Ane Olsdatter Ulvund g.m. Anders Mortensen Kvendset
Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal
-
Ane Olsdatter Ulvund g.m. Anders Mortensen Kvendset
Hei
Er det mulig å finne opphavet til Ane Olsdatter Ulvund, som ble gift med Anders Mortensen Kvendset (død 1772)?
Paret er omtalt under Andersstua på Kvendset i Heimar og ætter i Stangvik bind II, s 426:
http://www.nb.no/nbsok/nb/8edd826ae9791 ... ang=no#427
Mvh Steffen Johansen
Er det mulig å finne opphavet til Ane Olsdatter Ulvund, som ble gift med Anders Mortensen Kvendset (død 1772)?
Paret er omtalt under Andersstua på Kvendset i Heimar og ætter i Stangvik bind II, s 426:
http://www.nb.no/nbsok/nb/8edd826ae9791 ... ang=no#427
Mvh Steffen Johansen
-
Re: Ane Olsdatter Ulvund g.m. Anders Mortensen Kvendset
Det bor en And Olsdatter f. 1741 hos datteren Gunnhild i Svinvika i FT1801. Hun står oppført som ugift, så det er kanskje ikke den Ane jeg er på leting etter.
https://digitalarkivet.arkivverket.no/f ... 8430000566
Steffen
https://digitalarkivet.arkivverket.no/f ... 8430000566
Steffen
-
- Sted: KRISTIANSUND N
Siden Hyldbakk kaller henne for Ulvund, har du leita på Ålvundgardene etter henne? Hun bør stå nevnt der.

-
Gårdene på Ulvund er omtalt fra side 173 i samme boka som linket til i første innlegg, men ikke funnet noen Ane Olsdatter på noen av brukene.
Steffen
Steffen
-
Du lenker til 1953-utgaven, men det står i ny revidert utgave av Heimar og ætter i Stangvik, band III 1981 på side 176 under Utistua Ulvund at Anne ble gift med Anders M. Kvendset.
Og i Bygdebok for Surnadal, band 1, 2016, står det på side 181 under Andersstua Kvennset:
Det er litt merkelig at de opererer med eksakte fødselsår i denne nye bygdeboka, siden kirkebøkene brant i 1783. Jeg tror ikke de har funnet kilder som forteller om eksakt fødselsår, og at det burde ha stått omkring foran fødselsårene.
Og i Bygdebok for Surnadal, band 1, 2016, står det på side 181 under Andersstua Kvennset:
Anders Mortenss. frå nr. 3-3 f. 1736 d. 1772, gift med Anne Olsd. Ulvund frå Utistua, Ulvund, f. 1729. d. 1800.
Det er litt merkelig at de opererer med eksakte fødselsår i denne nye bygdeboka, siden kirkebøkene brant i 1783. Jeg tror ikke de har funnet kilder som forteller om eksakt fødselsår, og at det burde ha stått omkring foran fødselsårene.

-
Flotte greier! Står det noe om hvem som var foreldrene hennes i den nye Stangvikboka? Ser i 1953-utgaven at det var en Ola Knutson Stomsvik som fikk bygsel på Utistua i 1737, der kun sønnen Mons f. 1740 er kjent. Er denne Ola far til Anne/Ane?
Steffen
Steffen
-
Det er ikke ei ny utgave av Stangvikbøkene som kom i 2016 med første bind.
Det er bygdebok for Surnadal, og de vil ikke ta for seg garder som ligger i dagens Sunndal kommune.
Det er bygdebok for Surnadal, og de vil ikke ta for seg garder som ligger i dagens Sunndal kommune.

-
Jeg tenkte først og fremst på den "nye" (reviderte) bygdeboka for Stangvik fra 1981
Steffen

Steffen
-
Den eneste forandringa under Utistua Ulvund fra starten Lars Ulffuen og til og med arven etter Mons Olson er:
Av borna til Ola Knutson veit vi om to:
1. Mons, f. 1740 gift med Eli Olsdotter Halset
2. Anne, gift med Anders M. Kvendset
Av borna til Ola Knutson veit vi om to:
1. Mons, f. 1740 gift med Eli Olsdotter Halset
2. Anne, gift med Anders M. Kvendset

