Ingebrigt Taraldson fra Sunndal?
Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal
-
- Sted: KVANNE
Ingebrigt Taraldson fra Sunndal?
I 1796 vart det i Utistua Halse på Halsa født eit uekte barn som fikk navnet Lars. Foreldra var Ingebrigt Taraldson som var dreng i Utistua (25 år i FT1801, samme plass) og ei Ingeborg Larsdotter. Kanskje er det ho som er tjenestetaus i Utistua i 1801, 34 år gammel. En kan også merke seg at gutten Lars Ingebrigtson fremdeles er i Utistua i FT1801, trolig vokste han opp der. I 1812 ved konfirmasjonen er han imidlertid kommet til Sæter i Skålvikfjorden i Halsa.
Faddere på Lars var Ingebrigt Thoresen Halse (brukaren i Utustua), Anders Knudtsen Halse, Lisabet? Knudtsdatter Halse, Dordi Thoresdatter Halse (søster til Ingebrigt Thoresen, gift på nabobruket), Beret ??? Halse.
Lite tyder på at Ingebrigt Taraldson var frå Halsa. I alle fall er han ikke å finne som konfirmant der. Som det fremgår ovenfor, ser han til å ha hatt ganske nære forbindelser til husbondfolket. Det er derfor nærliggende å tenke at han kanskje er en slektning. Husbonden Ingebrigt Thoreson var frå Opdøl i daværende Øksendal sogn, nå Sunndal. Og kona var frå Øksendalen, ho het Anne Nilsdotter Sæter og var f. 1749.
I tillegg er farsnavnet Tarald et lite brukt navn i Stangvik/Halsa, men et mye brukt navn i Sunndal og omegn. Jeg har imidlertid trålet kirkebøkene i Sunndal for fødte i fra ca 1770-1780 uten å finne noe. Spørsmålet blir da: Er det noen der ute som kan hjelpe meg videre?
mvh Erling
Faddere på Lars var Ingebrigt Thoresen Halse (brukaren i Utustua), Anders Knudtsen Halse, Lisabet? Knudtsdatter Halse, Dordi Thoresdatter Halse (søster til Ingebrigt Thoresen, gift på nabobruket), Beret ??? Halse.
Lite tyder på at Ingebrigt Taraldson var frå Halsa. I alle fall er han ikke å finne som konfirmant der. Som det fremgår ovenfor, ser han til å ha hatt ganske nære forbindelser til husbondfolket. Det er derfor nærliggende å tenke at han kanskje er en slektning. Husbonden Ingebrigt Thoreson var frå Opdøl i daværende Øksendal sogn, nå Sunndal. Og kona var frå Øksendalen, ho het Anne Nilsdotter Sæter og var f. 1749.
I tillegg er farsnavnet Tarald et lite brukt navn i Stangvik/Halsa, men et mye brukt navn i Sunndal og omegn. Jeg har imidlertid trålet kirkebøkene i Sunndal for fødte i fra ca 1770-1780 uten å finne noe. Spørsmålet blir da: Er det noen der ute som kan hjelpe meg videre?
mvh Erling
-
- Sted: SUNNDALSØRA
Re: Ingebrigt Taraldson fra Sunndal?
Hei.
Dette svaret kommer vel for sent.
Her er det trrolig feil navn ute å går. Denne karen Er helst Ingebrigt Toresen Opdøl som bosatte seg i Halsa.
Ingebrigt Toresen Opdøl er født på Opdøl gård i Ålvundeid. Fødselsår er ikke kjent.
Far:
Lensmann Tore Olsen Opdøl, f. 1720 i Opdøl på Ålvundeid, d: 1804 i Opdøl.
Mor:
Synnøve Olsdatter Smedstad, f: 1727 i Smedstad i Øksendal, d: 1794 i Opdøl på Ålvundeid.
Dette er opplysninger fra Sundalsbøkene.
Hilsen Harald
PS: Beklager dette er nok nevnte "hudbonde".
Dette svaret kommer vel for sent.
Her er det trrolig feil navn ute å går. Denne karen Er helst Ingebrigt Toresen Opdøl som bosatte seg i Halsa.
Ingebrigt Toresen Opdøl er født på Opdøl gård i Ålvundeid. Fødselsår er ikke kjent.
Far:
Lensmann Tore Olsen Opdøl, f. 1720 i Opdøl på Ålvundeid, d: 1804 i Opdøl.
Mor:
Synnøve Olsdatter Smedstad, f: 1727 i Smedstad i Øksendal, d: 1794 i Opdøl på Ålvundeid.
Dette er opplysninger fra Sundalsbøkene.
