Petra Johannesdtr Silseth, gift Lauritsen, død 1918 Sunndal

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
gj05386
Sted: ARENDAL

Petra Johannesdtr Silseth, gift Lauritsen, død 1918 Sunndal

Legg inn av gj05386 » 17. september 2007 kl. 11.15

Jeg er på leting etter mer informasjon knyttet til min oldemor, Petra Jørgine Johannesdatter Silset, født 1882, opprinnelig fra Buahågen i Batnfjorden.
Hun døde på Sunndalsøra i spanskesyken 11.10.1918, som enke etter montør Hans Lauritsen(som døde året før også i spanskesyken) Ubekreftede rykter i min mors familie vil ha det til at hun hadde en liten sønn da hun døde.
Sønnen skal først ha blitt plassert på barnehjem for deretter å ha blitt adoptert bort til en norskamerikaner som tok gutten med seg til Amerika. Gutten skal være født i 1917/1918. Petra Jørgine hadde fra før to gutter som vokste opp hos sine besteforeldre i Batnfjorden, Johan født i 1910 og Sigrud, født i 1912.
Er det noen der ute som kan gi meg mer informasjon om dette? Er denne familien omtalt i bygdeboka for Sunndal? Hva heter evnt. barnehjemmet som eksisterte på Sunndalsøra rundt 1917/1918 og som evnt. tok i mot barn fra febersyke/døende foreldre? Finnes det et fravsted for Petra Jørgine på Sunnadalsøra?

Takknemmelig for all informasjon.

Tore Kristiansen
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Informasjon om Petra Jørgine Johannesdatter silseth, Sun

Legg inn av Tore Kristiansen » 17. september 2007 kl. 15.35

Ikke mye hjelp sikkert, men dødsfallet til husholderske Petra Lauritsen i kirkeboka for Hov i 1918.

I gravminnedatabasen på disnorge er kirkevergen i Sunndals database lagt ut, men jeg fant ikke din Petra der. Du kan søke selv i Sunndal her.

I samme kirkebok som jeg fant dødsfallet til Petra, kan du jo lete og se om du finner dåpen til den gutten som du etterlyser. Kirkebok for Hov sogn i Sunndal prestegjeld. Jeg bladde litt fort igjennom sidene for 1917-1919 men fant ingen som passet. Kanskje jeg var for rask, eller gutten ikke ble døpt i Sunndal i disse årene. Hvis foreldrene var anleggsarbeidere, kan han ha vært født et annet sted? Jeg fant heller ikke Sigurd døpt i 1912-13 i Hov sogn i Sunndal, og det kan kanskje bety at familien dro rundt fra anlegg til anlegg, siden faren var montør?

I kirkeboka fant jeg i alle fall dødsfallet til montør Hans Lauritsen i 1917. Hans Lauritsen døde 28. januar 1917. Det var vel litt tidlig for å ha dødd i spanskesyken.

Det er jo også andre kirkesogn i Sunndal, og du kan jo også bla i kirkebøkene i dem. Romfo er lagt ut på skanna kirkebøker, ser jeg. :)
:) Tore

dn20852
Sted: SUNNDALSØRA

Re: Petra Johannesdtr Silseth, gift Lauritsen, død 1918 Sunn

Legg inn av dn20852 » 17. september 2007 kl. 19.44

Jeg mener å huske å ha hørt at det var et barnehjem på det Sande/Presthagen, samme bygg som senere het Skoleheimen eller lignende, men det er mulig jeg tar feil her.

Petra's grav finnes ikke på Hov kirkegård og heller ikke på de andre kirkegårdene, angående bygdabøker, jeg skal sjekke det og heller komme tilbake til deg..

PS! Du hadde flere opplysninger i mailen du sendte meg tidligere i dag, det lønner seg å ta med alle opplysninger du har for å få best mulig hjelp.. :)
Mvh. Unni Ekren
DIS-Møre og Romsdal

gj05386

Legg inn av gj05386 » 18. september 2007 kl. 12.51

Jeg ser i kirkeboka for Hov i Sunndal år 1917 at det står oppført et udøpt guttebarn som nr 5, død 9.02.1917. Er det mulig å finne ut hvem som var foreldre til dette guttebarnet?

dn11203
Sted: VESTNES

Legg inn av dn11203 » 17. november 2008 kl. 23.14

Hei kjære slektning. Jeg vet ikke hvor mye du har fått forsket på egenhånd i løpet av dette året som har gått, men jeg oppdaget ditt spørsmål først nå. Antar at du vet det meste om Johan Osvald og Sigurd Ingvald :)
Petra Jørgine og Hans Marius Lauritsen giftet seg i Øre Kirke 26 sep 1915. Oppgitt bosted på Hans er da Nesset. I kirkeboka for Nesset fant jeg sønnen Thorleif døpt 30 mars 1916. De bor da på Rausand. Når de flyttet til Sunndalsøra, og hvor det ble av Thorleif er da spørsmålet. Håper dette var til hjelp for deg. Forresten vokste de to eldste guttene til Petra opp hos onkelen på Rullarvållå, Astad i Batnfjord...
Hilsen din firmenning Peggy

gj09049

Legg inn av gj09049 » 26. mars 2009 kl. 0.29

Hei igjen
Tusen takk for ditt svar :D Det er som du ser lenge siden jeg har vært inne på slektforumet. De opplysningene du kommer med er et viktig spor i riktig retning for å finne ut hva som kan ha skjedd med Torleif videre i livet. Hva skjedde med gutten etter at faren døde i 1917 og moren døde i 1918. Har du noen tips å gi meg for at jeg skal komme videre? I hvilket slektsledd er vi forbunnet med hverandre? Takknemmelig for svar :P

Brukeravatar
gj09413
Sted: TRONDHEIM

Legg inn av gj09413 » 13. mai 2009 kl. 17.28

Jeg holder også på å lete etter de samme slektningene.
Jeg er Wenches kusine og vi forsøker å lete opp denne greina av slektstreet.
Vet du mere?

Svar

Gå tilbake til «Sunndal»