Thornæs

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
Grete Christiansen Thornæs
Sted: BORHAUG

Thornæs

Legg inn av Grete Christiansen Thornæs » 2. juni 2010 kl. 9.30

Jeg er ny på slektsgransking og håper i dette forumet på litt hjelp angående slekten til min oldefar Peder Magnus Thornæs og om Thornæs navnet generellt. Jeg vet ikke når han flyttet derfra men han har sannsynligvis vært i Amerika noen år for han dukker opp igjen i folketellinga i Kongsberg i 1900 som gift metodistforstander.
Min oldefar ble født i Frænen 3 sept. 1868 av mor Ane Sofie Knudsdatter 1840 og far Peder Pedersen 1841. Foreldrene står oppført både med og uten Thornæs som etternavn, men bosatt på Thornæs Øvre. Som deres foreldre igjen har jeg kommet fram til :Peder Andersen 1794 og Elisabet Gundersdatter 1793 på Thornæs, og Knut Pedersen 1812 og Ane Pedersdatter 1814 på Nøsavik.
Så til mine spørsmål:
Var det vanlig at de som bodde på de forskjellige brukene tok navn etter bruket, eller ble dette først vanlig når de flyttet "ut av bygda"?
Hvem eide disse brukene?
Når/hvor stammer navnet fra?
Hvor kan jeg finne opplysninger som går lenger tilbake enn 1801 ft?

Brukeravatar
dn22196
Sted: FJERDINGBY

Re: Thornæs

Legg inn av dn22196 » 2. juni 2010 kl. 10.24

Hei,som svar på spørsmålene dine,så var det helt vanlig å bruke gårds/stedsnavnet som etternavn.Dette igjen skaper noen ganger hodebry i leting etter slekt.Jeg har mange ganger funnet helt andre navn på mine forfedre enn de opprinnelig burde ha.Jeg kan nevne at min tipptippoldefar byttet etternavn 3 ganger fordi han var både bonde og oppsitter på 3 ulike gårder.Så det er nok helt normalt dette ja.Så det er ett detektivarbeide noen ganger når man skal begynne letingen etter slekt.Men her har du jo Peder Magnus med far Peder,noe som også tilsier etternavnet Pedersen etter fars fornavn.Thorsnæsnavnet har han jo fått pga av oppholdstedet til foreldrene ved fødselen.Lykke til videre i din leting;)

Mvh.Lisbeth

Tore Kristiansen
Sted: KRISTIANSUND N

Legg inn av Tore Kristiansen » 2. juni 2010 kl. 11.06

Du stiller store spørsmål. :) Bare for å tilføye litt til det som Lisbeth har skrevet.

1) De tok som oftest ikke navn etter bruket men etter garden. En gard i dette området (Romsdal, Nordmøre og nordover) var/er delt i flere bruk. F. eks. i 1886-matrikkelen var det 6 bruk på garden Øvre Tornes. Disse seks brukene var i seg selv egne garder, i hvert fall de 4 største. Men fra Romsdal og nordover kalles dette for en navnegard. I dag har en navnegard et gardsnummer og er inndelt i flere bruk som har bruksnummer. Det var sjeldent at de tok navn etter bruket (f.eks. Skarhaugen/Myren som var bruk under Øvre Tornes.
(I Matrikkelutkastet i 1950 har det blitt flere bruk under Øvre Tornes.)

Før 1886 het det ikke gardsnummer men matrikkelnummer.

Slik som Lisbeth skriver så tok de navn etter garden der de bodde. En person hadde tre navn: Fornavn, et farsnavn slik som på Island i dag, og et gardsnavn som var garden de bodde på. Hvis de flyttet så skiftet de til det nye gardsnavnet.

2) Eierne av brukene kan være alt mulig. Bruket kan ha vært sjøleid, eid av kirka, en nabo, en slektning, en aristokrat, en stor jordegodseier eller en kjøpmann i byen. Og brukene kan ha vært eid av mange forskjellige der også brukeren sjøl eide en del. Slike opplysninger står i panteprotokollene, og det er slike opplysninger som bygdebokforfattere pleier å ha med.

