Kirsti Josefsdotter Sandvik død 1785, Sandvika, Kanestrøm

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
Sveinung Otto Lervåg
Innlegg: 132
Registrert: 31. mars 2005 kl. 23.29
Sted: OSLO

Kirsti Josefsdotter Sandvik død 1785, Sandvika, Kanestrøm

Legg inn av Sveinung Otto Lervåg » 15. august 2016 kl. 20.53

Jeg er på jakt etter informasjon om min 4-tippoldemor Kirsti Josefsdotter Sandvik, død 1785 i Sandvika, Kanestrøm (skifte 26.2.1785).
Hun var gift med Efraim Erikson Sandvik.
I Gards- og ættesoge for Straumsnes, bind 2, side 59 står det at de fikk 3 barn (Kristen, Guru og Anne) og at i 1762 bodde en Josef Sandvik på samme sted, og forfatter Roaldset går (sikkert riktig) ut fra at han var Kirstis far.

Fra annet hold har jeg opplysning om at Kirsti hadde søsteren Ane Josefsdotter. En Ane Josefsdotter Sandvik ble gift med Ola Danielson Hagen, se Gards- og ættesoge for Straumsnes, bind 2, side 66. Alder kan stemme i forhold til om Ane er Kirstis søster.

Det står ikke mer i bygdeboka. Har ikke funnet noe annet sted heller, men det kan ha å gjøre med at jeg stiller til kort i skrifttyding på så gamle kilder.

Er det noen som har opplysninger om Josef, Kirsti eller Ane?

Brukeravatar
Leif Bjørn Mathiesen
Innlegg: 2563
Registrert: 12. august 2010 kl. 0.20
Sted: FJERDINGBY

Re: Kirsti Josefsdotter Sandvik død 1785, Sandvika, Kanestrø

Legg inn av Leif Bjørn Mathiesen » 16. august 2016 kl. 0.40

Du bør legge inn lenker til det du allerede vet. :)

De tre barna finnes i FT1801
Christen
http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft ... 8430002682

Guri (Guru)
http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft ... 8428003161

Anne (Ane)
http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft ... 8428003473

Skifte etter Christie Josephsdatter.
(Nederst på høyre side)
Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Nordmøre sorenskriveri, Skifteprotokoll 3A 19 , 1783-1787, oppb: Statsarkivet i Trondheim.
Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24652/293/
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 620293.jpg
Sist redigert av Leif Bjørn Mathiesen den 16. august 2016 kl. 11.14, redigert 1 gang totalt.
Mvh
Leif B.

Brukeravatar
Leif Bjørn Mathiesen
Innlegg: 2563
Registrert: 12. august 2010 kl. 0.20
Sted: FJERDINGBY

Re: Kirsti Josefsdotter Sandvik død 1785, Sandvika, Kanestrø

Legg inn av Leif Bjørn Mathiesen » 16. august 2016 kl. 1.20

Jeg finner dette på Geni men jeg garanterer ikke innholdet.
https://www.geni.com/people/Efraim-Sand ... 6811639086
Mvh
Leif B.

Tore Kristiansen
Innlegg: 4184
Registrert: 18. november 2004 kl. 9.47
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Kirsti Josefsdotter Sandvik død 1785, Sandvika, Kanestrø

Legg inn av Tore Kristiansen » 16. august 2016 kl. 13.24

Kirsti hadde broren Jens Josefson Rokstong, Gards- og ættesoge for Straumsnes bind 2, side 185.
Se emnet Kamsvågskiftet 5. april 1800 med 95 navn, og under arvingene til Sigri Pedersdatter, nr. 5 Søstra Anne Pedersdatter. Der finner du kildehenvisninger til at Jens var broren til Kirsti.
Og siden barna til Jens arvet Josef Sandvik i 1764, må også Kirsti ha vært ei datter av Josef.
:) Tore

Tore Kristiansen
Innlegg: 4184
Registrert: 18. november 2004 kl. 9.47
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Kirsti Josefsdotter Sandvik død 1785, Sandvika, Kanestrø

Legg inn av Tore Kristiansen » 16. august 2016 kl. 13.39

Det var en Josef Kristensen Sandvik som var skyldig 2-2-12 i boet etter Kristoffer Holch i 1720: Ca. midt i høyre kolonne på side 157 i skifteprotokollen 1720-1731
Hvis dette er samme mann, har du et farsnavn på ham her.
:) Tore

Sveinung Otto Lervåg
Innlegg: 132
Registrert: 31. mars 2005 kl. 23.29
Sted: OSLO

Re: Kirsti Josefsdotter Sandvik død 1785, Sandvika, Kanestrø

Legg inn av Sveinung Otto Lervåg » 19. august 2016 kl. 22.21

Takk for svar. Jeg hadde dessverre ikke lenker til det jeg hadde av opplysninger. Hadde nemlig ikke funnet skiftet fra 1785 før jeg fikk hjelp nå. :D

Det Leif Bjørn fant på Geni var samme familie!

