Hvor mange barn hadde Knud og Karen Langseth?

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
Brukeravatar
Brit Sæther
Innlegg: 1055
Registrert: 7. juni 2016 kl. 20.09
Sted: SKEDSMOKORSET

Hvor mange barn hadde Knud og Karen Langseth?

Legg inn av Brit Sæther » 10. september 2016 kl. 12.45

Jeg tar sjansen og legger dette under Tingvoll, siden det ligger så mange opplysninger om ektepartet her - selv om de flyttet til Kristiansund. Se tidligere tråd om ekteparet. Jeg har funnet 4 barn som vokste op. Kristian 1877, Bernhard 1879, Carl Idar 1881 (alle f Kristiansund) og Anne 1884 (Trondheim). Jeg leter etter deres "førstefødte" sønn Knud. Den eneste gang jeg har funnet han er i FT 1875 for Kristiansund. Det står en merknad ved navnet hans - "sønn av Knud*" og "Knud jnr*" Kan det tenkes at barnet ikke var døpt og at folketelleren gav han navnet "Knud jnr"? Har noen her på forument var bort et slikt tilfelle?

http://digitalarkivet.arkivverket.no/nn ... 2326006788

Familien flyttet til Trondheim i 1883 og i FT 1885 Trondheim er Knud ikke med så han må vel ha gått bort i løpet av det 10-året.

Jeg har imidlertid funnet 2 døde barn som passer i familien Langseth, men ikke fødselsåret på disse. Nå er jo kirkebøkene for Kristiansund ufullstendige, så det er kanskje umulig å finne alt.

Carl Idar - død 13.05.1880.
https://media.digitalarkivet.no/view/5313/27028/4

Ludvig - død 03.04.1882
https://media.digitalarkivet.no/view/5313/27028/18

Jeg trenger litt vurderinger her. Tror dere disse to døde barna hørte til Knut og Karen Langseth?


Hilsen Brit Sæther

gj12185
Innlegg: 1087
Registrert: 10. januar 2011 kl. 15.05
Sted: OSLO

Re: Hvor mange barn hadde Knud og Karen Langseth?

Legg inn av gj12185 » 10. september 2016 kl. 17.21

Fint om du legger ved en link til alle referanser, bl.a. en link til den opprinnelige tråden om Knud og Karen Langseth. Det er også fint om du bruker hele navnet til personene. Hvis du ser på de fulle navnene, så er det jo tydelig at alle barna har fått mellomnavn. Det er vel en ekstra indikasjon på at Ludvig Severin kan være en sønn. Den senere Karl Idar er ganske sikkert oppkalt etter sin avdøde bror, det er jo et nokså uvanlig navn.
Jeg vet ikke om du har fått med deg at Karl Idar døde på sykehuset av Nervefeber (senere het det Tyfoidfeber NB! ikke Tyfus), Ludvig døde av lungebetennelse.
Begge bodde også på Kirklandet, det var vel ikke så mange Knud Langseth der, for Karl Idar står det også at var født på Næsset.
Bra jobba, det er jo ikke helt enkelt å bla i Kristiansunds kirkebokrester!

Jeg ville ihvertfall anta at begge er medlemmer av familien til Knud og Karen.

Jeg vil nok tro at merknaden om søn av Knud er fordi han ikke var døpt enda, men at telleren bare anførte at han var Knud jr.. En annen grunn er at han er så ung at han vel egentlig ikke skulle vært med i tellingen.

I FT1900 finner du fødselsdatoene, men ta alle datoer i folketellinger med en klype salt!
http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft ... 7426014220

Bernhard Olai Olsen Langseths vielse på Strinda i 1902:
http://digitalarkivet.arkivverket.no/ge ... 0001052096

Karl Idars konfirmasjon, med far Knut Langset og mor Karen Marie
http://digitalarkivet.arkivverket.no/ge ... 0000524693

Anna Gurine Langseths vielse på Ila i 1906
http://digitalarkivet.arkivverket.no/ge ... 0000974863

Karen Langsths dødsfall, d 06.07.1913, bg 12.07.1913, jf 12.07.1913
http://digitalarkivet.arkivverket.no/ge ... 0001692168

Vær oppmerksom på at det er en Knud Larsen Langseth i Trondheim på samme tid, det kan hende han er oppført bare som Knud Langseth i enkelte sammenheng.
Med vennlig hilsen, Olaf Larsen.

