Elisabeth Jensdtr gift Hestad, foreldre.

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Sted: REKDAL
Kontakt:

Elisabeth Jensdtr gift Hestad, foreldre.

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 7. mai 2008 kl. 21.14

Elisabeth Jensdtr f ca 1759, ble gift til Hestad i 1789 da ho giftet seg med Anders Pedersen.

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-16

(side 29, nede spalte 1)
Er ikke sikker på alt som står her og om det etter Jensdtr kan være et etternavn.

Elisabeth ble senere gift 1793 med Jon Ellingsen f. Aure. Og har med han 4 barn ved folketellingen 1801. Deriblant min tipp-tippoldemor Eli Jonsdtr

Er det noen som har formening om hvor Elisabeth kom fra og hvem foreldrene var.

Har et sted notert Rødal uten å ha det dokumentert.

Vh Helge

Tore Kristiansen
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Elisabeth Jensdtr gift Hestad, foreldre.

Legg inn av Tore Kristiansen » 8. mai 2008 kl. 1.15

Det står: Trolovet U.k. Anders Peders. Hestad med P. Lisbet Jensd. Forl. Md. Peder Hestad, Hans Holm. :)
:) Tore

John Harry Aarønes
Kontakt:

Legg inn av John Harry Aarønes » 8. mai 2008 kl. 2.08

Eller kanskje den andre forlovningsmannen heiter Hans (Olsen) Hoem (1730-1804) og var i tilfelle svigerson til lensmann Lars Iversen Blix. Han var helst der i form av sin posisjon i samfunnet.

Eg ser også at at ved dåpen til Anna i 1803, dotter av Elisabeth Jensdatter, var fadrana frå Hestad, Aure og Aandal.

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-123

John Harry Aarønes
Kontakt:

Legg inn av John Harry Aarønes » 8. mai 2008 kl. 2.24

Eg ser at Jens Olsen Røedalen i Vaage har ei datter ved namn Lisbet, 8 år i 1767 då det var skifte etter ham. Enka heitte Anne Nielsdtr.

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Kontakt:

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 8. mai 2008 kl. 7.23

Takk for gode innspill.
Det var altså ikke så mye å hente fra første trolovelsen.

Skiftet som John refererer til er jo interessant.

Ser forøvrig at det var 5 barn i 1801.

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... 2375#nedre

Etter Julnes:
Anders 1794, Elling 98, Anne Martha 96 og tvillingene Mægtil og Eli 1800.

Og så kom altså Anne som erstatter Anne Marthe. som i følge Julnes i Fræna 1 dør 1803.

Får prøve og finne fødsler og faddere når sola går ned :)

Vh Helge

John Harry Aarønes
Kontakt:

Legg inn av John Harry Aarønes » 8. mai 2008 kl. 17.17

I skiftet etter Jon Ellingsen Hæstad mellom Lisbet Jensdtr. og i ægteskabet avlede barn:
1. Anders Jonsen - 13 år - verge Knud Ellingsen Aure
2. Elling - 10 år, verge Ole Olsen Jendem
3. Ane Jonsdtr. 4 år, verge Knud Olsen Aure
4. Elie - 6 år - verge Paavel Ingebrigtsen Qvalsnes.

Ole Rasmussen Hoem som var 3. mannen hennar og han fekk tjenestelønn, det same gjorde Helle Knudsdtr. som var ein av fadrane ved Annes dåp.

Dei hadde særs rommeleg økonomi. :D

Ane Martha vart som Julnes skriv gravlagd i 1803 same dag som søstera Megtil, 2 år gammal. Dette står rett til høgre for Anne sin dåp.

Eg har meir om skiftet i 1767 etter Jens Olsen Røedalen om du er interessert Helge. Eg trur kona hans kom frå Valle. Ser du har lese bygdebok frå Fræna - Valle var vel med i ei av desse, kanskje du finn noke der?

John Harry Aarønes
Kontakt:

Legg inn av John Harry Aarønes » 8. mai 2008 kl. 20.17

Eg slo opp i bygdebok for Fræna. Der ser eg at dei ei trudde var besteforeldra hennar Lisbet etter dei opplysningane Julnes gjev ikkje kan vere det. Han veit vel meir om dette enn eg - så Valle ser ut til å vere ein dårleg stad å leite.

John Harry Aarønes
Kontakt:

Legg inn av John Harry Aarønes » 9. mai 2008 kl. 1.39

Og Julnes hadde sjølvsagt rett. Skal Anne Nilsdatter på Valle ver mora til Lisbet var ho berre 5-6 år når Lisbet vart fødd.

Her er eit anna framlegg til kven Lisbet si mor er :

Den 11/9 1752 skifte etter Niels Sørensen Rødal – enke Lisbet Andersdatter
a. Anne Nielsdatter

Jens Olsen Røedalen i Vaage - 3/8 1767 var det skifte etter ham mellom enka Anne Nielsdtr. og barna:
a. Regine 10 år
b. Lisbet 8 år
c. Elie 6 år
d. Guru 4 år

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Kontakt:

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 9. mai 2008 kl. 8.22

Tusen takk til John for interessante opplysninger.

Etter dette ser det da ut til at Jens kan ha komme til Rødal med å gifte seg med dattera på bruket.

Og at vår Elisabet (kanskje Lisbet er riktigere) Hestad er etterkommere etter disse.
Her er jo også mye navnelikhet.

Jentenavnet Mægtil er også interessant. Ser at det i 1801 er 8 med dette navnet i hele Norge, alle i Agerøe. I tillegg en Megtil i Boe.

Om noen har tilgang til ekstraskatten 1762, så vil vel den fortelle om det kan være andre aktuelle med navn Jens i området.

Vh Helge

John Harry Aarønes
Kontakt:

Legg inn av John Harry Aarønes » 9. mai 2008 kl. 22.48

Har skumma gjennpm manntallet for 1762 - dårleg med Jensar.

