To skifter på Sandblåst i Hustad med en kobling til Gjemnes

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
gj25781
Innlegg: 87
Registrert: 26. juli 2016 kl. 23.43
Sted: BERGEN

To skifter på Sandblåst i Hustad med en kobling til Gjemnes

Legg inn av gj25781 » 19. mai 2017 kl. 14.39

En av mine aner het Ole Gudmundsen, han døde på Sandblåst i Hustad i 1765. I kirkeboka er det oppført at han døde 65 år gammel. Jeg har ikke funnet skiftet etter ham, til tross for at han hadde umyndige barn. Grunnen er nok at skiftet etter ham var i den ødelagte Skifteprotokoll 12 for Nordmøre. I søken etter hans aner har jeg funnet to skifter på Sandblåst som viser en klar kobling til Søvik og Skjærset i Gjemnes.

Ifølge skiftet etter hans første kone Ingeborg Steffensdatter 1. mai 1752, var hun gift med en Tørris før hun ble gift med Ole: https://media.digitalarkivet.no/sk20090202660495

Arvingene var enkemannen Ole Gudmundsen Sandblost og barna:

* Sønnen Steffen Tørissen, 23 år, curator Ole Olsen Reiten i Romsdalen
* Sønnen Tørris Olsen, 18 år, formynder Erik Olsen Skotten
* Sønnen Ole Olsen, 14 år, formynder Jon Schærset
* Sønnen Gudmund Olsen, 12 år, formynder (?) Søevig
* Sønnen Iver Olsen, 8 år, formynder Ole Andersen Skotten
* Sønnen Peder Olsen, 6 år, formynder var faderen
* Datteren Marit Olsdatter, 2 år, formynder var faderen

Med formyndere fra Søvik og Skjærset aner vi en forbindelse til Gjemnes

Jeg tar også med skiftet etter Ingeborgs første mann, Tørris Pedersen Sandblost 16. juni 1732: https://media.digitalarkivet.no/sk20090202640083

Arvingene var enken Ingeborg Steffensdatter og barna Peder og Steffen.

Enkens løsverge var Steffen Sandblost, og formyndere for barna var farbroderen Gunder Pedersen Søvik og Elling Aae.

Ingeborg Steffensdatter kan i utgangspunktet også ha vært fra Gjemnes, men siden curatoren til Steffen Tørrisen i skiftet etter mora er fra Romsdalen, og hennes løsverge ved skiftet etter Tørris er en Steffen Sandblåst, antar jeg at hun er derifra og at det er mennene hennes som har en tilknytning til Gjemnes. Derfor holder jeg formynderne fra Hustad ute av denne tråden, selv om enkelte av dem har en tilknytning til Nordmøre.

Jeg prøvde å se i Gjemnesboka bind 10 for å finne ut mer om disse folka, men innså at disse skiftene kanskje gir mer informasjon enn det som står i bygdeboka.

På side 369 under Kringlå er bruker 3 Peder Tørrisen Søvik, med sønnen Tørris f. c. 1695. Bruker 4 er Gunder Pedersen, men det står ikke at han er sønn til forrige bruker. Sånn jeg ser det når Tørris Pedersen er bror til Gunder Pedersen, må de begge være sønner av Peder Tørrisen. Hvordan Elling Aae passer inn i denne familien vet jeg ikke.

Når vi vet at Ingeborgs første mann var fra Gjemnes, er det ikke unaturlig å tenke at hennes andre mann også var fra Gjemnes. Jeg klarer ikke å tolke navnet til formynderen fra Søvik i 1752 (kan det stå Anders?), men den andre formynderen er Jon Skjærset. I skiftet etter Ingeborg Jonsdatter Skjærset i 1744 finner vi disse formyndere: Peder Gudmundsen Søvig, Hans Olsen Ekrem(?), Ole Sandblost, Tørris Ellingsen Skjærset og faderen(?). Lenke til skiftet: https://media.digitalarkivet.no/sk20090202650305 Enkemannens navn er utelatt fra skiftet, men i følge Gjemnesboka 10 side 207 het han Jon Gudmundsen, og han var fra bnr. 1 på Søvik.

På side 323 er Gudmund Pedersen listet som bruker 7 av bnr. 1 på Søvik. Ingen Ole er nevnt, men han har sønnene Peder Søvik og Jon Skjærset, og svigersønnen Anders Søvik (opprinnelig fra Stokke). Jeg har lenge tenkt, basert på navnelikhet, avstand og faddere, at Ole Sandblost var sønn av Gudmund Godal i Eide, men den teorien kan jeg vel skrote nå. Basert på opplysningene fra disse skiftene, er det rett av meg å konkludere med at Ole Gudmundsen Sandblåst hører til i denne søskenflokken? Eller finnes det en annen måte folka på Sandblåst kan være beslektet med folka på Søvik og Skjærset?

