Peder Åndal, Fræna

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Sted: REKDAL
Kontakt:

Peder Åndal, Fræna

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 17. juli 2005 kl. 20.00

I følge bygdebøker for Aukra kom Kristen Pedersen fra Åndal i Fræna.
Han ble gift med enke Berit Tronsdtr Hollingen.
Kristen var fødd 1739 og død 1804 etter mine notater.

Noen som kjenner foreldre og andre aner til Kristen :?:

Med vennlig hilsen Helge Bjerkevoll.

Brukeravatar
Osvald Rydjord
Sted: SANDEFJORD
Kontakt:

Re: Peder Åndal, Fræna

Legg inn av Osvald Rydjord » 19. juli 2005 kl. 10.15

Jeg ser Per Gjendem har ført opp Peder Knutsen Åndal, f 1700 i Fræna som far til Kristen Pedersen. G 1.g m Beret Nilsd. Hollingsæter, f 1709 i Aukra og g 2. g m Beret Trondsd. Mevold, f 1759 (litt av en konefornyelse!). Barn: Beret Kristensd. Blø Klauset, f 1789 og Beret Kristensd. Hollingen, f 1801.

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Kontakt:

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 19. juli 2005 kl. 21.43

Hei Osvald

Ja en finner mye på nettet.
I Distreff sågar at Kristen Pedersdtr var gift med to Beret-er.

Min forfar Kristen Pedersen skal være fødd 1739, gift med enke Beret Trondsdtr. Mevold fødd 1759, så han fikk seg en ung kone.

Kristen og Beret fikk Sigri i 1789. Ho ble gift med Nils Blø og de budde på Klauset.
Si(g)ri er min tipp tipp oldemor.

Men så var det slekta på Åndal da?

Vennlig hilsen Helge

dn10177
Sted: MOLDE
Kontakt:

Legg inn av dn10177 » 5. august 2005 kl. 11.57

Svar fra P.G. på http://home.no.net/pgjendem. Til min forundring utvikler distreff seg til et slags forum for useriøs koseprat. Ser ikke bort fra et behov for "tidtrøyte", mens jeg foretrekker et snev av faglighet. Helge B. har ikke nyttet dis-motorene så langt at han kjenner Kristen Åndal på Hollingens to ekteskap, sitert fra min database av Osvald R. Takk for det. Helge aksepterer face value ekteskapet med Kristens unge kone. Det var jo veldig vanlig siden barnefødsler medførte store tap av mødre og barn. Hadde Helge sveivet mikrofilm i sitt søk, hadde han visst at hans ane skrives Siri eventuelt Sigri Blø på Klauset. Født 1789 på Hollingen og gift med Nils Pedersen fra Nr. 51/5 Heimigard Blø som kom til Sør-Klauset f. 4 nov 1822 i Aukra. Familien er korrekt beskrevet hos Johan Julnes: Misund Bd. 1 s 483 og Mass Blø: Gardssoge Blø og Bløfeten 1520-1999 side 48, foruten Johan Julnes: BB Aukra Bd. 4 side 22. Johan Julnes sier: Sigri f. 1789 konf. 1805 Siri Kristensdtr. gift 4 nov 1822 med Nils Pedersen Blø, busette seg på Klauset, Otrøy. Mass Blø er like sikker. Nils sønn av Peder Nilsen Blø og Else Pedersdtr. Misundbø gift med Siri Tronsdtr. f. 1788, busett Klauset. Misund bd. 1 side 483 er like klar: Nils Pedersen (1794-1868) son av Peder Nilsen og Else Paulsdtr. Misundbø gift 4. nov 1822 med Siri Kristensdtr. (1789-1875) dtr. av Kristen Pedersen og Berit Tronsdtr. Hollingen. Ingen grunn til å betvile av Kristen er fjerde barnet til Peder Knutsen Åndal og Marit Kristensdtr. Med foreldre Knut Olsen Åndal og kona Kari Andersdtr. Ravn. Hans var var Olluf P. Åndal f 1626 gift først med Guri Andersdtr og andre gang med Anna Knutdtr. eller Joensdtr. Den siste helst mor til Peder for han er nest yngste barnet. i barneflokken Til Helge Bjerkevoll har jeg bare den kommentar at det er ingen grunn til å sukke over familieopphavet på Åndal. Vi gjør alle så godt vi kan. Og vel så det i mange tilfelle. Han må vel selv bare begynne å bruke kildene som foreligger. For Slektforum er bare indikasjoner om hva andre forskere har festet på papiret om saken. Her er det åpenbart noen som tror slektforskning er noe lettvint som ikke medfører egeninnsats. Slike feiloppfatninger er det om å gjøre å luke bort snarest!

Brukeravatar
Osvald Rydjord
Sted: SANDEFJORD
Kontakt:

Legg inn av Osvald Rydjord » 5. august 2005 kl. 21.00

Per:
Hvis du siterer Mass Blø riktig (jeg har ikke boken) er det uoverensstemmelse mellom Blø og Julnes med hensyn til hvem som er mor til Nils Pedersen (1794-1869). (Pedersdtr. og Paulsdt.)
En skrivefeil kanskje, men kan du sjekke det?

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Kontakt:

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 6. august 2005 kl. 0.37

Først vil jeg takke Per for et godt og interessant svar når det gjelder den faglige biten.
Spesielt var dette med Ravn (gammel Ravn-ætt?) interessant.

Resten er jeg ikke så imponert av.
Jo en kan godt mene at forumet utvikler seg til "et slags forum for useriøs koseprat".
Og om jeg er med på å bidra med den biten, så tas det ikke så tungt :-)
faktisk er forumet ikke mer seriøst lagt opp enn at vi kan sende hverandre både :-) og :-(

Jeg er av den oppfatning at et slikt forum er til for alle de amatører som bruker data som et verktøy for å hjelpe hverandre. Her er de fleste av oss amatører. Og de aller aller fleste kvier seg for å bruke dette utmerkede forum. (Det ser vi når vi ser hvor få av M og R sine over 400 medlemmer som bruker forumet).

For å få disse i tale er det viktig at det ikke er noen som helst tvil om at her kan alle spørre uansett nivå de befinner seg på.
Og alle bør forvente å få hyggelig svar, ja selv om det for noen skulle fortone seg som selvfølgeligheter som en ikke burde bry andre med, men orke å finne frem selv.
Nå er det ikke alle som hverken har tid, og faktisk heller ikke evne til å sitte på biblioteket og "sveive mikrofilm".
Foresten hadde Per lest mitt innlegg så hadde han sett at jeg fikk med meg hvordan Si(g)ri skrives.
Noen ( og da regner jeg med du også mener undertegnede) regner med at slektsforskning er noe som ikke medfører egeninnsats påstår du. Til det kan jeg opplyse at jeg også bruker en god del tid til å hjelpe andre, her har du en liten smakebit:

https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=19168

Jo jeg tar gjerne frisk debatt med Per G og andre om hvordan vi skal oppføre oss på forumet,
men da foreslår jeg vi flytter det til en annen plass.

Med vennlig hilsen Helge Bjerkevoll

Svar

Gå tilbake til «Fræna»