Guri Fransdtr Jordal/Bakkebø f. 1795

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
Erling Myrbostad
Sted: KVANNE

Guri Fransdtr Jordal/Bakkebø f. 1795

Legg inn av Erling Myrbostad » 18. august 2008 kl. 18.59

Elin Lie startet denne tråden i forumet Gulbrand Jakobsen konf. 1786 - tolking gårdsnavn?. Men siden dette er en ny debatt har jeg som moderator skilt denne ut som en egen tråd. :) (moderator Tore Kristiansen)

Et lite tilleggspørsmål:

Guri Frantsdatter, var hun datter av Frants Andersen Nordal/Bakkebøe eller Frants Olsen Jordal? Mora var Marit Andersd. Nordbøe.

Funnet en fødsel på ei Guri, 1795 Stangvik, hvor jeg mener det står Andersen, men da må det jo være to Frants, siden en Frants Olsen Jordal dør 01.02.1832, noen dager etter Mari
Andersd. Jordal 25.01.1832, i Stangvik.

Elin Lie

Hei igjen,

Ser du spør om Guri Franzdatter, f. 1795. Hun er datter til Franz Olsen Jordal som var inderst på Jordal først på 1800 og kona. I bygdeboka er kona kalla Marit Olsdatter, og det er kan hende rett, jeg har ikke lett etter vielsen. Men ved fødselen til datteren Guri i kirkeboka mener jeg det står Ragnild Andersdatter. Se ministerialbok for Stangvik 1784-1819, side 72, 3. avsnitt. Jeg mener at rette navn ifølge kirkeboka er Frans Andersen Stangvig og Ragnild Andersd. Nordbøen.

Faddere er fra nabobruka, vi finner Waagen og Nordbøe i Torjulvågen og Biren (også kalla Indre Jordal). Jeg leser faddrene som: Peder Eynarsen Biren, Eynar Olsen Norbøe, Dordj Iversd. (?) Waagen, Berith Guldmundsd. Biren, Malj Andersdatter Nordbøe. Ellers har jeg notert en annen plass at Guri Fransdatter er konfirmert i Stangvik (Halsa kirke) 1812. Hun er da kalt Giørri.

I bygdeboka skriver Roaldset at det er ukjent hvor Frans Olsen og Marit (?) Andersdatter var fra.

gj05501
Sted: LYNGSTAD

Re: tolking gårdsnavn ved konfirmasjon

Legg inn av gj05501 » 18. august 2008 kl. 20.08

Dette bekrefter mye det jeg har funnet selv..

Så nå får jeg bare søke videre :D

tror jeg så en Anders Thoresen bakkebøe i kirkebøkene, men vet ikke om det er far av Marit.

Takk for hjelpen så langt!
Sist redigert av gj05501 den 18. august 2008 kl. 20.45, redigert 1 gang totalt.

Erling Myrbostad

Legg inn av Erling Myrbostad » 18. august 2008 kl. 20.17

Hei igjen. Sitter og tygger litt mer på dette folket i Jordalen. Jeg overså isted at det ikke står Frans Olsen i kirkeboka, derimot Frans Andersen Stangvig. Jeg tviler kanskje på at Frans og Ragnild (eller Marit??) er gifte i 1795, men det er et par ord etter navnene jeg ikke klarer å tyde i kirkeboka. Men i bygdeboka står det altså Frans Olsen, men hvor Roaldset har dette fra vet jeg ikke.

Jeg tok en ny sjekk på konfirmantlista for Halse (i Stangvik) 1812, og der står det Giørri Franzd. Nordbøe, 17 år. Så har jeg kikket litt på gårdene i Torjulvågen i FT1801, og finner mye navnesammenfall med moren og med faddrene på Bakkebø. Der har vi Ragnild Andersdatter, ugift, 28 år, med to barn utenfor ekteskap, Kari Pedersdatter på 10 år og Guri Trondsdatter på 6 år. Det kan godt være at dette er en feilskrivingi FT/evt. feiltolking i avskriften av FT, og at dette er Guri Fransdatter. I alle fall finnes det ingen Guri Fransdatter i folketellingen i rett alder, i Møre og Romsdal eller nabofylkene. Og hun er som sagt på plass igjen i 1812 som konfirmant.

Enda mer sannsynlig blir dette når en ser at hun har en søster Mali Andersdatter, ugift, 23 år, trolig samme person som er fadder. Og moren er enke og heter Marie Einarsdatter, og en ugift dreng heter Einar Olsen.

Desverre har jeg p.t. ikke tilgang på Tingvollbøkene, der disse antagelsene sikkert kan bekreftes, evt. avkreftes.