Jens Knutsen lever i 1763 då sonen Knut døyr.
Jens Nielsen Beøy - men har er det neppe, enkemann i 1754 meiner eg å hugse.

Ja, Megtil er eit interessant namn - ser ut til å følgje visse slekter. Her eit døme:

I eit skifte av 1747 etter Megtil Knudsdatter Ytre Hoem. Eg undres på om ho var datterdatter av Megtil Asmundsdatter Øgaarden skifte 14/5 1681, Eit av barna hennar var Bergite Johansdatter (avdød) som hadde vore gift med Knud Øgaard. Bergite og Knud Øgaard hadde barna Jacob Knudsen og Megtil Knudsdatter. Verge for begge barna var faren.

Ein son av Megtil Asmundsen var Olle Johansen Sande.

I eit skifte 3/5 1677 etter Jertru Johansdatter Uchelberg, 2. gong gift med Tron Torkildsen. Dei hadde barna Reier (kalla opp etter 1. ektemann) Tronsen og Megtil Tronsdatter. Og vergen til desse var deres morbror Olle Johansen Sande.

Megtil Knudsdatter som det var skifte etter 1747 hadde også ei datter som heitte Megtil (Olsdatter Ødegården), og vi finn også to Megtil'ar til som er barnebarn av Megtil Knudsdatter.

Vågar meg med eit spørsmål sidan Søren-namnet har dukka opp:
Eg ser i eit skifte frå 1743 etter Niels Olsen Hoem - enke Anne Sørensdatter og sønn Søren Nielsen, datter Marit. Ser at vergene er oppgjevne til å vere frå Svendbøen, Kjersem og Bogstad. Veit du om dette er Vestnesfolk?
Sist redigert av John Harry Aarønes den 19. mai 2008 kl. 17.38, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Kontakt:

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 10. mai 2008 kl. 1.20

Til siste avsnitt:

Det ser ut til å være forbindelse mellom Vestnes/Tresfjord og Fræna her.

Etter O Rekdal var det en Søren Larson Rypdal med far fra Kjersem. Denne Søren hadde en datter Brit/Berit som 1767 var gift med Søren Nilsson Hoem. "Dei kjem bort fra Vestnes, men i skiftet etter broren Peder 1774 er ho registrert som Berit gift med Søren Tornes og er soleis koma åt Frenå".

Vi har en Søren Olavson Kyrkje-Sylte (ca 1632-1718). I følge Rekdal sine teorier er denne morfar til Søren Larson. En tanke kan da være at Anne Sørensdtr enke i Fræna 1743 kan ha en forbindelse til denne Søren Olavson og at det har ført Berit til Fræna.

Svennebø er en gard lengre ute i Tresfjorden og det kan sikkert være en forbindelse dit.
Bogstad (om det da ikke er Daugstad) er det verre å plassere her.

Tilbake til Elisabeth Jensdtr Hestad så ser det vel ut som at Jens Olsen Rødal er faren selv om vi ikke har det bevisfast.

vh Helge.

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Kontakt:

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 12. mai 2008 kl. 12.24

Har prøvd å lete litt i noen av de kilder som finnes på nett for å se om det kan være noen flere spor å gå etter. Her er jo folketellingen 1801 av interesse. Finner da i området en del personer med patronymikon Jens. og spørsmålet da er noen er søsken eller nære slektninger av Lisbet. Bygdeboka gir kanskje svar på noen. (må i såfall fjernlånes på biblioteket igjen).
Det gjelder Nils Jensen Beøy 47 år, Berit Jensdtr Aure 63 år, Guri Jensdtr Hestad 40 år. Marit Jensdtr Hestad 40 år, Jens Jensen Moen.
Ser ellers at det er en del Jens på Ona og Sandøya

Hva med Guri Jensdtr Hestad? Skiftet etter Jens Olsen Rødal har en Guru med nesten rett alder.

Men kanskje vel så interessant er dåpen til Elling i 1798:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-73

Side 142 2. spalte. Her har vi (trur eg) faddere Gunhild Jensdtr (Jonsd.?) Nøsen og Regine Jensd Beøy?.

Kan denne Regine være søster til Lisbet. (ser ut til å være et sjeldent navn). Skiftet etter Jens Rødal har i følge John ovenfor en Regine 10 år i 1767. Klarer ikke å finne igjen denne Regine i 1801, og ho er kanskje død mellom dåpen til Elling og folketellingen uten at jeg har klart å finne henne i kirkeboka for Akerø begravet i denne perioden. Eller er Jens Nilsen Beøy død 1800, 84 år gammel far til denne Regine?

Et mulig skifte etter Anne Nilsdtr Rødal enke 1767 hadde også vært interessant.

Ja her var det en del høyttenking. Noen kommentarer?

Vh Helge

John Harry Aarønes
Kontakt:

Legg inn av John Harry Aarønes » 12. mai 2008 kl. 18.08

Niels Jensen Beoy (1759 - 1833) har iflg. Julnes desse søskena: Berit, Ole, Knud, Marit og Berit. Faren er den Jens Nielsen som eg har nemnt tidlegare. Skal sjå kva eg finn hos Julnes om dei andre du nemner.

John Harry Aarønes
Kontakt:

Legg inn av John Harry Aarønes » 14. mai 2008 kl. 14.01

Berit Jensdtr. Aure, Berit Jensdtr. og Marit Jensdtr. Hestad er døtre av Jens Nilsen Beøy, bror av Nils Jensen Beøy. Berit frå 1. ekteskap. Jens Jensen Moen finn eg ikkje omtala i dei to bygdebøkene frå Fræna.

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Kontakt:

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 15. mai 2008 kl. 21.03

Tusen takk til John for svar. Og vi kan eliminere vekk Beøysøskena som søsken til Lisbet Jensdtr.

