Legg inn
av Erling Myrbostad » 23. august 2008 kl. 18.06
Hei igjen,
Nå har jeg fått tak i litt mer, tror jeg. Delvis fra Tingvollbøkene. Desverre er ikke alt like lett å dobbeltsjekke pga manglende kirkebøker mm, men alt tyder på at vi er på riktig kurs i tidligere innlegg.
Den Ragnild Andersdatter som er mor til Guri Fransdatter, må sikkert være fra Nordbø i Torjulvågen (kalles også ofte Bakkebø i eldre skrifter). Ragnild er fødd 1773, visstnok død ugift i 1760. I tillegg til Guri, som altså er kalla Guri Trondsdatter i FT1801, har ho datteren Kari, f. 1791. Far til Kari er Peder Knutsen Glærem fra Surnadal. Ragnild har søskenene Tore, f. 1774, død ugift 1796. Så er det Einar, f. 1776, gift 1805 med Anne Isaksdatter Garte fra Nedre Garte i Surnadal. De overtok Nordbø-garden etter foreldra. Så er det Henrik, f. 1781, gift 1838 med Olava Johannesdatter Korsnes fra Halsa og bosatt i Haltbakken under Hønsvik i Halsa. Så er det Mali, f. 1778 og til sist Ola, f. 1788 og gift med Sigrid Steinarsdatter Vågen i Øvre Vågen.
Foreldra til Ragnild er Anders Toresen Nodbø, f. 1741, og kona hans Mari Einarsdatter Møkkelgjerd fra Surnadal. Og foreldra til Anders er Tore Larssen Reinset, ukjent opphav, og kona Ragnhild Gunnarsdatter Røkkum fra Røkkum i gamle Stangvik kommune. Sistnevnte er forresten søster til min 3xtippoldefar. Tore Larsen var forøvrig en hardhaus, det står litt om han i Tingvollboka, bind 2.
Tenkte også jeg skulle si litt mer om disse tvillingene som Guri Fransdatter hadde med Jakob Guldbrandsen. Som nevnt het de Lars og Johan, og var fødd 6. april 1826. Lars forteller ikke historien så mye om, han var ugift og døde i 1905.
Johan vart kalla Bjønna-Johan. Sitat fra Straumsnesboka: "Han budde i eit hus som var laga ved å reise stokkar mot ein berghammar og tekkje over. Dette huset sto nede ved sjøen inn for Nordbø-neset. Tilnamnet sitt fikk Johan fordi han gikk mykje på bjørnejakt. Tradisjonen i Straumsnes går ut på at han aldri skaut nokon bjørn, og at han var så redd at han sprang heim til folk straks han såg ein. Tradisjonen i Torjulvågen er meir positiv. Det var Johan som skaut siste bjørnen på nordsida av vågen, og den fortel at han ein gong kraup inn i eit hi og drog fram to bjørneungar". Johan døde ugift på Nordbø i 1905. Mora. Guri Fransdatter, døde forresten i 1843.
Johan hadde to barn. Med Mari Olsdatter Vågen fra Øvre Vågen sønnen Henrik, f. 10.11.1846. Mari vart senere gift i Kamsvågtrøa i Straumsnesset og hadde 4 barn til der. Henrik vart gift med Sigrid Evensdotter Grimstad, og de byksla en plass på Kamsvågnesset som vart kalla Henriknesset. Henrik var skomaker. 4 barn.
Med Gjertrud Jonsdatter Skeidsvoll fra Kjerstenslåa under Kanestrøm hadde Johan sønnen John, f. 27.12.1873. Han kalla seg John Johansen Lie, og flytta til Kristiansund i 1895. John vart gift med Brit Olsdatter Kanestrøm fra plassen Jutvika. 2 barn. John vart oppattgift med Gusta Sørvik og bosatt i Litjvika under Brandsvik på Tustna.
mvh Erling