Hilsen Harald
PS: Beklager dette er nok nevnte "hudbonde".
-
- Sted: KRISTIANSUND N
I FT1801 var det kun 2 Ingebrigt Taraldson i Møre og Romsdal. Den ene i Grytten, der han var ugift gardbruker. Det var vel han som ble gift i Nesset i 1803.
Ingebrigt Taraldson i Halsa ser ikke ut til blir gift. Han får også ei datter, Bridt, i 1815: Stangvik, Ministerialbok nr. 592A01 (1784-1819), Kronologisk liste 1815, side 149, døpes 25. februar. Markert med "uægte" i margen. Han bor fremdeles på Halsa.
Det kan stå noe om ham i tingboka i 1796 ved det første leiermålet. Han var dreng og hadde vel ikke nok penger til å betale bota, men kanskje det står nevnt slektninger av ham?
I militærrullene står han om han var soldat. Hvis han var det, bør det stå fødested og når han ble døpt der.
Har du sett i skifteprotokollene om det var skifte etter en Tarald på Nordmøre? Eller i nærheten (Hitra, Hemne, Orkdal, Meldal)?
I Sør-Trøndelag ser det ut til at du må inni landet for å finne mange av dem. Støren, Oppdal, Holtålen og Røros.
Ingebrigt Taraldson i Halsa ser ikke ut til blir gift. Han får også ei datter, Bridt, i 1815: Stangvik, Ministerialbok nr. 592A01 (1784-1819), Kronologisk liste 1815, side 149, døpes 25. februar. Markert med "uægte" i margen. Han bor fremdeles på Halsa.
Det kan stå noe om ham i tingboka i 1796 ved det første leiermålet. Han var dreng og hadde vel ikke nok penger til å betale bota, men kanskje det står nevnt slektninger av ham?
I militærrullene står han om han var soldat. Hvis han var det, bør det stå fødested og når han ble døpt der.
Har du sett i skifteprotokollene om det var skifte etter en Tarald på Nordmøre? Eller i nærheten (Hitra, Hemne, Orkdal, Meldal)?
I Sør-Trøndelag ser det ut til at du må inni landet for å finne mange av dem. Støren, Oppdal, Holtålen og Røros.

-
En av mine forfedre kom til Halsa fra Bolsøy, Molde eller Kleive. Det var da han giftet seg for andre gang, 60 år gammel i 1847, at jeg fikk tak i den informasjonen.
Det betyr at folk kunne komme til Halsa fra andre steder enn bare de nærliggende prestegjeldene.
Det betyr at folk kunne komme til Halsa fra andre steder enn bare de nærliggende prestegjeldene.

-
Hei,
Til Harald: Er nok ingen sammenblanding nei, Ingebrigt Taraldsen var dreng på garden til Ingebrigt Toresen fra Opdøl. Dette er derfor to forskjellige personer.
Til Tore: Hadde ikke lagt merke til datteren Brit, så det var nye opplysninger for meg. Men Ingebrigt hadde flere barn, trolig en sønn Lars, f. 1798, og helt sikkert datteren Ingeborg, f. 1819 og senere gift med kirkesanger og lærer Sivert Jonsen Sogge i Halsa (han var fra Einmoen i Surnadal). 10 barn. De bodde på Ytter Røe, Halsa.
Mor til disse 2 siste var Ingeborg Mensdatter Halse fra plassen Nedre Nausta under Halse. ngeborg og Ingebrigt vart gift, men har ikke fått sjekket når dette skjedde, men kanskje like før Ingeborg vart født???.
Men jeg har lett mer i Sunnl oig finner ingenting, så han kom sikkert fra en annen plass slik du også antyder. Kanskje emnet skulle ha vært flyttet???
Til Harald: Er nok ingen sammenblanding nei, Ingebrigt Taraldsen var dreng på garden til Ingebrigt Toresen fra Opdøl. Dette er derfor to forskjellige personer.
Til Tore: Hadde ikke lagt merke til datteren Brit, så det var nye opplysninger for meg. Men Ingebrigt hadde flere barn, trolig en sønn Lars, f. 1798, og helt sikkert datteren Ingeborg, f. 1819 og senere gift med kirkesanger og lærer Sivert Jonsen Sogge i Halsa (han var fra Einmoen i Surnadal). 10 barn. De bodde på Ytter Røe, Halsa.
Mor til disse 2 siste var Ingeborg Mensdatter Halse fra plassen Nedre Nausta under Halse. ngeborg og Ingebrigt vart gift, men har ikke fått sjekket når dette skjedde, men kanskje like før Ingeborg vart født???.