Når jeg ser bedre etter i min database så finner jeg at Marit Jensdtr har sønn Knut som er gift med Eli Jonsdtr, slik at deres datter Ane Marta Knutsdtr som er min tippoldemor har både Lisbet Jensdtr og Marit Jensdtr som besteforeldre. Jens Nilsson Beøy blir slik også en ane.

Om Elisabeth/Lisbet er fødd i Fræna er det vel da ikke flere kandidater enn Jens Rødal som far.

En Regine Jensdt. er gift i 1789 med Ole Aslakson Bjørnsund. Kanskje er ho den samme som den Regine som er fadder til Elling ovenfor og en mulig søster til Elisabeth.
kanskje noen kan bekrefte om jeg her har tydet kirkeboka rett.

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... id=16064&u id=ny&idx_side=-73

Side 142 2. spalte. Her har vi (trur eg) faddere Gunhild Jensdtr (Jonsd.?) Nøsen og Regine Jensd Beøy?.

Har Regine flyttet til Beøy er det neppe i et nytt ekteskap. Kanskje ho som enke tjener til opphold der. Noen noen nærmere forbindelse med Regine og Elisabeth til Rødal er kanskje vanskelig å finne om en ikke har flere skifter. Det ser ut som om denne familien er borte fra Rødal i 1801, og at det ikke var noe å skifte etter Anne Nilsdtr Rødal.

vh helge

John Harry Aarønes
Kontakt:

Legg inn av John Harry Aarønes » 19. mai 2008 kl. 0.26

Hei!

Du spør etter ei Regina Jensdatter. På Kleppen i Bud

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=198#ovre

er det ei Regina Olsd. 49 år (f. først på 1750-talet) som eg har spekulert ein del på. Kan dette vere feilskrive for Jensd. Årsaken til at eg undrar meg er:

1. Ho er gift med Ole Aslaksen som døydde på Kleppen i 1814, 63 år gammal..

2. I 1815 gifta ei enke, Regine Jensdatter Kleppen seg med Mads Evertsen Bringsli,

3. I 1816 døyr Regine Jensdatter Kleppen, 65 år gammal.

Denne Regine Jensdatter ser ikkje ut til å vere frå Bud. Eg kan ikkje finne ho døypt, konfirmert eller gift i Bud.
Sist redigert av John Harry Aarønes den 20. mai 2008 kl. 13.33, redigert 1 gang totalt.

John Harry Aarønes
Kontakt:

Legg inn av John Harry Aarønes » 19. mai 2008 kl. 14.31

Kanskje det står Regine Jens D. boe. i fadderlista? Når eg skreiv at ho ikkje vart gift i Bud kirke, tenkte eg på første ekteskapet hennar - det andre var i Bud kirke.

Brukeravatar
Britt Iren Pedersen Neergård
Sted: MOLDE
Kontakt:

Legg inn av Britt Iren Pedersen Neergård » 19. mai 2008 kl. 17.26

John H. Aarønes skrev:Denne Regine Jensdatter ser ikkje ut til å vere frå Bud. Eg kan ikkje finne ho døypt, konfirmert eller gift i Bud.
Pigen Regine Jensdatter giftet seg 5 Trin 1789 i Wogøe kirke med u.k. Ole Aslaksen Biørnsund.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-18
Se 2 siste setninger i andre avsnitt på høyre spalte - rett over 6 Trin.

Da er det vel sannsynlig de som oppholder seg på Kleppen i 1801, til toss for at Regine her er blitt kalt Olsd.
Mvh Britt Iren

John Harry Aarønes
Kontakt:

Legg inn av John Harry Aarønes » 19. mai 2008 kl. 20.35

Ja, det er vel liten tvil om at du har rett i det Britt Iren,

I 1798 giftar ei Guri Jensdatter (ca. 1761 - 17/12 1842) seg med Peder Pedersen Hestad f. 1752. Peder er bror til Anders Pedersen Hestad som var gift med Lisbet Jensdatter.

I skiftet i 1767 er yngste søster Guru nemnt 4 år gammal? Tilfeldig?

Ellers er Jens Nielsen Beøy min 4xtippoldefar. :)

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Kontakt:

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 22. mai 2008 kl. 19.13

Takk både til Britt Iren og John.

Det må ha vært tett kontakt mellom søskenflokken nevnt i skiftet på Rødal i 1767 og folket på Hestad. Jeg tror derfor at Elisabet Jensdtr må ha vært ho som er 8 år ved skiftet.
Andre kandidater er det vel ikke?

Også jeg har Jens Nilsen Beøy som min 4xtippoldefar,
og da blir vel John og jeg 7-menninger :D

Vh Helge

John Harry Aarønes
Kontakt:

Legg inn av John Harry Aarønes » 26. mai 2008 kl. 12.27

Eg ser at "Gard og slekt i Fræna" av Anne Holen Helset på s. 596 har at Lisbet Jensd. er født på Rødal. Etterslekta hennar skal kome i bd. II, men det kjem kanskje ikkje no når 2 bygdebøker frå Fræna har kome ut og fleire er på veg?

dn10177
Sted: MOLDE
Kontakt:

Legg inn av dn10177 » 6. juli 2010 kl. 20.16

Merknad fra P.G. på http://pergjendem.com
Når det dukker opp folk i lensmannslekta Blix, våkner iallfall jeg opp fra dvalen. Elitsabeth Hæstad er det unødvendig å gjette om, for her er skjelettet ramla ut av skapet for flere år siden. I arveskiftene heter hun Lispet, og da blir det vel som med Mægtil, noe jeg aldri ville skrive selv om det i original gjerne skrives Mægthilde og liknende. For navneboka anbefaler Mektil eventuelt Mektild ut fra språklige og etymologiske hensyn. Uansett Lispet er fra Bodin:

