Sivert Eriksen Husby f. 1826 og hans far Erik Bersvendsen

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
gj10126
Sted: GRIMSTAD

Sivert Eriksen Husby f. 1826 og hans far Erik Bersvendsen

Legg inn av gj10126 » 10. oktober 2009 kl. 11.04

Jeg har funnet ut at min tipp-tipp-oldefar Sivert Eriksen Husby (f. 20.4.1826) ble født i Sunndal. I kirkeboken står det at foreldrene er Erik Bersvendsen og Bridt Sivertsdatter, Lÿkken (som jeg tolker as Løkken).

Da han ble konfirmert, var navnet Sivert Eriksen Husby, og det var det navnet han tok med seg resten av livet sitt. Han flyttet til Strinda, og familien hans (inkludert min tipp-oldefar) brukte navnet Sivertsen Husby.

Det jeg lurer på er om noen av dere har info om Erik Bersvendsen (anene). Jeg fant en Erich Bersvendsen i Sunndal kirkebøkene for 1807. Det står at faren er Bersvend Knudsen, men jeg klarer ikke lese morens navn. Og jeg vet ikke om jeg har riktig Erik eller ikke.

Setter veldig pris på om noen kan hjelpe meg. Min mors pikenavn er Husby, og vi har alltid lurt hvor navnet kom fra.

På forhånd takk!

Med vennlig hilsen
Lisa

Brukeravatar
Osvald Rydjord
Sted: SANDEFJORD
Kontakt:

Re: Etterlyse info om Sivert Eriksen Husby og Erik Bersvends

Legg inn av Osvald Rydjord » 10. oktober 2009 kl. 12.11

Ut fra navnesammenfall med opplysninger i Knut Sæthers bok om "Meir om befolkninga i Sunndal på 1800-talet" s 339 ser jeg at Sivert er sønn av Erik Bersvendsen og Brit Sivertsdatter. Brit var f ca 1792, og kanskje datter til Sivert Olsen, Mele på bruk 2.

Sivert hadde en bror Bersvend, f 1823, g m Sigrid Andersdatter Lillebrekken. De fikk to sønner i Øksendalen, Erik 1849 og Anders 1853. I 1865 er de husmannsfolk på Hopen i Kvernes.

Sivert flyttet i 1848 til Trondheim, Gift med Marit Simonsdatter fra Malvik og bodde 1875 i Strinda. I 1900 var Sivert "bortsat til Forpleining" på Flå.

Når jeg ser i Sunndal IV s 175 står det at Nausthaugen III var en stuetomt med frukthage under Husby i Øksendal. I 1830 ble plassen bygslet til Erik Bersvendsen Altervik og at denne mannen sikkert stammet fra Tingvoll. Han ble gift med Brit Sivertsdatter i 1820.

mvh
Osvald

gj10126

Legg inn av gj10126 » 10. oktober 2009 kl. 13.21

Tusen takk!!

Ha en fortsatt flott helg!

Mvh
Lisa

Anders Lauglo Gjervan
Sted: VIKHAMMER

Legg inn av Anders Lauglo Gjervan » 7. mai 2010 kl. 18.04

Hei Lise !

I FT1865 for Strinda befinner følgende familie seg på husmannsplassen "Refsetplads":
"Sivert Eriks. Husby gift 40 år fra Romsdals Amt hans kone Malena Knudsd. 40 år fra Strindens prgj. og med følgende barn Carl Johan Siverts. 12, Berhardine Gjertine Sivertsd.
10, Ole Edvard Siverts. 8, Severine Marie Sivertsd. 5 og Severin Martin Siverts. 4 ."

Dette er den samme Sivert Husby som du finner på Halstadtrø i 1875. Skulle gjerne vist hvor det ble av sønnen Ole Edvard Siverts.

Mvh Anders

Magnar Husby
Sted: ELNESVÅGEN

Re: Sivert Eriksen Husby f. 1826 og hans far Erik Bersvendse

Legg inn av Magnar Husby » 9. mai 2010 kl. 13.32

Osvald Rydjord har nok funne dei rette foreldra til Sivert, Erik Bersvendson og Brit Sivertsdotter på Nausthaugen III under Husby i Øksendal, Sunndalsboka bind 4 side 175-176. Og det er nok rett som Knut Sæther har funne, at ho var dotter til Sivert Olson f 1770 på Mele b2 Hiter, Sunndalsboka bind 3 side 96. Side 219 i boka si skriv Knut Sæther at ho var fødd før ekteskapet med Dordi Eriksdotter og at mora heitte Mari Larsdotter Vinjevoll. I folketeljinga 1801 er ho oppført som "deres datter", men det skulle nok stått "hans datter". Men ho ser altså ut til å ha vakse opp hos faren, difor etternamnet Mele. Mora er truleg den Mari larsdotter som i 1801 er tenar på Hoven. (Mele og Hoven ligg ikkje langt frå kvarandre). Kvifor er dette truleg rett? Jau fordi tanta til Brit, Dordi Olsdotter Mele vart gift på Nedre Jordal bI i Jordalsgrenda, og det var truleg her Brit oppheldt seg da ho var gift, "i hus i Jordalsgrænden" står det i kyrkjeboka for Hov i Sunndal (26 år gammel står det, og det er ikkje heilt rett?, men likevel).
Knut Sæther skriv at mora Mari Larsdotter Vinjevoll er ukjend. Men det er nok helst den Mari Larsdotter Vinjevoll f 1763 som du finn i Sunndalsboka bind 3 side 19 øvst. Og dermed har du anene til Brit langt bakover både på farssida og morssida.
Men kven var så Erik Bersvendson Altervik som Brit vart gift med? Eg trur nok det er den Erik Bersvendson som du finn i folketeljinga for Tingvoll som husmannsson under Fredsvik (no i Nesset), da oppført som 22 år gammal. Altervika ligg like utanfor Jordalsgrenda, frå Nesset-sida like etter gammeltunnellen Merraberget, og på grunn av nytunnellen må du no gå dit (kortast og tryggast frå Nesset-sida). I kyrkjeboka er han oppført som 36 eller 46 år når han blir gift. Foreldra hans var Bersvend Eriksen 61 og Mali Jonsdotter 59, husmannsektepar under Fredsvik (Sjå folketeljinga). Du finn kanskje meir i Nesset-bøkene, men det er kanskje like klokt å begynne å leite i kyrkjeboka for Tingvoll. Og det er ikkje utruleg at det er tilknytning til Jordalsgrenda også her, for på Åfar i Jordalsgrenda var det Bersvend i lang tid. Men dette finn du og i kyrkjeboka for Tingvoll truleg, for Jordalsgrenda sorterte under Tingvoll til ca 1795. Når Erik og Brit blir gift, er forlovarane Kristoffer Jordal og Bervend Søen. Den siste er truleg faren til Erik, no busett i Jordalsgrenda?
Men vi må sjølvsagt finne meir dokumentasjon her, før vi kan vere heilt sikre.

