Et par fra Ål
Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal
-
- Sted: VEBLUNGSNES
Et par fra Ål
Lurer på om noen an hjelpe meg med en liten gåte. Jeg leter etter en Jermund Tostens født ca 1796 i Ål i Hallingdal. Han havna i Bud og ble gift der. Har navnet på brødre tror jeg men litt usikkert da. Det var et par som gifta seg i Ål i 1803 som heter Torstein Olsen Megard og Mari Asledtr Det er også et barn døpt uekte i 1798 ved navn Jermund aom kan være han-. Så dukker dette paret opp i bygdeboka for Nesser bind 10 på Opdalsgardene i 1810-1815 der døper de et barn Agate f1811.Så reiste de derfra hvor vet ingen.
Det jeg da lurer på er om noen av de eldre søkene feks Jermund da ble konfirmert i Vistdalen og hvem som var fadder til Agate. Jeg vet ikke hvilken kirkebok dette står i og sliter litt med og tyde gammel gotisk skrift.
Vennlig hilsen Anniken
Det jeg da lurer på er om noen av de eldre søkene feks Jermund da ble konfirmert i Vistdalen og hvem som var fadder til Agate. Jeg vet ikke hvilken kirkebok dette står i og sliter litt med og tyde gammel gotisk skrift.
Vennlig hilsen Anniken
- Hilde Elisabeth Wedde
- Sted: KONGSBERG
Re: Et par fra Ål
Jeg vet ikke om dette hjelper deg, men Ål bygdebok ligger på nettet, kanskje du kan finne info der:
http://www.aal-bygdebok.no/
http://www.aal-bygdebok.no/
Hilde Wedde
Leder Slekt og Data Buskerud
Leder Slekt og Data Buskerud
- Helge Bjerkevoll
- Sted: REKDAL
- Kontakt:
Dåpen til Agate finner du her på side 53, høyre spalte øvers, nr 1:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-29
Navn på faddere overlater jeg til bedre tydere
Er Mari skrevet Aslaksd?
En tanke som slår meg da er at kanskje var Mari opprinnelig fra området? Her var vel Aslak et vanlig navn. FT 1801 har også en Ole Aslaksen på Opdal, 48 år.
http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... =1750#ovre
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-29
Navn på faddere overlater jeg til bedre tydere

Er Mari skrevet Aslaksd?
En tanke som slår meg da er at kanskje var Mari opprinnelig fra området? Her var vel Aslak et vanlig navn. FT 1801 har også en Ole Aslaksen på Opdal, 48 år.
http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... =1750#ovre
- Britt Iren Pedersen Neergård
- Sted: MOLDE
- Kontakt:
Hei Anniken.
Som Helge sier; mora heter Mari Aslaksdatter. I alle fall er det skrevet så i kirkeboka, men siden Aslak var og er vanlig i Vistdalen kan jo presten skrevet feil. Aslak og Asle er jo ganske likt.
Faddrene er Iver Andersen Opdal og kone Giertrud Olsd. Baard Iversen Opdal.
Som Helge sier; mora heter Mari Aslaksdatter. I alle fall er det skrevet så i kirkeboka, men siden Aslak var og er vanlig i Vistdalen kan jo presten skrevet feil. Aslak og Asle er jo ganske likt.
Faddrene er Iver Andersen Opdal og kone Giertrud Olsd. Baard Iversen Opdal.
- Kontakt:
En Tosten Olsen finnes på Megaarden i Aal i 1801
Han gifter seg med Marit Aslesdatter Høysett eller Høgset som det står i bygdeboka.
Her er Marit i 1801.
Om du ser i bygdeboka for Ål (lenken over) under gården Høgset står det at Tosten og Marit giftet seg i 1803. Men så står se inderster Jeg kan ikke finne noe om det på nettsiden, men du bør nok låne bygdeboka for å finne ut hva som står om paret.
Jeg kan ikke finne Jermund/Giermund i Aal i 1801. Som du ser har Marit en sønn Ole f. ca 1796. Hans far heter Tosten.
Faren til Jermund blir ved vielsen kalt Tosten Olsen Male så det skulle da bety at han også bor/har bodd i Fræna.
Han gifter seg med Marit Aslesdatter Høysett eller Høgset som det står i bygdeboka.
Her er Marit i 1801.
Om du ser i bygdeboka for Ål (lenken over) under gården Høgset står det at Tosten og Marit giftet seg i 1803. Men så står se inderster Jeg kan ikke finne noe om det på nettsiden, men du bør nok låne bygdeboka for å finne ut hva som står om paret.
Jeg kan ikke finne Jermund/Giermund i Aal i 1801. Som du ser har Marit en sønn Ole f. ca 1796. Hans far heter Tosten.
Faren til Jermund blir ved vielsen kalt Tosten Olsen Male så det skulle da bety at han også bor/har bodd i Fræna.
-
Hei
Takker for innspill men blir ikke noe klokere da. Denne fyren er ei vanskelig nøtt.
Jermund Tostensen ble gift med Johanne Maria Fredriksdtr i 1835 i bud ved dåpen av deres første barn Tosten Jermundsen født 29/1-1835 er flere av onklene hans faddere deriblant Torkjel Tostensen Male Bjørn Tostensen Male (han er døpt 1805 i Ål ) så han må høre til familien Randi Selnes mente de som var i Vistdalen kunne være Haugianere men de måtte da ha med seg barna de hadde fra før da dit. Skal fjernlåne bok fra Ål men var i kontakt med han som skrev den for ei stund siden og han hadde ikke særlig kunnskap om denne familien.