Jens Pettersen Gaunes Vågøy, f. 1750 i Gaunes, Tverrlandet, Bodin. Han giftet seg med Maren Didriksdtr. Vågøy, gift 27 okt 1783 i Rasmusgard, Vågøy, f. 1755 i Danelgard, Vågøy (datter av Didrik Nilsen Valvik og Marit Monsdtr. Festvåg), gravlagt 30 MPV 1831 i Rasmusgard, Vågøy. Jens døde 10 okt 1813 i Rasmusgard, Vågøy, Nordstranda. The wedding took place by Royal consession. A friendly hereditary exchange took place on Jul 1 1815 at Vågøya.
I. Lispeth el Elisabeth Jensdtr. Gaunes Vågøy, f. 1759 i Gaunes, Bodin, Nordland. Hun giftet seg med (1) Anders Pedersen (1) Hæstad, gift 1 feb 1789 i Vågøy, Fræna, Møre og Romsdal, f. 1762 i Åndhaug, Aureosen, Fræna (sønn av Peder Olsen Elnessjø Hæstad og Ane Jonsdtr. (Hæstad)), d. 1792. Hun giftet seg med (2) Jon Ellingsen Aure Hæstad, gift 30 jun 1793 i Vågøy, Fræna, Møre og Romsdal, f. 1767 i Aure, Søre Fræna, Møre og Romsdal (sønn av Elling Knutsen (1) Y. Hoem Aure og Marit Jonsdtr. Hæstadrem el. Hol), d. 1806 i Hæstad, Aureosen, Fræna. Hun giftet seg med (3) Ole Rasmusen I. Hoem Hæstad, gift 1808 i Vågøy, Fræna, Møre og Romsdal, f. 1784 i Fræna, Møre og Romsdal (sønn av Rasmus Olsen Hukkelberg Indre Hoem og Gjertrud Olsdtr. (2) Ås Indre Hoem), d. 6 mar 1825 i Fræna, Møre og Romsdal. Det meldes 1789 om truloving mellom UK Anders Pedfersen Hæstad og pige Lisbeth Jensdtr.. Forlovere Peder Hæstad (faren) og Hans Olsen Hoem (1730-1804), svigersønn til lensmann Lars Iversen Blix.
A. Anders Jonsen (2) Hæstad, f. 1794 i Hæstad, Fræna, Møre og Romsdal. Han giftet seg med Ellen Andersdtr. Gauset Hæstad, gift 7 jul 1822 i Aukra, Møre og Romsdal, f. 1797 i Gauset, Aukra, Møre og Romsdal (datter av Anders Ingebrigtsen (1) Beinset Gauset og Anne Rasmusdtr. Gauset), d. 4 nov 1862 i Hæstad, Søre Fræna. Anders døde 17 jan 1871 i Hæstad, Fræna. BIOGRAPHY At the public registration Frænen 1865 page 85 Anders Johnsen Hæstad is conditioning retired farmer at Hæstad, which is run by Peder Iversen (56) married to Anders's daughter Ane Martha Andersdtr. (40), a couple with 5 kids present. Ane Martha has two younger siblings on the farm viz Ole Andersen (27) tailor and Ane Andersdtr. (28) who is housemaid.
1. Ane Martha Andersdtr. Hæstad, f. 13 aug 1823 i Hæstad, South Fræna, Møre og Romsdal. Hun giftet seg med Peder Iversen Rødset Hæstad, gift 1849 i Fræna, Møre og Romsdal, f. 1808 i Rødset, Fræna, Møre og Romsdal (sønn av Iver Ingebrigtsen Moen Rødset og Beret Pedersdatter), d. 14 jun 1876 i Hæstad, Fræna. Ane døde i Hæstad, Søre Fræna.
2. Elisabeth Andersdtr. Hæstad, f. 28 sep 1826 i Hestad, Fræna, Møre og Romsdal. Hun giftet seg med Nils Andreas Johnsen (2) Nedre Refshol, gift 18 jul 1849 i Vågøy, Fræna, Møre og Romsdal, f. 16 feb 1822 i Refshol, Søre Fræna, Møre og Romsdal (sønn av John Nilsen (1) Nøsen Refshol og Kari Larsdtr. Svinøy Refshol), d. ett 1900 i Nedre Refshol. Sandsbukta. Elisabeth døde 17 mar 1871 i Refshol, Fræna.
3. Andrine Andersdtr. Hæstad, f. 20 feb 1830 i Fræna, Møre og Romsdal, d. 3 mar 1844.
4. Johanne Andersdtr. Hæstad, f. 14 mar 1832 i Fræna, d. 2 feb 1833.
5. John Andersen Hæstad Risholen Valle, f. 17 mar 1834 i Åndal in Southern Fræna. Han giftet seg med Elen Johanne Eriksdtr. Risholen Vallehaugen, gift 28 jun 1869 i Vågøy parish church, f. 25 des 1848 i Valle-Haugen at Aureosen (datter av Erik Johannesen Valle Åndhaug og Ane Jørgensdtr. Eidemshol (Valle)), d. 3 nov 1911 i Bud, Møre og Romsdal. John døde 28 mar 1914 i Valle Haugen, Fræna, Møre og Romsdal. John Andersen Risholen is found in the sensus of Fræna 1900 on page 93. He is registered as farmer. John Andersen got 11 children altogether.
6. Berit Anna Andersdtr. Hæstad, f. 14 mar 1837 i Hæstad, Fræna, Møre og Romsdal. Hun giftet seg med Ole Jensen (1) Roaldsetli Helset, gift 10 jul 1870 i Vågøy, Fræna, Møre og Romsdal, f. 14 feb 1824 i Kleive, Bolsøy, Møre og Romsdal (sønn av Jens Olsen (1) Roaldset Helset og Anne Olsdtr. Stavemstuggu Romuld), Berit døde 5 okt 1917 i USA. Vielse Nr. 8 den 10 juli 1870 i Ytre Fræna el. Vågøy. EM gbr. Ole Jonsen Helset (45) dvs. født 14 okt 1824 i Kleive, døpt også der, konfirmert 14 sept 1839 i Vågøy. Farden død kårmann Jens Olsen Helset. Ole ble gift med poige Anne (Beret Anna?) Andersdtr. Hæstad. f. 14 mar 1837 datter av Anders Jonsen Hæstad.
