Guri Knudsdatter Virum gift 1761 med Lars Olsen Opdøl

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
Astrid Ryen
Innlegg: 3770
Registrert: 2. desember 2004 kl. 19.04
Sted: TRONDHEIM

Guri Knudsdatter Virum gift 1761 med Lars Olsen Opdøl

Legg inn av Astrid Ryen » 6. mars 2011 kl. 12.21

Unge Karl Lars Olsen Opdøl ble 4 Søndag etter påske 1761 trolovet med Pigen Guri Knudsdatter Virum. Forlovere: Thore Opdøl (brudgommens bror) og Iver Børset (hvem var han?)

Lars Virum eller Virom hadde ifølge bygdebok for Sunndal følgende barn (jeg har funnet dåpen til alle i kirkeboka): Ole 1762 (min svogers ane), Helga 1766, Einar 1776, Sigrid 1777, Gjertrud 1780, Elsebe 1784.

Det ble ikke døpt noen barn med Lars Virum som far i prioden 1767-1775. Kan familien ha bodd et annet sted i disse årene. Det finnes ikke noe skifte etter Lars Olsen (død 1807)eller Guri Knudsdatter (død 1799).

Guri Knudsdatter født ca 1736 ifølge alder ved død, skal ifølge bygdeboka være datter av Knud Andersen Virum (født på Valset) og Magnild Larsdatter Furu, født 1710. (Jeg har funnet skiftet etter hennes far Lars Olsen Furu i 1719, mora het Guri Estensdatter).

Knud Andersen Virum skal ifølge bygdeboka være død "omkring 1780". Jeg kan ikke finne hans død i kirkeboka, har lett mange år både før og etter 1780. Jeg kan ikke finne noen Knud eller Magnil Virum blant fadderne på barna til Lars Virum. Den eneste Knud er Knud Dalsbøen.

Dette blir visst rene klagesangen :roll: . Jeg har lett etter skifter etter Knud og Magnil men finner ingenting. For meg er Guri Knudsdatter Virums opprinnelse slik den beskrives i bygdeboka, ikke bekreftet eller belagt i noen kilde jeg så langt har funnet annet enn at Knud Andersen Virum 20/11-1770 overdro gården til svigersønnen Lars Olsen Opdøl.. Den kilden lar seg sikkert finne.

Håper på hjelp fra ekspertisen der ute!
Mvh Astrid

Astrid Ryen
Innlegg: 3770
Registrert: 2. desember 2004 kl. 19.04
Sted: TRONDHEIM

Re: Guri Knudsdatter Virum gift 1761 med Lars Olsen Opdøl

Legg inn av Astrid Ryen » 6. mars 2011 kl. 13.14

Nå har jeg visst heller ikke gjort leksa mi skikkelig. Her er folket på Virum i 1801:

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =1782#ovre

Der har vi husbondens moster Berit Knudsdatter 45 år og ugift og husbondens søster Magnil Olsdatter (feil farsnavn??) 20. Disse har jeg ikke undersøkt skikkelig.

Tillegg til den øvrige informasjon jeg har lagt frem: Skiftet etter Ole Larsen Virum i 1807, gift med Ildri Andersdatter Bruset fra Todal. Formynder for sønnen Anders Olsen Virum 16 år var Ole Jørgensen Dalsbøen og for datteren Guraa 9 år var formynderen Anders Olsen Virum den eldre. Det er viktig å sjekke disse formynderne nærmere, og det har jeg ikke gjort!
Mvh Astrid

Astrid Ryen
Innlegg: 3770
Registrert: 2. desember 2004 kl. 19.04
Sted: TRONDHEIM

Re: Guri Knudsdatter Virum gift 1761 med Lars Olsen Opdøl

Legg inn av Astrid Ryen » 6. mars 2011 kl. 13.35

Ole Wiroms uægte barn Magnild døpt 22 Trin 1781:

Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Sunndal, Ministerialbok nr. 590A01 (1752-1793), Fødte og døpte 1781, side 50.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-33

Det står ikke hvem mora er! Ole Larsen Virum og Ildri Andersdatter Bruset ble gift i 1788.

Magnild Olsdatter er nok husbondens datter og ikke hans søster!
Mvh Astrid

Astrid Ryen
Innlegg: 3770
Registrert: 2. desember 2004 kl. 19.04
Sted: TRONDHEIM

Re: Guri Knudsdatter Virum gift 1761 med Lars Olsen Opdøl

Legg inn av Astrid Ryen » 6. mars 2011 kl. 14.22

Da har jeg gått gjennom noen årganger av kirkeboka for å finne Berit Knudsdatter døpt. Resultatet var magert: Knud Brottens barn Beret døpt 2 søndag etter påske 1755.


Men så fant jeg Knud Virums barn MAGNIL døpt 3 søndag i Faste 1754, nr 17 venstre side:

Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Sunndal, Ministerialbok nr. 590A01 (1752-1793), Fødte og døpte 1754, side 22.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... dx_side=-6

Interessant!
Mvh Astrid

Astrid Ryen
Innlegg: 3770
Registrert: 2. desember 2004 kl. 19.04
Sted: TRONDHEIM

Re: Guri Knudsdatter Virum gift 1761 med Lars Olsen Opdøl

Legg inn av Astrid Ryen » 6. mars 2011 kl. 14.38

Ole Jørgensen Dalsbøen, formynder for Anders Olsen Virum i skiftet 1807, var naturligvis slekt. Hans mor var Randi Knudsdatter Virum ifølge bygdeboka:

http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/we ... =1842#ovre

Lenge siden jeg har drevet med dette :)
Mvh Astrid

Knut Sæther
Innlegg: 2983
Registrert: 23. januar 2007 kl. 11.36
Sted: Øksendal

Re: Guri Knudsdatter Virum gift 1761 med Lars Olsen Opdøl

Legg inn av Knut Sæther » 6. mars 2011 kl. 16.55

Hei Astrid. Eg har tidlegare gjort nokre notat om denne familien, og har vel kome fram til (iallfall som ein foreløpig konklusjon) at det berre var Ole f. 1762 og Helga f. 1766 som var barn til Lars Olsson og Guri Knutsdotter.