3) Hvis du mener hva opprinnelsen til gardsnavnet Tornes kan være, er "fasiten" å finne hos O. Rygh: Norske Gaardnavne. Jeg kjenner ikke til om det lokalt kan være andre oppfatninger om opprinnelsen til gardsnavnet enn det Rygh skrev, men jeg vet at på Nordmøre har han bommet på noen få gardsnavn. Rygh skrev dette om Tornes øvre og nedre.

4) Før 1801 må du lete i kirkebøker, skifteprotokoller, panteprotokoller, militærruller, manntall (1701 og 1664/1666), skattelister, bl.a. :) Eller bygdebøker. :)

Jeg vil anbefale deg at du får tak i ei håndbok i slektsforskning. Bl.a. er boka Våre røtter av Nils Johan Stoa og Per-Øyvind Sandberg god. Den er litt leksikal, men den er et must for alle slektsforskere. Den kom ut i tredje utgave for et par år siden. Ei anna bok som supplerer Våre røtter er På sporet av deg selv av Strømøy/Karlsen. Den er mer lesevennlig og er et fint supplement til Våre røtter.
:) Tore

Legg inn av Grete Christiansen Thornæs » 2. juni 2010 kl. 12.16

Tusen takk for et langt svar på mine store spørsmål :) forstår at man må holde tunga rett i munnen både i forhold til om det er et bruk eller en gard og om ulik bruk av etternavn/gardsnavn.
Takk for tips om bøker, dette blir nok min nye hobby :D
Jeg søker i slekt både i inn- og utland, og har funnet alt fra småbrukere og glassblåsere til danske adelsslekter, så dette er gøy.

Legg inn av Grete Christiansen Thornæs » 2. juni 2010 kl. 12.27

Grete Thornæs Christiansen skrev:
Jeg søker i slekt både i inn- og utland, og har funnet alt fra småbrukere og glassblåsere til danske adelsslekter, så dette er gøy.

Her skulle nok adelsslekter helst ha stått i anførselstegn, vil helst ikke "skryte" på meg noen uberettiget adelighet :wink:

Tore Kristiansen
Sted: KRISTIANSUND N

Legg inn av Tore Kristiansen » 2. juni 2010 kl. 14.22

Det er alltid kjekt å finne ei adelslinje. Det blir litt lettere slektsforskning da, for som oftest kan du finne mer stoff om dem og om enkeltpersoner. :) Går du langt nok tilbake finner du bare bøndene når de har betalt skatt eller gjort noe gale og må stå til doms for det. :(

Jeg var kanskje litt for snar med å definere bruk og gard. Og spesielt navnegard til sted. Jeg blandet sammen to ting. For at det skal bli riktig siterer jeg fra innledninga i Gård, skatt og matrikkel av Andreas Holmsen, 1978, side 13:

Den kollektive betydningen av "gård" eller "gard" var tidligere vanlig fra Agder og Rogaland i sør til Troms i nord, unntatt bygdene omkring Trondheimsfjorden, det historiske Trøndelag. Det har klart sammenheng med at i Vest- og Nord-Norge var den oppdelte gården ennå for få mannsaldre siden, før den moderne utskiftingen, normalt en enhet med felles tun og med jorda til alle oppsitterne i innbyrdes teigblanding. Slikt var unntak i Øst-Norge. Forskjellen i ordbetydning avspeiler en gjennomgående forskjell i gårddelingsmønster.

Det var dette begrepet jeg mente med navnegard. Og innen en gard er det flere bruk, men disse brukene kalles også for garder. Derfor; en gard er ikke bare en gard. ;)

Holmsen har flere definisjoner av gardsbegrepet, bl.a. flere ikke-folkelige som historikere, agrarhistorikere og arkeologer bruker.
:) Tore

10730
Sted: TORNES I ROMSDAL

Legg inn av 10730 » 2. juni 2010 kl. 16.34

Til Grethe,
familien du tilhører er omskrivne i Bygdebok for Fræna, bind II, på bruket Skarhaugen bnr 2 under Tornes Øvre, s 331-333.

Der vil du finne at foreldra til Ane Sofie Knudsdtr (mor til Peder Magnus Pedersen) er Knud Pedersen og Oline Andersdtr på Tornes Nedre.

