Ingeborg Eriksdatter f. ca 1770 Østerdalen - til Sunndal

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
Brukeravatar
Gry Iris Onarheim-Dahlmo
Innlegg: 4728
Registrert: 18. november 2004 kl. 16.52

Ingeborg Eriksdatter f. ca 1770 Østerdalen - til Sunndal

Legg inn av Gry Iris Onarheim-Dahlmo » 21. juli 2015 kl. 16.54

Har i dag oppdaget at min 3 x tippoldemor kom fra Lilleelvdalen, om det som står i ei bygdebok er korrekt? En av hennes etterkommere ble gift i Lofoten med min oldemor på Vestvågøy. Det er jo ikke sikkert at hun var født i Lilleelvdalen, men at det var siste bosted før de kom til Sunndal.

Ingeborg Eriksdatter født ca 1770 ref FT1801 på gården Brandstad i Øksendalen, Sunndal, Møre og Romsdal: http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft ... 8429001754

Hun ble gift med Lars Johnsen, Kjølen i Øksendalen.

I FT1801 står også oppført hennes mor, enken Ingeborg Jacobsdatter født ca 1741.

I følge boken: "Øksendalen i eldre tider" - Forseth (1927) skal Ingeborg Eriksdatter, hennes søstre Rannei og Mari med foreldre, ha kommet fra Lilleelvdalen pga misvektsår der.

http://www.nb.no/nbsok/nb/9b748b8fa3a1d ... bdigital?l ang=no#3

Se utklipp i vedlegget.

Kikket i diverse kilder som mil.ruller og ekstraskatten Lilleelvdalen, men er i ukjent terreng når jeg skal lete i Østerdalen....

Har ikke hatt tid å sjekke flere kilder da jeg er på ferie, men fikk meg en tur til Øksendalen i helgen :)

Etterlysningen er også postet under Alvdal i Østerdalen, Hedmark : https://slektsforum.slektogdata.no/view ... 473#683473
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Vennlig hilsen Gry

Brukeravatar
Gry Iris Onarheim-Dahlmo
Innlegg: 4728
Registrert: 18. november 2004 kl. 16.52

Re: Ingeborg Eriksdatter f. ca 1770 Østerdalen - til Sunndal

Legg inn av Gry Iris Onarheim-Dahlmo » 6. oktober 2015 kl. 13.17

Ingen som har funnet noe mer om opphavet til Ingeborg?

Jeg har heller ikke funnet vielsen mellom Ingeborg og Lars Jonsen Hjellbø. Kanskje andre vært mer heldig / eller er paret viet i annet prestegjeld enn Sunndal?

De får datteren Magnil i 1797 ( døpt fra Brandstad, nr 18 høyre side) så vielsen/trolovelsen er vel i denne perioden:

Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Sunndal, Ministerialbok nr. 590A02 (1794-1820), Fødte og døpte 1798, side 25.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... dx_side=-9
Vennlig hilsen Gry

Brukeravatar
Gry Iris Onarheim-Dahlmo
Innlegg: 4728
Registrert: 18. november 2004 kl. 16.52

Re: Ingeborg Eriksdatter f. ca 1770 Østerdalen - til Sunndal

Legg inn av Gry Iris Onarheim-Dahlmo » 15. oktober 2015 kl. 9.44

En vag ledetråd er noe jeg fant i bygdeboka for Folldal ( Alvdal ikke så langt unna geografisk).
Så det kan ha vært slektsforbindelser mellom disse bygdene i Østerdalen og Sunndalen. Men som tidligere nevnt er jeg i ukjent terreng...

Knut Knutsson skal ha vært født 1728 i Sunndal og ble rydningsmann i Folldal. Han skal ha flyttet 1766 til Yksendalen i Trondheim stift. Se vedlegg (være innlogget).
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Vennlig hilsen Gry

Magnar Husby
Innlegg: 562
Registrert: 25. mars 2009 kl. 21.03
Sted: ELNESVÅGEN

Re: Ingeborg Eriksdatter f. ca 1770 Østerdalen - til Sunndal

Legg inn av Magnar Husby » 22. november 2015 kl. 18.02

Viss eg får tid, skal eg kikke nærare på dette, eg og. Interessant dette med Knut Knutsen. Ellers vil eg berre melde at eg har arbeidd ein god del med slekta på og etterkomarar etter familiane på Kjølsteinen. Sist i samband med besøk av ein større familie frå Amerika som var etterkomarar etter folk derifrå, og som m.a. vitja staden der husa Kjølsteinen eller Steinen skal ha stått.