7. Ole Andersen Hæstad, f. 12 okt 1839 i Hæstad, Fræna, d. 22 mai 1893 i Malme, Fræna. His is "inderst" and tailor at Hæstad in Fræna 1865 on gage 85.
B. Ane Martha Jonsdtr. Hæstad, f. 1796 i Fræna, d. 1803. Anders Jonsen is 3 in the hereditary exchange after late Jon Stranden on Jun 12 1763.
C. Elling Jonsen Hæstad Åndhaug, f. 1798 i Aure, Fræna, Møre og Romsdal. Han giftet seg med Ane Martha Pedersdtr. Åndal, gift 1827 i Vågøy, Fræna, Møre og Romsdal, f. 1804 i Åndal, Fræna, Møre og Romsdal (datter av Peder Knutsen (3) Åndal og Berethe Petersdtr. Ukkelberg Helset), Elling døde 21 jan 1869 i Åndhaug, Hæstad, Fræna.
1. John Ellingsen (2) Hæstad Åndhaug, f. 21 des 1828 i Åndhaug, Hæstad, Fræna. Han giftet seg med Gjertrud Kristoffersdtr. Reiten, gift 7 jun 1857 i Aukra, Møre og Romsdal, f. 1827 i Aukra (datter av Kristoffer Kristensen (1) Reiten og Gjertrud Gunnarsdtr. Opstad), d. i Fræna. John døde 16 nov 1885 i Fræna. In the poublic registration Fræna 1865 p 85 he farms at Åndhaug. He is married to Gjertgrud Kristoffersdtr. from Aukra.
2. Knut Andreas Ellingsen Åndhaug I.Stavik, f. 22 okt 1832 i Fræna, Møre og Romsdal. Han giftet seg med (1) Berit Anne Sakariasdtr. Eidskrem, gift 5 jan 1865 i Aukra, Møre og Romsdal, f. 17 jan 1833 i Eidskrem, Aukra, Møre og Romsdal (datter av Zakarias Olsen Eidskrem og Inger Anna Eriksdtr. Høvik Eidskrem). Han giftet seg med (2) Berit Knutsdtr. Haukås (Stavik), gift i Fræna, Møre og Romsdal, f. 22 feb 1826 i Haukås, Fræna, Møre og Romsdal (datter av Knut Pedersen (1) Nør-Haukås og Anne Knutsdtr. Syltesæter Haukås), d. 14 jun 1910 i Stavika, Fræna, Møre og Romsdal. Knut døde 13 sep 1903 i Fræna.
3. Peder Olaus Ellingsen Hæstad, f. 5 apr 1840 i Åndhaug, Fræna, Møre og Romsdal. Han giftet seg med Gurianna Knutsdtr. Rødset (Åndhaug), gift 21 okt 1877 i Fræna, Møre og Romsdal, f. 1 feb 1855 i Rødset. Fræna (datter av Knut Olsen Syltebø Rødset og Ane Ingebrigtsdtr. (2) Sylteaunet), d. 12 okt 1916 i Fræna. Peder døde 8 feb 1885 i Ødegård, Fræna, Møre og Romsdal. Skulemeister i Fræna.
4. Elisabeth Ellingsdtr. Hæstad Åndhaug, f. 20 des 1843 i Åndhaug, Fræna. Hun giftet seg med Anders Andersen (1) Kvalsnes Åndhaug, gift 14 okt 1866 i Fræna, Møre og Romsdal, f. 1 okt 1831 i Kvalsnes, Fræna, Møre og Romsdal (sønn av Anders Nilsen Kvalsnes og Marit Tronsdtr. Sporsem (Kvalsnes)), Elisabeth døde 1912 i Fræna.
D. Mektil el. Mægtil Jonsdtr. Hæstad, f. 1800 i Hæstad, Fræna, d. 1803.
E. Eli Jonsdtr. Hæstad, f. 1800 i Hæstad, Fræna, Møre og Romsdal. Hun giftet seg med Knut Bjertesen Åndhaug, gift 8 jul 1827 i Vågøy, Fræna, Møre og Romsdal, f. 1794 i Hæstad, Fræna, Møre og Romsdal (sønn av Bjerte Knutsen (1) Hæstad og Marithe Jensdtr. Beøy Hæstad), d. 8 jan 1850 i Åndhaug, Fræna. Eli døde 22 okt 1875 i Åndhaug, Fræna.
1. Ole Knutsen Åndhaug Sporsem, f. 8 jan 1828 i Nr. 2 Åndhaug, Hæstad, Fræna. Han giftet seg med Ane Martha Hermannsdtr. Nør-Bjørnsund, gift 11 jul 1858 i Aukra, Møre og Romsdal, f. 28 mar 1823 i Nordre Bjørnsund, Fræna (datter av Hermann Knutsen (2) Nør-Bjørnsund og Kari (Mari) Timannsdtr. (Sætervik/Nør-Bjørnsund)), d. 30 nov 1869 i Bjørnsund, Fræna. Ole døde 28 feb 1859 i Nr. Nr. 6 Kolbeingard, Sporsem, Aukra.
2. Ane Marta Knutsdtr. Åndhaug Hostad, f. 3 aug 1837 i Åndhaug, Fræna, Møre og Romsdal. Hun giftet seg med Peder Nilsen Sør-Klauset, gift 1 nov 1862 i Hustad, Møre og Romsdal, f. 5 jul 1829 i Misund, Møre og Romsdal (sønn av Nils Pedersen Blø Sør-Klauset og Si(g)ri Kristensdtr. Blø Klauset), d. 7 jan 1814 i Misund, Møre og Romsdal. Ane døde 8 jan 1914 i Hostad,. Hustad, Bud, Møre og Romsdal. BIOGRAPHY Anne Marie Lem, wife of late Johannes Nidaros was first married to lighthouse attendant Niels Eriksen Berg, According to a hereditary exchange after late Johannes Nidaros on Nov 13 1762. Next she remarried Johannes Nidaros (who seems to adopt his wife's surname), being waterfall renter at Vestnes parish. He also worked in Molde as weighing & measuring inspector and "underfoged" in Molde.
