Lars Nielsen Indvigen-Haasen f. ca 1730

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
Borgny Hjelen
Innlegg: 233
Registrert: 2. mars 2016 kl. 15.20
Sted: GRIMSTAD

Lars Nielsen Indvigen-Haasen f. ca 1730

Legg inn av Borgny Hjelen » 25. september 2019 kl. 17.42

Jeg skulle gjerne ha litt hjelp til å se om det er mulig å finne ut noe om opphavet til denne Lars Nielsen.
Det finnes ingen kirkebøker før 1752 i Sunndal, så jeg kan ikke finne dåpen.
Han ble født i Sunndal ca 1730 ifølge alder oppgitt ved innrullering i det militære i 1754.

?? no. 13 | Lægds no. 11 | Lars Nielsen Indvigen. Isteden for Lars Haagensen Grøstad(?) som ved seneste Session 1752 blev Dimitterett | ?? | Sundals sogn paa Invigen | 24 | …. (Ikke gift, ingen børn) | Gaarmans Søn | …. |Enroullerett 1754 | ?? |

https://www.digitalarkivet.no/ru20111110700075

Her står han oppført som sønn av en gårdmann.

På Innvikan var det en Niels Olsen som drev gården fra 1732 til 1736.
Sunndalsboka Bind 4, s.96: Det eneste man vet om denne personen er at han møtte 2-3 ganger i retten som lagrett og en gang som stevnevitne.
Han kan muligens være far til Lars… Men hvor blir det av han, og hvor kom han fra?

https://www.nb.no/items/153635947c9847d5c2eaa2981378f2c5?page=99&searchText=sunndalsboka

Finner en Lars Nielsen konfirmert i 1754, men det står ikke noe gårdsnavn der – noe det gjør på alle de andre. Det kan være han, men jeg kan ikke vite sikkert. Alderen stemmer bra.

https://media.digitalarkivet.no/kb20070914620728

Det virker som Lars har mye tilknytning til Tredalen og Åker.

1. giftermål, 1756: Trolovet Soldat Lars Nielsen med Enken Dordi Krogshavn Spons: Niels Trædal og Ola Mortensen Dalen

https://www.digitalarkivet.no/kb20070914620742 Nr.15

Forloveren Niels Trædal kunne jo kanskje ha vært hans far, men han virker for ung, og Lars er heller ikke nevnt i hans skifte.

2. giftermål, 1763: soldat Lars Nielsen Aaker og pigen Sigri Ingbrigtsdatter Jellen Spons: Ingbrigt Jellen og Anders Trædalen

https://www.digitalarkivet.no/kb20070914620745 Nr.5

Fadderne til datteren Dordi, 1766, er fra Tredalen og Åker: Anders Tredalen, Ole Aacher, Helg Tredalen, Ane Hoven, Ragnill Aacher

https://media.digitalarkivet.no/kb20070914620698 Nr.24

Dordi er nok oppkalt etter den forrige konen til Lars, slik skikken ofte var når en ektefelle døde.

3. giftermål, 1774: Troloved enkemand Lars Nielsen Haasen og Ane Larsdtr: Øver-Nisja Spons: Niels Gielmoen, Ole Biørbekken

https://www.digitalarkivet.no/kb20070914620747 Nr.7

Fadderne til datteren Sigri, 1775, Test: Erich Aacher. Iver ibid. Helg Tredalen. Brith Haarstad. Magnil Aacher.

https://media.digitalarkivet.no/kb20070914620706 Nr.12

Sigri er nok oppkalt etter den andre konen til Lars.

I Sunndalsboka Bind 4, s.300 er han beskrevet som bygsler av plassen Håsen under Mongsstua, Åker

https://www.nb.no/items/095f117b00b851c ... nndalsboka

Der står det at han fraflyttet plassen omkr. 1780, eller at han kanskje var død. Det riktige er at han flyttet, med kona Ane og datteren Sigri, til Tingvoll prestegjeld hvor han kjøpte gården Kinna. Hans første datter, Dordi, døde som barn. Kona Ane døde på Kinna i 1806, og han selv døde i 1808.
Med vennlig hilsen Borgny

Tore Kristiansen
Innlegg: 4184
Registrert: 18. november 2004 kl. 9.47
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Lars Nielsen Indvigen-Haasen f. ca 1730

Legg inn av Tore Kristiansen » 26. september 2019 kl. 15.58

Jeg har vært borti disse folkene nylig. Og det er Krokshavn og Kinna som trigget minnet mitt.
Er litt usikker på om jeg noterte noe, eller bare kikket litt på dette.