Og det Tore har funnet er også den samme tror jeg. Nå fikk jeg noen spor det er verdt å følge videre!

Tusen takk begge to! :D

Tore Kristiansen
Innlegg: 4184
Registrert: 18. november 2004 kl. 9.47
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Kirsti Josefsdotter Sandvik død 1785, Sandvika, Kanestrø

Legg inn av Tore Kristiansen » 21. august 2016 kl. 10.49

I ekstraskattmanntallet for 1764 som ble holdt på våren, står det under Nr. 123 Canestrøms Sædegaard mange brukere; både leilendinger og husmenn.
På en av gardene står brukerne som Ephraim Erichsen Sandvig og Hustruen. På dette bruket var det også Ind. Joseph Christensen og Søn Christen, dr. Mildrie
Sønnen Kristen og dattera Mildri sto i kolonna for:
De Lejlændinger, Huusmænd og Indersters børn af begge Kiøn som ere over 12 aar og ikke fyldt deres 16 aar, der imidlertid ere befriede for at betale Extra Skat

Jeg fotograferte av dette ekstraskattmanntallet i Riksarkivet for noen år siden.

Da ble farsnavnet på Josef bekreftet her også! I ekstraskattmanntalllet fra 1762 står han jo bare som Joseph Sandvigen.


Og i Liste No 10 Over af og tilgang Ved Skatte Mandtallet over Stangvig Præstegield for May Maaned 1764, datert 31. mai 1764 av sogneprest Tyrholm, står det under Afgaar i Halse Sogn og Tinglaug:
Den under N. 123 anførte Inderst Joseph Christensen Sandvig som døde den 11 May.
Og da fikk du dødsdatoen hans!
:) Tore

Sveinung Otto Lervåg
Innlegg: 132
Registrert: 31. mars 2005 kl. 23.29
Sted: OSLO

Re: Kirsti Josefsdotter Sandvik død 1785, Sandvika, Kanestrø

Legg inn av Sveinung Otto Lervåg » 24. august 2016 kl. 20.43

Tusen takk!
Utrolig hva man finner fram til.
Og her var det ikke bare en nyhet, men to!
Josefs barnebarn Mildri visste jeg ikke om. Jeg hadde opplysninger om hennes søsken Kristen, Guru, Ane, og utenom Gards- og ættesoge for Straumsnes Efraim (nevnt i Tustna bygdebok bind 2, side 256 der familien feilaktig ble oppført på feil Sandvika)..

Da har jeg enda mer å gå etter.

Tore Kristiansen
Innlegg: 4184
Registrert: 18. november 2004 kl. 9.47
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Kirsti Josefsdotter Sandvik død 1785, Sandvika, Kanestrø

Legg inn av Tore Kristiansen » 24. august 2016 kl. 22.57

Da har du vel funnet Josef i 1701-manntallet i Sandvik under Kanestraum: Manntall 1701, Nordmøre fogderi, Halse tinglag, side 83? Han var 9 år gammel.
Med far Kristen Henningsen og to brødre.

I Straumsnesboka side 65 (lenke til skannet bok av Nasjonalbiblioteket) står det om ei Kristi Kristensdatter Hagen som var fra Sandvik. Det var skifte etter henne 15. mars 1741, folio 399b i skifteprotokollen 1736-1741, og i høyre kolonne på folio 400a står det at Joseph Sandvig ble formynder for dattera Ingebor.

Under Sanden på side 114 i samme bok står det om en Tore Kristenson Sanden, og om opphavet hans står det: Tore var truleg son til Kristen Henningson Sandvik
:) Tore

Sveinung Otto Lervåg
Innlegg: 132
Registrert: 31. mars 2005 kl. 23.29
Sted: OSLO

Re: Kirsti Josefsdotter Sandvik død 1785, Sandvika, Kanestrø

Legg inn av Sveinung Otto Lervåg » 26. august 2016 kl. 19.18

Hadde ikke sett Josef i FT 1701, men denne skrifttypen er jeg ikke god på. Er faktisk ikke sikker på at jeg klarer å lese det nå heller. :oops:

Jeg har registrert Kristi og Tore i Straumsnesboka pga Sandviknavnet, men har ikke klart å knytte det til Josef.

Her går det i sjumilssteg framover. Tusen takk! :D

Tore Kristiansen
Innlegg: 4184
Registrert: 18. november 2004 kl. 9.47
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Kirsti Josefsdotter Sandvik død 1785, Sandvika, Kanestrø

Legg inn av Tore Kristiansen » 28. august 2016 kl. 11.22

Det er litt rart at Kristen Henningson ikke står omtalt under Sandvika når han og to barn refereres til andre steder i samme bok. Det kan vel ha skjedd noe i redigeringa av i boka?

Siden du sier du ikke er så god på skrifttyding, kan jeg få lov til å henvise til Skoskatten 1711 for Nordmøre som er transkribert her på Slekt og Data?
På forsida til Slekt og Data under Hovedmenyen står det under
Kilder i slektsforskning/Kilder i Slekt og Data/Koblede manntall
(Dette er bare tilgjengelig for medlemmer av Slekt og Data, men jeg ser at du har et dn-nummer på Slektsforum og ikke bare et gj-nummer, så her skal du få tilgang, bare du logger inn på førstesida på Slekt og Data.)