Brukeravatar
Brit Sæther
Innlegg: 1055
Registrert: 7. juni 2016 kl. 20.09
Sted: SKEDSMOKORSET

Re: Hvor mange barn hadde Knud og Karen Langseth?

Legg inn av Brit Sæther » 10. september 2016 kl. 18.46

Hei Olaf

Takk for korrigeringer og nyttige vurderinger. Jeg tenkte det ble veldig mye å linke til alt som ligger her fra før, men skal huske det. Jeg tror også at de tilhører familien, og da må de i så fall være født før 1877. Var det slik at små barn ikke ble tatt med i folketellingene?

Jeg antar at "Knud jnr" enten er Carl Idar eller Ludvig Severin. Man får bare gjette.. Jeg har funnet de 4 andre barna under dåp i kirkebøkene, så de årstallene som står i FT 1900 som du linket til - stemmer.

Her er andre linker jeg har funnet:

Bernhard Olai døde i 1922:
http://digitalarkivet.arkivverket.no/ge ... 0000137364

Knud Langset senior døde i 1924:
http://da4.uib.no/cgi-win/webcens.exe?s ... sk16011908

Jeg har sjekket med Statsarkivet i Trondheim i skifteprotokollen etter Knud Langseth, og de barna som står som arvinger er: Kristian Teodor, Carl Idar, Anne Gurine og halvbror Bersvend Sæther (Karens sønn fra tidligere forhold). Ingen som hette Knud!

Takk for hjelpen.

Hilsen Brit

Brukeravatar
Brit Sæther
Innlegg: 1055
Registrert: 7. juni 2016 kl. 20.09
Sted: SKEDSMOKORSET

Re: Hvor mange barn hadde Knud og Karen Langseth?

Legg inn av Brit Sæther » 11. september 2016 kl. 14.06

Her er dåpene til de 4 barna som vokste opp (stemmer med skifteprotokollen etter Knud Langseths død i 1924:

Kristian Teodors dåp i 1877 - f. 09.01.1877 - Kristiansund
https://media.digitalarkivet.no/view/6418/33305/21

Bernad Olais dåp i 1879 - f 01.10.1979 - Kristiansund
https://media.digitalarkivet.no/view/6418/33305/74

Carl Idars dåp i 1881- f 27.08.1881 - Kristiansund
https://media.digitalarkivet.no/view/6419/33313/34

Anne Gurines dåp i 1884 - f 09.01.1884 - Trondheim
https://media.digitalarkivet.no/view/3028/19416/158

Slik som jeg ser det må de to døde barna som jeg har linket til ovenfor være født før 1877 og muligens er en av dem "Knud jnr".

Brit

gj12185
Innlegg: 1087
Registrert: 10. januar 2011 kl. 15.05
Sted: OSLO

Re: Hvor mange barn hadde Knud og Karen Langseth?

Legg inn av gj12185 » 12. september 2016 kl. 2.10

Farfaren min var født i Kr.sund og flyttet til Trondheim, så jeg har vært igjennom omtrent samme leteprosessene som deg. Hvis du skal finne flere folk i Trondheim, så husk at det som nærmest var å regne som forsteder dengang, f.eks. Bakklandet, var egne sogn som ikke er oppført under Trondheim, og derfor ikke gir treff i søk. Det kan være nyttig å se gjennom sognehistorikken akkurat i det området. (jeg gikk 5 på sjøl...)

Var det slik at små barn ikke ble tatt med i folketellingene?

Sorry, min feil. :oops: I en tidligere telling var det slik at kun barn over 1 år skule telles.
Med vennlig hilsen, Olaf Larsen.

