Ole Ingebrigtsen på Kalset, Åsskard 1827. Opphav

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
Paul Asbjørn Bakkmyr
Sted: KRISTIANSUND N

Ole Ingebrigtsen på Kalset, Åsskard 1827. Opphav

Legg inn av Paul Asbjørn Bakkmyr » 18. februar 2009 kl. 22.48

Når en ser i folketellingen fra 1801 for Surnadal og Stangvik er Ole Ingebrigtsen et svært vanlig navn i regionen. De fleste av disse finner man igjen i Hyldbakks bygdebøker.
Den Ole I. jeg gjerne skulle ha visst opphavet til er en som står omtalt i Åsskardboka, på plassen Bukta under garden Kalset. Her står det en del ting som er vanskelig å få dokumentert.
Han skulle være sønn av Ingebrigt Ingebrigtsen Polden eller Honnstad, født omkring 1794. Fra Honnstad flyttet Ole til Fostervoll på Osmarka og tok navnet etter garden der. Fostervollfolket i Kr.sund skal være av samme slekta sier H.Hyldbakk, uten at man kan finne annet belegg for det. Ole ble gift med Gjertru P. Kalset i 1827.
Har funnet en Ole I. født i 1794. Sønn av Ingebrigt I. Ellevset (hvor også I.I.Polden bodde i 1801) og Brit O.Østbø. Men denne Ole døde som barn i 1797.
En Ole I. Honnstad ble konfirmert i 1815, 16 år, denne har jeg så langt ikke funnet fødsels- eller andre data på.
Ole I. var 36 år da han giftet seg i 1827, og 60 år da han døde i 1854. Men ingen funnet som konfirmert i Surnadal i perioden (1809-1813).
Kan noen bidra med opplysninger om denne mannen vil det være av stor interesse. :) Det kan jo hende noen har tilgang på div militære ruller eller andre kilder som kan kaste lys over denne mannens tilblivelse! :roll:

dn14516
Sted: KORSVEGEN

Re: Ole Ingebrigtsen på Kalset, Åsskard 1827. Opphav

Legg inn av dn14516 » 17. april 2009 kl. 14.10

Hei!
Ettersom jeg er i slekt med denne karen (Smøla) har jeg strevd en del med å finne hans opprinnelse!!!.
Hvis vi går ut fra at alderen ved giftermålet er noenlunde korrekt, skal han være født ca 1790/91? Alder ved Ft og dødsfall er langt mer unøyaktige tror jeg!
>en slik kar kan være Ole Ingebrigtsen født på slutten av 1790 i Surnadal av foreldrene Ingebrigt Eriksen og Dordi Ingebrigtsdtr, med faddere fra bl a Honnstad.
Men bevis?

Hyldbakk antok at Ingebrigt fra Polden var faren, og ettersom han kom fra Dalseggvolla i Øvre Surnadal, kan jo følgende opplysning forsterke denne teorien:
Ingebrigt Ingebrigtsen Honnstad Hannaset, født 1798 på Ellevset, Surnadal, død før 1900 i Krsund.
Bosted (fam) rundt 1830 på Kroksgjeret i Rindal,, bosted (fam) til 1860 på Hannaset i Gjemnes, bosted (fam) etter 1860 i Barmanenga, Krsund, gift 1828, med Elisabet Mathiasdatter Østmann, født 1796 i Mattisvollen, Honnstad, (datter av Mathias Østmann og Marta Jørgensdtr

Denne karen er da eventuelt et halvsøsken av Ole hvis Hyldbakk har rett? Men han kan jo selvsagt også ha rotet det litt til og forvekslet ting????

Som sagt, denne Olekaren er en gåte!
Den dama som han fikk uekte barn med i Halsa i 1827 har også feil alder i FT 1801 for Straumsnes/Halsa og det står vel omtrent ingenting om hennes slekt i bygdebøkene for Straumsnes og Halsa.
Så denne koblingen har vært litt arbeidsom! :?:

Med hilsen

Tor Wollan

Paul Asbjørn Bakkmyr
Sted: KRISTIANSUND N

Legg inn av Paul Asbjørn Bakkmyr » 20. april 2009 kl. 23.00

Takker for svar Tore. Ja, denne karen er ei vanskelig nøtt, det er sant. Egentlig er det første jeg vet om han at han ble far til Anders Olsen i 1826, og at han da var kommet til Kalset. I juni 1827 ble han gift med mora til Anders, Gjertrud Pedersdatter som da var svanger med deres andre barn. Og i september samme året fødte Ingeborg Lien ham en sønn. Han gjorde mye av seg da han først kom til Halsa Ole.
Også ført som 36 år og utflyttet fra Surnadal i 1827, her er Haandstad nevnt. Samme alder er nevnt da han giftet seg.
Men hvor kom han fra? Siden Hyldbakk nevner Fostervoll har jeg vært inne på tanken at hans mor kanskje var derifra, og at han var oppfostret der. Men har ikke funnet spor som kan bekrefte det heller.
Heller ikke i folketellingen fra 1801 har jeg klart å finne vår Ole. I alder er det en fra gården Moen ytre som passer, men han kunne vi vel følge videre i bygdeboka så vidt jeg husker.
Det er godt gjort at han ikke er å finne hverken i folketellingen eller i kirkeboka som født/døpt eller konfirmert. Så er han egentlig innflytter? Her er fortsatt mange spørsmål...

gj16491
Sted: Australia

Legg inn av gj16491 » 20. juni 2012 kl. 10.03

Jeg vet dette ikke angår Ole Ingebrigtsen direkte, men...

Elisabeth Mathisdatter ble født i Trondheim.
døpt Martha Elisabeth i Nidarosdomen 4 Aug 1796

Svar

Gå tilbake til «Surnadal»