Magnar Husby
Innlegg: 562
Registrert: 25. mars 2009 kl. 21.03
Sted: ELNESVÅGEN

Re: Ingeborg Eriksdatter f. ca 1770 Østerdalen - til Sunndal

Legg inn av Magnar Husby » 24. april 2016 kl. 16.13

Ingeborg og Randi Eriksdøtre frå Alvdal var begge fødd ca 1770 (sjå Sunndalsboka bind 4 under Kjølsteinen, Brandstad og Lille Smestad) Dei var kanskje tvillingar? Dei ser ut til å ha vakse opp på Bruset (Forset) i Øksendalen. Randi vart gift med Jøsten Jonson i Krakalia på Eide da kona døydde frå han og dei hadde fleire små born. Han var og fødd på Bruse, og voks nok opp saman med desse jentene. Men han døydde like etter giftarmålet med Randi,og Randi returnerte til Øksendal og gifta seg med husmannen Paul Paulson Skrondal på Lille Smestad.
Mora til Ingeborg og Randi heitte Ingeborg Jacobsdotter. I Alvdal bind 2 finn ein Jacobsdøtre pg Jacobssøner der det vert vist til Grøting. Grøting er ein gard over elva frå Hanstad i Øvre Rendal. Og i boka til Jacob B Bull (fullført av Hjalmar Bull) finn ein side 113 gardbrukaren Jacob Olsen Grøting f 1712 d 1797 med ein stor barneflokk i to ekteskap. Fleire av barna hans hamna i Alvdal, mellom anna ein son Gunder på Smedplass. Denne Gunder f 1749 hadde ei søster Ingeborg f 1759. Bull skriv at dei fleste av barna i andre ekteskapet ikkje er å finne meir i Rendalen. Ingeborg Jacobsdotter kan med andre ord ha opphalde seg hos slektningar i Alvdal før ho hamna i Øksendal med døtrene sine. Ei niese av henne vart gift på Nordmøre. Dette var jo så lovande at det er verd å undersøkje det nærare, både i kyrkjebøker og skifte.
Ei Ingeborg Jacobsdotter fødd 1759 kan sjølvsagt ikkje ha døtrene Ingeborg og Randi fødde i 1770, men det kan vere noko gale med årstalet 1759, og dessutan kan det vel vere fleire Ingeborg Jacobsdøtre knytte til Grøting. Det var den avdøde stemora hennar som heitte Ingeborg. Hadde ho ei eiga dotter namna Ingeborg og (fødd tidleg i 1740-åra)? Eller finst det ei Ingeborg Jacobsdotter i ein litt annan slektssamanheng? Bestefaren til ho fødd i 1759 heitte og Jacob.

Magnar Husby
Innlegg: 562
Registrert: 25. mars 2009 kl. 21.03
Sted: ELNESVÅGEN

Re: Ingeborg Eriksdatter f. ca 1770 Østerdalen - til Sunndal

Legg inn av Magnar Husby » 24. april 2016 kl. 17.49

Ei Ingeborg Jacobsdotter Sørhaug vert konfirmert i Rendalen hovedkyrkjei 1759
SAH, Rendal prestekontor, Ministerialbok nr. 1, 1733-1787, s. 158
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070603350557

Viss det er Søndre Høye kan ho vere identisk med lensmannsdottera Ingeborg Jacobsdotter f 1742 i Bull si bok side 172. for de står ikkje meir om kvar ho og familien vart av, for garden brann i 1759, og lensmannen var da alt død. (Og familien var vel skandalisert av ein bror).

Magnar Husby
Innlegg: 562
Registrert: 25. mars 2009 kl. 21.03
Sted: ELNESVÅGEN

Re: Ingeborg Eriksdatter f. ca 1770 Østerdalen - til Sunndal

Legg inn av Magnar Husby » 24. april 2016 kl. 18.42

Men det er neppe riktig Ingeborg lensmannsdottera heller. I forumet på arkivverket hevdes det at hun kom til Roan i Trøndelag:
https://forum.arkivverket.no/topic/1669 ... s-soester/

Brukeravatar
Gry Iris Onarheim-Dahlmo
Innlegg: 4728
Registrert: 18. november 2004 kl. 16.52

Re: Ingeborg Eriksdatter f. ca 1770 Østerdalen - til Sunndal

Legg inn av Gry Iris Onarheim-Dahlmo » 10. august 2016 kl. 15.52

Først og fremst beklager jeg at dine interessante svar ikke har blitt observert av meg.

Tusen takk for dine betraktninger om denne familien og din tid på leit i Østerdalens kilder.
Jeg skal nå gå videre på kildene - kan jo ha dukket mer opp på DA og andre steder siste året.
Vennlig hilsen Gry

Magnar Husby
Innlegg: 562
Registrert: 25. mars 2009 kl. 21.03
Sted: ELNESVÅGEN

Re: Ingeborg Eriksdatter f. ca 1770 Østerdalen - til Sunndal

Legg inn av Magnar Husby » 30. august 2016 kl. 10.13

Takk for svaret. Og eg har heller ikkje kome i mål når det gjeld kven dei var.

Svar

Gå tilbake til «Sunndal»