Brukeravatar
Brit Sæther
Innlegg: 1055
Registrert: 7. juni 2016 kl. 20.09
Sted: SKEDSMOKORSET

Re: Hvor mange barn hadde Knud og Karen Langseth?

Legg inn av Brit Sæther » 12. september 2016 kl. 8.45

Hei Olaf

Ja da har vi vært på sammen runden fra Kristiansund til Trondheim! Etterhvert fant jeg ut at Strinda Prestegjeld omfattet nåværende Trondheim, så jeg har letet der også.

Interessant opplysning angående telling av små barn i tidligere folketellinger.

Hyggelig at du synes jeg har jobbet godt i restene av kirkebøkene fra Kristiansund :-) Jeg har jo ikke holdt på så lenge, men synes jeg fått taket på kirkebøker iallefall.

Brit

gj12185
Innlegg: 1087
Registrert: 10. januar 2011 kl. 15.05
Sted: OSLO

Re: Hvor mange barn hadde Knud og Karen Langseth?

Legg inn av gj12185 » 13. september 2016 kl. 0.30

Jeg har jo ikke holdt på så lenge, men synes jeg fått taket på kirkebøker iallefall.


Absolutt, men det viktigste er at du i motsetning til mange andre, ikke tar første og beste funn for gitt! Dessverre er det litt for mange Ole, Hans, Jon og Knut som er født samtidig, så det er jo lett å hoppe til feil konklusjon.

Åjoda, jeg har gått i den fella også... :lol:
Med vennlig hilsen, Olaf Larsen.

Brukeravatar
Brit Sæther
Innlegg: 1055
Registrert: 7. juni 2016 kl. 20.09
Sted: SKEDSMOKORSET

Re: Hvor mange barn hadde Knud og Karen Langseth?

Legg inn av Brit Sæther » 16. september 2016 kl. 9.36

Hei Olaf

Takk skal du ha. Jeg har enda et spørsmål:-) På FT 1875 ser det ut som de bor i en bygård, men det fremkommer ikke i hvilken bydel denne tellingen foregikk. Står bare Kristiansund. Kan vi si med sikkerhet at de bodde på Kirkelandet i 1875? Tilhører denne bygården Kirkelandet?

Er det noen som vet?

(se første link i denne tråden)

Hilsen Brit

Tore Kristiansen
Innlegg: 4184
Registrert: 18. november 2004 kl. 9.47
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Hvor mange barn hadde Knud og Karen Langseth?

Legg inn av Tore Kristiansen » 16. september 2016 kl. 11.26

Olaf skrev: I en tidligere telling var det slik at kun barn over 1 år skule telles.
Hvilken folketelling var det? Dette har jeg ikke sett før. Jeg trodde at alle folketellingene skulle ha med alle :?:
:) Tore

Brukeravatar
Brit Sæther
Innlegg: 1055
Registrert: 7. juni 2016 kl. 20.09
Sted: SKEDSMOKORSET

Re: Hvor mange barn hadde Knud og Karen Langseth?

Legg inn av Brit Sæther » 16. september 2016 kl. 11.50

Det finnes bare en FT av familien i Kristiansund. Den er i 1875:

http://digitalarkivet.arkivverket.no/nn ... 2326006788


nr 16-20

Tore Kristiansen
Innlegg: 4184
Registrert: 18. november 2004 kl. 9.47
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Hvor mange barn hadde Knud og Karen Langseth?

Legg inn av Tore Kristiansen » 16. september 2016 kl. 11.54

Brit skrev:Jeg har enda et spørsmål:-) På FT 1875 ser det ut som de bor i en bygård, men det fremkommer ikke i hvilken bydel denne tellingen foregikk. Står bare Kristiansund. Kan vi si med sikkerhet at de bodde på Kirkelandet i 1875? Tilhører denne bygården Kirkelandet? Hilsen Brit
Nei, dette var Nordlandet. Niels Rosing Parelius bodde på Nordlandet. Matrikkelnummer 283 som gården var, definerer det også som Nordlandet.

