Foreldrene til Ane/Anne Sivertsdatter Berge

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
gj25781
Innlegg: 87
Registrert: 26. juli 2016 kl. 23.43
Sted: BERGEN

Foreldrene til Ane/Anne Sivertsdatter Berge

Legg inn av gj25781 » 5. oktober 2016 kl. 12.56

I Hustad kirke i 1846 gifter Ole Olsen Vigene seg med en Ane Syvertsdatter Berge. Se nummer 5 på denne lenken: https://media.digitalarkivet.no/view/2279/90 Hennes far er oppgitt som Sivert Olsen Berge af Fredø sogn.

Jeg har ikke funnet dåpen til dattera til Sivert Olsen Berge, men jeg har funnet et uekte barn kalt Anne født i 1820 på Berge i Fredø med faren Sivert Olsen Ohrsæt. Mora er Marith Torstensdatter Berge. Se nummer 8 på høyre side: https://media.digitalarkivet.no/view/16122/74 Det er moras første leiemål, og farens tredje(!). Men hvem er egentlig foreldrene?

Jeg finner hverken en Sivert Olsen oppført i FT 1801 for Ohrsett, eller en Marith Torstensdatter på Berge i 1801, så høyst sannsynlig er dette unge arbeidsfolk som jobber på gårder "de ikke hører hjemme" da barnet ble født. Blant fadderne finner vi en Erik Torstensen Berge, som kanskje er bror til Marit. I tillegg til de andre fadderne fra Berge, var det en Johanne Pedersdatter Torvig. I FT 1801 for Tingvoll finnes det to Marith Tostendatter i "riktig" alder: En på Dalen, og på Sandnæs. Marith på Dalen har en bror som het Erich: https://digitalarkivet.arkivverket.no/n ... 8428001868 Kanskje Erich hadde giftet seg til Berge, og at Marith jobbet som tjenestepike hos broren? Når det gjelder Sivert Olsen finnes det egentlig bare et alternativ i Tingvoll i rett alder, denne som bodde på Torvig (som er den samme gården den ene fadderen var fra): https://digitalarkivet.arkivverket.no/n ... 8428001979 Vi har altså endel indisier som peker mot at dette kan være foreldrene, med mindre en av foreldrene var fra en annen bygd.

Jeg prøvde å finne et eventuelt giftermål mellom foreldrene i etterkant av fødselen (som ofte skjer etter at man har fått et uægte barn), men jeg fant hverken Sivert Ohrsæt eller Marith Berge gift noen plass. Jeg prøvde deretter å finne noen bygdebøker som kunne understøtte teorien min, en mann med tre uægte barn bør jo være nevnt ett eller annet sted. I "Gards og ættesoga for Gjemnes" bind 1 s 293 finner vi faktisk disse Sivert Olsen Torvik og Marta Torstensdatter Dalen gift i 1822, og det er nevnt et tidligere uekte barn av Sivert. "Min" Anne er derimot ikke nevnt. Kan det være at jeg har funnet rett par, men at bygdebokforfatteren ikke har fått med seg at paret fikk et uægte barn cirka to år før de giftet seg?

Tore Kristiansen
Innlegg: 4188
Registrert: 18. november 2004 kl. 9.47
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Foreldrene til Ane/Anne Sivertsdatter Berge

Legg inn av Tore Kristiansen » 5. oktober 2016 kl. 14.02

Ruben skrev:at bygdebokforfatteren ikke har fått med seg at paret fikk et uægte barn cirka to år før de giftet seg?
Når det gjelder bind 1 i ei lang rekke med bøker, er det ikke spesielt uvanlig at bygdebokforfattere ikke har fått med seg all informasjon om folkene som står der. Gjennom arbeidet med de resterende bindene, finner som oftest forfatteren mer informasjon.
Og det er også tilfellet i Gjemnes. De siste bindene har atskillig mer slektsinformasjon enn de første to som kan være litt knappe.
:) Tore

Brukeravatar
Brit Sæther
Innlegg: 1055
Registrert: 7. juni 2016 kl. 20.09
Sted: SKEDSMOKORSET

Re: Foreldrene til Ane/Anne Sivertsdatter Berge

Legg inn av Brit Sæther » 2. november 2016 kl. 17.49

Hei Ruben

Jeg tror du har funnet de riktige foreldre til Anne. Jeg har sett litt på ditt innlegg og har noen kommentarer.

