Aspaslekta og Geni

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
Anne-Lise Vaksvik
Sted: OSLO

Aspaslekta og Geni

Legg inn av Anne-Lise Vaksvik » 27. november 2016 kl. 12.04

Aspaslekta og Geni

I fjor vinter ble jeg kontaktet av en 5-mening som jeg ikke visste var min 5-menning. Sammen fant vi fram til flere 4- og 5- menninger som jeg kjente men ikke visste jeg var i slekt med. Det var interessant og veldig hyggelig. Vi kommuniserte på E-mail. I forbindelse med denne kontakten som selv brukte Geni, ble jeg invitert inn som det het. Jeg oppdaget da at jeg selv, mine søsken og familien bakover var lagt inn på Geni (av andre enn meg). Selv bruker jeg Legacy og har mine slektstre arkivert på min harddisk.
Men så begynte jeg å motta såkalte Smart Matches. Flere av slektsgrenene jeg får beskjed om går via Aspaslekta.

Jeg har undersøkt hvilken tilknytning til Aspaslekta som disse ”Matchene” oppgir.
Eksempel: Katahrina den Store: Via Tore Simonsen Hoås (Sunndal) gift med Ragnhild Eriksdatter Aspa. Det er mulig at jeg ikke har fått med meg alt om Hoåsslekta, men jeg har ikke sett dokumentert at Tore Simonsens kone het Ragnhild Eriksdatter Aspa. Videre går linjen til Ivar Trondsson Aspas far, oppgitt som Trond Toraldesson Aspa Hvit. Det er vel ikke endelig dokumentert hvem som er Ivar Trondssons far. Trond Toraldesson (Tore Vigerust)? Eller en annen Trond (Finn Oldervik)? Eller ingen av dem?

Så har jeg fått en ”Match” på Erling Amundsson Hildugard som går via Henna-slekta til samme Ivar Trondsson Aspas far, Trond Toraldeson og hans hustru Adelus Erlingsdotter Aspa Kane og til Erling Amundsson Hildugard.

Jeg har også fått tilsendt en slektsliste for en Von Bergen. Husker ikke fornavnet hennes. Linjen til Von Bergen skulle gå via Margrethe Mentsdotter von Ravensburg. Klaus Johan Myrvoll og Finn Oldervik fant vel ut i 2007-2008 (NTS) at Ivar Audesson i Aspa var gift to ganger. Først med Lisbet Mentsdotter (von Ravensburg), som døde barnløs. Deretter med ei Margrete Hansdotter (Andersdotter?). Her har det vært sammenblanding av to personer fordi man ikke visste at Ivar Audensson var gift to ganger. Dette ble vel avklart i NTS og burde vært rettet opp i de fleste slektslister.

Jeg ser at det er mange som er inne på Geni og administrerer disse slektsopplysningene, opptil 40 for noen. Dersom man f.eks går inn på Norsk Forening for slektsforskning, slår opp på Slektshistoriewiki, så vil man finne mange norske, kjente slekter hvor det er oppgitt forskningsstatus p.t. for disse.

Går det an å holde ikke dokumenterte opplysninger unna Aspaslekta, - eller gjør det ikke det? Det hadde vært veldig spennende om noen forsker videre på disse slektene, men jeg har ikke inntrykk av at dette er gjort for eksemplene over. Tar gjerne imot synspunkter på dette.

Berit Carlsen
Sted: ÅLESUND

Re: Aspaslekta og Geni

Legg inn av Berit Carlsen » 27. november 2016 kl. 22.30

Jeg ser at også jeg har Margrete Mentsdatter oppført som kona til Ivar Audenson og ønsker å rette opp dette. Ser du refererer til NTS; kunne du gi meg en link til dette eller fortelle nærmere hvor jeg finner det?

Hilsen Berit Carlsen

Brukeravatar
Ulf Ruud Simensen
Sted: TOLVSRØD

Legg inn av Ulf Ruud Simensen » 27. november 2016 kl. 22.49

Hei.

La oss først slå fast at slektsforskning er et begrep som har forskjellige meninger for hver enkelt som driver med det. Noen har dette som en artig hobby og er ikke så nøye på hva en finner, mens andre er 110% seriøse , og godtar ikke noe som ikke er notert i både ministeriialbok, klokkebok og hva ellers som er kotymen.

Jeg tror en må tenke litt tilbake på en selv. Hva var det som fikk deg og meg interessert i denne artige hobbyen og hvilke mål har vi?

Jeg startet fordi jeg oppdaget at jeg visste ingenting om mine besteforeldre på farssiden og bare litt fra morsiden.Farmor og farfar fortalte aldri noe om deres barn- og ungdom, mens morfar fortalte og fortalte når jeg spurte, men det var ikke mye som festet seg i den alderen jeg var i.
Så ble jeg ungdom og andre ting lokket mer, ble voksen og gift og gikk egne barn. Deretter ble jeg selv bestefar, foireldre og svigerforeldre døde, og nå var det jeg som fikk spørsmål fra barnebarna. ---Fortell fra du var liten, bestefar.-

Når jeg skulle finne ut avmin slekt, var det ikke lenger noen å spørre og hva gjøre en da?