Det var ei matrikkelendring i Kristiansund før 1840. (Det var 12-14 år siden jeg holdt på med dette, så akkurat årstallet husker jeg ikke.) Da fikk alle husene et nytt matrikkelnummer. Det startet med nummer 1 i Øvervågen (i nærheten av Smia restaurant i dag) og gikk runden rundt i byen. Nordlandets matrikkelnumre er fra 215 (Bjørnehaugen) og til 303. Sjursvika på Innlandet har nr. 304.

Etter denne matrikkelendringa fikk nye hus, et nytt nummer i stigende rekkefølge etter det siste numret i matrikkelendringa fra ca. 1840. Altså kan vi i tida etter 1840 plassere f.eks. matrikkelnumrene 479 og 1018 i tid når de fikk sitt matrikkelnummer, men det forteller ingenting om hvor de var. Det er fordelen med de eldste matrikkelnumrene. Det forteller hvor de lå. :)
FT1865 og tellingskretsen Kristiansund gir et bedre bilde av hvor de gamle matrikkelnumrene var, siden det står der navn på bydelene der.
:) Tore

Brukeravatar
Brit Sæther
Innlegg: 1055
Registrert: 7. juni 2016 kl. 20.09
Sted: SKEDSMOKORSET

Re: Hvor mange barn hadde Knud og Karen Langseth?

Legg inn av Brit Sæther » 16. september 2016 kl. 12.16

Hei Tore

Dette har du greie på - så det stoler jeg på :-) Jeg får studere dette litt nærmere.

Takk skal du ha.

Hilsen Brit

Tore Kristiansen
Innlegg: 4184
Registrert: 18. november 2004 kl. 9.47
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Hvor mange barn hadde Knud og Karen Langseth?

Legg inn av Tore Kristiansen » 16. september 2016 kl. 12.35

Og jeg har fått sett litt nærmere på denne saken :)
Dødsfallet til Carl Idar Langseth i 1880. Det står på høyresida av kirkeboka at han var født i Christianssund og var bosatt på Nordlandet. Han døde av Hjærnebetendelse.

Venstre og høyre side er ikke lagt helt rett. Du må telle antall på venstresida og høyresida for å plassere riktig informasjon på høyresida til rett person på venstresida. :) Da ser du også at Carl Idar ble født 28.12 men fødselsåret er brent bort.
Jeg har da tenkt at Carl Idar kan være sønnen som står i FT1875 som s af Knud.
FT1875 er også en transkribering. Det hadde vært kjekt og sett originalen av folketellinga.
:) Tore

Brukeravatar
Brit Sæther
Innlegg: 1055
Registrert: 7. juni 2016 kl. 20.09
Sted: SKEDSMOKORSET

Re: Hvor mange barn hadde Knud og Karen Langseth?

Legg inn av Brit Sæther » 16. september 2016 kl. 19.51

Hei Tore

Jeg har nå studert kirkeboka på nytt og jeg er enig med deg Tore. Så kjempebra at du fant "feilen". Jeg har telt 1 linje feil. Jeg visste ikke at de tallene som står til venstre på side 2 var fødselsdatoer - det var en viktig opplysning.

Folketellingen ble vel foretatt i januar 1876. Det er VELDIG sannsynlig at Carl Idar (den første) er "Knud jnr", og at neste sønn som ble født etter hans død, ble oppkalt etter han. Antakelig er Carl Idar født 28.12.1875 slik som du antar. Jeg velger å tro at det er sånn det henger sammen :-)

Når det gjelder det andre barnet "Ludvig Severing Kristian Langseth" som jeg fant - tror jeg ikke tilhører Knud og Karen Langseth. Jeg så i den "lokale boka" som du har linket til i tidligere tråder. Der var det en person som var født på 1700-tallet som hette akkurat det samme. Så jeg antar Ludvig tilhører en annen familie. Han var dessuten født på Kirkelandet, så da sier det seg selv!

Tusen takk nok en gang for alle gode bidrag.

Hilsen Brit

gj12185
Innlegg: 1087
Registrert: 10. januar 2011 kl. 15.05
Sted: OSLO

Re: Hvor mange barn hadde Knud og Karen Langseth?