3. Bjerte Knutsen (2) Hæstad Aure, f. 28 des 1829 i Nr. 2 Åndhaug, Hæstad, Fræna, Møre og Romsdal. Han giftet seg med Anne Martha Eriksdtr. Valle, gift 9 jun 1872 i Vågøy, Fræna, Møre og Romsdal, f. 22 nov 1846 i Valle, Fræna, Møre og Romsdal (datter av Erik Johannesen Valle Åndhaug og Ane Jørgensdtr. Eidemshol (Valle)), d. 14 jun 1930 i Fræna resthome, Møre og Romsdal. Bjerte døde 3 jun 1866 i Aure, Møre og romsdal. Bjerte Knutsen (2) Hestad Aure resettled at Farstad.
4. Elen Marie Knutsdtr. Åndhaug, f. 4 nov 1832 i Åndhaug, Fræna, d. 1916 i Valle,. Fræna. He was also called Asmund Nilsen Beøy and Asmund Vågøy.
5. Elisabeth Knutsdtr. Åndhaug, f. 1935 i Fræna, d. 1836.
6. Anne Knutsdtr. Åndhaug, f. 21 apr 1840 i Nr. 2 Åndhaug, Fræna. Vebjørn Torsteinson seems to have had a try at mining, before he arrived in Fræna.
7. Jon Knutsen Åndhaug Jendemskifte, f. 30 mai 1843 i Fræna. Han giftet seg med Gjertine Syvertsdtr. Aure, gift 15 nov 1875 i Vågøy, Fræna, Møre og Romsdal, f. 12 okt 1849 i Fræna, Møre og Romsdal (datter av Syvert Jakobsen (1) Aure Sporsem og Anne Martha Mortensdtr. Rød), Jon døde i Nr. 34/5 Jendemskifte, Jendem, Fræna. Skomaker på Jendemskifte.
F. Ane Jonsdtr. Hæstad, f. 1803 i Hestad, Fræna, Møre og Romsdal. Hun giftet seg med Ole Knutsen Hol Malme Ner-Tornæs, gift 17 jul 1831 i Fræna, Møre og Romsdal, f. 13 mar 1802 i Fræna, Møre og Romsdal (sønn av Knut Pedersen Hol og Berethe Knutsdtr. Sande), d. 25 des 1876 i Fræna, Møre og Romsdal. Ane døde 1839 i Fræna. Ved dåpen 1803 i Vågøy møtte faddere fra Hæstad, Aure pg Åndal-.
1. Bendigt Olsen Hol Nøsen, f. 19 sep 1832 i Hol, Fræna, Møre og Romsdal. Han giftet seg med Madsine Larsdtr. Malme, gift 17 jul 1870 i Fræna, Møre og Romsdal, f. 25 sep 1844 i Fræna, Møre og Romsdal (datter av Lars Madsen Malme og Berit Pedersdtr. Ukkelberg), d. 1934 i Molde, Møre og Romsdal. Bendigt døde 1915 i Molde.
2. Knut Olsen Hol, f. 1835 i Fræna, d. 1836 i Fræna.
3. Lars Olsen Hol, f. 15 mai 1837 i Fræna. Han giftet seg med NN.
II. Edella Jensdtr. Vågøy, f. 1785 i Rasmusgard, Vågøy. Hun giftet seg med Hans Arnsen Klevik, gift 19 jul 1805 i Bodin, f. 1776 i Klevik, Landego, d. 1835 i Klevika, Landego, gravlagt 23 okt 1835 i Bodin. Edella gravlagt 18 aug 1827 i Klevika, Landego.
A. Didrik Martunes H. Klevik, f. 1806 i Klevika, Landego, d. 24 apr 1831 i Bodin. He was an unmarried schoolmaster.
B. Petter Hansen Kvig, f. 1808 i Klevik, Landego.
C. Paulina Hansdtr. Klevik, f. 1810 i Klevika, Landego. Hun giftet seg med (1) Svale Meidell, f. i Bergen, d. i Nilsgard, Kvig. Hun giftet seg med (2) Kolbein Jensen, f. i Bergen.
D. Tommina Hansdtr. Klevik, f. 1812 i Klevik, Landego. Hun giftet seg med Per Andersen Kvig, f. i Olagard, Kvig.
E. Martines Hansen Klevik, f. 1815 i Landego, d. i Jakobgard, Fenes, Landego.
F. Hans Hansen Klevik, f. 1817 i Landego. He was church warden & churchsinger in Gildeskål. Educated at Trondheim Teacher's Training Seminanium with best mark. In one period he was mayor of Gildeskål. Residence at Inndyr.
G. Krestjane Margrete Hansdtr. Klevik, f. 11 jun 1820 i Landego. Hun giftet seg med Olaves Eleseusen Ner-Rønvik.
H. Elen Hansdtr. Klevik, f. 1823. She died young.
I. Johan Ødegård Klevik, f. 27 sep 1825 i Landego.
III. Lisbet Jensdtr. Vågøy, f. 8 des 1789 i Vågøy, Nordstranda. Hun giftet seg med Anders Olsen Nystad, f. i Valle, Innstranda, Bodø.
IV. Maren Jensdtr. Vågøy, f. 1792 i Nordstranda, Bodin. Hun giftet seg med Anders Andersen Rangset, gift 25 jul 1813 i Bodø, f. 1786 i Rangset, Straumen, Bodin, d. 14 des 1827.
A. Jens Petter Andersen Vågøy, f. 21 apr 1815 i Rasmusgard, Vågøy.
Vennlig hilsen
Per Gjendem