Du har slektsinteressert familie på bnr 7, Nøre Myra, som kan ha interesse i kontakt med deg. Medlem av familien "forsvann" og mista kontakten. Kanskje din oldefar var ein av desse?

mvh Knut Reidar Sande, busett på Tornes Nedre

Legg inn av Grete Christiansen Thornæs » 2. juni 2010 kl. 17.26

Tusen takk for svar og rettelse på navn, må nok innrømme at jeg hadde tatt "en spansk en" der :) men når man står fast prøver man seg med navn og alder som kan passe. Ellers så synes jeg at de scanna kirkebøkene er vanskelige å tyde, men der er jeg vel ikke alene.

Kjekt å høre fra en som bor på Tornes, og så må jeg nok få kjøpt meg bygdeboka skjønner jeg.

Mvh
Grete

Legg inn av Grete Christiansen Thornæs » 15. juni 2010 kl. 21.55

Jeg har fått uvurdelig hjelp fra Ove Karlsvik om vår felles slekt. Takk igjen :D

Der jeg fortsatt står fast er hos mine tippoldeforeldre Peder Pedersen Thornæs og Ane Sophie Knutsdatter på Thornæs Øvre.

Sønnene, min oldefar Peder Magnus Thornæs f.1868 og bror Johan Thornæs f.1871 finner jeg som før sagt i ft fra 1900 i Kongsberg, men når flyttet de fra Tornes, emigrerte de til Amerika noen år kanskje og tok med seg metodistkirken til Norge, og kanskje det jeg lurer mest på:

Hadde de noen søsken som ble igjen hos foreldrene?

gj21049
Sted: Oslo

Legg inn av gj21049 » 28. januar 2014 kl. 19.36

Hei!
Vår felles oldefar Peder Magnus Thornæs emigrerte ikke til USA, men studerte til metodistprest i Brighton,England. (Hans studiekamerat var for øvrig Thomas Ball Barratt som senere grunnla pinsebevegelsen til Norge) Jeg har aldri hørt andre søsken enn denne broren du nevner, men lykke til i jakten videre!
Mvh. Camilla Thornæs H.(Arthurs barnebarn)

Legg inn av Grete Christiansen Thornæs » 28. januar 2014 kl. 21.22

Takk for svar og en flott ny opplysning til meg. Har sendt deg en PM :)

Arnstein Slinning
Sted: ÅLESUND

Legg inn av Arnstein Slinning » 28. januar 2014 kl. 21.32

Hei til Grethe og dere andre.

Gardsnavnet før i tiden var ikke vanlig å bruke som etternavn.
Det ble brukt som bopelsadresse. De som leiter en del i de skannede kirkebøkene vil se at
gardsnavnet står under bopel, eventuelt fødested.
Derfor ble "etternavnet" endret når de flyttet til en annen gard.

Mvh
Arnstein

Brukeravatar
Kjell Ove Nybø Hattrem
Sted: MOLDE
Kontakt:

Legg inn av Kjell Ove Nybø Hattrem » 14. mai 2015 kl. 9.05

Angående Peder P. Tornes, født 1841: Er det noen som vet hvor han ble av? I bygdeboka står at han døde før 1896, som jeg antar er fordi kona Ane Sofie ble oppgitt å være enke da hun døde det året -- men jeg forstår det slik at Peder da hadde forlatt familien og ikke kom tilbake.

Fins det spor etter ham, muligens i Nord-Norge?

10730
Sted: TORNES I ROMSDAL

Legg inn av 10730 » 14. mai 2015 kl. 11.43

Det forheld seg slik du skriv, Peder P Tornes forsvann. Eg har snakka med nolevande person på meir enn 90 år som er av denne familien. Dei veit ikkje kor han blei av, han ga ikkje livsteikn frå seg.

Eg veit ikkje om det er gjort alvorlege forsøk på å oppspore han.

Legg inn av Grete Christiansen Thornæs » 14. mai 2015 kl. 21.31

Kjell skrev:Angående Peder P. Tornes, født 1841: Er det noen som vet hvor han ble av? I bygdeboka står at han døde før 1896, som jeg antar er fordi kona Ane Sofie ble oppgitt å være enke da hun døde det året -- men jeg forstår det slik at Peder da hadde forlatt familien og ikke kom tilbake.

Fins det spor etter ham, muligens i Nord-Norge?

Jeg har heller ikke funnet ut hvor eller når min tippoldefar døde. Jeg lurer på hvorfor du tipper Nord-Norge som et sted han skal ha reist til ?

Svar

Gå tilbake til «Fræna»