Hvem var Ole Andersen Bråttvik 2? LØST

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
Trine Irene Bjarkøy
Innlegg: 108
Registrert: 30. mars 2021 kl. 23.39

Hvem var Ole Andersen Bråttvik 2? LØST

Legg inn av Trine Irene Bjarkøy » 3. mai 2022 kl. 18.56

Redigert til sist: LØST
Har funnet svaret selv på et diskusjonsforum. Anders Tomassen (Se helt nederst) er faren til Ole Andersen 2. 

Redigert i etterkant:
Jeg begynte med dette og hadde to menn blandet sammen. Etter som jeg søkte på dokumenter fant jeg at det ER to ulike menn (blandet i hop av Hyldbak). Jeg har rimelig stålkontroll på Ole 1, som beskrevet under, men det er opphavet til Ole 2 jeg endte med å ikke ha kontroll på.

__________________________________________________________________________

Heisann. Har sittet i flere timer og blitt så forvirret at jeg skjønte ingenting. Tingvoll ættesoge 2 og 3 ble brukt for å leite opp noen aner til en dna match. Først gikk alt bra, så ble det bare rot. Og nå lurer jeg på om to menn med samme navn er rotet ihop av herr Hyldbak himself.


Jeg velger å anta at det er to ulike menn det er snakk om og kaller dem Ole Andersen Bråttvik 1 og 2.

* Ole Andersen Bråttvik Sortdal 1, f 1747 i Bråttvik.
Faren Anders Pedersen Bråttvik overtok Bråttvik (etter faren Peder Jakobsen) og stiftet familie på Bråttvik fra ca 1737. Han og konen fikk 5 barn der Ole var nr 4, født 1747. Far Anders tok så med familien og flyttet til Sortdal i 1765. Dette kan man lese om i Tingvoll ættesoge 2 s 357:
Ole Andersen født på Bråttvik 1747 NB! Det står her at Ole 1 skal ha blitt gift med en Guri Toresdatter Rimstad i 1780, og her begynner forvirringen, for det er konen til Ole 2.

I Tingvoll ættesoge 3 under Sortdal, der familien flyttet til i 1765, står det at Ole (1747) overtok Sortdal etter faren Anders i 1775. Det står videre at han var født i 1747, men så står det at han giftet seg med Margrete Iversdatter Storset i 1774 og fikk to døtre i 1775 og 1777. Og så står det at han døde i 1778 og at kona Margrete giftet seg med Peder Knutsen Gjul i ca 1779-1780. Og som nevnt står det i første lenke at Ole 1 giftet seg med Guri Toresdatter Rimstad i 1780 ( = 2 år etter sin død).
Ole overtar gården på Sortdal og dør i 1778  
Vielse Ole 1 og Margrete Iversdatter 
Redigert: Jeg fant Ole 1 sitt dødsnotat i Tingvoll kirkebok :
Ole 1 død 1778, tredje kolonne

* Ole Andersen Sortdal Bråttvik 2, f 1754-59?
Tilbake til ættesoge 2, nå s 358 (første lenke og en side videre). Anders Pedersen flyttet jo fra Bråttvik til Sortdal i 1765. Diverse menn bygslet de neste årene. Så står det på s 358 at "Ola Andersson Brotvik (frå Sortdal) var komen til gards som bygselmann i 1801." 
Ole Andersen Bråttvik 2 er faktisk fysisk tilstede i Bråttvik i 1801 folketellingen med konen Guri Toresdatter Rimstad og 5 barn født ca 1782-97. (Minner om at Ole Andersen 1 er oppført med denne konen, se første lenke.) Folketellingen sier Ole 2 var født 1754, altså 7 år etter Ole 1. 
Ole Andersen 2 var visstnok medhjelper i kirken, og han døde i 1811 (se første lenke, en side videre).
1801 folketellingen 

Her er vielsen til Ole 2 og Guri fra 1780:
Og der står det faktisk at han oppholder seg allerede på det tidspunktet i Brotvig!

Min konklusjon så langt, som kan være veldig feil:

*Ole 1 har fått feil navn på konen i Tingvoll 2 s 357. Han var gift 1774 med Margrete Iversdatter og døde i 1778. Født på Bråttvik i 1747, sønn av Anders Pedersen som flyttet til Sortdal.
*Ole 2 har, for meg,ukjent opphav. Han bodde på Bråttvik i 1780 i følge vielsesnotatet og i folketellingen 1801. Hyldbak antyder at Ole 2 kom til Bråttvik noe før 1801, men han kan jo tydeligvis ha bodd der lenge.  Han døde også der i 1811. 3. kolonne, nederst. Der står det at han var 52 år = født i 1759.

** En Anders Tomassen bygslet Bråttvik i 1778 og bodde der noen år (med kone og barn?) før han flyttet til Klokkarplassen ca 1786. Se første lenke , side 358 øverst.
Om Klokkarplassen:
Der står det at han var gift 1751 med ei Dordi Nilsdatter. De fikk deretter flere barn. En liste vises på siste lenke. Kan det være at Ole 2 er en av Anders Tomassens barn selv om han ikke står på den listen? Det forklarer at han bodde i Bråttviken i 1780!




All hjelp mottaes med dyp takknemlighet. 


 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Svar

Gå tilbake til «Tingvoll»