Tore Kristiansen
Innlegg: 4188
Registrert: 18. november 2004 kl. 9.47
Sted: KRISTIANSUND N

Re: To skifter på Sandblåst i Hustad med en kobling til Gjem

Legg inn av Tore Kristiansen » 20. mai 2017 kl. 2.05

Ruben skrev:En av mine aner het Ole Gudmundsen, han døde på Sandblåst i Hustad i 1765. I kirkeboka er det oppført at han døde 65 år gammel. Jeg har ikke funnet skiftet etter ham, til tross for at han hadde umyndige barn. Grunnen er nok at skiftet etter ham var i den ødelagte Skifteprotokoll 12 for Nordmøre.
I SAT, Romsdals amtmannsarkiv, Skiftedesignasjoner, Nordmøre 1714-1780, (Lr9), 1760-1773, 1765 som egentlig er en oversikt over umyndige arvinger og hvem som ble formynderne:

står det at det 11. april 1765 i Meks tinglag hadde blitt holdt skifte etter Ole Guldmundsen Sandblost. De umyndige arvingene var:
  • Peder Olsen, 17 år, med formynder Ole Larsen Schottem
  • Halvor Olsen, 4 år, med formynder Knudt Halvorsen Setten
  • Marithe Ols Datter, 14 år, med formynder Tørres Olsen Sandblost
  • Ingeborg Ols Datter, 2 år, med formynder Aage Maalle
Guttene arvet hver 2-2-7 og jentene fikk 1-1-3 hver.

Jeg er litt usikker på navnene til to av formynderne, og jeg legger ved arket hvor disse opplysningene står.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

gj25781
Innlegg: 87
Registrert: 26. juli 2016 kl. 23.43
Sted: BERGEN

Re: To skifter på Sandblåst i Hustad med en kobling til Gjem

Legg inn av gj25781 » 20. mai 2017 kl. 12.19

Tusen takk for den skiftedesignasjonen. Formynderne her er alle fra Hustad og gir sånn sett ingen info om Ole Gudmundsens opphav, men derimot hans andre kone Kirsti Halvorsdatter.

Gårdsnavnene her er Male (skrevet som Malde?) og Fetten. Åge Male var på dette tidspunktet gift med ei Ingeborg Halvorsdatter. Jeg har tidligere notert at Ingeborg Halvorsdatter Male og Knut Halvorsen Fetten kanskje var søsken. Siden de to er formyndere til de to barna til Kirsti Halvorsdatter, må det være barnas morbror og mostermann. Tørris Olsen Sandblåst er eldste sønnen til Ole, mens Ole Larsen Skotten må ifølge teorien min være i slekt med Ole Gudmundsens første kone, Ingeborg Steffensdatter.

Tore Kristiansen
Innlegg: 4188
Registrert: 18. november 2004 kl. 9.47
Sted: KRISTIANSUND N

Re: To skifter på Sandblåst i Hustad med en kobling til Gjem

Legg inn av Tore Kristiansen » 21. mai 2017 kl. 20.13

Ruben skrev:På side 369 under Kringlå er bruker 3 Peder Tørrisen Søvik, med sønnen Tørris f. c. 1695. Bruker 4 er Gunder Pedersen, men det står ikke at han er sønn til forrige bruker. Sånn jeg ser det når Tørris Pedersen er bror til Gunder Pedersen, må de begge være sønner av Peder Tørrisen. Hvordan Elling Aae passer inn i denne familien vet jeg ikke.

Det var skifte etter Elling Knutsen Å 2. oktober 1749, og det var søsknene og deres barn og barnebarn som arvet ham.
Nordmøre skifteprotokoll 1746-1750, folio 1125b: Ellings søster var mora til Tørris Pedersen Sandblåst.
:) Tore

Tore Kristiansen
Innlegg: 4188
Registrert: 18. november 2004 kl. 9.47
Sted: KRISTIANSUND N

Re: To skifter på Sandblåst i Hustad med en kobling til Gjem

Legg inn av Tore Kristiansen » 22. mai 2017 kl. 13.07

De formynderne du er usikre på er:
Anders Søvik i 1752-skiftet og i 1744-skiftet står det Jens Olsen Ekren. Ekkran var et av 4 bruk under Røvik og den siste der du har satt et spørsmålstegn: faderen Selv samt for Ingebor Iversdatter hendes Broder Joen Iversen
:) Tore

gj25781
Innlegg: 87
Registrert: 26. juli 2016 kl. 23.43
Sted: BERGEN

Re: To skifter på Sandblåst i Hustad med en kobling til Gjem

Legg inn av gj25781 » 24. mai 2017 kl. 12.23

Tore skrev:Det var skifte etter Elling Knutsen Å 2. oktober 1749, og det var søsknene og deres barn og barnebarn som arvet ham.
Nordmøre skifteprotokoll 1746-1750, folio 1125b: Ellings søster var mora til Tørris Pedersen Sandblåst.


Takk for det skiftet! Dette, kombinert med skiftet etter Tørris Pedersen hvor farbroren Gunder Pedersen Søvik er formynder, betyr kanskje at Tørris og Gunder var halvsøsken med samme far?

Tusen takk for hjelp med tyding av formynderne. At du er enig med meg om at det var Anders Søvik som var formynder i 1752, som kan ha vært den samme som var gift med Jon Gudmundsens søster, gjør meg mer sikker på at Ole Sandblost hører til denne søskenflokken.

Svar

Gå tilbake til «Gjemnes»