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Kontakt:

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 7. juli 2010 kl. 9.33

Takk til Per som bringer denne debatten på nytt frem i lyset med nye innfallsvinkler.

Vår konklusjon var vel at Lisbet Jensdtr var ho som i skiftet her er 8 år, referert til innlegg av J Aarønes over:

Jens Olsen Røedalen i Vaage - 3/8 1767 var det skifte etter ham mellom enka Anne Nielsdtr. og barna:
a. Regine 10 år
b. Lisbet 8 år
c. Elie 6 år
d. Guru 4 år

Per bringer altså inn andre tolkninger ser det ut som.

Du nevner en Jens Pettersen fra Bodin f 1750, og så kommer Lispeth Jensdtr fra Bodin f 1759.
Hva er forbindelsen mellom disse?

Interessant ville det også være å få referert de kilder som knytter vår Lisbet Jensdt Hestad til Tverrlandet, Bodin.

Mvh Helge

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Kontakt:

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 7. juli 2010 kl. 12.34

Per Gjendem skrev:

2. Ane Marta Knutsdtr. Åndhaug Hostad, f. 3 aug 1837 i Åndhaug, Fræna, Møre og Romsdal. Hun giftet seg med Peder Nilsen Sør-Klauset, gift 1 nov 1862 i Hustad, Møre og Romsdal, f. 5 jul 1829 i Misund, Møre og Romsdal (sønn av Nils Pedersen Blø Sør-Klauset og Si(g)ri Kristensdtr. Blø Klauset), d. 7 jan 1814 i Misund, Møre og Romsdal. Ane døde 8 jan 1914 i Hostad,. Hustad, Bud, Møre og Romsdal. BIOGRAPHY Anne Marie Lem, wife of late Johannes Nidaros was first married to lighthouse attendant Niels Eriksen Berg, According to a hereditary exchange after late Johannes Nidaros on Nov 13 1762. Next she remarried Johannes Nidaros (who seems to adopt his wife's surname), being waterfall renter at Vestnes parish. He also worked in Molde as weighing & measuring inspector and "underfoged" in Molde.

Peder Nilsen Klasuset giftet seg som riktig er 1. nov 1862 med Ane Marta Knutsdtr.
I kirkebok for Aukra ført som datter av Knut Bjartesen og ho har fødested Hestad i Frena.
Ministral Aukra 1862, ekteskap Ane Marta og Peder

Julset påstår at Ane Marta var enke, men dette må være feil da hun er oppgitt som pige 25 år. At tippoldemor på Klauset dør i Hostad, Hustad, Bud må også være feil. Ho er ført død som kårenke bopel Klauset, i kirkebok for Aukra, Sør-Aukra. 8/1 1914.

At både Julset i Midsund I og Gjendem blander Hostad inn her har jeg ikke funnet noen forklaring på.

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Kontakt:

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 7. juli 2010 kl. 12.52

Dåpen til Ane Marte Knutsdtr nr 12.

Det er ingenting her som tilsier at ho skal ha tilknytning til "Åndhaug, Hostad".

Mvh Helge

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Kontakt:

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 8. juli 2010 kl. 20.03

Per Gjendem skrev:

Elitsabeth Hæstad er det unødvendig å gjette om, for her er skjelettet ramla ut av skapet for flere år siden. I arveskiftene heter hun Lispet, ...Uansett Lispet er fra Bodin:

Jeg har brukt en del tid de siste par dager på hvordan jeg skal tolke datautskriften til Gjendem, men har kommet frem til at etter slik en må forstå utskrift fra slektsprogrammet så har Jens Pettersen f. 1750 og Maren Didriksdtr f 1755 disse barn:
I Lisbet Jensdtr f. 1759, til Hestad
II Edella Jensdtr f 1785
III Lisbet Jensdtr f 1789
IV Maren Jensdtr f 1792

Jens og Maren har sine dåpsdatoer dokumentert i Kirkebok for Bodø/Bodin. At de kan være gift 1883 kan vel være mulig selv om jeg ikke har funnet vielsen.

Om slektsprogrammet hadde en rimelighetskontroll slik som mitt BK, så hadde det vært unødvendig å kaste bort tid på dette. Da hadde programmet fortalt at mora var 4 år når barnet var fødd.
Så konklusjonen her er uansett hvor mange sjelett som ramler ut av skapet:
Lisbet Jensdtr fødd ca 1759 er ikke datter i denne familie. Om ho har noe annen tilknytning til de overnevnte bør det kunne dokumenteres gjennom kildehenvisning. Det samme med den bastante påstanden om at ho er fra Bodin!

Folketelling 1801 har Lisbet på Hestad 42 år. Ved død i 1834 er ho oppgitt til å være 75 år. Altså er det ingen grunn til å tro at ho er fødd mange år unna 1759. Lisbet er første gang gift i 1789.

Lisbet Jensdtr sitt opphav skulle være interessant for en veldig stor skare av etterkommere. Ingen er derfor tjent med tvilsomme slektstre spredd på nettet uten kildehengivelse/dokumentasjon hvor det gis inntrykk av at ting er "utvilsom".

Jeg regner derfor med at Gjendem her igjen kommer på banen med skikkelig underbyggelse av sine påstander eller dementerer sine påstander.

