Ragnhild Markusdtr. (Torvik) mor?

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
Brukeravatar
Thor Magne Øverland
Sted: DRAMMEN

Ragnhild Markusdtr. (Torvik) mor?

Legg inn av Thor Magne Øverland » 20. juni 2011 kl. 11.13

Jeg har et problem med Torjul-slekta. Erik Nilsen Torjul, som døde i 1800, var en av mine forfedre. Han var gift med Ragnhild Markusdtr., men hvem var Ragnhilds mor?
Hennes far Markus Olsen 1712-1767 var gift to ganger, først med Ragnhild Larsdotter, så med Brit Gudmundsdotter. Hvem av de to var mor til Ragnhild, som var født i 1747?
Svaret finnes kanskje i Hyldbaks "Gard og ættesoge for Tingvoll, bind II, hvor garden Torjul er omtalt. Dessverre har jeg ikke tilgang til boka.

Erling Myrbostad
Sted: KVANNE

Re: Ragnhild Markusdtr. (Torvik) mor?

Legg inn av Erling Myrbostad » 20. juni 2011 kl. 19.09

Hei,

Du må inn i Stangvikbøkene for å finne noe på dette. Markus Olson var brukar i Nestua Torvik i gamle Stangvik sogn/kommune. Første kona hans var Ragnhild Larsdotter Tømmervåg (Nergarden) fra Tustna, ho døde uten barn i 1740, dette framgår av skiftet der arvingene var hennes søsken.

Andre kona henta Markus Olson på Nordvik, i Nestua. Ho het Brit Gudmundsdotter, f. ca 1709. Ho var mor til 4, deriblandt Ragnhild Markusdotter, gift med Erik Nilsson Torjul. Det kan også nevnast at eldste søstra, Gjørri Markusdotter, f. ca 1741, var gift med bror til Erik, Kristen Nilsson Torjul.

mvh Erling

Brukeravatar
Thor Magne Øverland
Sted: DRAMMEN

Re: Ragnhild Markusdtr. (Torvik) mor?

Legg inn av Thor Magne Øverland » 20. juni 2011 kl. 20.11

Takk for hjelpen. Der forsvant et problem. :P

Svar

Gå tilbake til «Tingvoll»