Etter søk på kartet har jeg funnet ut at Orset, Torvik og Dalen ligger i samme nærområde i Gjemnes. Men, jeg fant ikke ut hvor gården Berge ligger, men det må jo tilhøre Frei siden Anne er registret som døpt i Frei.

Moren Marith Torstensen (Dalen) er i kirkeboka oppført som bosatt/født på Berge. Jeg antar at hun tjenestegjorde på gården Berge - og derfor skrev hun Berge. Sivert Jensen, gårdbrukeren på Berge er oppført som fadder, så det er vel rimelig å tro at barnet var født på gården der.

Faren Sivert Olsen (Torvig) er i kirkeboka oppført som bosatt/født på Orset. Det er vel sannsynlig at han også tjenestegjorde på Berge, siden Berge er nevnt i kirkeboka i Hustad. Ser ut som han tok navnet etter nabobygda Orset. Kanskje han hadde en tilknytning der. Har du funnet beskrivelse av gården til foreldrene til Sivert i noen av bygdebøkene?

Når det gjelder Erich, broren til Marit, så forstår jeg det slik at du tenker at han var dreng på Berge. Det står bare at han var dreng og fadder. Han var født i 1898 og var yngre enn Marit. Jeg tror ikke at han var gift med en datter på Berge og at Marit tjenestegjorde hos han. Han var vel litt for ung til det - slik som jeg ser det.

Jeg har funnet en Erich Torstensen som giftet seg i Frei i 1926 (nr 4) som kan være en «god kandidat»:

https://media.digitalarkivet.no/view/16122/50066/20

Bare et forslag :-)


Hilsen Brit Sæther

Brukeravatar
Astrid Mollan
Innlegg: 6466
Registrert: 1. mars 2009 kl. 18.46
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Foreldrene til Ane/Anne Sivertsdatter Berge

Legg inn av Astrid Mollan » 3. november 2016 kl. 12.27

I Nordmøre Historielags årbok 2015 er det en artikkel av Kjell Dønheim om brev som ble sendt til og fra Amerika fra Peder Olsen Torvik til sin bestefar Peder Olsen Torvik og fra to av hans brødre. Brevene inneholder mye stoff om familier i Torvika. Om det er noe av interesse for deg her vet jeg ikke, men ved henvendelse til post@nordmørehistorielag.no kan du få tilsendt boka.
Astrid M

Brukeravatar
Brit Sæther
Innlegg: 1055
Registrert: 7. juni 2016 kl. 20.09
Sted: SKEDSMOKORSET

Re: Foreldrene til Ane/Anne Sivertsdatter Berge

Legg inn av Brit Sæther » 3. november 2016 kl. 15.30

I bygdebok for Gjemnes bind 1 side 370-371 finner du beskrivelse av familien til Marit og Erik på Dalen. Du har sikkert funnet dette før, men legger det ved likevel. Ser ut som moren til Marit er fra Berge.

http://www.nb.no/nbsok/nb/58df3bc32c53d ... ang=no#373


Hilsen Brit Sæther

gj25781
Innlegg: 87
Registrert: 26. juli 2016 kl. 23.43
Sted: BERGEN

Re: Foreldrene til Ane/Anne Sivertsdatter Berge

Legg inn av gj25781 » 20. desember 2016 kl. 17.02

Takk for hjelpen Brit! At moren til Marit var fra Berge gjør det jo mer sansynlig at jeg har funnet de rette foreldrene, kanskje Marit jobbet som tjenestepike hos noen slektninger. Jeg har nå lest gjennom bygdebøkene for å se om jeg fant noe om foreldrene til Sivert, Ole Olsen og Marta Mortensdatter, men har ikke funnet dem nevnt verken under Berge, Orset eller Torvik. Berge ligger forøvrig rett over fjorden på Bergsøya. Det eneste jeg har funnet er dåpen til Sivert fra 1795 i kirkeboka. Der står foreldrene oppført som Ole Olsen og Marta Mortensdatter Torvik. Jeg har også prøvd å finne skifter etter Sivert Olsen eller Marit Torstensdatter, men jeg har ikke lykkes med det. Men jeg får heller sette Sivert litt på vent, jeg kan jo finne masse om Marit i bygdebøkene.

Astrid: takk for tilbudet, men jeg tror ikke det er veldig relevant for min slekt. Får heller sende en mail hvis jeg finner noe mer om Sivert.

Ruben.

Svar

Gå tilbake til «Tingvoll»