Mvh Helge

Tore Kristiansen

Legg inn av Tore Kristiansen » 9. juli 2010 kl. 16.31

Jeg har et spørsmål litt på sida av debatten. Men det kan kanskje gi svar i hvilke kilder vi slektsforskere skal lete i.

Per Gjendem skriver:
Jens døde 10 okt 1813 i Rasmusgard, Vågøy, Nordstranda. The wedding took place by Royal consession. A friendly hereditary exchange took place on Jul 1 1815 at Vågøya.
Dette skiftet, "friendly hereditary exchange", var det et samfrendeskifte? Det står ikke i skifteprotokollen 1811-1821, og jeg lurer på i hvilken kilde datoen 1. juli 1815 står?

Er dette skiftet tinglyst, og kommer datoen fram i tingboka, eller arvet barna jord slik at det står i panteboka?

Det kan være interessant og få vite hvilke andre kilder enn skifteprotokollene, vi slektsforskere skal lete etter informasjon om skifter i.
:) Tore

Tore Kristiansen

Legg inn av Tore Kristiansen » 10. juli 2010 kl. 10.44

Jeg har blitt gjort oppmerksom på at den Jens jeg henviste til i forrige innlegg ikke bodde i Vågøy i Fræna men i Vågøy i Salten.

Da var det jo litt enklere å finne skiftet hans i skifteprotokollen, når jeg bare fant riktig sorenskriverembete å lete i. Folio 17a i skifteprotokoll for Salten 1815-1819. Der står det at dette var et samfrendeskifte, og at det ble holdt 1. juli 1815. Arvingene var enka Maren Didriksdatter og døtrene 1) Adella Jensdatter med mann Hans Arentsen Klævig 2) Maren Jensdatter med mann Anders Anderssen Wågøen og 3) Lisbeth Jensdatter med formynder Hans Enoksen Klykstad/Kløgstad.

Formynderen til Lisbeth står ved fordelinga av boet på folio 17b.

Da har jeg fått svar på mitt spørsmål, allikevel. Det fantes i skifteprotokollen.

(Og Elisabeth Jensdatter i Fræna har ingenting, absolutt ingenting, med denne familien i Salten å gjøre.)

------
Tore

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Kontakt:

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 10. juli 2010 kl. 11.25

Mange takk til Tore for den avklaringen.

Tar med en rettelse fra innlegg ovenfor hvor jeg har skrevet "...gift 1883".
Årstallet skal selvsagt være 1773 :)

Mvh Helge

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Kontakt:

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 11. juli 2010 kl. 19.21

Jeg prøver meg med en oppsumering av denne debatten.

Helt bevistfast har vi ikke opphavet til Elisabeth Jensdtr, gift Hestad.
Fødd ca 1759.
Gift 1. 1789 med Anders Pedersen. Gift 2. 1793 med Jon Ellingsen. Gift 3. med Ole Rasmussen.
Barn:
Anders 18.mai 1794, fadrar fra Hestad og Aure.
Elling 29. juli 1798. Her er en Regine Jensdtr (Boe el. Beøy) fadder.
Ane Marta, 29.mai 1796
Megtil og Eli, 10. August 1800 (tvillinger)
Anne 1803.
Alle barn er med Jon Ellingsen fra Aure (derav mange faddere fra Aure)

Basert på forskjellige hendelser vist til nedenfor og spesielt med god hjelp av John Aarønes ovenfor her, så tror med stor sikkerhet at Elisabeth er fra Rødal og med foreldre Nils Sørensen Rødal og Lisbet Andersdtr.(skifte 1752), Nils har kanskje aner fra Tresfjord. Det ser ut som flere har kommet til samme konklusjon, derav altså "Gard og slekt i Fræna" av Anne Holen Helset på s. 596 har at Lisbet Jensd. er født på Rødal
Elisabeth har søsken i følge skifte 1767, Regine ca 1757, Eli ca 1761, Guri ca 1763.
Oppkallinger av barna: Først ble første mannen oppkalla, så farfaren. Flere gutter ble det ikke. Første jenta får navn etter mødrene til foreldra, Anne på Rødal og Marit på Aure. Tvillingene? Megtil etter en dame som sto familien nært. Det var mange med dette navnet i Fræna. Eli etter søstra med samme navn. Trolig død, da jeg ikke finner henne ved Ft 1801. Det er skifte etter en Eli Jensdtr i Bjørnsund (protokoll 1789-1802, men for meg uleselig). Siste barnet til Elisabeth heter nok opp etter søster si som nylig er død.
Den Regine som er fadder i 1798 kan være søster til Elisabeth. Tyder det som hun er fra Bud. Om dette er den Regine som er nevnt ovenfor gift i Vågøy med mann fra Kleppen i Bud så er alderen 5-6 år feil i forhold til 1801 og alder ved død. Men dog innenfor den tids aldersgjengivelser?
Den Guri Jensdtr Hestad som er gift i oktober 1798 er det nærliggende å tro er den søster til Elisabeth som er oppgitt ved skifte Rødal 1767 4 år, her stemmer også alder 40 år i 1801 godt. Guri gifter seg med bror til Elisabeth sin første mann. Og (trolig) svogeren Jon Ellingsen er altså forlover. Og som svar på spørsmål ovenfor så tror jeg neppe dette er tilfeldig.

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Kontakt:

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 13. juli 2010 kl. 10.29

Retting av forrige innlegg

tror med stor sikkerhet at Elisabeth er fra Rødal og med foreldre Nils Sørensen Rødal og Lisbet Andersdtr.(skifte 1752),

Foreldrene til Elisabeth i følge skiftene over er Jens Olsen Rødal og Anne Nilsdatter.

Nils Sørensen og Lisbet Andersdtr er da foreldre til Anne Nilsdatter. Altså om antakelsene er riktig, morfar og mormor til Elisabeth på Hestad.

Svar

Gå tilbake til «Fræna»