Men jeg får ikke tid til å lete i mine notater siden jeg reiser bort i helga. Men når jeg kommer tilbake, skal jeg se på dette.
Håper at andre også har noe å bidra med!
:) Tore

Borgny Hjelen
Innlegg: 233
Registrert: 2. mars 2016 kl. 15.20
Sted: GRIMSTAD

Re: Lars Nielsen Indvigen-Haasen f. ca 1730

Legg inn av Borgny Hjelen » 26. september 2019 kl. 20.55

Så bra! Da får jeg bare håpe du har laget noen notater :)
Med vennlig hilsen Borgny

Knut Sæther
Innlegg: 2978
Registrert: 23. januar 2007 kl. 11.36
Sted: Øksendal

Re: Lars Nielsen Indvigen-Haasen f. ca 1730

Legg inn av Knut Sæther » 29. september 2019 kl. 12.54

https://www.digitalarkivet.no/sk20090202660104

I eit skifte frå 1747 etter Ole Olsson I på Vinnavoll (nr. 23) er mellom andre nemnt ein bror Nils Olsson Åker. Denne Nils var død, men hadde fire barn: Lars f. ca. 1732, Lars f. ca. 1734, Kari f. ca. 1737 og Ole f. ca. 1740. Da blir spørsmålet om denne Nils Olsson var identisk med brukaren på Innvikan i 1730-åra. Det har eg ikkje funne sikkert svar på, men den eldste Lars i skiftet og husmannen Lars Nilsson på Håsen under Åker synest å vere nokså jamgamle. Ifølgje skiftet var Jon Larsson Viset morbror til dei fire barna, utan at eg veit noko meir om den personen. Ole Olsson I er elles omtala i Sunndalsboka bind 3 s. 19–20.

Mvh. Knut.

Tore Kristiansen
Innlegg: 4184
Registrert: 18. november 2004 kl. 9.47
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Lars Nielsen Indvigen-Haasen f. ca 1730

Legg inn av Tore Kristiansen » 30. september 2019 kl. 11.39

Tore skrev:Jeg har vært borti disse folkene nylig. Og det er Krokshavn og Kinna som trigget minnet mitt.
Har fått sjekket nå. Og jeg var borti disse folkene, men bare via bygdeboka for Tingvoll. For Krokshamna holder jeg på med ei slektsgrein som kom etter Dordi der, og da jeg holdt på med Kinn så jeg i Tingvollboka at Lars Nilsen med familien hadde kommet fra Krokshamna. Husker at jeg da slo opp i Sunndalsboka for å se etter om det sto der at de hadde flyttet til Kinn.

Så dessverre, jeg har ikke sett på slektsforbindelsene til disse folkene.
:) Tore

Tore Kristiansen
Innlegg: 4184
Registrert: 18. november 2004 kl. 9.47
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Lars Nielsen Indvigen-Haasen f. ca 1730

Legg inn av Tore Kristiansen » 1. oktober 2019 kl. 12.16

I skiftet som Knut har funnet fram til, var det i tillegg to til som var til stede på vegne av de umyndige barna til Nils Olsen Åker.
Ole Gunnersen Mo og Kristoffer (Gundersen?) Dalsø. Det skal sikkert være Dalsbø. Litt usikker på om det står Gunnersen der.
Sjøl om morbroren Jon Larsen Viset og Kristoffer Dalsbø ikke finnes igjen i Sunndalsboka på disse gardene, var det i hvert fall stor representasjon fra Ålvundeidet for disse barna.

