I Averøy bygdebok 1 s.333 sies hun å være datter av Jon Iversen Gustad. Jeg har ikke funnet begravelsen til Jon ennå, og heller ikke Helges - og dermed heller ingen skifter. Om de hadde flere barn, vet jeg heller ikke. Kirkebøkene starter litt senere...
Denne Jon og hans kone Helge Monsdatter er omtalt tidligere på Forum i Digitalarkivet der spørsmålet er om Jon er sønn av forrige bruker på Gustad og om Helge Monsd kommer fra Søbstad.
I forbindelse med at Jon ble dømt for utroskap, ble det 11.des 1717 foretatt en registrering av hans jordegods, fordi han måtte betale halvparten av det til kongen. Nordmøre, Skifteprotokoll nr. 5 (1714-1720), Skifteprotokollside, Side 174b-175a Her kommer det fram at hans hustru het Helge Monsdatter.
Det ble holdt skifte over Mons Eriksen på Søbstad i 1707 ifølge Averøy bygdebok 4, s.236, men dette skiftet har jeg ikke funnet. Heller ikke et skjøte som Erik Monsen Søbstad fikk på gården Vebenstad fra sine søsken den 30.sept 1707. Panteregistret fra 1698-1712 mangler, så jeg vet ikke hvor bygdebokforfatteren har sine opplysninger fra...
Et skjøte fra 27.okt 1735 der Erich Monsen Vebenstad løste inn parter fra sine søsken, nevnes Helge Monsdatter som den ene av de 5 søskena: Og Jeg Helge Mongsdatter med min laug verge Iver H??n 3 marchlaug
I skiftet etter Jens Mogensen Søbstad i 1738 er den samme søskenflokken nevnt, også: Enchen Helge Mogensdatter
Men er det denne Helge Mogensdatter som var gift med Jon Iversen Gustad?
I et innlegg fra Slektsforum 2016 finner jeg en etterlysning etter et brødrepar hvor den ene sies å være gift med den samme Helge/Helle
Tore skrev:Jeg er interessert i opphavet til brødreparet Peder Olsen Hol, født cirka 1645, og Knut Olsen Flatset, død 1687. Jeg finner ingen brødrepar som passer i 1660-manntalene, og lurer på om andre kan ha vært borti dem?
Peder Olsen Hol bodde på Nergarden Hol (Averøyboka bind 4 side 464-465) og ved manntallet 1701, side 125 var han 56 år gammel. Altså skulle han ha vært født omkring 1645. I manntallet hadde han sønnen Elling som da var 1 år gammel, og ifølge bygdeboka hadde han også tre døtre, som var født i perioden 1698-1704. I bygdeboka står ikke navnet på kona, og det mangler også flere barn. Kona var Helle Monsdatter fra Søbstad, søstra til bl.a. Erik Monsen Vebenstad. Peder var i live utover på 1720-tallet i følge bygdeboka som nevner en tingsak.
Jeg har også funnet en vielse i Kvernes 1736, nederst på høyre side: Jens Gunders Visnæs med Helge Monsd Astad
Hvis dette er "min" Helge, betyr det at Jon er død og at hun gifter seg på nytt. Men da skulle det vel egentlig stått "enke"?
Er det noen som vet noe mer om disse folkene, så hadde jeg blitt glad for å få litt hjelp