Ellers finner jeg Frans Andersen som ugift tjenestekar i Yttergarden i Stangvika i 1801. Han er da ugift og 32 år gammel

gj05501

Legg inn av gj05501 » 18. august 2008 kl. 21.06

DetI kirkeboka tolker jeg det som :

Frants Andersen barn av stangvik og Marite Andersd, eller Ragnild Andersd. nordbøes er det hjemmedøpte pikebarn navn Guri?

Eller noe lignende :)

Erling Myrbostad

Legg inn av Erling Myrbostad » 18. august 2008 kl. 21.33

Er ikke helt enig med deg i tolkingen, tror vi begge trenger eksperthjelp. Jeg føler meg likevel ganske sikker på følgende: "Døbt: Frans Anderssen Stangvigs og Ragnild Andersd. Nordbøes ????? ????? pigeb. N. Guri" Men det er altså de to ordene vi mangler, mulig ett er hjemmedøbt, men får ikke det til å stemme helt heller.

Ellers så jeg på fødselen til tvillingene Johan og Lars den 6.4.1826 (dåp 23.4) for å se om fadderne ders kunne indikere noe mer om Guri's slekt. Fadderne tolker jeg som følger: Fridrick Eriksen Qvisvig (Kvisvikhaugen), Knudt Josefsen Stabbursvik (Stabbursvika under Kvisvik), Ols Knudtsen Kvisvik (Kvisvikbakken), Giertru Audensd. Qvisvig (Bøen, Kvisvik), Ales Tostensd. Qvisvig (Bøen, Kvisvik), Ole Olsen Qvisvig (Kvisvikbakken), Isak Christensen Qvisvig (ukjent), Maret Andersd. Qvisvig (ukjent, muligens husmannskone under Kvisvik), Giertru Einersd. Qvisvig (ukjent), Anders Tostensen Qvisvig (Bøen, Kvisvik).

Ser ikke umiddelbart noe slektskap mellom Guri eller Jakob Gulbrandsen og moen av disse folka. Det er derfor mer trolig at Guri, og kanskje også Jakob, var i arbeid på en av gardene i Kvisvika når ho fikk barna. Men det er påfallende mye gardfolk og lite husmannsfolk blandt faddrene!

gj05501

Legg inn av gj05501 » 19. august 2008 kl. 0.51

På familysearch får du opp dette på den:

Guri Frantsd. dåp fs

men hvorfor har da de/dem andre ment ho var datter av Frants Olsen?

Er familien noen som flyttet inn, og ikke døpt i stangvik i det hele tatt?

Frants Olsen Jordal og Marit Andersd. Jordal, død

de to er nederst på side 568.

Kan jo være at dette navnet har blitt sett i kirkebøker, og så har man bare anntatt?

men da skal det være 2 stk Frants i området?

Tore Kristiansen
Sted: KRISTIANSUND N

Legg inn av Tore Kristiansen » 19. august 2008 kl. 9.05

Lenke til dåpen i kirkeboka..

Der står det: Holdt Tienisten ved Halse. Døbt Frans Anderssen Stangvigs og Ragnild Andersdtr Nordbøes sammen avlede U-ægte Pb. N. Guri

Jeg vil tro at Erling fant foreldrene til Guri i sitt innlegg over her, der Guri står som Tronsdatter i FT1801 og bor sammen med mora si på Bakkebø.
Og at faren var tjenestekar på Ytre Stangvik i FT1801.

For å bli helt sikker, kan tingboka sjekkes. På den tida var det straff for å få barn utenom ekteskap, og da skal begge foreldrene stå i justisprotokollene. :) (Smilet er ment på den måten at det er kjekt for oss slektsforskere at det finnes en kilde i tillegg som kan verifisere navnene, når vi er usikre på om presten har skrevet riktig; ikke at det var morsomt at det var straff for å få barn.)
:) Tore

gj05501

Legg inn av gj05501 » 19. august 2008 kl. 9.41

Har vært på tanken selv, om at det var feil i navn, siden jeg bare fant ei Guri, der i ca den alder. Og har sett den dåpen, uten helt å klare å tyde alt som står der.

Anntar samme feil som ved flere andre , at det er antatt at det bare er en ved det navnet, og at vedkommende kommer fra oppholdstedet i gjeldende tidspunkt.

Erling Myrbostad

Legg inn av Erling Myrbostad » 23. august 2008 kl. 18.06

Hei igjen,

Nå har jeg fått tak i litt mer, tror jeg. Delvis fra Tingvollbøkene. Desverre er ikke alt like lett å dobbeltsjekke pga manglende kirkebøker mm, men alt tyder på at vi er på riktig kurs i tidligere innlegg.