Einar f. 1776 er i Sunndalsboka bind 5 s. 319 under plassen Trinnet på Virom omtala som ein sannsynleg son til husmannsfolket der, Lars Nilsson og Guro Einarsdotter. Og det kan sjå ut som om Sigrid f. 1777 òg var dotter til desse. I 1804 var det nemleg ei Sigrid Larsdotter Virum som fekk ein son Ellev med Hågen Jørgensson Dalen (sjå nr. 9 på venstre side):

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-18

I skiftet etter Hågen Jørgensson frå 1819 er mor til Ellev kalla for Sigrid Larsdotter Trinnet, og så vidt eg kan sjå kjem det fram at ho hadde ein halvbror, Nils Sivertsson Trinnet (sjå folio 202b øvst i venstre spalte):

http://arkivverket.no/URN:sk_read/24659/204/

Denne Nils var ein son Guro Einarsdotter hadde med den andre ektemannen sin (og neste husmann på plassen) Sivert Ellefsson. Sjå Sunndalsboka.

Når det gjeld Gjertrud f. 1780 og Elsebe f. 1784, finn vi i Sunndalsboka bind 5 s. 321 under plassen Nygarden på Virom to med same namn og fødselsår oppført som barn til Lars Jonsson og Marit Kristiansdotter. Og truleg er desse dei rette foreldra, for eg har notert at det ved dåpen til Gjertrud står at ho var dotter til Lars under Virom, og eg tolkar dette som at faren hennar var husmann under denne garden.

Du får sjå nærare på det som her er lagt fram, og gjere deg opp ei meining om sakene.

Ole Larsson si dotter Magnhild f. 1781 vart elles gift med Bastian Nilsson Mo – sjå Sunndalsboka bind 5 s. 146.

Helsing Knut.

Astrid Ryen
Innlegg: 3770
Registrert: 2. desember 2004 kl. 19.04
Sted: TRONDHEIM

Re: Guri Knudsdatter Virum gift 1761 med Lars Olsen Opdøl

Legg inn av Astrid Ryen » 6. mars 2011 kl. 18.07

Hei Knut.

Jeg setter veldig stor pris på din fyldige kommentar. Det skulle ikke forbause meg om du har rett i at bare de to første barna hører hjemme i familien: Ole og Helga. Avstanden til neste "barn" på 10 år er for stor, det gjorde meg mistenksom, men jeg tenkte ikke på at de andre kunne tilhøre en annen Lars Virum.

Her gjelder det å trø varsomt i tiden før 1801, hvis skifter ikke finnes. Kirkebøkene for Sunndal på 1700-tallet oppgir omtrent aldri farsnavn på barnefaren, heller ikke på fadderne.

Min svoger stammer i hvert fall fra Ole Larsens sønn Anders Olsen, videre fra dennes sønn Lars Andersen, hvis sønn Erik Larsen kalte seg Walseth og utvandret til Kristiansund.

Jeg kommer nok til å stille flere spørsmål i tiden som kommer, og håper at du, Knut, og andre eksperter kommer meg til unnsetning.
Mvh Astrid

Knut Sæther
Innlegg: 2983
Registrert: 23. januar 2007 kl. 11.36
Sted: Øksendal

Re: Guri Knudsdatter Virum gift 1761 med Lars Olsen Opdøl

Legg inn av Knut Sæther » 6. mars 2011 kl. 19.40

Det var skifte etter Knut Andersson Virum i 1780, og som dokumenterer at han hadde ei dotter Guri som var gift med Lars Olsson Virum (sjå folio 536):

http://arkivverket.no/URN:sk_read/24650/551

Helsing Knut.

Astrid Ryen
Innlegg: 3770
Registrert: 2. desember 2004 kl. 19.04
Sted: TRONDHEIM

Re: Guri Knudsdatter Virum gift 1761 med Lars Olsen Opdøl

Legg inn av Astrid Ryen » 6. mars 2011 kl. 20.22

Hei igjen.

Jeg fant det faktisk selv for en stund siden. Alt er jo der, de tre døtrene. Men navnet på hans avdøde kone står ikke, så vidt jeg kan se. Det dukker sikkert opp noe informasjon senere i et eller annet skifte, som bekrefter at hun het Magnild Larsdatter?
Mvh Astrid

Astrid Ryen
Innlegg: 3770
Registrert: 2. desember 2004 kl. 19.04
Sted: TRONDHEIM

Re: Guri Knudsdatter Virum gift 1761 med Lars Olsen Opdøl

Legg inn av Astrid Ryen » 6. mars 2011 kl. 21.24

Ifølge bygdeboka hadde Knud Andersen Virum en bror Erik Andersen Valset. Ved leting i kirkeboka idag kom jeg over en Erik Valset som ble begravet 9 Trin 1761 63 år gammel. Ved skiftet etter Erik Andersen Valset i 1761 er farbroren Knud Andersen Virum formynder for et av avdødes barn i andre ekteskap. Men dette får vente til imorgen. Jeg har vært så oppslukt av dette at jeg til og med har glemt å spise :)
Mvh Astrid

Svar

Gå tilbake til «Sunndal»