Jeg trenger litt detektivhjelp her. Min bestemor har fortalt at hun hadde ei halvsøster som døde på 60-tallet. Hun ble født på Bjørnsund utenfor ekteskap. Petra Marie vokste opp hos sin mors familie på Bjørnsund. Hun ble konfirmert i Vågøy kirke ca 1934.
Jeg har saumfart kirkebøker fra Kristiansund, Fræna og Aukra i tiden 1916-1924, men kan ikke finne henne. Heller ikke under konfirmerte i samme områder i tiden 1932-1934

Det lille jeg har funnet om henne er min oldemors beskrivelse av seg selv og sin familie i Bjørnsundboka, skrevet av Ivar Hallsteinsen (jeg er etterkommer av Malislekta der).
Min oldemor opplyser følgende på side 308 i Bjørnsundboka: Beret Maries barn: Petra Marie Finset (før sitt ekteskap) f 24/6 1918 Søre Bjørnsund
Jeg fant senere i samme bok Manntall Søndre Bjørnsund 1. desember 1920 under huset Berget grnr 2, brnr. 10:
Knut Pedersen - født 4/3 1875 - Gift -
Beret Marie Pedersen - født 17/6 1893 - fødested Fræna - Ugift - mor.
Petra Marie Hjalmarsen - født 24/6 1918 - fødested Fræna - ugift - noe uklar tekst her Hov....'s søster, F... datter.
I bydgeboka for Fræna bind 1, står det følgende om henne på side 628: "Beret Marie hadde eit barn: Petra Marie f. 24/6 1918 med skreddar Hjalmar Kristiansen Finset frå Eikesdal, f. 22/2 1896.". Det står ikke noe mer om Petra Marie og hennes skjebne videre.
Det eneste jeg vet er at hun ikke lever i dag, derfor skriver jeg om henne her.
Jeg har blitt fortalt at hun flyttet fra Bjørnsund til sin slektning Anna i Oslo som hjalp henne å få jobb i frelsesarmeen der. Hun giftet seg og fikk visstnok en sønn, men det er ingen som vet noe om denne familien videre. For å fred i mitt sinn - er det noen der ute som kan hjelpe meg å finne Petra Marie?

Venter spent på hjelp

hilsen Heidi Henden