Men jeg har lett mer i Sunnl oig finner ingenting, så han kom sikkert fra en annen plass slik du også antyder. Kanskje emnet skulle ha vært flyttet???
-
- Sted: ELNESVÅGEN
Under forsøk på å finne ut meir om ein Tarald Trondson i Sunndal, fann eg at denne mannen hadde mange barn utanfor ekteskap. Men eg har ikkje funne namna på alle ungane. Han var fødd ca 1744, og er knytta til garden Uv i Oppdal. Han vart rekruttert som soldat til det Oppdalske kompani i 1765, i staden for ein Ole Olson Moen i Sunndal og tenestegjorde fram til ca 1780, i legd 38 som et trur var Vammer legd i Oppdal. Det ser ut til at han mest heldt til i Sunndalen. Ca. 1780 forsvinn han frå militærrullane og det ser ut til at han døydde i Sunndalen i 1781. Han hadde ein son 1.Ole Taraldson i 1766 med ei Marit Olsdotter Flatvad el. Bjørbekk, og han vart husmann på Hoås, ein son 2.Trond Taraldson i 1772 med ei Sigrid Olsdotter Hafsås, som heldt til der ei tid. Dessutan ser det ut til at han hade barn med 2 andre i 1760-åra, og minst ein son til i 1772 som vart husmann på Ottem først, seinare på Hjellstetten på Hjelle.I 1764 ser det ut som same mannen er "absolveret" for 2 leiermål med ei Kirsti Jensdotter, og eitt med Dordi Hansdotter. Det er vel ingen grunn til å tru at han ikkje kan vere far til mange andre og i tisdrommet fram til 1780?
-
Interessant dette, Magnar. Har søkt i kyrkjebøkene i Oppdal, men finn ikkje Ingebrigt Taraldson der. Haller framleis mot Sunndal-Øksendal-Ålvundeid, men ser ut til at det er uråd å finne han i skriftene.
-
Han var fadder for Nils Ingebrigtsen Halse i i 1794.
Og han betaler 6 spesiedaler i sølvskatten i 1816.
Jeg syntes det var litt rart at det står at disse som kalles for Halse står under Hønsvika.
Men den skannede versjonen bekrefter det: Møre og Romsdal fylke, Nordmøre, Sølvskatten 1816 nr. 49 (1816-1819), side 43. Gard nummer 14.
Erling, har du leita etter konfirmasjonen hans i Surnadal/Sunndal?
Og han betaler 6 spesiedaler i sølvskatten i 1816.
Jeg syntes det var litt rart at det står at disse som kalles for Halse står under Hønsvika.
Men den skannede versjonen bekrefter det: Møre og Romsdal fylke, Nordmøre, Sølvskatten 1816 nr. 49 (1816-1819), side 43. Gard nummer 14.
Erling, har du leita etter konfirmasjonen hans i Surnadal/Sunndal?

-
- Sted: ELNESVÅGEN
Den Tarald Trondson som eg har prøvd å følgje, oppheldt seg truleg nesten aldri i Oppdal, men i Øvre Sunndal. Han ser ut til å tent rundt på mange gardar. Mange folk frå Øvre Sunndal tente i den tida som soldatar i det Oppdalske kompani, ikkje i det Sunndalske kompani. Det er samtidig ein Tarald Taraldson som lever i Øvre Sunndal, f 1742. Men det ser ikkje ut til å vere noko slektssamband mellom dei. Han var knytt til Gjøra. Eg nemnde i førre innlegg ein Ole Taraldson på Hjellstetten. Faren hans heitte altså Tarald Trondson. Mora heitte Kari Olsdotter, og han var fødd i 1777 (ikkje 1772). Da er Tarald Trondson og Kari Olsdotter trulova. Da er dei forsynt med etternamnet Lillefale. Men når dei giftar seg like etter, er dei forsynte med etternamnet Romfo. Dei er ikkje å finne att i Sunndalsboka på nokon av desse gardane. Førebels har eg ingen grunn til å tru at det var 2 Tarald Trondson i Sunndal på denne tida (altså ca 1760-1780), men eg leitar vidare.
-
Det var en Tarald Ingebrigtsen Halse som var fadder i Halsa i 1796.

-
Hei Tore, jada, har leita etter konfirmasjonen, også i Oppdal. Men eg kan sjølvsagt ha oversett noko. Bør vel kanskje sjekke ein gong til. Tarald Ingebrigtsen Halse som var fadder i 1796 har eg ikkje sett, men det var jo interessant. Kan det vere at det er presten som har skrive feil, slik at det er Ingebrigt Taraldsen? Har jo opplevd dette nokre gonger.