Den Ragnild Andersdatter som er mor til Guri Fransdatter, må sikkert være fra Nordbø i Torjulvågen (kalles også ofte Bakkebø i eldre skrifter). Ragnild er fødd 1773, visstnok død ugift i 1760. I tillegg til Guri, som altså er kalla Guri Trondsdatter i FT1801, har ho datteren Kari, f. 1791. Far til Kari er Peder Knutsen Glærem fra Surnadal. Ragnild har søskenene Tore, f. 1774, død ugift 1796. Så er det Einar, f. 1776, gift 1805 med Anne Isaksdatter Garte fra Nedre Garte i Surnadal. De overtok Nordbø-garden etter foreldra. Så er det Henrik, f. 1781, gift 1838 med Olava Johannesdatter Korsnes fra Halsa og bosatt i Haltbakken under Hønsvik i Halsa. Så er det Mali, f. 1778 og til sist Ola, f. 1788 og gift med Sigrid Steinarsdatter Vågen i Øvre Vågen.

Foreldra til Ragnild er Anders Toresen Nodbø, f. 1741, og kona hans Mari Einarsdatter Møkkelgjerd fra Surnadal. Og foreldra til Anders er Tore Larssen Reinset, ukjent opphav, og kona Ragnhild Gunnarsdatter Røkkum fra Røkkum i gamle Stangvik kommune. Sistnevnte er forresten søster til min 3xtippoldefar. Tore Larsen var forøvrig en hardhaus, det står litt om han i Tingvollboka, bind 2.

Tenkte også jeg skulle si litt mer om disse tvillingene som Guri Fransdatter hadde med Jakob Guldbrandsen. Som nevnt het de Lars og Johan, og var fødd 6. april 1826. Lars forteller ikke historien så mye om, han var ugift og døde i 1905.

Johan vart kalla Bjønna-Johan. Sitat fra Straumsnesboka: "Han budde i eit hus som var laga ved å reise stokkar mot ein berghammar og tekkje over. Dette huset sto nede ved sjøen inn for Nordbø-neset. Tilnamnet sitt fikk Johan fordi han gikk mykje på bjørnejakt. Tradisjonen i Straumsnes går ut på at han aldri skaut nokon bjørn, og at han var så redd at han sprang heim til folk straks han såg ein. Tradisjonen i Torjulvågen er meir positiv. Det var Johan som skaut siste bjørnen på nordsida av vågen, og den fortel at han ein gong kraup inn i eit hi og drog fram to bjørneungar". Johan døde ugift på Nordbø i 1905. Mora. Guri Fransdatter, døde forresten i 1843.

Johan hadde to barn. Med Mari Olsdatter Vågen fra Øvre Vågen sønnen Henrik, f. 10.11.1846. Mari vart senere gift i Kamsvågtrøa i Straumsnesset og hadde 4 barn til der. Henrik vart gift med Sigrid Evensdotter Grimstad, og de byksla en plass på Kamsvågnesset som vart kalla Henriknesset. Henrik var skomaker. 4 barn.

Med Gjertrud Jonsdatter Skeidsvoll fra Kjerstenslåa under Kanestrøm hadde Johan sønnen John, f. 27.12.1873. Han kalla seg John Johansen Lie, og flytta til Kristiansund i 1895. John vart gift med Brit Olsdatter Kanestrøm fra plassen Jutvika. 2 barn. John vart oppattgift med Gusta Sørvik og bosatt i Litjvika under Brandsvik på Tustna.

mvh Erling

gj05501

Legg inn av gj05501 » 23. august 2008 kl. 19.20

i følge de informasjoner jeg har, stemmer dette rimlig bra!

På konfirmasjonen til john (Johansen Lie), står det fra nordbøe i torjevåg på mor og bakkebøe.

Stod litt fast, i og med at jeg ikke er godt nok kjent med gård og slikt i området, og selv om jeg tenkte at Guri Trondsd. i folketellingen var riktig, så var dey notatene jeg har kopiert utgangspunktet i fra, som var grunnen til forvirring :)

uansett om jeg finner svaret eller ikke, treet begynner å ta form, og jeg har funnet flere :) så spør jeg heller noen som "kanskje vet", hvis æ står bom fast.

Kan Frants også ha kommet fra Vågå?
Eller har noen en formening om hvor han var fra?

gj05501

Legg inn av gj05501 » 5. oktober 2008 kl. 0.14

dåp Frants Andersen, Vågå

en dåp der side 59 i boka for vågå 1739-1810.

Når døde Frants Andersen?

Har kun klart å finne en Frants Olsen, Jordal som død

Svar

Gå tilbake til «Tingvoll»