Det ble farbroren, Ole Vinnavoll, som ble formynder for disse fire barna. Men i skiftet etter ham i protokollen 1755-1760, folio 313b (tjenestene er for øyeblikket nede hos Digitalarkivet, så jeg får ikke lagt til lenke), var det ikke innestående arv til disse barna. Enten hadde noen andre overtatt som formyndere, eller de hadde fått utbetalt arva si.
Eller de hadde blitt oppfostret hos ham, og han hadde tatt arva deres som betaling for oppfostringa.
:) Tore

Knut Sæther
Innlegg: 2978
Registrert: 23. januar 2007 kl. 11.36
Sted: Øksendal

Re: Lars Nielsen Indvigen-Haasen f. ca 1730

Legg inn av Knut Sæther » 1. oktober 2019 kl. 13.40

Ifølgje skiftet etter Ole Olsson I hadde broren Nils Olsson ei dotter Kari f. ca. 1737. Det kan vere ho vi finn som konfirmant i Øksendalen i 1756, og med namnet Dalsbø – nr. 20:

https://www.digitalarkivet.no/kb20070914620728

Nokon konfirmant i Hov og Romfo med same namnet og i passande alder er ikkje å finne.

I 1763 var det ei Kari Nilsdotter Børset som vart trulova i same bygda med Jakob Ingebrigtsson Hjellen/Husby – nr. 1 :

https://www.digitalarkivet.no/kb20070914620745

Forfattaren av Sunndalsboka har ikkje funne avstamminga til denne Kari (jf. bind 4 s. 163–164). Men vi kan merke oss at Ole Dalsbøen og Marit Dalsbøen opptredde som fadrar da Kari og Jakob hadde dottera Kirsti til dåpen i 1766 – nr. 10 :

https://www.digitalarkivet.no/kb20070914620699

Og enda meir interessant: Jakob Ingebrigtsson var bror til den Sigrid Ingebrigtsdotter som vart gift med husmannen Lars Nilsson på Håsen under Åker, som igjen etter alt å dømme var son til Nils Olsson på Innvikan. (Jakob og Sigrid var barn til Ingebrigt Andersson på garden Hjellen i Øksendalen - jf. Sunndalsboka bind 4 s. 217.)

Mvh. Knut.

Borgny Hjelen
Innlegg: 233
Registrert: 2. mars 2016 kl. 15.20
Sted: GRIMSTAD

Re: Lars Nielsen Indvigen-Haasen f. ca 1730

Legg inn av Borgny Hjelen » 3. oktober 2019 kl. 14.24

Takk til alle dere som har kommet med innspill her! :D Spennende! Jeg er akkurat kommet tilbake fra en fjelltur, og har ikke hatt tid til å se på det ennå.
Med vennlig hilsen Borgny

Borgny Hjelen
Innlegg: 233
Registrert: 2. mars 2016 kl. 15.20
Sted: GRIMSTAD

Re: Lars Nielsen Indvigen-Haasen f. ca 1730

Legg inn av Borgny Hjelen » 4. oktober 2019 kl. 10.58

Da har jeg studert innleggene deres, Tore og Knut. Skiftet fra 1747er ikke så vanskelig å lese, men jeg er imponert over at du kan tyde det som står i skiftet fra 1755, Tore :!: Jeg greier bare å plukke ut noe småtteri fra det. :(

Skiftet fra 1747, hvor Nils Olsen Åker står som arving, er veldig interessant. Det er mye som tyder på at han kan være far til "min" Lars Nilsen. I slektsbøkene har jeg ikke funnet så mange aktuelle Nils-er i passende alder, og tilknytningen til Åker, som kommer fram gjennom faddere, er med og styrker dette. Et mulig giftermål med hvert sitt søsken, som du viser til Knut, peker også i den retningen. At det er denne Kari Nilsd fra Dalsbø som konfirmeres i 1763, virker absolutt mulig. Det var jo en fra Dalsbø tilstede for å ivareta de umyndige barna ved skiftet etter Nils Olsen. Men det er litt rart at jeg ikke finner Kari og Lars som faddere for hverandres barn...

Kona til Nils Olsen må ha vært en Larsdatter, siden morbroren er Jon Larsen Viset. På Viset var det en bruker fra 1742 til 1756 som het Jon Søberg. Er det utelukket at dette er samme person? Ikke at det er til noe særlig hjelp for å finne ut mer om søstera, for det sies i Sunndalsboka 5-s256 at de ikke vet mye om han. Han hadde visst vært på Børstølen tidligere, Sunndalsboka 4- s89. Der antydes det at han kanskje kom fra Søberg i Meldal, og at han var korporal. Kanskje jeg kan finne han i Militærrullene...

I skiftet fra 1747 etter onkelen Ole Olsen Vinnavoll, som var barnløs, nevnes nok en onkel som heter det samme. Skiftet etter han i 1755, sier at han etterlater seg kona Ragnild Anbjørnsd. og 2 barn, Ole og Gertrud. Mulig jeg kan greie å finne disse videre.

