Tron Serqvesen, Bolga på Frei 1694

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
Kjell Farstad
Innlegg: 1894
Registrert: 8. oktober 2012 kl. 11.24
Sted: SKÅLA

Tron Serqvesen, Bolga på Frei 1694

Legg inn av Kjell Farstad » 2. november 2013 kl. 20.06

Vi som leter i Fanne Otting etter slekta har lett etter Tron Serqvesen Istad f.ca.1658. Tron Serquesen på Nordmøre er nevnt blant kreditorene i et skifte etter Bottolf Olsen Istadden 2. Mai 1682:

Er det denne Tron Serqvesen vi møter igjen i et skifteden 15. Juni 1694 paa Bolgen udi Gimbnis Tinglag efter Sahl. Afdøde Quinde Anne Knudsdatter?
Deres barn: 1. Hans f.ca.1684. 2. Barbara f.ca.1686. 3. Ragnhild f.ca.1687. 4. Ole f.ca.1689. 5. Beret f.ca.1694.

Skiftet er for meg litt vanskelig å lese, Tron har vel formynderrollen, men hvordan gikk det med familien?

Tore Kristiansen
Innlegg: 4184
Registrert: 18. november 2004 kl. 9.47
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Tron Serqvesen, Bolga på Frei 1694

Legg inn av Tore Kristiansen » 3. november 2013 kl. 23.06

Tron var enkemannen i skiftet i Bolga.
:) Tore

Kjell Farstad
Innlegg: 1894
Registrert: 8. oktober 2012 kl. 11.24
Sted: SKÅLA

Re: Tron Serqvesen, Bolga på Frei 1694

Legg inn av Kjell Farstad » 4. november 2013 kl. 0.04

Jeg har prøvd meg på en transkipsjon og da er Tore nevnt som etterlatt og da er han vel enkemann, men er det efterlatte Mand dend danne mand som står i skiftet eller tyder jeg feil? I folketelling 1701 finner jeg ikke Tore på Bolgen, så da har han vel enten flyttet eller han er død? http://arkivverket.no/URN:db_read/ft/38458/44/


Anno: 1694. Dend 15 Junij Hoeltis arve skifte paa Bolgen udi Gimbnis Tinglag efter Sahl. afdøde ....... Quinde Anne Knudsdatter, som ... døden 14 dager efter Kyndelsmesse er ....... mellem hendis efterlatte Mand, dend danne Mand Tron Serqviksen, paa dend ene og deris udi ægtes?ab Sammen auflede Børn, Namlig, Hans 10 aar gammel og Olle 5 aar gammel, Tronssønner. Item ?Barrabra 8 ½ aar gammel, Rangnield 7 aar gammel, og Birrite 18 uger gammel Tronsdøttre, alle umyndige paa dend anden side.

Tore Kristiansen
Innlegg: 4184
Registrert: 18. november 2004 kl. 9.47
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Tron Serqvesen, Bolga på Frei 1694

Legg inn av Tore Kristiansen » 4. november 2013 kl. 8.35

Kjell skrev:Jeg har prøvd meg på en transkipsjon og da er Tore nevnt som etterlatt og da er han vel enkemann, men er det efterlatte Mand dend danne mand som står i skiftet eller tyder jeg feil?


Du har transkribert det veldig bra, Kjell. Det var bare noen skjønnhetsfeil på enkelte bokstaver innimellom. :)

Anno: 1694. Dend 15 Junij Holdtis arfue skifte paa Bolgen udi Gimbnis Tinglaug, efter Sahl. afdøde dannequinde Anne Knudsdaatter, som Ved døden 14 dager Efter Kyndelsmisse er afgangen, til Rigtighed mellem hindis efterlatte Mand, dend danne Mand Tron Serqvuæssen, Paa dend ene og deris vdi Echteschab Sammen auflede Børne, Nemblig, Hans 10 aar gammel og Olle 5 aar gammel, Tronssønner. Item Barabra 8 ½ aar gammel, Rangnield 7 aar gammel, og Birette 18 Vgger gammel, Tronsdøttere, alle Vmyndige paa dend anden side.
:) Tore

Kjell Farstad
Innlegg: 1894
Registrert: 8. oktober 2012 kl. 11.24
Sted: SKÅLA

Re: Tron Serqvesen, Bolga på Frei 1694

Legg inn av Kjell Farstad » 4. november 2013 kl. 9.41

Takk for hjelpen med innholdet i skiftet.
Jeg regner med at det er noe å finne om Tron i Gards- og ættesoge bind 2 for Frei av Hans Hyldbakk, 1972.