Legg inn av gj12185 » 17. september 2016 kl. 1.20

Beklager at jeg ga deg feil dødårsak Brit, jeg talte ikke riktig antall linjer.

Beklager Brit og Tore, det var ikke folketellingene, men manntall jeg refererte til, den første folketellinga var jo uten personnavn.

Medan manntala 1663-64 berre registrerte menn over 12 år, vart alle over 1 år tekne med i 1666 og 1701.


Den første fullstendige folketeljinga i Noreg vart halden 15. august 1769. Instruksen gjekk ut frå Rentekammeret i mai 1769 og la opp til å få samla statistiske opplysningar om folkemengda inndelt etter kjønn, alder (delt i sju aldersgrupper: 1-8, 8-16, 16-24, 24-32, 32-40, 40-48, og over 48) og livsstilling.

Ref: http://digitalarkivet.uib.no/tellingdok.htm#Innleiing

Hmm, jeg får visst ta meg en lengre pause fra slektsgranskeriet...
Med vennlig hilsen, Olaf Larsen.

Brukeravatar
Brit Sæther
Innlegg: 1055
Registrert: 7. juni 2016 kl. 20.09
Sted: SKEDSMOKORSET

Re: Hvor mange barn hadde Knud og Karen Langseth?

Legg inn av Brit Sæther » 17. september 2016 kl. 13.03

Hei igjen Olaf

Det er helt greit :-) Vi telte feil begge to og fant feil diagnose begge to, men Tore løste gåten..
Du må ikke ta pause fra slektsgranskningen! Vi trenger deg her på forumet :-)

Har sett på det du linket til vedrørende folketellingene - og spesielt folketellingen for 1875. Spebarn under 1 år skal registreres som 1 år - eller det kan registreres fødselsåret det er født i. Det stemmer jo bra med det vi har funnet på Carl Idar. I den folketellingen i Kristiansund brukte de fødselsåret.

Hilsen Brit

Brukeravatar
Brit Sæther
Innlegg: 1055
Registrert: 7. juni 2016 kl. 20.09
Sted: SKEDSMOKORSET

Re: Hvor mange barn hadde Knud og Karen Langseth?

Legg inn av Brit Sæther » 17. september 2016 kl. 13.05

Hei igjen Olaf

Det er helt greit :-) Vi telte feil begge to og fant feil diagnose begge to, men Tore løste gåten..
Du må ikke ta pause fra slektsgranskningen! Vi trenger deg her på forumet :-)

Har sett på det du linket til vedrørende folketellingene - og spesielt folketellingen for 1875. Spebarn under 1 år skal registreres som 1 år - eller det kan registreres fødselsåret det er født i. Det stemmer jo bra med det vi har funnet på Carl Idar. I den folketellingen i Kristiansund brukte de fødselsåret.

Hilsen Brit

Tore Kristiansen
Innlegg: 4184
Registrert: 18. november 2004 kl. 9.47
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Hvor mange barn hadde Knud og Karen Langseth?

Legg inn av Tore Kristiansen » 21. september 2016 kl. 0.20


Brukeravatar
Brit Sæther
Innlegg: 1055
Registrert: 7. juni 2016 kl. 20.09
Sted: SKEDSMOKORSET

Re: Hvor mange barn hadde Knud og Karen Langseth?

Legg inn av Brit Sæther » 21. september 2016 kl. 20.39

Hei igjen Tore

Så bra at du har funnet originalen. Dette må du jo ha brukt litt tid på!

Jeg tror at teorien om at barnet ikke er døpt på telletidspunktet er riktig. Telleren har skrevet både "Knud jnr" samt "søn av Knud" på barnet - og "af Knud Langsæth" både på barnet og begge bestemødrene. Så det skulle ikke være noen tvil om at de tilhørte denne husstanden.

I den transkriberte er det skrevet %..% på bestemødrene. Det er litt rart, men det tror jeg ikke har noen betydning her. I farten kan jo "af" se ut som "%"...

Takk skal du ha nok en gang.


Hilsen Brit

Svar

Gå tilbake til «Tingvoll»