Jeg kan også prøve å finne de andre to brødrene til Lars og Kari, nemlig Lars jr og Ole. Da blir jeg nok ikke arbeidsledig med det første :lol:
Med vennlig hilsen Borgny

Tore Kristiansen
Innlegg: 4184
Registrert: 18. november 2004 kl. 9.47
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Lars Nielsen Indvigen-Haasen f. ca 1730

Legg inn av Tore Kristiansen » 6. oktober 2019 kl. 12.14

Borgny skrev:Kona til Nils Olsen må ha vært en Larsdatter, siden morbroren er Jon Larsen Viset. På Viset var det en bruker fra 1742 til 1756 som het Jon Søberg. Er det utelukket at dette er samme person? Ikke at det er til noe særlig hjelp for å finne ut mer om søstera, for det sies i Sunndalsboka 5-s256 at de ikke vet mye om han. Han hadde visst vært på Børstølen tidligere, Sunndalsboka 4- s89. Der antydes det at han kanskje kom fra Søberg i Meldal, og at han var korporal. Kanskje jeg kan finne han i Militærrullene...

Sersjant Jon Søberg står i hovedrulla for Sunndalske kompani i 1749: RA, Kommanderende general (KG I) med Det norske krigsdirektorium, E/Ea/L0512: 2. Trondheimske regiment, 1746-1749, Sunndalske kompani, Hovedlegdsrulle, side 402
Dessverre uten farsnavn og fødested.

I ei liste over dem som har hentet ut magasinkorn i 1743 står det på Viset, Jon Søberg. (Heller ikke her med farsnavn.) Han hadde tatt ut to tønner havre og ei tønne bygg. Det samme hadde naboen på Viset, Gunner Olsen, også tatt ut. Samt de fleste andre bønder på Ålvundeidet; 2 tønner havre og 1 tønne bygg.
:) Tore

Borgny Hjelen
Innlegg: 233
Registrert: 2. mars 2016 kl. 15.20
Sted: GRIMSTAD

Re: Lars Nielsen Indvigen-Haasen f. ca 1730

Legg inn av Borgny Hjelen » 6. oktober 2019 kl. 15.12

Takk igjen, Tore! Jeg var også innom hovedrulla for Sunndalske kompani i 1749, men scrollet meg rett forbi navnet hans fordi jeg var på leting etter en Corporal, og ikke en Sergiant… Vel, det var jo ikke så mye mer å få vite der heller da...

Hvis Kari Nielsdatters døtre er oppkalt etter bestemødrene, skulle det tilsi at moren skulle hete Marit eller Kirsti. Har søkt etter begravde med disse navnene, men har ikke funnet noen som ser ut til å passe inn der heller - dessuten kan hun jo være død før 1752 når kirkebøkene starter. Skifter har jeg heller ikke funnet, verken på disse navnene eller på Niels.

Brødrene til Lars Nielsen; Lars Nielsen d.y. og Ole Nielsen har jeg heller ikke funnet. Jeg tenkte en stund at jeg kanskje hadde knyttet et giftermål for mye til Lars Nielsen d.e., at ett av de tre kunne være broren. Men det passer så godt med oppkalling av døtre, og det står også i FT 1800 at han har vært gift 3 ganger.

Jeg har også kikket litt på nevøen og niesa til Niels, Gjertru Olsd f ca 1737 og Ole Ols f ca 1739 fra Vinnavoll bruk nr2A. Ole overtok etter sin far, men Gjertru er litt vanskelig å plassere. I Sunndalsboka er hun oppført som hustru til Gunder Larsen på Vinnavoll bruk 1B (Sunndalsbok nr3 s 24), men under beskrivelsen av dette bruket (Sunndalsbok nr3 s20) står det at Gjertru var søster til Anders Ols. Vinnavoll på bruk 2B. Det samme sies på s26 ved beskrivelse av dette bruket 2B. Så ett eller annet er blitt feil her. I skiftet etter Ole Olsen Vinnavoll på bruk nr2A står Gunder Lars. Vinnavoll oppført som verge for enken Ragnild Anbjørnsd. og Anders Ols. for datteren Gjertru.