Kjell Farstad
Innlegg: 1894
Registrert: 8. oktober 2012 kl. 11.24
Sted: SKÅLA

Re: Tron Serqvesen, Bolga på Frei 1694

Legg inn av Kjell Farstad » 6. november 2013 kl. 18.25

I Gards- og ættesoge for Frei, band II på side 220 under Øvre Bolga står det:
Trond heitte brukaren på denne parten i 1695, men i manntalet av 1701 står enka oppført som brukar. Ho hadde sonen Ola Torsteinson, f. 1697 og må da ha vore gift med ein Torstein.
Mer står det ikke om Tron og familien i Freiboka.
------------
Lagt til 7. november:
Else B. Rustad, tydehjelpen har tydet siste del av skiftet.
https://slektsforum.slektogdata.no/view ... 186#600186
Ofuerverende deris Landherre, Velachtbare og fornemme Mand Sr Matthias Krenchel paa Børnenis Vegne deris Sahl. Mor Broders Quinde, Aagvit Andersdaatter. Paa Rettens Vegne Sorrenschrifueren Jacob Søfrensen, til Vurderings= Mænd Elling Ohr, Einer Birekestrand og Arne Neder Ferdøe, Laug Rettis Mænd i bemelte Tinglaug. Effter flitig paa Eschning Registering og Vurdering hafuer Vj befunden Boens formue bestaaendis udj Løssøre som følger...

Ofuerschrne. Skyld og gield sampt huis Aabud paa gaarden findis, Lofuer dend danne Mand Trond Serqæsen, at tilsuare og Clarere, som dog af Boens midler afgaar, blifuer igien i behold af af boens Midler 11 Rdr. 12 s. dog af faderlige Kierlighed, og Boens slette tilstand vdlofuede gedagte Tron Serqvæssen, at schal gifue huer Søn, j goed Koe og 1te Koeren(?) og huer daatter 1 Koe, huilchet hand lofuer at forschafue dennem, naar de kommer til deris Myndige aare, og det begierendis Vorder, Jtem lofuer at forsørge dennem, med Nødtørfftig Klæde og Fødde Jndtil de det Selfuer kand fortienne, Sampt og at lade dem Vndervissis vdi deris Chat.me. og Børne Lærdom, og i alle maader hielpe dem til Rette, som en Erlig Fader, vel sømmer og anstaaer, huor paa hand gaf os Haanden. -

Brukeravatar
Jonny Lyngstad
Innlegg: 332
Registrert: 5. desember 2004 kl. 10.20
Sted: LYNGSTAD

Re: Tron Serqvesen, Bolga på Frei 1694

Legg inn av Jonny Lyngstad » 4. desember 2013 kl. 9.58

Hei

Masse god og ikke påakta informasjon i skiftene.

Jeg har også registrert dette skiftet under Bolga på Frei, men ikke reflektert over hvor denne Tron Serkvesen kom fra.

Der Else har satt et spørsmålstegn "1te Koeren(?)" tolker jeg som "1 tn. Koren" altså 1 tn. korn.

Litt småpirk:
Navnet på enkemannen tolker jeg som "Tron Serquæssen" ikke "Tron Serqvæssen".
Se streken over u-ene.

I justisprotokollen for Nordmøre 1699 - 1703, s. 202b, andre avsnitt, står det at Steffen Tronsen Bolgen har ektet det kvinnfolket Marit Nilsdtr. som han besov i 1697, noe som almuen kunne bevitne. (Ingen enkel handskrift dette, men det går dersom man holder på litt.) http://arkivverket.no/URN:rg_read/28699/203/

Denne Steffen var altså sønn av en Tron, kanskje Tron Serkvesen?

Lykke til i den videre letinga etter Serkvefolket, som også jeg har blant mine forfedre.

Svar

Gå tilbake til «Frei»