Vennlig hilsen Anniken
Takker for innspill men blir ikke noe klokere da. Denne fyren er ei vanskelig nøtt.
Jermund Tostensen ble gift med Johanne Maria Fredriksdtr i 1835 i bud ved dåpen av deres første barn Tosten Jermundsen født 29/1-1835 er flere av onklene hans faddere deriblant Torkjel Tostensen Male Bjørn Tostensen Male (han er døpt 1805 i Ål ) så han må høre til familien Randi Selnes mente de som var i Vistdalen kunne være Haugianere men de måtte da ha med seg barna de hadde fra før da dit. Skal fjernlåne bok fra Ål men var i kontakt med han som skrev den for ei stund siden og han hadde ikke særlig kunnskap om denne familien.
Vennlig hilsen Anniken
-
- Sted: SKÅLA
Hei.
Jeg har dette om Gjermund Male - Malo. Jeg legger merke til at hans far er ført opp som: Tosten Olsen Male.
Gjermund Torstensen gift 19.07.1835 i Bud med Johanna Maria Fredriksdatter.
Gjermund er gaardmand på Male 32 år gammel.
Brudgommens fader navn er: Tosten Olsen Male.
Brudens faders navn er: Fredrik Sivertsen ?????
Forlovere: Ingebrigt ???? og Oliver Olsen ibid.
Barna:
1. Tosten Gjermundsen f.31.10.1835, døpt 29.11.1835 i Bud.
2. Marit Gjermundsen f.20.05.1848, døpt 12.06.1848 i Bud.
3. Olava Gjermundsen f.10.12.1853, døpt 19.02.1854 i Bud.
Jeg har dette om Gjermund Male - Malo. Jeg legger merke til at hans far er ført opp som: Tosten Olsen Male.
Gjermund Torstensen gift 19.07.1835 i Bud med Johanna Maria Fredriksdatter.
Gjermund er gaardmand på Male 32 år gammel.
Brudgommens fader navn er: Tosten Olsen Male.
Brudens faders navn er: Fredrik Sivertsen ?????
Forlovere: Ingebrigt ???? og Oliver Olsen ibid.
Barna:
1. Tosten Gjermundsen f.31.10.1835, døpt 29.11.1835 i Bud.
2. Marit Gjermundsen f.20.05.1848, døpt 12.06.1848 i Bud.
3. Olava Gjermundsen f.10.12.1853, døpt 19.02.1854 i Bud.
-
Ja dette er min Gjermund eller Jermund da, de fikk også en sønn Fredrik Gjermundsen 16/5-1838 som er min tipptippfar men hvor Gjermund er døpt og konfirmert finner jeg ikke ut og når de kom til Bud
- Kontakt:
Om Torkjel f. 10 nov 1818 på Hustad er sønn av samme Tosten Olsen så har Tosten giftet seg på ny. Torkjels mor er oppgitt til å hete Marit Steffensdatter/Stephensdatter.
Bjørn Tostensens mor er oppgitt til å hete Mari Aslesdatter.
Soldat og ungkar Tosten Olsen Megaard og pige Mari Aslesdatter døper sønnen Ole 4 s. i faste 1796. Det er jo han som er sammen med moren i 1801. Men hvor er Jermun i 1801?
Kanskje han er født etter?
Ved FT 1865 er han oppgitt til å være 68 år som skulle tilsi ca 1798. Ved vielsen i 1835 er det kun oppgitt en alder - 32 år-, er det Jermuns? I såfall skulle han da være født ca 1803. Dvs rundt den tiden foreldrene giftet seg. Det er vel sannsynlig at det kom et barn til siden de giftet seg 7 år etter sønnen Ole ble født. Først to år etter vielsen kommer Bjørn.
Bjørn Tostensens mor er oppgitt til å hete Mari Aslesdatter.
Soldat og ungkar Tosten Olsen Megaard og pige Mari Aslesdatter døper sønnen Ole 4 s. i faste 1796. Det er jo han som er sammen med moren i 1801. Men hvor er Jermun i 1801?
Kanskje han er født etter?
Ved FT 1865 er han oppgitt til å være 68 år som skulle tilsi ca 1798. Ved vielsen i 1835 er det kun oppgitt en alder - 32 år-, er det Jermuns? I såfall skulle han da være født ca 1803. Dvs rundt den tiden foreldrene giftet seg. Det er vel sannsynlig at det kom et barn til siden de giftet seg 7 år etter sønnen Ole ble født. Først to år etter vielsen kommer Bjørn.
- Kontakt:
I kirkeboken for Bud i Bud 1817-1829 finnes (H)jermunds konfirmasjon i 1822. Han er da i sitt 16de år. Ut "gammel regning" vil jeg da anta at han er 15 år. Dvs f. ca 1807. Kan ikke umiddelbart finne han døpt i Ål.
Alder ved konf. er nok mer å stole på enn FT.
Siden det ser ut til at de fleste oppl om fam er i Bud/ Hustad flytter jeg temaet dit.
Alder ved konf. er nok mer å stole på enn FT.
Siden det ser ut til at de fleste oppl om fam er i Bud/ Hustad flytter jeg temaet dit.
mvh Britt Iren Neergård
Moderator: Møre og Romsdal
Les dette før du poster din melding
Moderator: Møre og Romsdal
Les dette før du poster din melding
-
Takker, du er jammen flink. Da er han nok ikke født før etter 1800 nei og dermed ikke konfirmert i Vistdalen . Men har bodde nok der de fem årene sammens med foreldrenee sine. Da hører han iallefall til i familien.