Men jeg har uansett ikke funnet noe som kan knyttes til "mine folk". Så det spørs om jeg ikke må legge dette til side en stund - kanskje en kan snuble over noen spor før eller senere :idea:
Med vennlig hilsen Borgny

Knut Sæther
Innlegg: 2978
Registrert: 23. januar 2007 kl. 11.36
Sted: Øksendal

Re: Lars Nielsen Indvigen-Haasen f. ca 1730

Legg inn av Knut Sæther » 7. oktober 2019 kl. 12.01

Apropos Jon Søberg: Som bygdebokforfattaren Seljedal nemner, finst Søberg-namnet i Melhus i Trøndelag. Bruka og plassane på Søberg-garden er omtala i bind 3 av Melhusboka, som er tilgjengeleg på nettet. Men etter ei (nokså rask) gjennomlesing fann eg ikkje nokon der som kan tenkjast å vere denne Jon.

Når det så gjeld Ole Nilsson, sonen til Nils Olsson Åker, spørst det om det ikkje er han vi finn konfirmert i Romfo sokn i 1759. Denne konfirmanten, «Ole Niels. Aaker», er oppført som 18 år gammal. Sjå nr. 4.

https://www.digitalarkivet.no/kb20070914620729

Den einaste eg elles veit om som kunne passe med han, er korporalen Ole Nilsson Børset, som i Sunndalsboka er omtala under plassen Volløya (bind 1 s. 165-166). Denne personen var f. ca. 1740. Men Seljedal meiner han «høyst sannsynlig» var ein soneson til den Gunnar Andersson frå Indre Grødal som rundt 1742 flytta til Børset i Øksendalen. Denne Gunnar hadde nemleg ein son Nils. Under Indre Grødal (bind 2 s. 327) slår Seljedal derimot fast at Nils var far til denne korporalen. Eg kjenner ikkje kjelda som ligg til grunn for den konklusjonen. Det er elles verd å merke seg at ifølgje bygdebokforfattaren kan òg den Kari Nilsdotter Børset som vart gift med Jakob Ingebrigtsson, ha vore eit barnebarn (sonedotter) til den same Gunnar Andersson (bind 4 s. 164).

Skulle Ole Nilsson Åker vere identisk med den seinare korporalen, blir utfordringa å forklare korleis han har fått Børset-namnet knytt til seg på nokså kort tid. Korporalen er kalla Børset i ei militær rulle frå 1765, og truleg hadde han same namnet da han vart utkommandert til Holsten rundt 1762. Konfirmanten (med namnet Åker) synest altså å ha opphalde seg i Romfo i 1759 (så sant presten ikkje har kome i skade for å registrere han under feil sokn). For Kari Nilsdotter sitt vedkommande kan ein overgang frå namnet Dalsbø til Børset vere lettare å forstå i og med at Børset er gardsnamn ikkje berre i Øksendalen, men òg på Ålvundeidet. (Vi føreset no at det dreier seg om ei og same Kari, noko som ikkje er dokumentert.) Ho kan ha tent på ein av desse gardane før ho vart gift.

Så langt har eg ikkje funne nokon namn på forlovarar eller fadrar som indikerer slektskap mellom Kari Nilsdotter og Ole Nilsson på Volløya.

Mvh. Knut.

Borgny Hjelen
Innlegg: 233
Registrert: 2. mars 2016 kl. 15.20
Sted: GRIMSTAD

Re: Lars Nielsen Indvigen-Haasen f. ca 1730

Legg inn av Borgny Hjelen » 7. oktober 2019 kl. 21.58

Takk for innsatsen, Knut! Jeg har også vært innom Melhusboka uten å finne noen som passer til Jon Søberg.

Og den foreløpige konklusjonen er at jeg har for få sikre holdepunkter til å slå fast at Lars Nilsen er han som nevnes som sønn av Nils Olsen Åker i skiftet fra 1747. Og noen andre kandidater har jeg heller ikke funnet.

Uansett er jeg veldig takknemlig for arbeidet dere har lagt ned, Knut og Tore! Og det er ikke første gangen dere har hjulpet meg, … og forhåpentligvis trår dere til neste gang jeg er ute etter hjelp også :lol: Jeg har flere sunndalinger jeg jobber med - og masse nordmøringer ellers også.
Med vennlig hilsen Borgny

Svar

Gå tilbake til «Sunndal»