Der ligger det 4 manntall fra Grytten i Romsdal og i tillegg Skoskatten for Nordmøre. Det var Espen Berg og jeg som transkriberte dette for ca. 10 år siden og la det ut her :)

Du kan søke på Sokn, men i skoskatten for Nordmøre er skattelista sortert etter tinglag, så det er det de ulike tinglagene du får opp, hvis du bruker søkebetegnelsen Sokn. Ellers skal det være ganske så godt forklart hvordan du søker der. Malen som Espen lagde, var nok den gamle søkemetoden i Digitalarkivet.

Men der kan du se etter hvem som var bruker i Sandvika ved Skoskatten.
:) Tore

Sveinung Otto Lervåg
Innlegg: 132
Registrert: 31. mars 2005 kl. 23.29
Sted: OSLO

Re: Kirsti Josefsdotter Sandvik død 1785, Sandvika, Kanestrø

Legg inn av Sveinung Otto Lervåg » 7. september 2016 kl. 20.26

Takk igjen!
Regner med at Sandvika her står under Halse..

Tore Kristiansen
Innlegg: 4184
Registrert: 18. november 2004 kl. 9.47
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Kirsti Josefsdotter Sandvik død 1785, Sandvika, Kanestrø

Legg inn av Tore Kristiansen » 6. desember 2016 kl. 15.26

Hei Sveinung, det drypper litt informasjon av og til her. Det er det flotte med Slektsforum. Emnene kan leve sine liv i mange år her. :)

I et annet emne i Halsa har Ole Heggeset henvist til et skifte i Bekkebogen i Kvalvåg på Frei.
Skiftet ble holdt 4. juni 1738 etter Eli Andersdatter, og det står i skifteprotokollen 1736-1741, folio 180b.

Men det som er interessant for dette emnet, er at tjenestejenta var Kirsti Josefsdatter Sandvik :D
Det står i venstre kolonne på folio 181a under krav til boet: Tieneste Pigen Kiersti Josepsdatter Sandvigen et halft aars Løn og Klæder 1-1-0
og i høyre kolonne står det hva hun fikk for dette. 2 sildegarn for 2 ort og en færæringsbåt til 3 ort. Denne båten står uten seil under sjøredskaper på folio 180b.

En færingsbåt har jeg hørt om, men ikke færæringsbåt. Og en båt til en verdi av 3 ort kan ikke ha vært noe til båt sjøl om den var uten seil. Det kan være at det var en fire-æringsbåt, se båttyper på Norsk Historisk Leksikon.

Men da fikk du vite hvor Kirsti var i 1738.
:) Tore

Sveinung Otto Lervåg
Innlegg: 132
Registrert: 31. mars 2005 kl. 23.29
Sted: OSLO

Re: Kirsti Josefsdotter Sandvik død 1785, Sandvika, Kanestrø

Legg inn av Sveinung Otto Lervåg » 6. desember 2016 kl. 21.11

Hei Tore.
Tusen takk igjen. Utrolig hva som kan finnes. Flott opplysning å få. Og så er det jo artig at selv om du sier hvor det står og jeg har lest til jeg blir blå, er det ikke mulig for meg å tyde det. Så her er jeg helt avhengig av eksperter. :)
Det er ikke spesielt langt til Kvalvåg fra Straumsnes så det var vel lett å plassere Kirsti der som tjenestejente.

Sveinung :)

Tore Kristiansen
Innlegg: 4184
Registrert: 18. november 2004 kl. 9.47
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Kirsti Josefsdotter Sandvik død 1785, Sandvika, Kanestrø

Legg inn av Tore Kristiansen » 7. desember 2016 kl. 23.09

Tore skrev:Og en båt til en verdi av 3 ort kan ikke ha vært noe til båt sjøl om den var uten seil.
Her har jeg nok tatt grundig feil. Jeg ser i skiftet etter Anders Clausen Gaas på Kanestraum i 1715 at der var det også en gammel og liten færing til en verdi av 3 ort.

Skifteprotokoll 1714-1720, folio 23a. Fjerde og tredje nederst i venstre kolonne på høyresida:
1 Færing 1-0-0
1 Ditto gl. og liden 0-3-0

Så Kirsti har nok sikkert fått en grei robåt med seg hjem fra Bekkebogen.
:) Tore

Sveinung Otto Lervåg
Innlegg: 132
Registrert: 31. mars 2005 kl. 23.29
Sted: OSLO

Re: Kirsti Josefsdotter Sandvik død 1785, Sandvika, Kanestrø

Legg inn av Sveinung Otto Lervåg » 8. desember 2016 kl. 21.29

He he. Ikke alltid lett å ta slikt kun på beskrivelsen. Var jo ingen fotografer som dokumenterte.. Vil tro slekta fikk nytte av den. :)

Svar

Gå tilbake til «Tingvoll»