil i Heimar i Surendal, av Hyllbakk.
Der står Ildri OLSDATTER POLDEN, og henne finner vi på Polden i 1801.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-87
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 660046.jpg
En liten rettelse.
Aud Marion skriver i sitt første innlegg;
Foreldrene hennes var; Peder Eriksen Moen og Ildri PEDERSDTR. Polden.
Her er det en feil ifølge kirkeboken. side 93, høyre side 1ste innf. i 1813. 10 jan. 1813.
Så da må det være feil i Heimar i Surendal, av Hyllbakk.
Der står Ildri OLSDATTER POLDEN, og henne finner vi på Polden i 1801.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-87
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 660046.jpg
Hei
Jeg har hatt det for travlet da jeg skrev og ikke tatt med navn på Peders mor:
Peder - Ildrids far - var sønn av Erik Larson Moen og Ildrid Olsd. Polden, "seinare husmannskone på Gjerabakken på Bøvra."
Jeg har ikke lett etter dødsfallet til Gjørond, men "som enke hadde Gjørond og Jo Olsen Øye sonen Peder Heggset, f. 1851."
Gjøronds foreldre var Ola Sivertson Romundstad som fikk bygsel på Heggsetmoen kring 1820.
Han var gift med datter til
"Ola Olsen Heggset er første mannen vi veit om på Heggsetmoen. Han var født i 1753 i Oppistua Heggset og gift 1780 med Gjørond Pedersd. Solem, f. 1757 i Oppistua Solheim. Dei busette seg her kring same leitet og borna deira var:
1. Ingrid, f. 1781 (tar ikke med flere opplysninger om de som ikke angår saken)
2. Ola, f. 1783
3. Maret, f. 1790, gift 1831 med Ola Sivertson Romundstad
4. Peder, f 1796."
Gjørond Pedersd. døde i 1797 og Ola giftet seg igjen, men fikk ikke barn i 2. ekteskap.
Ola Olsen døde 1814.
Ola Sivertson Romundstad "fekk bygsel på plassen kring 1820. Ola var f. 1779, og foreldra hans var Sivert Jonson Løfall og Ildrid Fredriksd. Romundstad, Yttgården."
De fikk 6 barn - deres 3. barn var Gjørond, f. 1839, gift Peder Erikson Moen.
mvh Aud Marion
Jeg har hatt det for travlet da jeg skrev og ikke tatt med navn på Peders mor:
Peder - Ildrids far - var sønn av Erik Larson Moen og Ildrid Olsd. Polden, "seinare husmannskone på Gjerabakken på Bøvra."
Jeg har ikke lett etter dødsfallet til Gjørond, men "som enke hadde Gjørond og Jo Olsen Øye sonen Peder Heggset, f. 1851."
Gjøronds foreldre var Ola Sivertson Romundstad som fikk bygsel på Heggsetmoen kring 1820.
Han var gift med datter til
"Ola Olsen Heggset er første mannen vi veit om på Heggsetmoen. Han var født i 1753 i Oppistua Heggset og gift 1780 med Gjørond Pedersd. Solem, f. 1757 i Oppistua Solheim. Dei busette seg her kring same leitet og borna deira var:
1. Ingrid, f. 1781 (tar ikke med flere opplysninger om de som ikke angår saken)
2. Ola, f. 1783
3. Maret, f. 1790, gift 1831 med Ola Sivertson Romundstad
4. Peder, f 1796."
Gjørond Pedersd. døde i 1797 og Ola giftet seg igjen, men fikk ikke barn i 2. ekteskap.
Ola Olsen døde 1814.
Ola Sivertson Romundstad "fekk bygsel på plassen kring 1820. Ola var f. 1779, og foreldra hans var Sivert Jonson Løfall og Ildrid Fredriksd. Romundstad, Yttgården."
De fikk 6 barn - deres 3. barn var Gjørond, f. 1839, gift Peder Erikson Moen.
mvh Aud Marion