-
- Sted: FREI
Hei
I 1981-utgaven sier Hyldbakk:
"Av borna til Ola Knutson veit vi om to:
1. Mons, f. 1740 gift med Eli Olsotter Halset.
2. Anne, gift med Anders M. Kvendset."
Ytterligere belegg for barna Mons og Anne er ikke nevnt. Mor (Kone til Ola Knutson) er heller ikke nevnt.
Men i skattemanntallet 1762 om jeg leser riktig, er navnet på kona til Ola Knutson Ane Knudsdtr.
Her nevnes også sønnen Mons (Mogens), mens søstera Anne som da trolig er yngre, er utelatt.
Om Anne ikke fremgår, gir manntallet i 1762 oss i alle fall navnet på kona til Ola Knutson, og belegg for sønnen Mons.
Mvh Terje
I 1981-utgaven sier Hyldbakk:
"Av borna til Ola Knutson veit vi om to:
1. Mons, f. 1740 gift med Eli Olsotter Halset.
2. Anne, gift med Anders M. Kvendset."
Ytterligere belegg for barna Mons og Anne er ikke nevnt. Mor (Kone til Ola Knutson) er heller ikke nevnt.
Men i skattemanntallet 1762 om jeg leser riktig, er navnet på kona til Ola Knutson Ane Knudsdtr.
Her nevnes også sønnen Mons (Mogens), mens søstera Anne som da trolig er yngre, er utelatt.
Om Anne ikke fremgår, gir manntallet i 1762 oss i alle fall navnet på kona til Ola Knutson, og belegg for sønnen Mons.
Mvh Terje
-
- Sted: KVANNE
Ane Olsdotter frå Utistua på Ulvund og Anders Mortenson Kvendset, Andersstua, er mine 3xtippoldeforeldre. Fødselsåret til Ane, ca 1729, er basert på alderen ved dødsfallet i 1800 (begravelse 9.2.1800), så kor nøyaktig det er, er ikkje så godt å seie. Far til Ane var opphaveleg frå Stomsvika, eldst av ein søskenflokk på 6 sålangt eg har funne. Elles har eg notert dette om ætta til Ola Knutson (mest synsing, men eg kan no legge det inn, og evt. få litt mothald til felles nytte):
"Ola var av Åsprongætta, meinte Hyldbakk. truleg gjennom faren Knut Olsen Stomsvik. Men sammenhengen er litt uklar. Hyldbakk meiner at han kan være son til Knut Knutsen i Oppistua Åsprong, men dette ser ikkje ut til å stemme så langt eg kan sjå. Knut Olsen Stomsvik var fødd 1671, og KAN dermed være son til Ola Knutsen Åsprong, bror til Knut Knutsen som var fødd 1661. I mot dette taler at Ola ikke var nevnt sammen med brørne når Åspronggarden var overdregen til Knut Knutsen i 1697. Det er også sjølvsagt mulig at det var på morsida Åsprongætta kom inn. Det er m.a.o. umulig å konkludere uten at fleire opplysninger er å finne."
Kan og nemne at tingboka i 1759 fortel om eit bryllup på Ulvund der "Ole Knudtsen var beskjenket ved bordet, tok en ølkande, reiste seg op og slog den i veggen ret over bordet og traf med bunden Fredrik Fredriksen Smiset", som etterpå ville ha litt vederlag for episoden.
Elles er det berre å ta kontakt om du har andre spørsmål der eg kan tenkjst å hjelpe. Er du i direkte slekt med dette folket?
mvh Erling
"Ola var av Åsprongætta, meinte Hyldbakk. truleg gjennom faren Knut Olsen Stomsvik. Men sammenhengen er litt uklar. Hyldbakk meiner at han kan være son til Knut Knutsen i Oppistua Åsprong, men dette ser ikkje ut til å stemme så langt eg kan sjå. Knut Olsen Stomsvik var fødd 1671, og KAN dermed være son til Ola Knutsen Åsprong, bror til Knut Knutsen som var fødd 1661. I mot dette taler at Ola ikke var nevnt sammen med brørne når Åspronggarden var overdregen til Knut Knutsen i 1697. Det er også sjølvsagt mulig at det var på morsida Åsprongætta kom inn. Det er m.a.o. umulig å konkludere uten at fleire opplysninger er å finne."
Kan og nemne at tingboka i 1759 fortel om eit bryllup på Ulvund der "Ole Knudtsen var beskjenket ved bordet, tok en ølkande, reiste seg op og slog den i veggen ret over bordet og traf med bunden Fredrik Fredriksen Smiset", som etterpå ville ha litt vederlag for episoden.
Elles er det berre å ta kontakt om du har andre spørsmål der eg kan tenkjst å hjelpe. Er du i direkte slekt med dette folket?
mvh Erling
-
- Sted: KVANNE
Terje Sæterli nemner dette:
Kan føye til at grunnen til at Anne Olsdotter ikkje er nemnt på Ulvund i 1762, er at ho da alt er gift og bosatt i Andersstua på Kvendset. Eldste dotra Gunnhild er f. ca 1762, dette går fram av skiftet etter bror til Gunnhild, Erik Andersson i Mars 1784.
mvh Erling
Terje skrev:Hei
Kan føye til at grunnen til at Anne Olsdotter ikkje er nemnt på Ulvund i 1762, er at ho da alt er gift og bosatt i Andersstua på Kvendset. Eldste dotra Gunnhild er f. ca 1762, dette går fram av skiftet etter bror til Gunnhild, Erik Andersson i Mars 1784.
mvh Erling
-
Takk for svar, folkens! Mye interessant her. Foreldrene til Ane synes dermed å være forholdsvis sikre, mens den videre farslekta er noe mer usikker.
Erling: Ane Olsdatter og Anders Mortensen er mine 5xtippoldeforeldre gjennom dattera Gunnhild. Jeg er utflytta Surndaling
Steffen
Erling: Ane Olsdatter og Anders Mortensen er mine 5xtippoldeforeldre gjennom dattera Gunnhild. Jeg er utflytta Surndaling

Steffen
-
I Stangvikboka nevnes det jo et bryllup på Ålvund i 1759 der Ola Knutson var "beskjenket ved bordet". Det er jo ikke unaturlig å tenke seg at dette kan ha vært bryllupet til dattera.