Magnar Husby
Sted: ELNESVÅGEN

Legg inn av Magnar Husby » 9. mai 2010 kl. 18.14

Faren til Erik Bersvendson frå Altervika ser ut til å vere Bersvein Erikson Bergsli f1740 (døypt Dom XV p Trin, sjå Ministerialbok for Tingvoll). Mora er eikkje nemnd ved dåpen, men når ein ser det i samanheng med det som står i Tingvollboka bind III side 554 - 555, må det vere Kari Steinarsdotter Balstad som er mora. Side 482-483 står det rett nok at ho vart gift med Erik Johanson Bergsli, men her har nok Hyldbakk fore for fort fram. Det var vel helst Erik Olson han heitte?
Mora til Erik Bersvendson frå Altervika, ser ut til å vere Mali Jonsdotter Balstad f 1743 frå Innerholå på Balstad, Tinvollboka bind III side 488, dotter til Jon Skredder. Og så er det berre å leite vidare. Det ser ut til at han eller kona er i slekt med Fredsvikfolket.
Om Erik Olson står det jo at han heitte Lien. Kva for eit Lien det er snakk om er ikkje nemnt. Det er Lien i Jordalsgrenda, på Meisalstranda og fleire stader på Tingvollandet. Meisingset er sterkt inne i bildet som fadrar til Bersvend.

gj10126

Legg inn av gj10126 » 9. august 2010 kl. 21.04

Hei Anders,

Kan dette være Ole Edvard i 1875?

(Håper lenken fungerer!)

http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/We ... =1956#ovre

Hilsen
Lisa

Anders Lauglo Gjervan
Sted: VIKHAMMER

Legg inn av Anders Lauglo Gjervan » 9. september 2010 kl. 22.34

Hei Lisa !
Ja det stemmer at dette er den Ole Edvard Sivertsen f. 1858 som jeg er ute
hvor ble av. Han fikk forøvrig et barn utenom ekteskap med Beret Haldosdtr som står
oppført som tjenestejente på samme gård som Ole Edvard tjenestegjorde.
Mvh Anders

Brukeravatar
Lisa Jakobsen

Legg inn av Lisa Jakobsen » 6. november 2010 kl. 23.20

Hei Magnar,

Tusen takk for all hjelp så langt! Jeg har fått ganske mye nyttig informasjon!

Det jeg jobber med nå er "Jon Skredder", faren til Mali Jonsdatter.

Har funnet ham i kirkebøkene (Tingvoll) på dåpen til et barn av en Stenar Tosteinsen Balstad, og der er han også omtalt som Jon Skredder. Stener Balstad var også fadder til Mali Jonsdatter forresten.

Fant også en Jon Balstad som døpte sønnen Jon i 1741 (Tingvoll). En av fadderne er Tostein Balstad:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?show=56&uid=101067&urnread_imagesize=big&hode=nei&ls=1

Men finner ikke vielsen til en Jon Skredder eller Jon Balstad i kirkebøkene til Tingvoll...

Du skrev i en post: "Foreldra hans var Bersvend Eriksen 61 og Mali Jonsdotter 59, husmannsektepar under Fredsvik (Sjå folketeljinga)."
og
"Mora til Erik Bersvendson frå Altervika, ser ut til å vere Mali Jonsdotter Balstad f 1743 frå Innerholå på Balstad, Tinvollboka bind III side 488, dotter til Jon Skredder. Og så er det berre å leite vidare. Det ser ut til at han eller kona er i slekt med Fredsvikfolket. "

Hvilken folketelling viser du til? Finner ikke Fredsvik i 1801, verken i Nesset, Sunndal eller Tingvoll....

Har søkt etter Fredsvik i Google, og fant det. Men det hjalp ikke så veldig mye :)

Hilsen
Lisa

Erling Myrbostad
Sted: KVANNE

Legg inn av Erling Myrbostad » 7. november 2010 kl. 9.31

Hei,

Fredsvik er skrevet Frisvig i FT1801 (Tingvoll). Søk på det så finner du dem.

Erling

Brukeravatar
Lisa Jakobsen

Legg inn av Lisa Jakobsen » 7. november 2010 kl. 10.14

Tusen takk Erling..

Hilsen
Lisa

Svar

Gå tilbake til «Sunndal»