Jeg gikk, sikkert som mange andre, inn på nette og søkte på slektsforskning. Da dukket MyHeritages opp, sommen med Geni og flere, og for morro skyld, prøvde jeg meg på MyHeritages.
Til min store forbauselse var dette enkelt, det var jo bare å skrive inn alle i familien og så dukket det opp et slektstre. Fantastisk.
Så kom den dagen da foreldre, søsken, besteforeldre, tanter og onkler og deres barn var skrevet inn, og jeg oppdaget at jeg manglet "litt". Når var farfar født, hvem var olderfar osv.
Det var da jeg oppdaget DIS Norge og ble virkelig bitt av basillen.

Da jeg oppdaget kirkeboksøk, ble jeg straks mer seriøs. Alle datoer ble dokumentert, men når en kom ut i 1700-tallet ble også det vanskelig., men slekta var jo blitt stor etter noen år, så det var nokk å ta fatt på.
Tydingen var verst, men vår felles Else B. var en hjelpende engel og i dag klarer jeg mye som var umulig før, men det hjelper.
Så kom faset hvor målet var viktig.
Hva var det jeg egentlig ville med dete? Etter mye tenking fant jeg ut at for meg var tippoldeforeldre det lengste jeg personlig ville vite noe om. For meg betød det ingenting om jeg stammet fra konger eller keisere.
Videre tenkte jeg at mine besteforeldre, er mine barnebarns tippoldeforeldre. Jeg vil vise mine barnebarn, den nære historie fra dem til mine besteforeldre.
Da jeg endelig hadde satt mitt mål med slektsforskningen, trodde jeg at dette ble enkelt, men heldigvis, det er slett ikke enkelt. Min morfar var meget teknisk interessert og klarte å anskaffe bil svært tidlig. Vet ikke hvordan, men jeg vet han hadde en Fiat 1924 modell og ryktene sier han eide en T-ford før denne, men dokumentere dete har jeg ikke klart - enda. :)

Jeg har skrevet ned det jeg vet og fått bundet dette inn bøker som jeg har gitt til barnebarna og familien og vurderer om jeg får laget en revidert utgave, En finner alltid noe mer, når en bare leter godt nok.

Tror ikke du kan regne med noen gang, å bare finne dokumenterte opplysninger om Aspaslekta, via diverse slektsprogram. Men opplysninger som dukker fram er lettere å bekrefte eller avkrefte, enn å lete etter noe i den berømte høystakken.

Ulf S

Anne-Lise Vaksvik

Legg inn av Anne-Lise Vaksvik » 27. november 2016 kl. 22.59

Her er lenke til Norsk slektshistorisk forening:

http://www.genealogi.no/mediawiki/index.php/Hovedside

Tore Kristiansen
Sted: KRISTIANSUND N

Legg inn av Tore Kristiansen » 28. november 2016 kl. 12.24

Berit skrev:Ser du refererer til NTS; kunne du gi meg en link til dette eller fortelle nærmere hvor jeg finner det?
Du kan gå på biblioteket i Ålesund, Berit. Der har de Norsk Slektshistorisk Tidsskrift (NST).
Det som det henvises til, er to artikler av Klaus Johan Grønset Myrvoll. En i 1998 og en i 2008. Artikkelen fra 1998 heter Eitkvart nytt um Aspaætti og er i bind 36, hefte 4.
Den fra 2008 heter Margrete i Aspen - løysing på floken og er i bind 41, hefte 4.
Alle som har tilknytning til den yngre Aspaætta, må lese disse artiklene.

Og du må også lese Aspa-seminaret, redigert av Tore H. Vigerust, 1997, som gir en god bibliografi over de eldste artiklene om Aspaætta. Dem som er faglig holdbare. Heftet Aspa-seminaret finnes på Nasjonalbiblioteket skannede bøker fra 1990-tallet.
:) Tore

Anne-Lise Vaksvik

Legg inn av Anne-Lise Vaksvik » 28. november 2016 kl. 20.35

Takk til Tore, landets mest hjelpsomme moderator!
Jeg mener at det er forsket, skrevet og diskutert så mye om både den yngre og eldre Aspaslekta, slik det er mulig å oppdatere seg og dermed unngå å implementere udokumenterte slektslinjer. Det ser ut til å være Margrethe Mentzdatter som er populær p.t.. Den siste linjen jeg har fått tilsendt som går via henne er til Mary 1. av England.
For min egen del skal jeg forsøke å komme meg ut av Geni slik at jeg slipper å ergre meg over henvendelser og matcher.

Takk til deg som delte dine prioriteringer i slektsforskning med oss. Jeg er sikker på at mange barnebarn ville bli glade om de fikk slike slektsbøker som du har gitt dine barnebarn.

Takk også til Berit for positiv reaksjon.

Svar

Gå tilbake til «Tingvoll»